I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

När Star Trek blir verklighet

Övrigt - Vardagsfilosofi

   
Moderator

2010-07-20 19:05

När Star Trek blir verklighet

När jag var liten kollade jag på Barntrean varje morgon i hopp om att få se den nya Turtles-reklamen (den skithäftiga när dom rider på dinosaurier) och få chansen att spela in den. En morgon när jag, i vanlig ordning, lurpassade framför tvn fick jag för mig att lämna tv-soffan bara för ett ögonblick... Självklart kom jag tillbaka i mitten av reklamen! Vad jag önskade mig då, den sorgliga morgonen, var förmågan att spela tillbaka några sekunder och se reklamen igen. I min värld var det bara en önskan - för det skulle ju aldrig kunna fungera. Nu var jag ju ingen raketforskare när jag var liten, men jag var helt säker på att man ALDRIG skulle kunna pausa direktsänd tv. Ha! Radiovågarna hade ju redan strömmat igenom sladden, in i maskineriet och ut genom tv-rutan...

Efter en tid slog internet igenom. Ytterligare tio år senare kom digitalboxarna, TiVos och allt vad det heter och nu är funktionen att resa i tiden i den digitala världen en självklarhet för den tv-vane. En framtid som jag aldrig kunde föreställa mig som liten.

Vad har ni för exempel på prylar eller dylikt som ni aldrig kunde föreställa er som små men som nu är - eller är på väg att bli - vardagsmat? Vilka Star Trek-prylar har vi idag svårt att föreställa oss men som kan komma att bli verklighet om fem, tio, tjugo år?

Robotar? Avspelning av minnen? Piller som gör att man inte behöver sova? Låt fantasin flöda!

"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_