I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Den Stora "Världens Som Vi Känner Den Undergång Tråden."

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2010-05-26 00:18

Den Stora "Världens Som Vi Känner Den Undergång Tråden."

?

Befolkningsökning, klimatförändringar, massutrotning, kollapsade ekosystem, peek oil, vattenbrtist, krig, massor av kärnvapen som ligger vilande och väntandes o.s.v o.s.v o.s.v o.s.v...

De flesta är väl idag överens om att världen är trasig, kanske bortom möjlighet att repareras alls.

Hur illa är det tro? Det finns ju fortfarande de som ser det hela som bedrägeri eller propaganda..

Vad har vi för chanser att vända saker och ting på rätt köl igen? är det kört och isåfall hur känner ni inför det? vi ska ju ändå alla dö men jag tycker personligen det känns lite sådär att lämna världen åt sitt öde utan att iallafall ha försökt vara en positiv kraft i den.. på ett existenciellt plan kan jag känna att det kanske bara är min egen dödsrädsla jag projicerar på samhället, jag menar liv lär finnas efter oss och jag vet egentligen inte om jag ser mänsklig civilisation som värdefull på jorden.. någon del i mig känner dock att vi kanske ändå kan ha en vettig plats här i världen om vi anstränger oss, det finns ju ingen annan organsim på jorden som ens har den minsta chans att föra livet bortom vårt solsytems gränser, även om vår chans också är rätt slim.. kanske hade vårt öde kunnat bli livets fröbärare i universum, å andra sidan kanske det finns tillräckligt med liv i det redan.

Kan vi med rätt användande av dagens teknologi leva i harmoni med jorden utan att helt ge upp vår bekväma livsstil och de delar av vår kultur som är högstående.. Kan vi t ex med tillräckligt stor ansträngning producera tillräckligt för att inte vara en belastning trots att vi bor i städer? http://www.youtube.com/watch?v=mCPEBM5ol0Q i det här klippet visas en familj i LA som producerar 65% av sin mat i sin trädgård under sommarhalvåret och jag tror 50% under vintern, svårare i sverige såklart men kanske finns det mer avancerad teknologi än de använder och andra matkällor som fungerar bättre..

Är biodynamisk odling, permakultur och närproducerat svaret? vart kan vi okunniga börja lära oss om det?

jag tycker det känns tilltalande att försöka föra mitt eget liv i en riktning mot självförsörjande och nollutsläpp, eller åtminstone komma så nära som möjligt, kan man bygga hus som faktiskt är riktigt miljövänliga och till någon meningsfull del självförsörjande i sverige idag?

Varför är inte Kinas 1 barn system mer utbrett? alla vet väl ändå att den största delen av våra problem beror på att vi är överbefolkade bortom all rimlighet.. är det inte dags att förändra vår kultur vad gäller barn, premiera sterilisering efter första barnet med lägre skatt eller liknande och uppmuntra adoption därefter? ha mer kollektiva barnlösningar så att även folk som väljer att vara barnlösa ändå kan få känna sig meningsfulla i kommande generationers liv (om de nmu inte är barnlösa för att slippa skrikande ungar förstås).. Kontroversiell fråga men ack så viktig (?) Eller vad gör vi åt det? befolkningsökningen måste väl minska på ett eller annat sätt.. om alla par skaffar ett barn är vi ju halvvägs till noll befolkning på ett par generationer, dags att börja nu? skulle du kunna tänka dig att skita i fler en ett barn med ditt dna i sig för en rejäl skattesänkning och och andra förmåner? om inte varför? är det en paradox att vilja ha många barn idag? vi vet att befolkningsökningen kommer göra världen värre och vill ändå bidra till den med barn som förmodligen, eller åtminstone inte helt orimligen, inom några årtionden kommer lida helvetets kval för att vi vill yngla av oss i mängder..

Oljan och kolen håller på och förstöra klimatet, haven och atmosfären total verkar det som och snart är den slut hursomhelst, inga vettiga alternativ för atyt fortsätta köra bil som vanligt vverkar finnas. det börjar dyka upp endel alternativ antar jag, det lanseras endel elbilar snart va men den energin ska ju komma någonstans ifrån? behöver bilar vara tillåtna i våra städer alls? om vi nytjade alla bilvägar för kollektiv eldriven traffik eller mer framkomliga cykelbanor borde det väl göra susen? räcker det inte med utryckningsfordon och frakt?

Vad gör du? vad kan vi göra? bryr du dig, isåfall varför? skiter du i det hela, isåfall varför? känner ni någon ångest för det här i vardagen? känner ni er bortkopplade från naturen? kan kapitalismen alls fås att gå ihop med en hållbar utveckling eller behöver vi ändra samhället från grunden?

här disskuteras allt som har med miljö/olje/klimat/befolkningskrisen att göra men helst i mina ögon lösningar (vi matas ju med domedagsstoffet varje dag i media nu så folk borde väl vara medvetna nog om problemen).. Bristen på faktiska lösningar man hör om i förhållande till problemen känns minst sagt oroväckande, så vi kan ju försöka göra en positiv tråd av det även om det inte är något krav alls..

reptiler och majaindianers undergångsprofetior har sina trådar och deras sanningshalt behöver inte disskuteras här, här kan vi disskutera den mera down to earth någorlunda vetenskapligt belagda undergångsprofetian som vi lever just nu..

whoa kanske är fel forum, finns det några bra forum där man kan disskutera sånt här med folk som är genuint intresserade? (kanske går det här, bara en fördom kanske)..

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.