I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Multitasking och framtiden

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2010-02-11 22:15

Multitasking och framtiden

Jag har en idé om att människan i framtiden kommer vara ännu bättre på multitasking än vad vi är nu. Kom på det igår när jag såg någon dokumentär som handlade om spioner/övervakning och de hade intervjuat någon som hade jobbat på dåtidens övervaknings"centraler". Han beskrev det som att man blev bättre och bättre med tiden på att sålla i och snappa upp saker i de upp till 4-5 samtal som man lyssnade på samtidigt. Crazy shit!
Samtidigt så tänker jag att ju mer vi lär oss multitasking och ju mer krav vi känner på att det hela tiden ska hända något (eller gärna flera saker samtidigt) ju sämre koncentration får vi verkligen. Eftersom vi hela tiden vill göra så mycket.
Hur många orkar i ärlighetens namn se 3 filmer på raken eller jogga utan musik och utan att ha mobilen med-i fall att? Hur många lyssnar på musik utan att göra nånting annat? Varför är vi så disträ att vi måste göra så mycket på samma gång för att det ska kännas bra?

För tillfället sitter jag och slökollar på Style Wars på min laptop samtidigt som jag surfar i 3 olika forum (i 2 olika fönster), MSN:ar/facebookar, håller koll på nerladdningarna och kollar youtube-klipp på den andra datorn.
Dessutom funderar jag starkt på att lägga på lite bakgrundsmusik samt ta mig ett litet kvällmål, framför datorn. Jag vet att om jag istället skulle göra bara en sak av allt detta så skulle jag känna mig olustig.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.