I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bäst av två.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2009-12-05 21:55

Bäst av två.

Tänk dig att du har ett förhållande med någon, den här personen är självklart atraherad av dig på många vis och är andtagligen förelskad i ditt utseende och din karaktär. Din karaktär är för denne nästan perfekt, ditt utseende är för denna nästan perfekt och ditt agerande i situationer är nästan perfekta. De är inte perfekta för personen som är kär i dig, varför?

Skulle det någon gång dyka upp en person i din kärastes liv som representerar allt du själv representerar (ex, Liknande utseende, samma typ av charm och karaktär) MEN som är snäppet bättre. Dvs, ser lite bättre ut, har samma charm men lite lite bättre, du har bra karaktär men den nyes är snäppet atraktivare. Personen utvinner dig på alla vis med en liten marginal.
I detta fallet, borde då den personen som innan var kär i DIG pga ditt utseende (som nu är undelägset), din karaktär (som nu är underlägsen) din charm (som nu är underlägsen) din filosofi om livet och din moral (som nu är underlägsen), välja bort dig i förmån för den här nye, snäppet bättre personen?
jag tror, och rätta mig om jag har fel för det är det som är poängen, att det är såhär det fungerar, jag finner ingen resonlig anledning till varför den kära personen inte skulle välja bort sin före detta love of life, emot en love som är bättre på alla vis för denne. Alltså är kärlek mer bullshit än sanning, för det handlar om att hitta den bästa, och det är den bästa man blir kär i, inte den näst bästa.

www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.
Rappare

2010-04-14 23:18
Jag tror det handlar mer om att man är intresserad, vore fallet att man var hopplöst förälskad i den första då finns det inget som kan ändra på det, men det är nog bara intresset och (kanske) bara attraktionen som styr att man blir kär i den andra "bättre", men det lär inte vara äkta. Jag anser att äkta kärlek inte är något man ångrar sig om. Har man känslor för den förste så kan dom vara så pass starka att oavsett om den andra är bättre på alla sätt inte har en gnutta chans då det handlar om äkta kärlek mellan första paret. Om det nu vore så att man kan byta hursomhelst så är det nog bara intresset som styr (inga känslor inblandade).
Jag sa hiphop inte kåtbock!

2010-04-14 23:25
Lite av det dummare jag har hört..
Känslor är känslor.. Man kan vara kär i en person
som inte alls är perfekt någonstans..
Dessutom så finns de folks som har en kanon bra kille/tjej
men byter till en annan som är sämre, bara för att man är kär..

Du tänker rätt, men fel :)
Highfive anyone, anyone?

2010-04-15 22:25
Vissa digga att vara tillsammans med någon man inte behöver " tävla" med..de får all uppmärksamhet o partnern är bara ett kick för egot men inget hot. Trist men sant
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-05-30 15:53
Den kosmiska balansen måste stämma överens.. så sluta Robot-tänk

2010-06-01 01:25
Det är inte robottänk, det är smart fakta helt enkelt ;)

YOU wont be disapointed.

2010-06-01 12:06
Ta fram en gryta där du blandar ner både fakta OCH kosmisk balans,, så får du nog en perfekt guzzzzzzz

2010-06-02 15:57
ZoO-Man: utgår från att du itne har flickvän, eftersom sättet du resonerar på är helt blint och egentligen (ursäkta ordvalet) urbota dumt. För du har om inte glömt ett flertalet "parametrar" som man måste räkna in och kanske den viktigaste, den lite "bättre" tjejen. Måste ju känna likadant också.

Känslorna måste ju vara ömsesidiga, hon måste tycka om dig också.
Det är ju också en viktig del att ta med i det hela.
Det är väl en utav anledningarna till att folk är tillsammans och det är väl inte många som skulle vara tillsammans med någon enbart för att hon ser lite bättre ut och är charmig, utan hur hon är som person och andra små attribut som denna person har.
Finns ju aldrig någon som är likadan som någon annan. Jag har då aldrig träffat någon sådan. Sen så kan folk ha likheter, men dom brukar bara vara ett par stycken, sen så slutar dom likheterna och utbyts istället med väldigt stora olikheter på andra plan.

Jag vet itne om jag är ute och cyklar med det jag kommer och skriva nu, men för att man skall kunna tycka om en person så är det många saker som spelar in. Hon ska se bra ut och attrahera just mig osv. Sen så lär man sig ju tycka om andra saker hos den personen, likväl som man inte tycker om vissa saker hos en person efter ett tag. Men då är det ju lixom kärleken som gör att man kan stå ut eller vad man ska säga, med dom bristerna som personen då har. Sen om bristerna är för stora, ja då börjar man såklart värdera om och då, eventuellt då, så kanske man tar Lisa2
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2010-06-02 20:27
Peacerich P27

Jag har flickvän och är för övrigt väldigt populär bland damer i min omgivning. Var inte dömmande när det gäller folk och dess åsikter.

Finns ju aldrig någon som är likadan som någon annan. Jag har då aldrig träffat någon sådan. Sen så kan folk ha likheter, men dom brukar bara vara ett par stycken, sen så slutar dom likheterna och utbyts istället med väldigt stora olikheter på andra plan.

ja nu handlar det om teori och inte praktik. Det är en hypotes. Lägg verkligheten åt sidan.

YOU wont be disapointed.

2010-06-02 20:28
person 1 och person 2 är precis lika dana förutom det att person 2 är bättre på alla synliga och uppfattningsbara vis.

YOU wont be disapointed.

2010-06-02 23:01
Okej i din hyptoesvärld är det så men nu e ju inte leget riktigt så va.. i verkligheten dvs.. men men som du säger vi får väl hålla oss till sc ficiton :P

Skivsamlare

2010-06-03 07:29
ZoO-Man

Det är ganska intressant att du inte kommer med nya argument när folk säger att du har fel utan istället omformulerar din frågeställning som att den du pratade med är dum i huvudet och egentligen inte har fattat vad det är för någonting fantastiskt som du säger.

Du verkar vara väldigt på det klara med hur du ser på kärlek och ska jag vara helt ärlig så hade jag, om jag varit kvinna, funnit dina värderingar som motbjudande. Med det är det dock inte sagt att det inte finns kvinnor som håller med dig. Kärlek är för de flesta, vilket flera andra också har försökt förklara, en psykologisk upplevelse som har med sociala samspel att göra och inte kallt rationellt och logiskt.
 http://www.kulturkompaniet.nu/

2010-06-03 09:33
haha vafan det var ett jävla påhopp på mig som person hela tiden, det är en fucking frågeställning med en fuckning tanke, som jag HÄR PÅ ETT FORUM drar upp och argumenterear för. Jag läser vad folk skriver och kommer fram till att ni helt enklet inte förstår vad jag menar. Jag tror jag redan fyllt den här tråden med förklaringar till vad jag menar, men den är överfull av trångsynthet från andra människor sida med åsikter om MIG som person vafan är det liksom.

Herr smarass moderator:

Mina värderingar är ganska männskliga och normala, mina värderingar har ingenting, absolut absolut ingenting med det här och göra.

Du säger, ni säger, att kärlek är en magisk, oförklarig helt övermännsklig sak som inte går att göra "kallt" logisk och rationell. MEN den är ju för fan faktiskt både logisk och rationell.

Men vafan vi gör hela grejjen lite enklare och mindre HYPOTETISK. Säg att du har varit ihop med person 1 i 2 år och ni är kära. Är inte chansen, eller ska jag säga risken, att det finns nån som passar DIG bättre ibland de 3 000 000 000 personer ute i världen ( 6 000 000 000 om nån känner för att bli bisexuell) ofantligt enorm?
Just exempelvis nån som påminner om den du är med, fast är bättre på just de vis du uppskattar.

YOU wont be disapointed.

2010-06-03 09:35
smartass moderator*

YOU wont be disapointed.

2010-06-03 10:14
Som alltid så finns det väl alltid någon som är bättre, men kanske inte på alla plan.
Så då måste man väl väga in : Blir jag lyckligare själv med person2?
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!
Skivsamlare

2010-06-03 11:14
ZoO-Man

Mina värderingar är ganska männskliga och normala, mina värderingar har ingenting, absolut absolut ingenting med det här och göra.

Du säger, ni säger, att kärlek är en magisk, oförklarig helt övermännsklig sak som inte går att göra "kallt" logisk och rationell. MEN den är ju för fan faktiskt både logisk och rationell.

Men vafan vi gör hela grejjen lite enklare och mindre HYPOTETISK. Säg att du har varit ihop med person 1 i 2 år och ni är kära. Är inte chansen, eller ska jag säga risken, att det finns nån som passar DIG bättre ibland de 3 000 000 000 personer ute i världen ( 6 000 000 000 om nån känner för att bli bisexuell) ofantligt enorm?
Just exempelvis nån som påminner om den du är med, fast är bättre på just de vis du uppskattar.

Nu har du ju omformulerat hela frågeställningen. Det du frågade var om vi inte trodde att man skulle dumpa sin nuvarande partner om man träffade någon annan som var som denne fast var lite bättre när det kom till vissa givna kvaliteter. Det jag svarade var då att så ej är fallet. Nu formulerar du om hela frågan till att bli: "Om du har en partner, och träffar någon som gillar mer, skulle du då inte hellre bli tillsammans med den?" vilket jag kan hålla med dig om är självklar. Dock var det verkligen inte det du frågade ursprungligen.

Men om vi nu utgår ifrån att det var den här frågan du hade ställt hela tiden så: ja, givetvis: träffar du någon som du känner mer för än din nuvarande partner så vill du troligtvis hellre vara med den.
 http://www.kulturkompaniet.nu/

2010-06-23 00:48
som redan påpekat faller ditt resonemang på att du i premissen menar att tjej2 är "bättre", utan att förklara hur denna kunskap skulle kunna vara tillgänglig för personen ifråga. Varken i teori eller praktik står valet mellan tjej1 och tjej1+1, utan mellan tjej1 och tjej1+säck. Ska du i en sådan situation applicera homo-economicus rationalitet måste du också ta hänsyn till osäkerhetsvariablerna, det som i management kretsar kallas risk- och sårbarhetsanalys.

Vidare brister ditt resonemang genom att de inte tar hänsyn till några kostnader. Även om vi antar det är känt att tjej2 är bättre på alla sätt och vis så betyder inte det att det nödvändigtvis är rationellt att byta; ett rationellt byte kräver att vinsten av bytet överstiger kostnaden som separationen med sin nuvarande flickvän medför.

avslutningsvis är, som påpekat, människor sällan, om någonsin, rationella i den mening som avses - särskilt inte när känslor är inblandade.
cry me a river!
--> thcrew

2010-08-29 06:51
fan vilken jobbig tråd haha..jag fattar exakt vad tråd skaparen menar men den här diskutionen leder ingenstans :-p pallar inte äns skriva.

2010-08-29 08:57
Du pallar inte skriva, men gör det ändå? Hade det inte varit bättre att låta tråden vila i så fall?
Det bäst hade dock varit om du hade förklarat vad ZoO-Man menade.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2010-08-30 21:49
Här vilas ingenting. Det står fullt ut vad jag menar, läs om och om tills du fattar det helt enkelt.

10-4, over...

YOU wont be disapointed.

2010-08-31 05:59
jag pallar inte skriva värsta brevet här.han menar exakt det han skriver och de är väl inte så svårt att fatta.inte för mig iallafall.

det zoo-man menar är att man skulle välja tjej/kille nummer 2,alla skulle göra det :-p
för han/hon är the shiiiiiiiiiit helt enklet.