I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är illuminati? är det bara en bluff?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2013-04-24 20:43
Sofia
Japp. Om jag känner ilska mot förtryck av kvinnor, så är det för att jag behöver se var någonstans jag förtrycker kvinnor. Jag har faktiskt hittat många exempel på just den biten. Jag ser tex ner på kvinnor som bara använder sin kropp och sexualitet för att sälja. Jag insåg att jag blivit inpräntad att såna tjejer är slampor. Men jag jobbar på att bli bättre på att upptäcka när jag gör så.

Det förtryck som du kämpar mot och känner ilska för är något uppenbart att det är fel och dem flesta förstår att det är fel. Det är ett problem som de flesta skulle ta avstånd ifrån, oavsett om dem inte tyckte kvinnor är slampor eller själva slog eller förtryckte kvinnor osv.

För det andra så har ditt förtryck inget med det förtryck som du talat om i denna tråd att göra. Att du kan hitta sådana länkar kan också bero på att Tolle använt suggestionen om att allting kan härledas till projektion. Då letar du undermedvetet/medvetet efter det till allting och när dem uppstår så tillskriver du dem till projektion. KAN BERO PÅ.

Jag förbiser inte det. Däremot så är jag väldigt medveten om att ett parti som är starkt emot Islam håller på att växa sig större i Sverige och dessa politiker fullständigt i om du säger att kvinnovåld inte tillhör Islam. Var är alla muslimer som protesterar emot våldet som utförs i erat namn? Ingenstans. Att hålla sig i de tysta är att ställa sig på förtryckarnas sida.

Att det bildats sådana partier är symptom av något annat, dvs den mentala programmeringen mot islam. Det är inte partierna som är problemet, så vi måste gå djupare än så för att bota sjukdomen. Och då måste man våga se och erkänna den globala manipulationen m.m.

Annars håller jag med om att muslimer borde göra sig mer hörda i klargörandet om vad islam är. Men det blir också svårt när dem grupper som finns för detta syfte hela tiden motarbetas av media. Vilket gör att folk inte är intresserade, dem tror redan att dem vet.

Nej men i länder där total frihet existerar så ser man inte lika mycket inbördes-krig, inte lika många människor dödas, och fattigdomen är inte heller lika utbredd. I länder där människor inte har samma frihet så existerar dessa problemen. Jag ser sambandet, men du gör det uppenbarligen inte.

Krigen och fattigdomen är just orsak på det tillstånd som råder. Det är inte islam, det är politik.

Jag skulle börja leta efter vart jag försökte manipulera personen ja.

Men det är ju inte säkert att det alltid är så. Jag har haft hur många som helst i min omgivning som jag inte försökt manipulera som jag kunnat se är väldigt manipulativa. Och det behöver inte ligga någon negativ laddning i ordet, det är bara ett konstaterande och något som jag tydligt sett i personen.

Att jag själv har manipulativa sidor i mig själv behöver inte betyda att jag för den sakens skull försöker manipulera personen. I vissa fall, ja, då håller jag med om att det är så, men inte i alla.

Och om man börjar döma så kan jag också hålla med om att projicering i det fallet fungerar som en försvarsmekanism för att dölja (främst för sig själv) att man själv besitter sådana egenskaper. Vilket ändå inte betyder att man försöker manipulera (eller vad det kan handla om) personen som man ser sig själv igenom.

När man tror på tanken att man blir manipulerad så stänger man av förståelsen. Ofta så handlar tex manipulation om att personen har haft en uppväxt där man inte fått lära sig att uttrycka sina behov. Istället för att jag då ska stänga av mig och skydda mig genom att intala mig själv att personen bara vill manipulera mig själv ( vilket skapar mer barriärer ) så kan jag försöka hjälpa människan att uttrycka sig. Eller se till att jag själv är tydlig med vad jag vill ha ut av relationen. Fullt ansvar för mig själv.

Jag antar att jag håller med dig när det kommer till ’avarage joe’, personer som själva inte kommit till denna insikt. Såklart sådana som vi också faller i det, men medvetenheten om det gör automatiskt att man börjar se bakomliggande orsaker, och tar bort den negativa laddningen ur ordet (om det handlar om manipulation tex).

Och då kan man konstatera att en person är manipulativ utan att man vill manipulera just den personen, om jag formulerar det så. Jag ser iaf en skillnad på projektion och att vara medveten. Ibland kan skillnaden vara hårfin, men det finns fortfarande skillnad.

2013-04-24 20:43
Projektion är inte något som går att applicera på vad som helst som man tycker passar en själv. Det är en mekanism som existerar hela tiden. Men där man allra minst vill se det, är oftast där man allra mest behöver se det. Sanningen svider.

Såklart det är så. Men jag skulle kunna säga att man vill blunda för sådant som man inte vill tänka på, för att sanningen svider. Att det kan vara svårt att möta sanningen (i det här fallet att det finns en uttalad konspiration) och att möta denna tanke, och se alla verktyg dem använder på en, kommer att göra en fri från deras mekanismer, dvs att sanningen skall göra dig fri.

Jo, fast då är du väldigt långt ifrån hans läror och då är det fortfarande väldigt tydligt att du inte ens är i närheten av det han förmedlar. Att jämföra NLP med Tolle är som att göra en liknelse mellan Islam och porrfilm.

Jag jämför inte lärorna. Jag menar att Tolle använder sig av metoder som man använder sig av när man använder NLP. NLP är en lära som man skall använda i sitt framförande, inte en andlig lära i sig.

Det är iaf tydligt att han med sitt sätt att reagera på tex frågor, eller hur han lägger upp saker, att han laddar dem med värderingar. Vilket gör honom motsägelsefull då han predikar det motsatta.

Eller för att läran i sig inte handlar om tankesystem eller orden som han säger, vilket du hakar upp dig på.

Fast det finns flera tankesystem som han gör viktiga. Tex att allting är projektion av sig själv. Allt man möter har något med just en själv att göra. Allting kretsar kring en själv. Vad är ett annat ord för det?

En annan sak är egot. Att negativ aspekter är från egot. Osv. När man tar emot dessa tankar och applicerar dem i sig själv, så har Tolle format ens världsbild, dvs skapat tankesystem.

Folk som inte har en stark identifikation med sina tankar kommer antagligen komma dit. Människor som är rädda för tystnad ( och därmed sina egna tankar ) kommer nog inte dras dit.

Jag sitter ofta tyst i reflektion. Dessutom distraherar jag inte mina egna tankar med andra människors projiceringar av tankar och känslor genom musik och kollar nästan aldrig på film m.m vilket gör att jag är i djupare kontakt med det som är kärnan av jag. Och ändå håller jag inte med om det Tolle säger.

Haha... om tolle har magiska krafter så har du det med. Jag också :)

Alla har möjlighet att hålla på med magi, det är inte några magiska krafter egentligen. En gren av magi är just att kunna påverka folk med sin avsikt, att projicera tankar utan ord.

Hur kan det vara ett skydd för personen att trycka bort en stark sexualdrift? Var ser du detta som sunt?

Det kan finnas många destruktiva effekter personen kunde undkomma.
Vi bor i ett samhälle där sex och sexualitet är exponerat överallt, som spelar på sexualdriften. Det gör det mycket svårare i det här samhället. Problemet förvärras. Folk som kommer hit från muslimska länder blir chockade hur öppet det är. I deras länder råder ett annat klimat när det kommer till sex. Självklart har dem sexlust för det, men eftersom den inte blir projicerad på dem så ’lider’ dem inte av det lika mycket.

2013-04-24 20:44
xlnt
Något som killar också måste bli bättre på att upptäcka. Och varför ser folk ofta ner på kvinnor som lever ut sin sexualitet som slampor tro DiggeriDoo?... kan det ha något med religion att göra?

Dagens barn är inte religiösa eller införstådda med de religiösa lärorna, och ändå kallar dem sådana tjejer slampor. Det är av den enkla anledning att dem ligger runt mycket. Utan att jag nu lägger någon värdering i det. En kille kan ur den vinkeln vara lika mycket slampa.

Åter igen: The Christian resolution to find the world ugly and bad has made the world ugly and bad.

Hehe, och åter igen; Jag är muslim och vi ser inte världen på det viset. Missade du mitt förra inlägg till dig?

2013-04-24 20:45
RK-Studio
1000!
Din fuling! Den hade vart min om inte min dotter vaknade och jag hade behövt gå dit=)

2013-04-24 22:19
Det förtryck som du kämpar mot och känner ilska för är något uppenbart att det är fel och dem flesta förstår att det är fel. Det är ett problem som de flesta skulle ta avstånd ifrån, oavsett om dem inte tyckte kvinnor är slampor eller själva slog eller förtryckte kvinnor osv.

Känner dock ingen ilska. Det är väl mer ett konstaterande.

För det andra så har ditt förtryck inget med det förtryck som du talat om i denna tråd att göra. Att du kan hitta sådana länkar kan också bero på att Tolle använt suggestionen om att allting kan härledas till projektion. Då letar du undermedvetet/medvetet efter det till allting och när dem uppstår så tillskriver du dem till projektion. KAN BERO PÅ.

Jag har inte lärt mig om projektion genom tolle. Han pratar inte så mycket om det. Projektion lärde jag mig om i www.thework.com

Annars håller jag med om att muslimer borde göra sig mer hörda i klargörandet om vad islam är. Men det blir också svårt när dem grupper som finns för detta syfte hela tiden motarbetas av media. Vilket gör att folk inte är intresserade, dem tror redan att dem vet.

Sedan när har motarbetning i media hindrat människor från att göra sig hörda? Sverigedemokraterna blir motarbetade i media hela tiden, men dom har ändå lyckats rätt bra med att få ut sitt budskap. För mig låter det du säger som en dålig bortförklaring.

Fast det finns flera tankesystem som han gör viktiga. Tex att allting är projektion av sig själv. Allt man möter har något med just en själv att göra. Allting kretsar kring en själv. Vad är ett annat ord för det?

Fast det är något jag själv insåg när jag började arbeta med the work. Det är inget jag har fått höra från någonstans. Som jag redan nämnt så pratar inte tolle om det.

Att jag själv har manipulativa sidor i mig själv behöver inte betyda att jag för den sakens skull försöker manipulera personen. I vissa fall, ja, då håller jag med om att det är så, men inte i alla.

Missförstå mig inte fel. Den andra personen kan mycket väl ha eller inte ha manipulativa sidor, men det att du lägger märke till att andra har det är ett tecken på att du borde lägga märke till det hos dig själv.

Och om man börjar döma så kan jag också hålla med om att projicering i det fallet fungerar som en försvarsmekanism för att dölja (främst för sig själv) att man själv besitter sådana egenskaper. Vilket ändå inte betyder att man försöker manipulera (eller vad det kan handla om) personen som man ser sig själv igenom.

Som jag sagt förut. Projektion är inte något som man kan välja att applicera på som det passar en.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-24 22:20
Och då kan man konstatera att en person är manipulativ utan att man vill manipulera just den personen, om jag formulerar det så. Jag ser iaf en skillnad på projektion och att vara medveten. Ibland kan skillnaden vara hårfin, men det finns fortfarande skillnad.

Ja. Man kan konstatera att personen är manipulativ. Men om man tycker att den borde ändra sig, eller tänka annorlunda eller på något sätt blir triggad av det, så är det en projektion. Är man inte en guru så blir man dock oftast triggad av det, vilket betyder att man borde ta en titt på sig själv.

Såklart det är så. Men jag skulle kunna säga att man vill blunda för sådant som man inte vill tänka på, för att sanningen svider. Att det kan vara svårt att möta sanningen (i det här fallet att det finns en uttalad konspiration) och att möta denna tanke, och se alla verktyg dem använder på en, kommer att göra en fri från deras mekanismer, dvs att sanningen skall göra dig fri.

I min mening så handlar sanningen om att se just att allt är projektioner. Endast då är jag totalt fri, eftersom jag då är i totalt ansvar för mig själv.

Jag jämför inte lärorna. Jag menar att Tolle använder sig av metoder som man använder sig av när man använder NLP. NLP är en lära som man skall använda i sitt framförande, inte en andlig lära i sig.

Det är iaf tydligt att han med sitt sätt att reagera på tex frågor, eller hur han lägger upp saker, att han laddar dem med värderingar. Vilket gör honom motsägelsefull då han predikar det motsatta.

Åter igen. Du tolkar det så eftersom du inte har förstått vad de är han pratar om.

En annan sak är egot. Att negativ aspekter är från egot. Osv. När man tar emot dessa tankar och applicerar dem i sig själv, så har Tolle format ens världsbild, dvs skapat tankesystem.

Jo. Fast egot är tankestrukturer. Läran handlar om att gå bortom tänkandet, och går man bortom tänkandet så kan inte läran innefatta en tankestruktur. Till och med denna förklaringen är en tankestruktur, så egentligen kommer jag aldrig kunna sätta ord på vad det handlar om, eftersom det innebär att jag tänker. De är därför han ofta säger att man mer ska lägga fokus på "the space between the words" istället för att lyssna på orden.

Jag sitter ofta tyst i reflektion. Dessutom distraherar jag inte mina egna tankar med andra människors projiceringar av tankar och känslor genom musik och kollar nästan aldrig på film m.m vilket gör att jag är i djupare kontakt med det som är kärnan av jag. Och ändå håller jag inte med om det Tolle säger.

Nej. För du är upptagen av tankar som kommer från Islam om vad man bör och inte bör göra. Du är även upptagen av tankar om konspirationer och jinns och dåliga kanaliseringar. Att sitta på whoa och ha intellektuella diskussioner är även ett sätt att hålla igång tankeflödet. Du kan omöjligt förstå vad det är Tolle pratar om, för du är fortfarande en slav under ditt tänkande.

Alla har möjlighet att hålla på med magi, det är inte några magiska krafter egentligen. En gren av magi är just att kunna påverka folk med sin avsikt, att projicera tankar utan ord.

sure :)

Självklart har dem sexlust för det, men eftersom den inte blir projicerad på dem så ’lider’ dem inte av det lika mycket.

Så du tror alltså att sexualdriften hämmas om man inte triggar igång den? Hur kommer det då sig att våldtäkts-siffrorna är högre i länder där man inte är lika öppna med sex?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2013-04-24 22:24
DiggeriDoo skrev:
RK-Studio
1000!
Din fuling! Den hade vart min om inte min dotter vaknade och jag hade behövt gå dit=)

The gods are good to me ;)
MPC 2500, Akai S900, Roland JV 1080 in the basement!
Boom bap lives!
Producent

2013-04-24 23:55
Dagens barn är inte religiösa eller införstådda med de religiösa lärorna, och ändå kallar dem sådana tjejer slampor. Det är av den enkla anledning att dem ligger runt mycket. Utan att jag nu lägger någon värdering i det. En kille kan ur den vinkeln vara lika mycket slampa.

Fast killar som ligger runt mycket kallas oftare för casanova, player och liknande. Har att göra med jämställdhetsfrågan bl.a.
Sedan när du säger "dagens barn kallar sådana tjejer för slampor", hur menar du? Att alla gör det? Att vissa gör det är ett faktum, men det har att göra med dåliga värderingar till följd av dålig uppfostran av föräldrar, skola etc.

Framför allt tror jag att dessa värderingar har en religiös grund i synen på att kvinnans sexualitet måste kontrolleras till varje pris och att sex utanför äktenskapet är en synd, särskilt för en kvinna, och särskilt inom islam där hedersmord på tjejer förekommer. Sedan kan du säga vad du vill om tolkningar etc. men så är det iaf. Det förekommer.

Jag skulle aldrig kalla en tjej för slampa oavsett hur mycket hon än låg runt. Jag är mer mogen än så och är därmed starkare i mig själv än att behöva ta ut min egen olycka på andra på det viset etc. Samma styrka kan alla nå upp till bara de gör rätt saker för att uppnå den, med meditation bl.a. Huvudsaken är att hon inte far illa, precis som huvudsaken är densamma för alla andra.

Hehe, och åter igen; Jag är muslim och vi ser inte världen på det viset. Missade du mitt förra inlägg till dig?

Jag tycker som sagt att samma citat går att applicera på islam.

2013-04-25 11:49
Sofia
Känner dock ingen ilska. Det är väl mer ett konstaterande.

Tidigare från tråden;
Fy fan va förbannad jag blev i slutet på klippet.

Jag har inte lärt mig om projektion genom tolle. Han pratar inte så mycket om det. Projektion lärde jag mig om i www.thework.com

Det gör egentligen ingen skillnad. Hon tillhör liknande falang.

Låt mig spegla lite också; du brukar skiva att det jag skriver brukar låta som copy-paste. När jag läser runt på the work så ekar många meningar därifrån med saker som du har skrivit här.

Sedan när har motarbetning i media hindrat människor från att göra sig hörda? Sverigedemokraterna blir motarbetade i media hela tiden, men dom har ändå lyckats rätt bra med att få ut sitt budskap. För mig låter det du säger som en dålig bortförklaring.

Fast jag höll ju med att det finns för lite.

Och jag ser stora skillnader på SD och muslimer. Rasistiska åsikter var ohållbara i det demokratiska spelet tills dem konverterade hur dem lanserade sig själva. Alla vet ändå vad dem egentligen står för, bara att dem har ett format som går efter reglerna, och tillåts hållas då.

Omar Mustafa tex fick lämna Socialdemokraterna, trots att han i partiet konverterat till deras format. Men bara för att han ingick i Unga Muslimer, som har uttalat sig om vissa saker och som är underorganisation till ett egyptiskt som är positiv till att införa kalifat inom den muslimska nationen så fick han inte stanna kvar.

Nu bryr jag mig inte så mycket om det för jag tycker inte muslimer skall försöka satsa på politiken just för man måste förneka religionen. Man bör istället hitta andra metoder att sprida islam. Men det är svårare just pga av sådan uppmärksam som media ger islam, så vanligt folk skulle ändå inte gå till dem organisationerna m.m. och lyssna, dem tror att dem redan vet. Rasism står dem närmare än islam, även om dem många gånger är omedvetna om det eller utåt proklamerar öppenhet osv. Därför blir det att muslimer hörs bara för muslimer.

Sedan hoppas jag varje muslim tar möjligheten att i sina enskilda möten kan tillrättavisa sådana felaktiga påståenden.

Missförstå mig inte fel. Den andra personen kan mycket väl ha eller inte ha manipulativa sidor, men det att du lägger märke till att andra har det är ett tecken på att du borde lägga märke till det hos dig själv.

Jag håller med om det. Men det gör inte att personen slutar vara eller inte är manipulativ. Och då kan det ändå vara bra att vara medveten om det för att inte falla i manipulationen eller för att spegla det till personen på något sätt eller tala om det för personen. Inom islam uppmanas man iaf att spegla varandra på det sättet, att synliggöra fel som personer har. På bästa sätt betyder bla att göra det enskild, dvs att inte exponera det i en grupp, eller kritisera personen.

Som jag sagt förut. Projektion är inte något som man kan välja att applicera på som det passar en.

Ja. Man kan konstatera att personen är manipulativ. Men om man tycker att den borde ändra sig, eller tänka annorlunda eller på något sätt blir triggad av det, så är det en projektion.

Fast att en manipulativ person kan ändra sig är det ju inget fel med. Vi som medmänniskor skall stötta och hjälpa varandra att bli bättre.

2013-04-25 11:49
Är man inte en guru så blir man dock oftast triggad av det, vilket betyder att man borde ta en titt på sig själv.

Att gurus skulle vara fria från egot tror jag inte alls på. Jag tycker deras egon speglas tydligt i hur dem pratar, reagerar och svarar på frågor tex. Enligt vad jag sett så leder dessa läror också till större självcentrering än den förintar.

Vilket också gör hela projektionsgrejen lämplig för dem, för så fort någon nämner det så kan gurus och deras efterföljare bara säga att man projicerar och problemet är löst.

I min mening så handlar sanningen om att se just att allt är projektioner.

Och det är det jag motsätter mig då jag inte håller med om att man bör se att allt bara är projektion.

Endast då är jag totalt fri, eftersom jag då är i totalt ansvar för mig själv.

Och jag argumenterar att man kan vara fri och ha ansvar för sig själv även om man erkänner/accepterar att det finns ondska och korruption.

Åter igen. Du tolkar det så eftersom du inte har förstått vad de är han pratar om.

Fast NLP är en lingvistisk teknik. Tolle behöver inte lära ut NLP för att han använder sådana tekniker.

Till och med denna förklaringen är en tankestruktur, så egentligen kommer jag aldrig kunna sätta ord på vad det handlar om, eftersom det innebär att jag tänker.

Vilket gör det omöjligt att lämna tankestruktur. Han och alla andra gurus måste använda sig av tankestrukturer för att kunna förmedla och projicera det sinnestillstånd dem vill att deras efterföljare skall ha.

Nej. För du är upptagen av tankar som kommer från Islam om vad man bör och inte bör göra. Du är även upptagen av tankar om konspirationer och jinns och dåliga kanaliseringar.

Jag sa inte att jag inte tar emot projiceringar någonstans ifrån. Alla gör det. Du får din dos från Tolle &Co, feminism osv. Betyder det att du inte kan stänga av när du sitter i tysthet?

Själva sittandet handlar just om att stänga av och bara vara, det kan man göra oavsett vilka projiceringar man tar emot.

Du kan omöjligt förstå vad det är Tolle pratar om, för du är fortfarande en slav under ditt tänkande.

Är det en projektion?

Du kan omöjligtvis veta huruvida förslavad jag är i mitt tänkande. Dessutom har vi nog ganska olika definitioner på vad det innebär att vara det.

Så du tror alltså att sexualdriften hämmas om man inte triggar igång den? Hur kommer det då sig att våldtäkts-siffrorna är högre i länder där man inte är lika öppna med sex?

http://www.nationmaster.com/graph/cri_rap-crime-rapes

Om du bläddrar längst ner så hittar du många av de muslimska länderna. Ryssland och Sverige, två av världens mest sekulära stater på plats 3 och 4. Eller har du någon annan statistik?

2013-04-25 11:56
xlnt
Fast killar som ligger runt mycket kallas oftare för casanova, player och liknande. Har att göra med jämställdhetsfrågan bl.a.

Har också väldigt mycket att göra med medians framställning av könen. ’Smack that, all over the floor, smack that, give me some more, smack that, till you get sore’… som rimmar på?

Ah, du vet redan hur könen framställs jag behöver inte gå in i detaljer.

Sedan när du säger "dagens barn kallar sådana tjejer för slampor", hur menar du? Att alla gör det? Att vissa gör det är ett faktum, men det har att göra med dåliga värderingar till följd av dålig uppfostran av föräldrar, skola etc.

Nej inte att alla gör det såklart.

Jag håller för övrigt med om uppfostran.

Jag skulle också tillägga att många (inte alla) av dem som ligger runt inte heller har fått den stabilaste uppväxten då sexualiteten och sex blir ett sätt att synas och få bekräftelse.

Framför allt tror jag att dessa värderingar har en religiös grund i synen på att kvinnans sexualitet måste kontrolleras till varje pris och att sex utanför äktenskapet är en synd, särskilt för en kvinna,

Jag pratar utifrån islam och där är det en lika stor synd för både mannen och kvinnan och samma straff.

Att det har religiös grund tror jag inte på eftersom vi ser att detta tänkande, att det skulle vara värre för kvinnan att göra så (vilket det såklart inte är) finns i många fler ’sammanhang’ än de religiösa.

och särskilt inom islam där hedersmord på tjejer förekommer.

Det är inte från islam, det är seder som fanns innan islam som okunniga muslimer inte har släppt på, bla pga den obefintliga utveckling, tillståndet av konflikter osv.

Jag skulle aldrig kalla en tjej för slampa oavsett hur mycket hon än låg runt.

Det gör inte jag heller.

Huvudsaken är att hon inte far illa, precis som huvudsaken är densamma för alla andra.

Yes. Däremot om det finns specifika lagar så är det ett val att riskera ’råka illa ut’ om man bryter lagarna. Och lagen enligt islam är som sagt densamma för båda könen.

Jag tycker som sagt att samma citat går att applicera på islam.

Och det är för att du klamrar dig fast i den felaktiga bilden du har. Jag har sagt att muslimer inte ser världen som ful och hemsk. Vi ser skapelsen som något mycket vackert och livet som något mycket värdefullt. Varje andetag är en gåva från Skaparen, den 100% rättvisa Skaparen, så även när vi möter prövningar så kan vi minst visa tålamod, eller till och med tacka för det och le vidare för alla livets andra gåvor.

2013-04-25 17:05
Tidigare från tråden;
Fy fan va förbannad jag blev i slutet på klippet.

De är i sådana situationer som jag sätter mig ner och försöker ta reda på vart jag projicerar. Ilska släpper väldigt snabbt när man gör det till en vana.

Det gör egentligen ingen skillnad. Hon tillhör liknande falang.

Låt mig spegla lite också; du brukar skiva att det jag skriver brukar låta som copy-paste. När jag läser runt på the work så ekar många meningar därifrån med saker som du har skrivit här.

och? projiceringen i sig är något som jag upplever när jag gör meditationerna. Jag säger inte att projicering existerar för att jag har läst det. Jag säger det för att jag upplever det hela tiden.

Nu bryr jag mig inte så mycket om det för jag tycker inte muslimer skall försöka satsa på politiken just för man måste förneka religionen. Man bör istället hitta andra metoder att sprida islam. Men det är svårare just pga av sådan uppmärksam som media ger islam, så vanligt folk skulle ändå inte gå till dem organisationerna m.m. och lyssna, dem tror att dem redan vet. Rasism står dem närmare än islam, även om dem många gånger är omedvetna om det eller utåt proklamerar öppenhet osv. Därför blir det att muslimer hörs bara för muslimer.

Om muslimer hade gått ut med att de skulle demonstrera mot att våld som sker i Islams namn så tror jag knappast de skulle bli motarbetade. Snarare tvärtom. Du sitter fortfarande på din röv och beklagar dig över hur synd det är över alla muslimer som inte får någon plats i media, istället för att faktiskt ta reda på om det är sant. För mig låter det snarare som lathet. Gå ut och anordna en sådan demonstration och berätta för mig hur det gick, så blir det en helt annan diskussion sen.

Inom islam uppmanas man iaf att spegla varandra på det sättet, att synliggöra fel som personer har. På bästa sätt betyder bla att göra det enskild, dvs att inte exponera det i en grupp, eller kritisera personen.

Ok. Det låter som det traditionella sättet att förhålla sig på till varandra. Projektion handlar inte om att peka ut fel på andra. De handlar om att enbart se det i sig själv.

Fast att en manipulativ person kan ändra sig är det ju inget fel med. Vi som medmänniskor skall stötta och hjälpa varandra att bli bättre.

Absolut. Fast i slutändan så kan du bara ändra dig själv. Att försöka förändra någon annan handlar oftast om att man vill kontrollera personen, vilket också är en form av manipulation.

Att gurus skulle vara fria från egot tror jag inte alls på. Jag tycker deras egon speglas tydligt i hur dem pratar, reagerar och svarar på frågor tex. Enligt vad jag sett så leder dessa läror också till större självcentrering än den förintar.

Det handlar inte om dem, det handlar om dig själv.

Och det är det jag motsätter mig då jag inte håller med om att man bör se att allt bara är projektion.

jag vet.

2013-04-25 17:30
Och jag argumenterar att man kan vara fri och ha ansvar för sig själv även om man erkänner/accepterar att det finns ondska och korruption.

okej, om det gör dig fri så go ahead! :)

Fast NLP är en lingvistisk teknik. Tolle behöver inte lära ut NLP för att han använder sådana tekniker.

Nope. NLP handlar om att ersätta en uppsättning tankar med ett par andra. Tolles lära handlar om att sluta identifiera sig med tankarna. Stor skillnad.

Vilket gör det omöjligt att lämna tankestruktur. Han och alla andra gurus måste använda sig av tankestrukturer för att kunna förmedla och projicera det sinnestillstånd dem vill att deras efterföljare skall ha.

Man ska inte lämna tankar helt. Man ska sluta identifiera sig med dem. Tolle nämner väldigt ofta att han använder ord för att förklara något som inte går att sätta ord på. På samma sätt som jag använder ord för att förklara för dig och du använder dina tankar för att försöka förstå vad jag pratar om. Men du kan inte förstå de här med ditt intellekt hur mycket du än försöker, och därför missförstår du honom.

Jag sa inte att jag inte tar emot projiceringar någonstans ifrån. Alla gör det. Du får din dos från Tolle &Co, feminism osv. Betyder det att du inte kan stänga av när du sitter i tysthet?
Själva sittandet handlar just om att stänga av och bara vara, det kan man göra oavsett vilka projiceringar man tar emot.

Jag försöker inte stänga av, det ger mig inte så mycket har jag märkt. Däremot så försöker jag hela tiden lägga märke till när jag totalt fastnar och tror på mina tankar.

Är det en projektion?

Du kan omöjligtvis veta huruvida förslavad jag är i mitt tänkande. Dessutom har vi nog ganska olika definitioner på vad det innebär att vara det.

Jag är i många tillfällen definitivt slav under mitt tänkande :) Jag är inte upplyst. Däremot så har jag märkt att det är väldigt givande att prata med dig. Jag blir väldigt närvarande när jag försöker förklara vad det är tolle lär ut.

Skilj på att vara förslavad i ett tänkande och förslavad under tänkandet. Vad jag syftar på är att man är starkt identifierad med sina tankar. Man tror på allt dom säger helt enkelt. Blir du däremot medveten om rymden bakom tankarna så tror du inte på dem lika snabbt. Om du inte försöker förstå det här med hjälp av dina tankar, så kan du få en glimt om vad de är tolle pekar mot.

http://www.nationmaster.com/graph/cri_rap-crime-rapes

Om du bläddrar längst ner så hittar du många av de muslimska länderna. Ryssland och Sverige, två av världens mest sekulära stater på plats 3 och 4. Eller har du någon annan statistik?

Det går inte att läsa av statistik på det sättet. I sverige har vi ett bättre försvar mot kvinnor som blir våldtagna, och därför anmäler de flesta våldtäkter här. I länder där kvinnan anses som underordnad så anmäler kvinnor väldigt sällan våldtäkter, eftersom det inte leder någonstans då man skyller våldtäkten på kvinnan och i värsta fall dödar henne för det.

Producent

2013-04-25 17:57
Har också väldigt mycket att göra med medians framställning av könen. ’Smack that, all over the floor, smack that, give me some more, smack that, till you get sore’… som rimmar på?

Men nu framställer du det ändå lite som att media generellt sett vill ge den bilden till allt och alla. En del hiphop kan t.ex. vara sexistisk och macho på ett sätt som jag inte heller tycker verkar bidra till så bra kvinnosyn hos de unga lyssnarna. Men allt beror också på vart man vänder sig för att få sin musik, tv-program, filmer etc. Man kan hitta skit överallt om man bara letar. Det mesta upplever jag dock inte som så pass sexistiskt och kvinnoförnedrande som låttexten (?) du citerade.

Och även om någon ung person skulle lyssna på en sådan text så innebär det inte per automatik att denna person börjar ta till sig den stenhårt och leva efter den. Det vore lite som att folk började skjuta huvudet av varandra för att de spelar counterstrike.
Som sagt är det viktigast med uppfostran som ger grundläggande värderingar från föräldrar, skola och andra runtomkring. Samt vad man har för gener att brås på, tror jag.

Jag skulle också tillägga att många (inte alla) av dem som ligger runt inte heller har fått den stabilaste uppväxten då sexualiteten och sex blir ett sätt att synas och få bekräftelse.

Det finns massvis med andra sätt som folk söker bekräftelse på, där sex bara är ett exempel. Att många söker en sådan bekräftelse har enligt min uppfattning sin grund i bristande självkänsla och allmän svaghet. Men vi har ju som sagt olika syn på hur denna svaghet ska kunna 'botas'. Du föreslår en religion som enligt mig bara förtrycker naturliga drifter och sätter upp skygglappar, medans min religion gör att skygglapparna inte behövs och folk blir naturligt starkare fysiskt och psykiskt, använder en större procent av hjärnan etc. Om man praktiserar den fullt ut d.v.s.

Att det har religiös grund tror jag inte på eftersom vi ser att detta tänkande, att det skulle vara värre för kvinnan att göra så (vilket det såklart inte är) finns i många fler ’sammanhang’ än de religiösa.

De andra sammanhangen kan dock ha påverkats av religionen. De religiösa tankarna från kristendom och islam ligger som en aura runt stora delar av samhället även där folk inte anser sig vara religiösa.

Det är inte från islam, det är seder som fanns innan islam som okunniga muslimer inte har släppt på, bla pga den obefintliga utveckling, tillståndet av konflikter osv.

Fast själva konceptet med 'synd' påverkar i sig människors handlingar oavsett om det står i Koranen att man inte får begå hedersmord, eller spotta på en kvinna för att hennes kjol är lite för kort etc. etc.

Det gör inte jag heller.

Men många andra gör det, som en konsekvens av synen på vad som är en synd inom islam och kristendom.

Yes. Däremot om det finns specifika lagar så är det ett val att riskera ’råka illa ut’ om man bryter lagarna.

Det bör aldrig finnas lagar om hur människor får ha sex med varandra (eller onanera för den delen) så länge alla parter är med på det.

Jag har sagt att muslimer inte ser världen som ful och hemsk.

Eftersom du tycker att människor som har sex utanför äktenskapet eller är homosexuella, eller tar en öl någon gång beter sig syndigt och destruktivt så borde det innebära det för dig när du lever i Sverige iaf. Har svårt att fatta varför du skriver här ens.

2013-04-25 19:52
Sofia
och? projiceringen i sig är något som jag upplever när jag gör meditationerna. Jag säger inte att projicering existerar för att jag har läst det. Jag säger det för att jag upplever det hela tiden.

Ja, det ifrågasätter jag inte.

Vad jag menar är att om man antar iden att alla sådana känslor kan härledas till projektion, så kommer man att hitta dem länkarna. Eller tvärtom. Genom suggestionen så hittar man länkarna och således upplever dem och tror att det är projektion. Länken är just att det skulle handla om projektion.

Tex ’sambandet’ med din reaktion på kvinnoförtryck som sker i samhällen med dåliga förhållanden. Eftersom du reagerar på det, och utgår därför ifrån att det måste finnas något du projicerar (istället för att bara se förtrycket som förtryck).

Så du sätter dig i meditation, stillar tankarna och låter det undermedvetna arbeta i lugn och ro att hitta länken mellan det förtryck som du reagerade på och något sätt som du förtrycker kvinnor på. Sedan dyker det upp, i det här fallet att du ’förtrycker’ kvinnor genom att tänka om dem slampa för dem klär sig/beter sig på ett visst sätt.

Vilket ju såklart är bra att du inser. Men dem förtrycken har inget med varandra att göra. Det som länkar ihop dessa två är just iden om projektion. Förtrycket fortsätter ju ändå mot kvinnorna i den andra ändan, även om du börjar med att bearbeta dina projektioner. Och om du bara skall se felen i dig själv, varför lyfter du då upp och försöker göra något åt problemet för dessa kvinnor? Genom det pekar du på att det finns ett fel hos dem som förtrycker kvinnorna, dvs det traditionella som du kallar det.

Du sitter fortfarande på din röv och beklagar dig över hur synd det är över alla muslimer som inte får någon plats i media, istället för att faktiskt ta reda på om det är sant.

Jag tycker inte det är synd om muslimer. Muslimer har satt sig i sin egen situation. Muslimer skulle inte ens behöva någon media om dem praktiserade sin religion och det syntes när en person är muslim. Det fanns ingen media för 1400 år sedan, men islam spreds till stora delar av världen. Främst av muslimernas karaktär.

För mig låter det snarare som lathet. Gå ut och anordna en sådan demonstration och berätta för mig hur det gick, så blir det en helt annan diskussion sen.

Demonstration är inte från islam. Det finns andra metoder som man kan göra sig hörd på till makten, vilket ofta demonstration har som syfte att göra. Man kan samla namnlista, skicka brev eller boka möte med dem som har makt att skapa ändring.

Ok. Det låter som det traditionella sättet att förhålla sig på till varandra.

Projektion handlar inte om att peka ut fel på andra. De handlar om att enbart se det i sig själv.

Absolut. Fast i slutändan så kan du bara ändra dig själv. Att försöka förändra någon annan handlar oftast om att man vill kontrollera personen, vilket också är en form av manipulation.

Det är vad dina gurus förklarat för dig att det är. Jag ser inte alls det som det. Ibland krävs det lite ’tough-love’ (utan att bli arrogant, elak, dömande, hård osv) med sina nära. Men man gör det på ett sätt så att dem kan ta emot det. Man skall kunna belysa sådana ’osynliga’ sidor hos sin vän. Har inget med kontroll att göra.

Nope. NLP handlar om att ersätta en uppsättning tankar med ett par andra.

Inte bara, NLP inkluderar också hur man genom sitt ordval, kroppsspråk osv kan påverka lyssnaren mot en viss riktning, åsikt, värdering osv.

Tolles lära handlar om att sluta identifiera sig med tankarna.

Genom att ersätta en uppsättning tankar med ett par andra.

Tolle nämner väldigt ofta att han använder ord för att förklara något som inte går att sätta ord på. På samma sätt som jag använder ord för att förklara för dig och du använder dina tankar för att försöka förstå vad jag pratar om. Men du kan inte förstå de här med ditt intellekt hur mycket du än försöker, och därför missförstår du honom.

Du fortsätter att säga att jag enbart använder mitt intellekt, men det gör jag inte, eller har inte gjort, även om jag samtidigt inte på långa vägar fördjupat mig lika mycket som du i just Tolle, men liknande läror finns också med dessa koncept. Jag använder både mitt intellekt och hjärtat. Vi har ett intellekt för att använda det.

Jag har upplevt känslan av nuet och ’oneness’, men jag slutade hålla med om koncepten som dessa läror florerar bland. Jag finner inte dem fullständiga eller tillräckliga.

Det går inte att läsa av statistik på det sättet.

Vilket lämnar dig med enbart ett antagande.

2013-04-25 19:53
xlnt
Men nu framställer du det ändå lite som att media generellt sett vill ge den bilden till allt och alla. En del hiphop kan t.ex. vara sexistisk och macho på ett sätt som jag inte heller tycker verkar bidra till så bra kvinnosyn hos de unga lyssnarna. Men allt beror också på vart man vänder sig för att få sin musik, tv-program, filmer etc. Man kan hitta skit överallt om man bara letar.

Grejen är att man inte behöver leta efter denna projicering. Den finns i populärmedian, vilket är den som majoriteten av barnen växer upp med och blir programmerade med.

Det mesta upplever jag dock inte som så pass sexistiskt och kvinnoförnedrande som låttexten (?) du citerade.

Såklart inte, men det finns många andra subtila tekniker att projicera det på.

Fast själva konceptet med 'synd' påverkar i sig människors handlingar oavsett om det står i Koranen att man inte får begå hedersmord, eller spotta på en kvinna för att hennes kjol är lite för kort etc. etc.

Fast någon annans synd ger såklart ingen rättighet att själv begå synd, det borde ju vara solklart. Alla står på Domedagen ansvariga för sina egna handlingar, inte andras.

Det bör aldrig finnas lagar om hur människor får ha sex med varandra (eller onanera för den delen) så länge alla parter är med på det.

Du tycker så, men din världsbild är inte den enda existerande. Det finns andra som tycker helt annorlunda.

Eftersom du tycker att människor som har sex utanför äktenskapet eller är homosexuella, eller tar en öl någon gång beter sig syndigt och destruktivt så borde det innebära det för dig när du lever i Sverige iaf.

Nej, världen och livet blir inte fult för det. Att det finns element av ondska, omoral osv gör inte världen ful. Du tycker väl själv att det finns ondska och omoraliska handlingar om jag förstått det du skrivit rätt, tycker du världen eller livet är fult för det?
Producent

2013-04-25 21:12
Grejen är att man inte behöver leta efter denna projicering. Den finns i populärmedian, vilket är den som majoriteten av barnen växer upp med och blir programmerade med.

Kvinnoförnedrande texter i musik förekommer så vitt jag vet enbart inom vissa genrer som hiphop där det är hoe och bitches hit och dit, men inte i populärmedia. Kan du ge mig exempel? Dessutom tror jag inte att de som lyssnar på låtar som "smack my bitch up" tar till sig texten på ett bokstavligt sätt. Gör dem det så har med antagligen fått en dålig uppfostran av sina föräldrar i första hand.
Tycker du nojjar och överdriver något helt sinnesjukt.

Såklart inte, men det finns många andra subtila tekniker att projicera det på.

Som?

Fast någon annans synd ger såklart ingen rättighet att själv begå synd, det borde ju vara solklart.

Borde är en sak men verkligheten är en annan. Ser du inte hur en sak som betraktas som en grov synd av många leder till direkt skadliga handlingar av många som tror på detta koncept? (att sex före äktenskap är synd, homosexualitet är synd etc. etc.). Att du själv kanske inte skulle misshandla din dotter för att hon haft sex innan äktenskapet är väl en sak, men tror man starkt på hela 'synd-konceptet' så kan det få sådana konsekvenser i många fall p.g.a. frustration att inte ha kunnat uppfostra barnen 'bättre' etc. Det har setts prov på minsann, oavsett vad som står i Koranen.

Du tycker så, men din världsbild är inte den enda existerande.

Inte din heller. Det är just därför man inte kan applicera islams idéer om synd etc. på hela mänskligheten. Det vore att sätta sig över andras världsbild.

Du tycker väl själv att det finns ondska och omoraliska handlingar om jag förstått det du skrivit rätt, tycker du världen eller livet är fult för det?

Nej men den är ful i förhållande till världen jag har en vision om. Paradiset på jorden och vägen dit ser helt annorlunda ut för dig än för mig uppenbarligen.

2013-04-25 21:51
Kvinnoförnedrande texter i musik förekommer så vitt jag vet enbart inom vissa genrer som hiphop där det är hoe och bitches hit och dit, men inte i populärmedia. Kan du ge mig exempel? Dessutom tror jag inte att de som lyssnar på låtar som "smack my bitch up" tar till sig texten på ett bokstavligt sätt. Gör dem det så har med antagligen fått en dålig uppfostran av sina föräldrar i första hand.
Tycker du nojjar och överdriver något helt sinnesjukt.

Nu menade jag inte bara kvinnoförnedrande, det var bara ett tydligt exempel, från en gren av deras påverkansträd.

Dem formar tänkande om könen genom andra genrer av musik, barn-, och ungdomsserier, filmer, magasiner, böcker, reklam osv. Jag har redan förklarat allt detta.

Det finns många stereotyper som projiceras genom dessa medel. Några enkla och klassiska är tjejer som manipulerar och konkurrerar med varandra fast dem är i samma ’gäng’. Eller dem tuffa killarna som sätter sig över ’nördarna’ (vilket tjejerna också gör). Dem med taskig attityd målas upp som dem som har roligt, är populära osv.

Detta blir ett medel för osäkra barn som tittar på det. Dem ser hur dem skall göra för att ’ta kontrollen’ i sin umgängeskrets. Och tillsammans med andra likasinnade (osäkra) skapar dem en likadan hierarki, på tex skolan. Jag jobbar på skola och ser detta hela tiden.

Tjejerna och killarna försöker ändra sig själva till dem ’populära’ idoler dem har. Och flera av dem tror att det är på riktigt. När man förklarar och påpekar att det inte är det så har dem ibland svårt att tro på det ens. Vilket beror på dålig uppvaktning och engagemang från hemmet.

Detta beteende följs upp sedan med andra steg när dem kommer vidare till puberteten. Gradvis introduceras mer och mer korruption, och eftersom alla fått i sig det från början så tror dem att det är så man skall leva. Att det är dessa mönster, aktiviteter och nöjen är vad livet går ut på.

Borde är en sak men verkligheten är en annan. Ser du inte hur en sak som betraktas som en grov synd av många leder till direkt skadliga handlingar av många som tror på detta koncept?

Jag ser trasiga samhällen där det råder okunskap som leder till detta. Men jag skyller inte religionen för det. Religionen är perfekt. Det är individernas och makthavarnas gemensamma ansvar att utbilda sig och leva i enlighet med religionen. Men nu är det inte så.

Inte din heller. Det är just därför man inte kan applicera islams idéer om synd etc. på hela mänskligheten. Det vore att sätta sig över andras världsbild.

Poängen var att du sa att man inte KAN ha lagar om hur man ska ha sex osv. Jag lyfte då fram att man visst kan det, att alla inte ser det på samma sätt som du. Och dem som koloniserar världen nu är allt annat än muslimer. Dem som försöker applicera sin världsbild på hela mänskligheten. Dem som försöker införa New World Order.

2013-04-25 22:18
Vilket ju såklart är bra att du inser. Men dem förtrycken har inget med varandra att göra. Det som länkar ihop dessa två är just iden om projektion. Förtrycket fortsätter ju ändå mot kvinnorna i den andra ändan, även om du börjar med att bearbeta dina projektioner. Och om du bara skall se felen i dig själv, varför lyfter du då upp och försöker göra något åt problemet för dessa kvinnor? Genom det pekar du på att det finns ett fel hos dem som förtrycker kvinnorna, dvs det traditionella som du kallar det.

Det handlar inte om att man ska strunta i att göra världen bättre. Syftet är att frånta lidandet hos sig själv först. Jag är till mycket mer hjälp för människor om jag är harmonisk i mig själv. Ofta handlar tex människors försök till hjälpa världen om deras inre problem. Jag tror det är därför många socialarbetare och lärare bränner ut sig. Jag har själv varit sådan.

Demonstration är inte från islam. Det finns andra metoder som man kan göra sig hörd på till makten, vilket ofta demonstration har som syfte att göra. Man kan samla namnlista, skicka brev eller boka möte med dem som har makt att skapa ändring.

Sätt igång då! :) Gör något åt att vissa människor gör vidriga handlingar i Islams namn. Det är din religion det handlar om.

Det är vad dina gurus förklarat för dig att det är. Jag ser inte alls det som det. Ibland krävs det lite ’tough-love’ (utan att bli arrogant, elak, dömande, hård osv) med sina nära. Men man gör det på ett sätt så att dem kan ta emot det. Man skall kunna belysa sådana ’osynliga’ sidor hos sin vän. Har inget med kontroll att göra.

Absolut. Det kan man vara när någon ber om det. Man kan påpeka något för en person. Men om din avsikt är att förändra någon annan, så är det definitivt ett försök till att kontrollera personen.

Inte bara, NLP inkluderar också hur man genom sitt ordval, kroppsspråk osv kan påverka lyssnaren mot en viss riktning, åsikt, värdering osv.

Jo fast tolles läror handlar fortfarande inte om värderingar och åsikter, eftersom läran inte handlar om att ta till sig en ny tankestruktur. Jag vet att du tycker han lägger värderingar i saker, men de är fortfarande för att du inte har förstått vad de handlar om.

Du fortsätter att säga att jag enbart använder mitt intellekt, men det gör jag inte, eller har inte gjort, även om jag samtidigt inte på långa vägar fördjupat mig lika mycket som du i just Tolle, men liknande läror finns också med dessa koncept. Jag använder både mitt intellekt och hjärtat. Vi har ett intellekt för att använda det.

Absolut. Använd de hur mycket du vill. Men använder du det för att förstå vad tolle pratar om, så kommer du aldrig förstå.

Jag har upplevt känslan av nuet och ’oneness’, men jag slutade hålla med om koncepten som dessa läror florerar bland. Jag finner inte dem fullständiga eller tillräckliga.

Jag har förstått det. Du finner det mer givande att vara konspiratorisk och att tro på himmelen och helvetet. Om det passar dig och gör dig lycklig, then do it.

Vilket lämnar dig med enbart ett antagande.

Absolut inte. I Afganistan infördes tex en regel för några år sedan där kvinnan alltid måste alltid ställa upp på sex, även om hon inte vill det. Hur många mörket-tal våldtäkter tror du en sådan lag innefattar? Det går inte ens att anmäla en våldtäkt i det landet.

2013-04-27 08:04
Gör något åt att vissa människor gör vidriga handlingar i Islams namn.

Det jag gör gör jag i mina individuella möten och tillrättavisningar av folks felaktiga påståenden om islam på olika forum.

Det är din religion det handlar om.

Nej, min religion handlar o matt rena sin själ och göra det som man är menad att göra, dyrka Gud.

Absolut. Det kan man vara när någon ber om det. Man kan påpeka något för en person. Men om din avsikt är att förändra någon annan, så är det definitivt ett försök till att kontrollera personen.

Det håller jag inte med om. En person kan inte fråga om sina ’osynliga’ delar. Då kan man med vishet och på ett fint sätt belysa det.

Jo fast tolles läror handlar fortfarande inte om värderingar och åsikter, eftersom läran inte handlar om att ta till sig en ny tankestruktur. Jag vet att du tycker han lägger värderingar i saker

Det spelar inte hur många gånger han säger att det inte handlar om det om han genom sin attityd påverkar tittarna med sitt tal.

Absolut. Använd de hur mycket du vill. Men använder du det för att förstå vad tolle pratar om, så kommer du aldrig förstå.

Som sagt, när jag var inne i liknande läror så var det bara med hjärtat jag sökte, genom upplevelsen. Men det räcker inte.

Absolut inte. I Afganistan infördes tex en regel för några år sedan där kvinnan alltid måste alltid ställa upp på sex, även om hon inte vill det. Hur många mörket-tal våldtäkter tror du en sådan lag innefattar? Det går inte ens att anmäla en våldtäkt i det landet.

Afghanistan är ett av väldigt många länder. Dessutom ett mycket mer traumatiserat och outvecklat än många andra muslimska länder. Så du har ändå inga siffror eller hållbar basis att stödja dig på.

2013-04-27 11:39
Det jag gör gör jag i mina individuella möten och tillrättavisningar av folks felaktiga påståenden om islam på olika forum.

Eh nej. Hur många kvinnor har du räddat i från hedersvåldet som pågår i sverige idag, av människor som är troende muslimer? Jag pratar om att förhindra det våldet som redan sker i Islams namn, och om du tror att du kan förhindra det genom att sitta på whoa så är du ute och cyklar. Jag läste senast idag att 70 000 ungdomar i sverige idag lever under hedersförtryck. Sverigedemokraterna skiter i vad du säger, så länge människor fortfarande är våldsamma i Islams namn. Det är dina muslimska bröder och systrar som behöver upplysas i första hand, inte folk på whoa.

Nej, min religion handlar o matt rena sin själ och göra det som man är menad att göra, dyrka Gud.

Du läste nog lite fel där. Jag skrev att de är din religion det handlar om, och då syftade jag på alla de muslimer som mördar, förtrycker och våldtar andra i Islams namn.

Det håller jag inte med om. En person kan inte fråga om sina ’osynliga’ delar. Då kan man med vishet och på ett fint sätt belysa det.

Det var intressant. Du kallar "eliten" för manipulativ, men här har vi ett lysande exempel på att du själv verkar ha ett behov av att kontrollera människor.

Som sagt, när jag var inne i liknande läror så var det bara med hjärtat jag sökte, genom upplevelsen. Men det räcker inte.

Det är klart att det inte räckte om du fortfarande är konspiratorisk och behöver ha ett mål i framtiden ( himmelen ) för att göra goda saker. Ditt sinne lyckades övertala dig om att att "nuet" inte är tillräckligt. Som jag skrivit förut så är du fortfarande en slav under dina tankar. Du tror på allting som dom säger till dig.

Afghanistan är ett av väldigt många länder. Dessutom ett mycket mer traumatiserat och outvecklat än många andra muslimska länder. Så du har ändå inga siffror eller hållbar basis att stödja dig på.

Fast ska vi börja diskutera det här utifrån statistik så kan vi lika gärna ta upp de faktumet att över hälften av alla anmälda våldtäkter i sverige är invandrare ( om man tittar på statistiken ), många av dem från länder där kvinnan är förtryckt. Om du drar slutsatsen att det inte existerar våldtäkter i afghanistan bara för att siffran är låg i en tabell, så sjunker du ner på SD's nivå. Man kan inte diskutera sexbrott och utgå ifrån statistik. Det är mycket mer komplext än så.

2013-04-27 20:22
Eh nej. Hur många kvinnor har du räddat i från hedersvåldet som pågår i sverige idag, av människor som är troende muslimer?

Nej det har jag inte gjort. Men det är inte heller så att dessa män öppet deklarerar att dem slår och förtrycker sin kvinnor, dessutom känner jag inte personligen några sådana här fall.

En del från icke-mulismer, men det är också sådant man fått höra först när kvinnan fått nog och gått till polisen. Och i ett fall så var det en tjej som blev helt söndermisshandlad, flera gånger, hennes dotter fick också smaka. Men hon valde att gå tillbaka igen en kort stund efter det, tills han slog henne igen.

Jag pratar om att förhindra det våldet som redan sker i Islams namn, och om du tror att du kan förhindra det genom att sitta på whoa så är du ute och cyklar.

Jag har inte sagt att jag förhindrar det. Vad jag kan göra är att förklara att dessa saker som ni tror hör till islam inte alls gör det.

Jag läste senast idag att 70 000 ungdomar i sverige idag lever under hedersförtryck.

Och alla dessa är inte muslimer. Det finns syrianer och andra kristna och folk från andra kontinenter som ingår där. Rättfärdigar det eller gör saken bättre? Nej, såklart inte.

Sverigedemokraterna skiter i vad du säger, så länge människor fortfarande är våldsamma i Islams namn. Det är dina muslimska bröder och systrar som behöver upplysas i första hand, inte folk på whoa.

Du har alldeles rätt i att det är dem som kallar sig muslimer och gör sådana här saker som måste upplysas om detta. Men en del av er också eftersom ni har tillskrivit dem här sakerna på islam.

Du läste nog lite fel där. Jag skrev att de är din religion det handlar om, och då syftade jag på alla de muslimer som mördar, förtrycker och våldtar andra i Islams namn.

Ja, jag läste om och ser att jag läste det helt fel=)

Jag kan inte göra så mycket åt dem, eftersom jag inte i förväg vet vilka dessa människor är osv. Jag kan dock upplysa folk med felaktiga uppgifter om islam och dem fall som jag själv stöter på. Kanske i framtiden när jag är mer förankrad osv kan jag kanske ingå i en sådan social förgrening som hjälper muslimska familjer, men just nu. Men jag bär inte någon av deras synder för det.

Det var intressant. Du kallar "eliten" för manipulativ, men här har vi ett lysande exempel på att du själv verkar ha ett behov av att kontrollera människor.

Att dina gurus sagt att det är så betyder nödvändigtvis inte att det är så. Jag ser det inte så svart-vitt. Jag blir glad när någon kan påpeka något hos mig som jag inte ser eller som jag kanske är van med och inte gör något. Det gör att det lyfts upp och blir 'avslöjat', vilket motiverar mig att ta itu med det. Det är också ett sätt att synkronisera bättre med sin omgivning, tex min fru. Vi kan tala om varandras brister på ett bra sätt vilket leder till att vi är öppna med varandra och kommer varandra närmare. Fungerar jättebra.

Fast ska vi börja diskutera det här utifrån statistik så kan vi lika gärna ta upp de faktumet att över hälften av alla anmälda våldtäkter i sverige är invandrare ( om man tittar på statistiken ), många av dem från länder där kvinnan är förtryckt.

Och alla invandrare är inte synonymt med muslimer. Och man måste också se till dem individer som våldtar, praktiserar dem ens religionen eller heter dem bara Muhammed och säger att dem är muslimer, men dricker alkohol, ber inte, fastar kanske, men inte så mycket mer än så. Dessutom så ändras inte deras tillstånd som dem tar med sig från sina hemländer bara för att dem kommer över gränsen till Sverige.

Om du drar slutsatsen att det inte existerar våldtäkter i afghanistan bara för att siffran är låg i en tabell,

Afghanistan var väl inte ens med på listan. Dessutom sa jag inte att det inte finns våldtäkter där.

Jag syftade på muslimska länder generellt. Men Afghanistan är ett bra exempel på ett land som inte fått någon utveckling, där folket är outbildade, drabbade av fattigdom och med lång period av konflikter. Det är inte konstigt att folket inte kan bete sig. Likadant är det i andra muslimska länder, eller iaf vissa områden i vissa muslimska länder.

2013-04-28 12:14
Jag har inte sagt att jag förhindrar det. Vad jag kan göra är att förklara att dessa saker som ni tror hör till islam inte alls gör det.

Det är just det som är problemet. Så länge jag inte ser att muslimer aktivt försöker förhindra att detta sker i deras religions namn och så länge jag hör att någon mördar och våldtar och kallar sig muslim, så kommer jag fortsätta tro att det är något fel på religionen. Information fungerar inte, så länge jag inte ser att muslimer gör något praktiskt åt allt våld som sker. Ord fungerar inte, om jag fortfarande ser vidriga handlingar. Det betyder inte att jag tycker illa om muslimer, det finns samma problem inom kristendomen och andra religioner, men om du försöker få mig att tro att Islam är fredligt så bankar du huvudet i väggen. Min enda poäng är att det kan vara klokare att börja på rätt ände om du vill förändra människors syn på Islam. Jag står på din sida, jag vill inte att muslimer ska ha de ryktet de har, men samtidigt så ser jag inte att muslimer gör något aktivt för att förändra vissa muslimers beteende i heller.

Och alla dessa är inte muslimer. Det finns syrianer och andra kristna och folk från andra kontinenter som ingår där. Rättfärdigar det eller gör saken bättre? Nej, såklart inte.

Du har alldeles rätt i att det är dem som kallar sig muslimer och gör sådana här saker som måste upplysas om detta. Men en del av er också eftersom ni har tillskrivit dem här sakerna på islam.

Du kommer tyvärr inte förändra min syn, så länge jag inte ser dig aktivt demonstrera mot våldet inom Islam. Att vara passiv, är fortfarande att ställa sig på förtryckarnas sida.

Men jag bär inte någon av deras synder för det.

Du vill ju uppenbarligen att människor ska ändra sin syn på Islam, så det låter som att du bär på deras synder. Hade du inte burit på någons synder, så hade du inte lagt så mycket tid på att försöka förklara vad Islam är för människor. Jag säger bara till dig vad jag tror hade fungerat bättre, om ditt mål är att människor ska se Islam som något fredligt. Det hade definitivt fungerat bättre på mig. Jag lyssnar mer på handlingar, än på ord.

2013-04-28 12:15
Att dina gurus sagt att det är så betyder nödvändigtvis inte att det är så. Jag ser det inte så svart-vitt. Jag blir glad när någon kan påpeka något hos mig som jag inte ser eller som jag kanske är van med och inte gör något. Det gör att det lyfts upp och blir 'avslöjat', vilket motiverar mig att ta itu med det. Det är också ett sätt att synkronisera bättre med sin omgivning, tex min fru. Vi kan tala om varandras brister på ett bra sätt vilket leder till att vi är öppna med varandra och kommer varandra närmare. Fungerar jättebra.

Det finns inom psykologin också, det är inget specifikt för mina gurus. Det är skillnad på att be någon påpeka ens fel, och på att få sina fel utpekade när man inte bett om det. Om du och din fru är i samförstånd om att ni ska påpeka fel för varandra, så ser jag inte det som kontroll. Men om du försöker få din fru att förändra ett beteende eftersom du tror att du vet vad som är bäst för henne, så försöker du kontrollera henne. Vice versa också såklart.

Och alla invandrare är inte synonymt med muslimer. Och man måste också se till dem individer som våldtar, praktiserar dem ens religionen eller heter dem bara Muhammed och säger att dem är muslimer, men dricker alkohol, ber inte, fastar kanske, men inte så mycket mer än så. Dessutom så ändras inte deras tillstånd som dem tar med sig från sina hemländer bara för att dem kommer över gränsen till Sverige.

Afghanistan var väl inte ens med på listan. Dessutom sa jag inte att det inte finns våldtäkter där.

Jag syftade på muslimska länder generellt. Men Afghanistan är ett bra exempel på ett land som inte fått någon utveckling, där folket är outbildade, drabbade av fattigdom och med lång period av konflikter. Det är inte konstigt att folket inte kan bete sig. Likadant är det i andra muslimska länder, eller iaf vissa områden i vissa muslimska länder.

Min enda poäng är att man inte kan läsa av statistik rakt upp och ner som du gjorde, och det tror jag du är medveten om med tanke på att du började analysera andra aspekter än bara en siffra när jag nämnde våldtäktsstatistiken i sverige. Det är lätt att tro att de stora antalet våldtäkter i sverige beror på vår öppna syn på sex, men vår öppna syn på sex gör också att kvinnor anmäler oftare. I algeriet så räknar man tex att mer än 70 procent av alla kvinnor som blir våldtagna inte anmäler våldtäkten.

Räknar man antalet våldtäkter per capita så försvinner sverige dessutom helt plötsligt från listan. Som jag redan skrivit förut så sjunker man sig till en väldigt låg nivå om man stirrar sig blind på en siffra, men jag tror du är smart nog att inse det själv. Summan av kardemumman är att sexualbrott är högre bland människor där religion styr, och de gäller alla religioner.

2013-04-28 19:22
Det är just det som är problemet. Så länge jag inte ser att muslimer aktivt försöker förhindra att detta sker i deras religions namn och så länge jag hör att någon mördar och våldtar och kallar sig muslim, så kommer jag fortsätta tro att det är något fel på religionen.

Då ligger den bollen hos dig. För om religionen explicit förbjuder sådant som muslimer gör så kan det omöjligtvis vara religionens fel. Jag kan bara peka ut det, om du vill kringgå det så är det upp till dig.

Information fungerar inte, så länge jag inte ser att muslimer gör något praktiskt åt allt våld som sker. Ord fungerar inte, om jag fortfarande ser vidriga handlingar.

Och vad tycker du då att man bör göra?

Det finns dem som utan någon lön, vid sidan av sina egna jobb, försöker utbilda muslimer i religionen, som talar till både muslimer och icke-muslimer om vad det egentligen är som är islam. Eller som startar egna socialförvaltningar för att stöda och hindra sådana saker i muslimska familjer. Men fortfarande, det är sällan någon självmant kommer och berättar det här. Mannen för han gör ju detta i smyg i hemmet, och kvinnan för hon är rädd. Det är svårt att stoppa sådant. Vad är ditt förslag till det?

Du kommer tyvärr inte förändra min syn, så länge jag inte ser dig aktivt demonstrera mot våldet inom Islam. Att vara passiv, är fortfarande att ställa sig på förtryckarnas sida... Jag säger bara till dig vad jag tror hade fungerat bättre, om ditt mål är att människor ska se Islam som något fredligt. Det hade definitivt fungerat bättre på mig. Jag lyssnar mer på handlingar, än på ord.

Jag är inte ute efter din bekräftelse. Jag förklarar att det som du tillskriver islam är inte islam. Jag kan bara förmedla informationen, sen får varje person göra vad dem vill med det.

Du vill ju uppenbarligen att människor ska ändra sin syn på Islam, så det låter som att du bär på deras synder. Hade du inte burit på någons synder, så hade du inte lagt så mycket tid på att försöka förklara vad Islam är för människor.

När jag sa synd så menade jag bokstavligen. Inom islam bär man inte någon annans synder. Så varje gång en muslim slår sin fru så får inte jag någon synd för det. Att jag förklarar att sådant inte är islam gör jag av den enkla anledning att folk skall kunna se förbi sina fördomar och felaktiga antaganden.

Det finns inom psykologin också, det är inget specifikt för mina gurus. Det är skillnad på att be någon påpeka ens fel, och på att få sina fel utpekade när man inte bett om det.

Hur gör du då om du har en vän som skapar destruktion över sig själv och sin omgivning? Låter du personen bara vara fast du ser tydliga signaler/kopplingar till vad det kan bero på?

Min enda poäng är att man inte kan läsa av statistik rakt upp och ner som du gjorde, och det tror jag du är medveten om med tanke på att du började analysera andra aspekter än bara en siffra när jag nämnde våldtäktsstatistiken i sverige. Det är lätt att tro att de stora antalet våldtäkter i sverige beror på vår öppna syn på sex, men vår öppna syn på sex gör också att kvinnor anmäler oftare.

Jag vet att siffror är svåra. Och jag förklarade också hur rådande situation i andra länder påverkar sådant beteende, vilket inte är islam i sig.

I algeriet så räknar man tex att mer än 70 procent av alla kvinnor som blir våldtagna inte anmäler våldtäkten.

Jag har vart i Algeriet, och det är ett land som också på många delar lever i gamla trauman och dåliga tillstånd för att dem inte återhämtat sig från den franska kolonisationen. Jag besökte storstaden, där finns flera gäng som hugger och slår sönder varandra hela tiden, tar droger, hotar och rånar varandra på gatorna, stirrar på tjejer som går förbi osv. Dem är muslimer men dem vet ingenting om sin religion. Det har inget med islam att göra.

2013-04-28 21:15
Sen jag inte heller riktigt 'wrap my head around' vissa saker, så jag pekar ut dem och kanske kan du förklara det för mig från en annan vinkel.

Du skriver å ena sidan att man inte skall ändra på någon annan, det är att kontrollera, samt att man bara ska jobba med sig själv, allt annat är projektion.

Samtidigt tycker du att jag 'sitter på min röv och är lat', vilket indikerar på att jag gör något fel, eller rättare sagt gör inte alls. Är det inte då ett implicit försök att kontrollera mig?

Och istället för att 'sitta på min röv och vara lat' tycker du att jag 'aktivt ska demonstrera' mot det felaktiga våld som sker bland muslimer, vilket nu är ett explicit kommando (kontroll). Hur går det ihop med att bara jobba med sig själv och projektion?

2013-04-28 23:54
Då ligger den bollen hos dig. För om religionen explicit förbjuder sådant som muslimer gör så kan det omöjligtvis vara religionens fel. Jag kan bara peka ut det, om du vill kringgå det så är det upp till dig.

Och jag vill bara peka ut för dig att det kan vara så att din religion inte är perfekt med tanke på vad som har skett i dennes namn, men om du vill kringgå det så är det upp till dig.

Och vad tycker du då att man bör göra?

Jag säger inte att du bör göra något, men om ditt syfte är att utbilda människor om vad Islam är så tror jag det är klokare att i första hand börja med muslimer. Ingen kommer tro på att Islam är en perfekt religion, så länge de fortfarande hör att människor mördas och förtrycks i dess namn. Du kan inte intala en normalt funtad person att tröjan du erbjuder dem är hel, när den alldeles uppenbarligen har en massa hål i sig. Laga tröjan först, innan du säljer den. Bara ett tips.

Hur gör du då om du har en vän som skapar destruktion över sig själv och sin omgivning? Låter du personen bara vara fast du ser tydliga signaler/kopplingar till vad det kan bero på?

Det beror helt på situationen. Jag försöker oftast inte lägga mig i om inte personen frågar mig, men sen är de klart att jag säger något om jag tror det kan gå riktigt illa.
Men det är det upp till personen att avgöra vad som är bäst för den. Jag är inte emot lidande och destruktivitet och jag kan till och med tycka det är bra när det händer. Särskilt om det är en person som varit extremt ytlig och ego-centrerad, eftersom det gör att den börjar reflektera över sitt liv. Mitt eget lidande ledde mig in på min väg och det är jag glad för.

vilket inte är islam i sig.

Dem är muslimer men dem vet ingenting om sin religion. Det har inget med islam att göra.

Ja och nej.

2013-04-29 00:08
Samtidigt tycker du att jag 'sitter på min röv och är lat', vilket indikerar på att jag gör något fel, eller rättare sagt gör inte alls. Är det inte då ett implicit försök att kontrollera mig?

Nej. Jag har på flera ställen hört dig beklaga dig över att människor inte vill höra vad det är du säger om Islam. Jag försöker bara förklara till dig vad anledningen kan vara till varför folk inte lyssnar. Du kan välja att ta d till dig eller inte.

Och istället för att 'sitta på min röv och vara lat' tycker du att jag 'aktivt ska demonstrera' mot det felaktiga våld som sker bland muslimer, vilket nu är ett explicit kommando (kontroll). Hur går det ihop med att bara jobba med sig själv och projektion?

Jag har redan sagt att man mycket väl kan välja att agera, samtidigt som man jobbar med sig själv. Min poäng är att gå till handling när man är harmonisk och klar i huvudet. Många tror tex att ilska är en bra drivkraft, men ilska är projiceringar. Då är det bättre att först se vad d är man projicerar och släpper ilskan, för att verkligen kunna se vad som är det mest konstruktiva att göra. Personligen så har jag märkt att det jag går in för med ilska inte ens ger hälften så bra resultat som när jag har satt mig ner och blivit klar över vad d är jag projicerar först.

2013-04-29 09:42
Och jag vill bara peka ut för dig att det kan vara så att din religion inte är perfekt med tanke på vad som har skett i dennes namn, men om du vill kringgå det så är det upp till dig.

Men fortfarande så är dessa saker explicit förbjudna av islam så det är omöjligt att tillskriva dem på islam=P

Ingen kommer tro på att Islam är en perfekt religion, så länge de fortfarande hör att människor mördas och förtrycks i dess namn.

Det betyder i så fall att dem är ovilliga till att ta till sig informationen eller att studera religionen för sig själva för att se att det inte stämmer, istället så gör dem kopplingen som media programmerat dem med och accepterar den som sanningen fast det finns tydliga bevis som säger det motsatta.

Du kan inte intala en normalt funtad person att tröjan du erbjuder dem är hel, när den alldeles uppenbarligen har en massa hål i sig. Laga tröjan först, innan du säljer den. Bara ett tips.

Det finns inga hål i tröjan, det finns hål i dem som bär tröjan.

Men det är det upp till personen att avgöra vad som är bäst för den.

Det är det även om man belyser något hos personen. Det kanske är medel för personen att börja reflektera tidigare och få denne komma till insikt och ändring utan att ta den långa svängen. Tar personen den längre vägen iaf så var det menat. Det kan fortfarande satt spår och haft effekt, även om det inte syns.

Jag är inte emot lidande och destruktivitet och jag kan till och med tycka det är bra när det händer.

Att man belyser sådant betyder inte att man tar bort något lidande.

Särskilt om det är en person som varit extremt ytlig och ego-centrerad, eftersom det gör att den börjar reflektera över sitt liv. Mitt eget lidande ledde mig in på min väg och det är jag glad för.

Samma här, men det var många saker som hände i min omgivning i olika situationer och kommentarer som jag hörde som byggde upp självmedvetandet. Det man säger kan sätta sig och gro i personen vilket kan vara en bra sak även om den inte ändrar sig på en gång.

2013-04-29 10:43
Men fortfarande så är dessa saker explicit förbjudna av islam så det är omöjligt att tillskriva dem på islam=P

Det betyder i så fall att dem är ovilliga till att ta till sig informationen eller att studera religionen för sig själva för att se att det inte stämmer, istället så gör dem kopplingen som media programmerat dem med och accepterar den som sanningen fast det finns tydliga bevis som säger det motsatta.

Oavsett så begår människor fortfarande mord i Islams namn, och så länge det pågår så kommer jag inte tro dig när du säger att den religionen är perfekt.

Det finns inga hål i tröjan, det finns hål i dem som bär tröjan.

Ok :P men jag köper fortfarande inte en tröja där jag ser en massa hål, oavsett om du försöker intala mig att dom inte existerar. Då går jag hellre till en affär som säljer hela tröjor.

Det är det även om man belyser något hos personen. Det kanske är medel för personen att börja reflektera tidigare och få denne komma till insikt och ändring utan att ta den långa svängen. Tar personen den längre vägen iaf så var det menat. Det kan fortfarande satt spår och haft effekt, även om det inte syns.

Det beror ju också på vad du säger. Vad som är destruktivt för dig behöver inte vara det för någon annan. Du kanske tycker att de är destruktivt att ha sex utanför äktenskapet, nån annan ser det som hälsosamt. Min erfarenhet är även att de flesta inte vill ha ens åsikt om de inte bett om den. Är det något som får en att må dåligt till slut, så inser man det själv. Det handlar om att kunna känna tillit till dina medmänniskors förmåga att utvecklas till det som är de högsta bästa för dem.

Det man säger kan sätta sig och gro i personen vilket kan vara en bra sak även om den inte ändrar sig på en gång.

Eller så kan det skapa barriärer, eftersom personen upplever att du försöker bestämma över den.

2013-04-29 12:46
Oavsett så begår människor fortfarande mord i Islams namn, och så länge det pågår så kommer jag inte tro dig när du säger att den religionen är perfekt.
Ok :P men jag köper fortfarande inte en tröja där jag ser en massa hål, oavsett om du försöker intala mig att dom inte existerar. Då går jag hellre till en affär som säljer hela tröjor.

Vet då att du tillskriver falska påståenden till islam. Och vet att dessa seder fanns innan islam. Det är läran som du skall bedöma inte dess utövare. Du kan inte lära dig islam genom att titta på muslimer lika lite som du kan lära dig Tolles läror genom att titta på ’tolleaner’.

Det beror ju också på vad du säger.

Det är det jag säger. Man kan inte samma sak till varje person. Man måste försöka komma på det bästa sättet att förmedla det man vill belysa för personen.

Som du säger så vill vissa inte ens veta och då kan man göra det genom att säga något som indirekt träffar personen. Tex om man vet att en mamma dricker samtidigt som hon ammar så kan man berätta att man läste en artikel om skadorna som barnet kan få genom ammande barn.

Eller en person som alltid hamnar i liknande situationer som leder till ångest eller dylikt. Då kan man tex ställa frågor om personens tillstånd, tankebanor och andra egna tankar som h*n har om varför sådana situationer uppstår, vilket kan få personen att reflektera över sig själv.

Vad som är destruktivt för dig behöver inte vara det för någon annan. Du kanske tycker att de är destruktivt att ha sex utanför äktenskapet, nån annan ser det som hälsosamt.

Jag menar destruktivitet som är synbar. Jag går inte till en icke-muslim och säger att h*n inte borde ha sex utanför äktenskap. Sådant är helt onödigt för en person som inte tror på Gud.

Är det en muslim däremot så vet man att h*n redan tror på Gud, då kan man visa bevis från Koranen eller sunnah, på ett sätt som förhoppningsvis motiverar personen att reflektera över sig själv.

Är det något som får en att må dåligt till slut, så inser man det själv. Det handlar om att kunna känna tillit till dina medmänniskors förmåga att utvecklas till det som är de högsta bästa för dem.

Jag tycker att man måste kunna tala om sådana saker. Att göra det utesluter inte att man känner tillit till sin väns egna förmåga. Det är att spegla personen för sig själv. På ett sätt som får personen känna att man bryr sig om den, inte så att h*n känner att man trycker ner något i halsen.

2013-04-29 13:04
Vet då att du tillskriver falska påståenden till islam. Och vet att dessa seder fanns innan islam. Det är läran som du skall bedöma inte dess utövare. Du kan inte lära dig islam genom att titta på muslimer lika lite som du kan lära dig Tolles läror genom att titta på ’tolleaner’.

Hade jag hört att en massa tollei-människor begå mord i lärans namn, så hade jag slutat lyssna på honom. Så enkelt är d för min del.

Tex om man vet att en mamma dricker samtidigt som hon ammar så kan man berätta att man läste en artikel om skadorna som barnet kan få genom ammande barn.

Eller en person som alltid hamnar i liknande situationer som leder till ångest eller dylikt. Då kan man tex ställa frågor om personens tillstånd, tankebanor och andra egna tankar som h*n har om varför sådana situationer uppstår, vilket kan få personen att reflektera över sig själv.

Absolut. Man kan påpeka saker. Men vad jag pratar om är om man försöker tvinga eller övertyga någon att ändra ett beteende, som den inte är villig att förändra. Eller om du tror att du själv kommer må bättre om någon annan bara ändrar sig, eller att du tror att du vet vad som är bäst för någon annan. Då försöker du kontrollera personen.

Är det en muslim däremot så vet man att h*n redan tror på Gud, då kan man visa bevis från Koranen eller sunnah, på ett sätt som förhoppningsvis motiverar personen att reflektera över sig själv.

Fast det ser jag som en form av kontroll, och att tro sig veta vad som är bäst för någon annan.

På ett sätt som får personen känna att man bryr sig om den, inte så att h*n känner att man trycker ner något i halsen.

precis. Men då är det fortfarande upp till den personen att säga till dig hur du ska göra för att visa att du bryr dig. Om din vän är muslim, men ber dig att inte lägga dig i om hur vidare hon ligger runt eller inte, så är d bästa sättet att bry sig om henne att respektera hennes val. Om du inte kan lita på att hon har förmågan att själv komma fram till vad som är bra eller dåligt för henne, så hamnar du väldigt lätt i en position där du tror att du vet bäst för henne och vill kontrollera hennes handlingar. Det är just där problematiken ligger i kring hedersbrott.

2013-04-29 13:31
Bra! Då hamrar vi ner överens-spiken på dessa punkter! Piuh, äntligen=) Tack för denna gång, det har vart givande som alltid.

2013-04-29 13:35
Förutom på;

Fast det ser jag som en form av kontroll, och att tro sig veta vad som är bäst för någon annan.

För i det fallet är det inte jag som anser veta bäst, för jag talar inte från mig själv när jag refererar till den religiösa läran, då är det Gud som talar enligt muslimen, och Gud är Den som alltid vet bäst.

2013-04-29 15:17
Jo. Fast då är det mellan gud och den personen, och varken din eller min eller någon annans business.

Va fint! Jag tycker vi avslutar det så då. Jag har hört en fågel sjunga om att du är väldigt trevlig i verkligheten.

2013-04-29 20:38
Det är inte en mentaliteten som finns i islam. Individen är en del av ett samfund där man lär sig av varandra. Således kan en gammal man lära sig av en pojke tex. Om tex pojken ser mannen göra något som Koranen eller sunnah förbjuder så kan han berätta det för mannen, som, om han är en hängiven troende kommer att tacka pojken.

Ja, det var ju trevligt. Fågeln var en hygglig typ också=) Vilket jag iof visste att han skulle vara. Det är bara internet som filtrerar bort sådana egenskaper hos individer när man diskuterar 'jag har rätt, nej jag har rätt' - saker=)

2013-04-29 20:45
Det är inte en mentaliteten som finns i islam. Individen är en del av ett samfund där man lär sig av varandra. Således kan en gammal man lära sig av en pojke tex. Om tex pojken ser mannen göra något som Koranen eller sunnah förbjuder så kan han berätta det för mannen, som, om han är en hängiven troende kommer att tacka pojken.

Det låter inte som något jag skulle trivas med, men om folk gillar det så är det ju bra!

Ja, det var ju trevligt. Fågeln var en hygglig typ också=) Vilket jag iof visste att han skulle vara. Det är bara internet som filtrerar bort sådana egenskaper hos individer när man diskuterar 'jag har rätt, nej jag har rätt' - saker=)

Haha ja, tyvärr blir det väldigt lätt så när man diskuterar "jag har rätt" saker :)

2013-04-29 22:43
Då fortsätter jag i trådämnet istället=)

Alla känner säkerligen igen Aleister Crowley och hans utövande av magi. Han var en period ledare i det hemliga sällskapet, O.T.O. Han förde in sin Thelema-lära som kan kanaliserat genom LAM.

En annan medlem av O.T.O var Jack Parsons, en vetenskapsman som uppfann sådant som kom att vara nycklar till rymdfärd.
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Whiteside_Parsons

Jack Parsons var inne i svart magi, och han ’döpte’ sig inom magi till Belarion Armiluss Al Dajjal AntiChrist. Al – Dajjal är det arabiska ordet som matchar med ordet anti-krist.

Jack Parsons kanaliserade också skrifter genom sina demoner;
http://www.sacred-texts.com/oto/lib49.htm
I den står det;

I shall bring all men to the law of the BEAST 666, and in His law I shall conquer the world.

Han gjorde magiska ritualer för att öppna portaler till ‘The Scarlet Woman/Goddess of Babalon/The whore of Babalon’. Det är en av antikrists närmsta anhängare när han kommer, enligt bibeln. Det är vad dessa människor strävar efter, att släppa in dessa entiteter. Och än en gång, entiteterna kallar sig för olika saker till olika personer. Men målet är alltid att manifestera sig till vår existens. Vi ser det gång på gång.

Jack Parsons hade också en mycket god vän, som ni alla känner till. Han hette L Ron Hubbart. Dessa två utförde magiska ritualer tillsammans. Det är också intressant att det som Hubbart kom att använda i sin metodik inkluderar sådant som användes i MK Ultra. Hubbarts bok och MK Ultra befann sig vid samma årtal också.

Hubbart refererar också till Alice i Underlandet i sin metodik, vilket man gjorde i MK Ultra projektet när man desorienterade sina offer genom LSD och andra förvirrande metoder. Fick Hubbart denna information från någon inom CIA?
Det skulle inte vara första gången som satanister skulle ha koppling till CIA. Grundaren till ’Church of Set’ , Michael Aquino;

was a Lt. Col. in the Army Reserves and a purported member of Army military intelligence.

Jim Jones som fick 900 medlemmar i sin sekt att ta livet av sig. Detta gjorde på mark som innan var CIA-mark.

Eftersom det var CIA som utförde MK Ultra, vad skulle få oss att tro att dem inte använt andra ’fält’ att studera och utföra hjärntvätt på? Dem använder dem hypnotiska metoderna och projicerar dem över oss från olika håll i samhället.

2013-04-29 23:37
Glömde lite länkar:

L Ron Hubbard pratar om sin vän Aleister Crowley;

Hubbards son om hans engagemang inom magi;

2013-04-30 09:53

2013-05-04 15:44
Ingen vet, osannolikt att vi någonsin kommer att veta.

Mycket underhållande med såna här personer.

"Mina råd till dig:

1. Kolla mindre amerikansk film, och om du nu ska göra det, försök inte hitta dolda agendor och budskap. Det är bara underhållning.

2. Skaffa dig en ordentlig utbildning, för om några år har kineserna flyttat en hel del jobb till asien. Jag varnar dig nu.

3. Förmedla punkt 1 & 2 till dina vänner."

Det är helt rätt. Tro på alla officiella stories, tänk inte själv. Var en i mängden som nöjer dig med allt som dom matar dig med.

2013-05-31 12:20
Tycker det är dags för en uppning, här kommer lite fakta

Sen räcker det iofs med att se att hon ser exakt ut som ET bara att han gått igenom ett par plastikoperationer. The truth is out there
Rappare

2013-10-09 14:40

http://www.youtube.com/watch?v=6r1KxBlql_s