I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Falla i en tunnel genom jorden?

Övrigt - Vardagsfilosofi

Moderator

2009-10-16 21:26

Falla i en tunnel genom jorden?

En polare påstog sig idag ha läst en forsking där massa fysiker tydligen hade räknat ut att om man gräver en tunnel rakt igenom jorden (Teoretiskt) så skulle man kunna hoppa rakt ner i tunneln för att sedan komma nästan precis till markytan på andra sidan jorden +/- några meter. Jag frågade efter källa, och han kommer inte ihåg sa han. Jag är mycket skeptisk till detta påstående, är ingen erfaren fysiker men tycker det låter mycket skumt att farten man skulle få mot jordens mitten jämnas ut precis med dragningskraften som påverkar en när man är påväg från jordens mitt.

Någon som har läst något om denna "forskning".
Tror inte det finns någon så säker uträkning som min polare påstog sig ha sett.

Och säger det igen (vi snackar teoretiskt), fysiskt vet jag att det är omöjligt. Men eftersom han höll fast så hårt vid detta så vill jag ha hjälp från er att motbevis honom. Fast om jag har fel så äre jag som ska känna mig dum haha

//TW

2009-10-17 00:05
har du någon gång sett en pendel? borde inte rimligtvis samma princip gälla här? undantaget friktion bör du nå exakt lika långt "ut på andra sidan" eftersom att kraften är identisk i båda riktningarna.

tror dock din kompis ljuger rakt av. för varför skulle det sitta ett gäng fysiker och räkna på något som är så enkelt.

cry me a river!
--> thcrew

2009-10-17 15:17
Låter som någonting han läst på Illustrerad Vetenskaps insändarsidor och sen kryddat med att det var "ett gäng fysiker" istället för bara "en snubbe på IllVet" :)

Men, som sagt:
Utan luftmotstånd hamnar du vid ytan på andra sidan, med luftmotstånd hamnar du under ytan (förutsatt samma yta-centrum-avstånd på de bägge platserna).

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-10-17 16:55
borde man inte rent teoretiskt "fastna" i mitten, då det är där gravitationskärnan är..? :P

2009-10-17 16:58
haha, hade det där snacket med min fysik lärare för några år sedan. men han vart arg och sa att man inte kunde göra en tunnel rakt igenom jorden, men jag sa OM man kunde, då vart han arg och gick :P
Hej, Träffat Jacob?

2009-10-17 18:33
widegren1990 P19

haha omoget av honom!
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob

2009-10-17 19:04
Är det inte mer troligt att man helt enkelt "landar" på hålets vägg nånstans? Ett hål har ju ingen dragningskraft utan den sitter ju i jorden.

Intressepenisen hårdnar!

2009-10-17 21:47
wasteapa01 1 - gäng fysiker som filosoferar 0

2009-10-17 22:00
Slug P23

Som du säger så fastnar man väl i mitten?
Gonna gettja sucka gonna get medivel on your ass!

2009-10-18 00:04
Slug - Du kommer ha tillräcklig hastighet för att inte "fastna" direkt, utan du kommer falla fram och tillbaka i kortare banor tills du fastnar.

wasteapa01 - Dragningskraften kommer ha ett centrum som ligger mitt i röret. Du har ju lika mycket jord på alla sidor.

10-4, over...

2009-10-18 11:02
Luftmotståndet gör ju som sagt att din acceleration väldigt snabbt kommer att stanna av (och din hastighet landa runt 200 km/h). Därför har du ingen chans att nå ens i närheten av ytan på andra sidan. Din polare snackar skit.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2009-10-18 12:38
wasteapa01

Målade du den bilden?
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob

2009-10-18 14:00
Mabande,

du borde dock klargjort att "falla fram och tillbaka" endast är sant givet att det finns fler krafter i verkan än gravitationen. Annars faller man ju hela vägen "upp" på båda sidor i all evighet.

Slug,

då borde en pendel också stanna automatiskt i mitten, du bör ha suttit på en gunga nån gång i ditt liv och själv upplevt att så inte är fallet.

Refused, kan vi leka med tanken att gräva ett hål rakt genom jorden så kan vi väl också leka med tanken att friktionen är icke-existerande?
cry me a river!
--> thcrew

2009-10-18 18:42
joda: fast å andra sidan är gravitationskraften extremt mkt starkare i kärnan än på ytan såklart.
I situationen med gungan så drar gravitationen i oss o sakta sänker farten och vi stannar i "mitten" till slut...för att gravitationen inte är tillräckligt stark för att stanna gungan direkt.
Ska inte gå djupare på det här då fysik inte är mitt ämne men kul o spekulera

2009-10-18 22:20
joda - Med risk för att citera en att de senaste milenniernas främste rennesansmän så (min understrykning):
Utan luftmotstånd hamnar du vid ytan på andra sidan, med luftmotstånd hamnar du under ytan (förutsatt samma yta-centrum-avstånd på de bägge platserna).

;)

10-4, over...

2009-10-19 00:11
wasteapa01> Nä, du tänker 2D... Tänk 3D.. Gravitationen från hålets sidor är lika stor från alla sidor, oavsett var i tunneln du är. De tar ut varandra. Det är faktiskt dessa som drar ner dig och inte gravitation underifrån, eftersom det saknas materia rakt under dig. (Det är ju ett hål... Hallå!!)
Amor Vincit Omnia

2009-10-19 12:26
är det inte sjukt varm,t i jordens mitt också`?

2009-10-19 12:32
easyskanking - Naturligtvis ingick det en stor tub solskyddsfaktor i hoppbiljetten.

10-4, over...

2009-10-19 13:26
Vad hette den där gamla leranimerade serien med några nissar som åkte runt i rymden och typ bodde i en slags "hollow earth"-liknande planet? Jag tror de vet.
Intressepenisen hårdnar!
Moderator

2009-10-19 13:57
easyskanking P22 du läste inte att jag skrev att allt detta va Teoretiskt?
//TW

2009-10-20 13:22
Mabande,

Väl medveten om att du nämnde det i ditt första inlägg, du gjorde det dock inte i det efterföljande svaret. Därav min kommentar. Men visst, jag kanske är onödigt petig.

Slug,

Ja, kraften är större vid centrum, men du har också en hastighet att ta i beaktning, därför kommer du inte stanna i mitten. Att gungan sänker farten, har om jag inte tänker helt galet, enbart med friktion att göra. Dvs, ytterligare "en" kraft är inblandad.

men visst, jag har tänkt fel förut.
cry me a river!
--> thcrew

2009-10-21 18:41
Dragningskraften till just mitten gör att man skulle "fastna" där omedelbart. Tänk på att du faktiskt är i mitten av jordens dragningskraft som håller tex månen på plats.

Så teorin att man skulle gunga fram och tillbaka ter sig lite långsökt, jag tror knappt man skulle gunga alls faktiskt isåfall.

Men borde inte dragningskraften bli rubbad om det är ett rör tvär igenom jorden, så vi kanske måste tänka att vi faller genom jord och allt bråte direkt?
Moderator

2009-10-21 19:33
Civilaren P23 Ja man får ta väldigt lätt på det här, teorin handlar om att falla genom jorden utan att nudda i något fysiskt som trä, jord osv. Men luft finns med.
//TW

2009-10-21 19:51
Civilaren,

du glömmer dock att det är denna "stora starka kraft" som också ligger bakom accelerationen. Av vilken anledning menar du att all denna rörelseenergi hux flux skulle försvinna ut i intet? Då energi inte kan förstöras och lägesenergin är 0 måste rörelseenergin vara "maximal" och vice versa. Så länge du inte har en "energitjuv" (läs luftmotstånd etc.) så finns ingen anledning att förvänta sig att "pendeln" ska sluta "pendla".
cry me a river!
--> thcrew

2009-10-21 20:33
joda

Ja det är fullkomligt möjligt att der förekommer lättare gungningar men knappast relevant, det jag menar är att gravitationen "i" jordens mittpunkt är för stark för att släppa förbi något..

shitmannen

Det jag menade är att gravitationen och hela händelseförloppet skulle se helt annorlunda ut om vi borrade ett stort hål genom jorden.

2009-10-22 12:59
Civilaren,

nej, den är inte för stark för det. den är ju precis lika stark när den accelerar objektet, vilket gör att hastigheten blir väldigt hög (givet 0 friktion etc.)

Objektet kommer att accelerera tills punkten 0. Därefter kommer det att bromsas in, och vid punkten "max" kommer hastigheten att vara 0. Väldigt enkelt.
cry me a river!
--> thcrew

2009-10-22 13:09
du har ju gravitation från en hel massa andra stora objekt också, typ måne, sol och andra planeter
http://www.kommandot.se/wp/

2009-10-22 13:21
bperb,

schhhh.
cry me a river!
--> thcrew

2009-10-22 13:35
bperb - Såpass lite du påverkas av övriga himlakroppar redan vid ytan så lär det inte göra någon större skillnad vid ett teoretiskt fall genom jorden.

10-4, over...

2009-10-23 09:20
Vad jag förstår så slutar man accelerera desto närmare mittpunken man kommer, så när man väl är i mitten är ens hastighet knappast stor, som du säger så väger man 0 där ingen acceleration öht alltså.

2009-10-23 12:08
Civilaren,

Varför skulle du sluta accelerera, givet att vi som tidigare bortser från friktion. I övrigt vet jag inte vad du yrar om. Jag har aldrig sagt att man väger 0 i mittpunkten, det jag skrev var att lägesenergin var 0, och rörelseenergin maximal. Väldigt stor skillnad. (Du väger ofantligt mycket mer i mitten än vid ytan)

Mabande,

kan du ta över? min pedagogik fungerar inte särskilt väl.
cry me a river!
--> thcrew

2009-10-23 14:15
Civilaren - I mitten är det ingen acceleration, men man har fortfarande massa (d.v.s. man väger nåt) och hastighet (den från fallet in mot mitten). Hastigheten måste bromsas in och det görs inte förrän massan har passerat centrum. Gravitationen måste alltså till sist motverka sin egen påverkan :)

Exempelexperiment:
Ta en nyckel och ett snöre (typ 50cm långt).
Knyt fast nyckeln i mitten av snöret.
Håll ena änden av snöret i höger hand och den andra änden i vänster hand.
Låt snöret ha lite slack.
Spänn snöret så snabbt du kan!
* WHEEEEEEEEEEEEEEEEEE! *
Du lekte precis gravitationens kraft på ett objekt som faller mot centrum.

Stannade nyckeln i mitten eller svajade den ett par gånger?

10-4, over...

2009-10-23 14:58
mabande

utan gravitationen från andra himlakroppar tror jag inte vi skulle existera för att kunna ha den här diskussionen, så visst påverkas vi här på ytan. men vid det här teoretiska exemplet så vet jag inte riktigt hur mycket jag vågar räkna bort. jordklotet blir inte en skyddande bur för yttre påverkan bara för att man råkar befinna sig inuti den, dragningskraft från exempelvis månen påverkar ju i högsta grad livet både på och i jorden. om den blir så marginellt liten i relation till jordens kraft så att det inte behöver räknas med i detta exempel är möjligt men det vågar jag inte uttala mig om

2009-10-23 15:35
bperb - Så, varför uttalar du dig om det då?

10-4, over...

2009-10-23 15:58
mabande

det var inte jag som satte reglerna för var gränsen skulle gå för vilka parametrar som var tillräckligt värda för att räkna med. jag vet inte hur mycket månens gravitation skulle påverka i det här exemplet men eftersom den faktiskt har ganska kraftig inverkan på andra saker tänkte jag mest att den möjligen skulle vara värd att nämna.

2009-10-23 16:09
alla krafter, även minimala, är av intresse då de kommer avgöra huruvida vi får en evighetsmaskin eller ej. Givet att nu inte dessa krafter nu och för all framtid tar ut varandra på ett helt mirakulöst sätt :)
cry me a river!
--> thcrew

2009-10-23 19:17
Ni har antagligen rätt, jag gick på informationen som min lärare sa i skolan för många år sedan. Han sa också att man helt enkelt skulle pendla..

Men så läste jag på denna sida där det står att farten skulle bli saktare destu närmare mitten man kom.

Länk till http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/HBASE/Mechanics/earthole.html

2009-10-24 05:56
nej, accelerationen blir lägre, inte hastigheten. angående vikt 0 vid mittpunkten stämmer det dock utmärkt. vikten ökar dock fram tills att mittpunkten nås. (då du befinner dig precis i mitten kan inte gravitationen dra dig åt något håll, och således har du ingen vikt).

Beakta följande:

"Your initial acceleration would be the surface acceleration of gravity but the acceleration would be progressively smaller as you approached the center."

"The traveler accelerates toward the center of the Earth and is momentarily weightless when passing through the geometric center at about 7900 m/s or almost 17,700 miles/hr."

hålöppning -> Accelerationen minskar, hastigheten ökar. -> (mitten) -> deccelarationen ökar, hastigheten minskar. - hålöppning.

(och tillbaka).

sidan du länkar till skriver också att man kommer pendla, eller som de skriver oscillera. fastna gör man alltså inte.
cry me a river!
--> thcrew

2009-10-24 11:38
Vilket visar vikten av att gå igenom hela texten istället för att bara läsa en del :)
17 700 mph är f.ö. 28 485 km/h, men fortkörningsböter lär nog vara det minsta av problemen ;)

bperb - Visst var det inte helt definierade premisser, men du kan nog i alla fall räkna med att övriga himlakroppars gravitation inte kommer orsaka så mycket besvär i första svängningen efter nedhoppet. Efter några svängar kanske man dänger in i väggen, men man kommer inte bromsas in och stanna direkt.

10-4, over...

2009-10-24 14:54
oj, här har vi nått vi skall sätta min rumskamrat på. lyckligtvis läser han teoretisk fysik.
Jag lämnar den här uppgiften på våran whiteboard och ser om han löst den (eller skrivit ett hatbrev) när jag kommer tillbaka.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-24 15:19
:D

10-4, over...

2009-10-24 20:12
mabande

jag har heller aldrig påstått att man skulle stanna i mitten. när man däremot då befinner sig i mitten och jordens gravitation har noll påverkan på dig så är den enda kraften (förutom din egen rörelse) just gravitation från andra planeter. om vi ska jämföra med pendeln igen så blir det ju som att placera en magnet vid ena sidan så att en kraft inverkar på svängningen. som sagt så vågar jag inte spekulera i hur mycket det faktiskt skulle påverka helheten, men att ignorera det vill jag inte heller göra

2009-10-25 02:36
Detta är nog det ultimata spekulationsämnet, teoretisk fysisk till trots. Jag ser det som ett kalla tt personligen ta reda på hur det i själva verket liggert ill. Jag har bunkrat upp met ett lager Rusta-spadar för att se hur långt jag kommer, förhoppningsvis funkar det trådlösa down under.
Intressepenisen hårdnar!

2009-10-25 10:33
svårigheten med att gräva tunneln med spade är ju att så fort du når mitten så kommer du att bli tvungen att gräva uppåt. enda sättet att komma vidare blir ju nån slags spiralformad trappa, men då blir det ju större problem med att få fritt fall. då kommer du nog att fastna på mitten

2009-10-25 12:45
Enligt nåt DIscoveryprogram så skulle det ta 42 minuter att falla genom jorden om man lyckas upprätta en vakumtunnel. Oavsätt om man faller genom mitten eller gör tunneln närmre ytan så skulle det alltid ta 42 minuter. En tunnel närme ytan tex från stockholm till låt säga new york skulle ha en lägre fallhastighet typ 10 000-15 000 km/h medans en från stockholm till tex kiribati skulle ha en fallhastighet på ca 28 000km/h. Summan av kardemuman är att det tydligen skulle ta 42 minuter oavsätt. Jag ser fram emot dessa vakumtunlar =)
Främja fantasin

2009-10-26 12:04
Vacuumtunnel Subways - the Answer to travel ;)

bperb - Det är nog fortfarande en försumbar påverkan från andra himlakroppar under det löjligt korta ögonblick då man är "viktlös" ska du se ;)
Din hastighet kommer inte retarderas till 0 (så att du stannar) och du kommer sannolikt inte heller att slungas in i väggen under första vändan.

10-4, over...

2009-10-27 14:11
mabande

jo, det låter inte orimligt att den är försumbar, men det gäller att vara petig:) men å andra sidan börjar det väl gå till överdrift nu när det börjar pratas om vakuumtunnlar. skulle du börja gräva dig ner till jordens mitt (och överleva) så tror jag att du skulle fastna där, så fort du försöker ta dig därifrån kommer det ju alltid att finns en nedåtriktad kraft. går det inte väldigt fort så fastnar du nog. men det är lite för ogreppbart för att jag ska få nån känsla för hur det skulle se ut. rätt blodigt troligen

2009-10-27 16:06
bperb

Kolla mitt inlägg igen. Faller man i en kapsel som håller kursen o passerar Jordens gravitoriska medelpunkt i 28 000 blås så kommer man ingalunda bromsas 0km/h på en tusendel. Däremot kommer en gradvis deceleration att ske o hastigheten kommer vare ungefär +/- 0km/h när man når ytan på andra sidan. Detta förutsätter att man bara faller o inte accelererar eller bromsar nån gång under resans färd.

Finns en professor som heter Michio Kaku som forskat om detta om du vill läsa mer om hans teorier =)

Främja fantasin

2009-10-27 16:39
kiwano

du missförstår mig. jag håller med vad du säger, jag säger bara att om du skulle ta en spade och gräva ditt hål till jordens mitt skulle du ha problem att ta dig därifrån. alltså att du faller i en hastighet som uppskattningsvis är kanske 2m/h eller hur fort du nu lyckas gräva.

2009-10-27 18:06
bperb

Hmm intressant poäng. Gravitationen i jordens mitt, eller så nära man nu kan gräva är ju strarkare än här vid ytan. Detta problem kan dock enkelt lösas med en riktigt lång repstege som vår modige hål-pionjär kan använda sig av. Sen skulle man ju kunna sätta in ett magnettåg genom tunneln, tror att fritt fall kanske inte är den allra bästa metod att färdas genom hålet på.
Men för att återgå till ditt problem så håller jag med om att det nog blir lite lurigt att ta sig upp om man väl stannar i mitten. Bäst att ha med sig en kortlek eller ett ps3 inför en sådan eventualitet :P
Främja fantasin

2009-10-27 18:21
bperp - Förutsatt att gravitationen är det enda problemet så borde det ändå inte vara så svårt att klättra upp igen, bara att få tag i nånting som du kan klättra upp på (om du orkar gräva dig ner läär du ju ha hyfsade armmuskler) :)

10-4, over...