I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur manga manniskor kan man komma ihag?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   
Poet

2009-07-28 18:23

Hur manga manniskor kan man komma ihag?

En van till mig sa en gang att man kommer ihag ca 3000 ansikten/namn. Detta galler kandisar, historiska personer, bruden pa ICA, dina grannar, dina vanner, familj osv.

3000 lat ganska mycket och rimligt tyckte jag. Men sa en gang nar jag var i Stockholm pa besok (hade inte varit dar pa 2 ar) sa markte jag att jag varje dag stotte pa en och annan manniska som halsade pa mig och borjade snacka med mig som om vi varit basta vanner eller nagot. Detta slutade sjalvklart i de obligatoriska "Det ar jag, kanner du inte igen mig? :)", ungefar halften av gangerna lyckades jag komma ihag personen. De andra 50% av gangerna kandes det bara rent av obehagligt, eftersom jag verkligen inte kunde komma ihag vem det var. Sa jag undrade om minnet kanske fungerade som en harddisk? Att nar jag flyttat till Malmo, sa har dessa personer som jag inte haft nagon kontakt med, ersatts med personer i davarande lage? Och jag antar att samma sak kommer handa nu nar jag bor i Toronto, personer fran Stockholm och Malmo kommer ersattas av folk har?

Sa fragan ar, hur fan gor kandisar egentligen? Typ Jay-Z, som kanner minst 10 000 pers i gamet, dessutom alla hans vanner, hans fru's familj, folk han brukar bli intervjuade av, historiska personer... osv.

Kanske bara jag som funderat over det?


Love!

At the gates of Eternity...