I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur manga manniskor kan man komma ihag?

Övrigt - Vardagsfilosofi

Poet

2009-07-28 18:23

Hur manga manniskor kan man komma ihag?

En van till mig sa en gang att man kommer ihag ca 3000 ansikten/namn. Detta galler kandisar, historiska personer, bruden pa ICA, dina grannar, dina vanner, familj osv.

3000 lat ganska mycket och rimligt tyckte jag. Men sa en gang nar jag var i Stockholm pa besok (hade inte varit dar pa 2 ar) sa markte jag att jag varje dag stotte pa en och annan manniska som halsade pa mig och borjade snacka med mig som om vi varit basta vanner eller nagot. Detta slutade sjalvklart i de obligatoriska "Det ar jag, kanner du inte igen mig? :)", ungefar halften av gangerna lyckades jag komma ihag personen. De andra 50% av gangerna kandes det bara rent av obehagligt, eftersom jag verkligen inte kunde komma ihag vem det var. Sa jag undrade om minnet kanske fungerade som en harddisk? Att nar jag flyttat till Malmo, sa har dessa personer som jag inte haft nagon kontakt med, ersatts med personer i davarande lage? Och jag antar att samma sak kommer handa nu nar jag bor i Toronto, personer fran Stockholm och Malmo kommer ersattas av folk har?

Sa fragan ar, hur fan gor kandisar egentligen? Typ Jay-Z, som kanner minst 10 000 pers i gamet, dessutom alla hans vanner, hans fru's familj, folk han brukar bli intervjuade av, historiska personer... osv.

Kanske bara jag som funderat over det?

Love!

At the gates of Eternity...
Poet

2009-07-28 18:25
Just det, som ett exempel kan vi ju ta det har. Kan du namna alla som gick i din klass i 9'an? Tank pa att det var folk du umgicks med nastan varje dag i ett helt ar.

2009-07-28 18:29
vrf skrive ingen med å,ä ö ?

Promotor

2009-07-28 18:33
Styl3
"ingen" är BC99 P26 som droppade 2 inlägg, och som även skrev i inlägget att han bor i toronto! ...

Tycker också detta är en intressant tråd som jag kommer följa vidare!

2009-07-28 19:39
BC99 P26

Ja, det kan jag.

Jag vet inte om det du säger stämmer men om det finns en gräns är varierar den nog jävligt mycket från person till person.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-28 19:55
hehe vill också läsa mer kan någon som vet ngt skriva vettiga saker och upplysa min tomma hjärna

2009-07-28 20:13
kan nog nämna för & efternamn från alla i 9an...

men vissa ansikten är alltid svåra att sätta, men jag har nog fan rätt bra minne..
be the change

2009-07-28 20:15
Har fan förträngt de flesta och det med glädje, haha
Poet

2009-07-28 20:24
For reals? Jag har ett javligt bra minne, men jag kan nog komma ihag kanske halften av alla i min 9'a klass. Sen ar det ju en annan sak om jag far se ett klassfoto, da kan jag nog namna de alla. Men sadar pa rak arm, utan att se nagon bild eller nagot, sa blir det svart.

Sen sa var det anda 11 ar sen jag gick i nian.

2009-07-28 20:25
jo det var ett par år sedan.. men just våran klass på högstadiet är fan inget man glömmer.. :D
be the change
Poet

2009-07-28 20:33
Kanske forklarar saken, majoriteten av alla klasser jag har haft, har varit trakiga, farglosa, ingen-karaktar-alls sortens manniskor.
Rappare

2009-07-28 20:35
haha....hmm...fan vad sjukt...tänk dig att du träffar massa människor..typ 3000...och så blir alla några du kommer ihåg..och så har du inte träffat dina päron på ett tag....och så kommer dom fram till dig..och så minns du inte vilka dom e..hahaha eller ligger ens föräldrar i en sån skrivskyddad fil som inte går att ta bort?=D
http://www.myspace.com/bizzlebeats
Poet

2009-07-28 20:40
Zom B: Tror det inte fungerar sa, eftersom ens paron ar nagra man tanker pa ofta, eller hur? Men personer man inte traffar pa lange, som inte haft nagon sorts "impact" i ens liv, som dessutom inte betytt nagot for en lar ju bli "ersatt" av nagon annan filur i ens liv.
Rappare

2009-07-28 20:54
ne självklart d inte funkar så hehe...man lär ju för d första inte stöta på 3000 personer som gör en impact på en....iallafall inte till stor grad..
Men frågan är om d finns en rangordning på de man kommer ihåg i form av hur viktiga dom e eller om det har expirationsdatum lixom.
http://www.myspace.com/bizzlebeats

2009-07-28 20:57
klart att det finns en rangordning jag menar dom man sett längst o som har gjort störst intryck på en lär ju vara dom man alltid kommer ihåg!

2009-07-29 15:46
jag kommer ihåg de flesta/alla från lågstadiet, högstadiet, gymnasiet (inte bara dem i min klass) och även universitetet och jobbet (har högt anställningstempo på mitt jobb)...

har ganska lätt för att komma ihåg människor, skulle nog säga att jag kommer ihåg över 3000 pers..

Ja jag tror att det finns en gräns och att hjärnan fungerar lite som en hårrdisk, men jag tror också att det går att töja på gränsen väldigt mycket om man försöker...

De andra 50% av gangerna kandes det bara rent av obehagligt, eftersom jag verkligen inte kunde komma ihag vem det var.

Kan du ha vart väldigt full många av gångerna, eller att de helt enkelt bara var "onödiga" att minnas?

Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!
Poet

2009-07-29 18:09
Todilo: Jag var nykter :) For mig var dem ju totalt onodiga att komma ihag. I ett fall var det en snubbe som jag hade gatt i 7'an med, som jag verkligen inte kom ihag alls. Han sa att vi hade hemkunskap tillsammans, flera ganger. Lustiga ar ju, att innan, sa kom jag ju inte ihag han, right? Nu kommer jag ihag han eftersom han paminde mig om det och sjalvaste stunden (ar 2006) blev pinsam i sig, och darav att jag minns han haha

Men i flesta fall var det att jag traffade nagon snubbe som jag var bekant med, och han hade en eller tva polare som jag presenterade mig for och dem sa alltid typ "Vi har traffats forrut, flera ganger ju! :D", sa far man sta dar och "Ah just det! :D" trots att jag verkligen inte ens kom ihag dem.

Sa jag tror en kombination av onodiga manniskor och att jag kanske traffar javliga manga manniskor?

2009-07-29 21:17
Jag tror vi får dra slutsatsen att du är en populär man!
Poet

2009-07-29 21:47
Man behover inte vara poppis for att mota mycket folk i sin vardag. Tank dig en social sekreterare? Som moter vad? Minst 10 nya manniskor varje dag? Vissa kommer pa besok igen, andra inte.

2009-07-29 22:45
glömde smileyn, my bad!
Poet

2009-07-29 22:48
Todilo: Jag forstod att du var ironisk, men jag ville ju papeka det ocksa hehe.

2009-08-02 15:33
känns som minnen lagras väldigt länge. Har man tur så lyckas ett föremål eller en historia som berättas för oss framkalla bilder och minnen från way back i småskoleålder som tidigare inte tänkts på. för varje gång man tänker på ett minne så känns det som det läggs längst fram i den främre hyllan i hjärnans bibliotek. Om man inte tänkt på ett minne under väldigt många år kan vi anta att det ligger långt långt inne i de mörkare delarna av bibilioteket. tror också det är här en kraftig fylla eller ett hårt slag mot huvudet erase-ar minnen först.

Men minnet är väl ett vitt område i hjärnan. det visade en hjärnröntkare mig. Så sa han när detta området börjar bli mindre då kommer du bli senil, dement. Detta slutar växa vid vuxen ålder men minskar då vi utsätter kroppen för droger och våld.... känns bra det här.
"Fuck Robin and Batman, I'm robin' with a bat, man"

2009-08-02 16:45
Det är omöjligt för oss att veta i nuläget. Vi känner ännu inte till hjärnans begränsningar eller dess potential. Fler än 10 000 är det dock helt klart.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-08-02 19:34
Jag har funderat länge på att försöka mig på att skriva en lista med alla människor vars ansikten man minns. Inte som att man gör det på en fikarast, utan snarare som ett långtidsprojekt... fast samtidigt skulle väl fler ansikten tillkomma under tiden man fyller på listan så det skulle bli ett evigt kämpande. tufft.
tankefoda.wordpress.com
365citat.wordpress.com

2009-08-02 19:56
ranch_cuckamonga, Sen är ju problemet att man känner igen massvis med ansikten utan att ens veta vilka de egentligen är.. Jag vet hur 5-6 pers som jobbar på min lokala Coop-affär ser ut då jag ser många av de flera gånger i veckan, men inte fan vet jag deras namn då jag knappt ens pratat med de förutom hälsningsfraser och dylikt. Samma sak när man åker pendel, är i skolan osv.. Man ser massor personer och känner igen de men har aldrig ens pratat med de.

2009-08-03 01:07
jo så är det ju definitivt. tänkte på det när jag jobbade på konsum förut, först fattade jag inte varför flera totalt okända människor hälsade på mig. sen hajjade jag att de för mig inte var en ännu en kund, medan jag stack ut som kassapersonal som satt där varje gång de handlade.

men om man nu ska göra listan kan man ju alltid skriva "mörkhårig, tanig snubbe på coop", men blir förstås svårare att beskriva ett ansikte som bara dyker upp i huvudet och som inte går att placera.
tankefoda.wordpress.com
365citat.wordpress.com

2009-08-03 02:44
Oh fyfan, händer så hela tiden för mig, att folk man inte vet vilka dem e kommer o hälsar på en hela tiden >:
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag

2009-08-03 02:59
Om man räknar med kändisar är det väl inte så svårt att komma ihåg 3000+ personer? :x
Beat the odds like an abusive freak show owner

2009-08-09 01:23
det där e läskigt asså, hjärnans kapasitet o de där, men nått som ja kan tycka e lite jobbigt e när man ser en person, man känner igen han/hon väldigt mycke, sen går den personen o kollar tillbaks man tänker o tänker men kan inte placera, men man vet även att man har träffats innan... men de går bara inte att placera vart.

2009-08-10 00:33
Man borde notera alla människor man kan, i en databas och bara lägga till så fort flera dyker upp i hjärnan. Även notera om man glömt en och sen blivit påmind igen osv. Bara i privat forskningssyfter. Would be fun :)

Jag har faktiskt glömt några efternamn från min gamla gymnasieklass. Det var bara tre år sedan :\ Lärare och sånt har jag också börjat glömma
But for what it's worth yo, I got no regrets

2009-08-10 01:18
Nej jag kan inte säga namnet på alla jag gick i 9an med men det kunde jag inte när jag gick i 9an heller

2009-08-31 00:04
Har aldrig varit med om att jag har glömt en person jag har träffat, MEN glömt han/hennes namn eller vart vi har träffats här väl hänt. Jag skulle vilja säga att man kommer ihåg folk man vill komma ihåg, folk man har träffat som inte haft så stort inflytande på en, glömmer man nog bort efter några år. Men som sagt det har aldrig hänt mig, men jag är ju bara 19.
Hej, Träffat Jacob?

2009-09-01 00:48
Tror egentligen inte man glömmer speciellt många men det kan vara svårt att plocka fram personen i fråga just vid det tillfället.