I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Imperfekt i presens

Övrigt - Vardagsfilosofi

2009-07-17 04:51

Imperfekt i presens

Jag smsade och frågade 118 800 och fick efter en lång förklaring, som varken jag, eller mina hjärnfysiker till vänner förstod, svaret ja.
Dock behöver 118 800 inte ha något som helst vett i sina svar.

Går det leva imperfekt i presens? alltså, dåtid i nutid.

Skulle inte stjäla pengar från folk om jag så fick en miljon och fri lejd utifrån snutstation!

Admin

2009-07-17 14:20
Publicera deras svar, någon här kanske förstår :)

Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.

2009-07-17 20:48
Vad är att "leva dåtid"? Obegripligt.

Du lever i det förflutna så tillvida att allt du ser, hör och känner är sådant som hände för länge sedan. Kanske det 118 800 var inne på.

2009-07-17 21:52
Skriv det dem sa, vill veta :O :D
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag

2009-07-17 22:18
han har ju skrivit att svaret var "ja".

@trådskaparen
dumma frågor får dumma svar...
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen

2009-07-19 11:26
Rent principiellt sett finns imperfekt i den avsedda betydelsen längre, det heter preteritum. Imperfekt är reserverat för presens i dåtid om jag inte minns helt fel (det är inte något som finns i svenskan, jag tror att de baltiska språken och även franskan har denna ordklass om pågående förlopp i dåtid).

I vilket fall som helst kan man gå till den medeltida skolastiken om man vill ha lite trevliga traktat över de tre tiderna (alltså dåtiden, nutiden och framtiden). Jag själv skulle vilja påstå att i och med att nuet är ständigt unflyende lever vi alltid mer eller mindre i dåtiden i och med att vi lever i "nuet" som till sin natur alltid bara står ett stapplande steg bort från dåtiden. Det kan kanske inte sägas vara att leva i dåtiden i nuet, men i och med att allt vi har med oss in i varje "nu" måste komma från dåtiden lever vi ju i princip i dåtiden.

Now det vi har här är ett bevis på att alla frågor kan besvaras även om både frågan och svaren är rent skrattretande :).
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2009-07-19 18:52
Läs: Restaurangenvid slutet av universum, den tar upp ett liknande fenomen.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-07-24 02:57
@trådskaparen
dumma frågor får dumma svar...

Mycket möjligt :)

Henkso P24

Ett väl genomtänkt svar. Det tackar jag för.
Om jag inte missminner mig helt var svaret jag fick från 118 800 något liknande det du just skrev.

Till er andra hip hopers så har jag tyvärr inte kvar svaret jag fick. Ska försöka få dom att gräva fram det i nån fräsig databas.
Skulle inte stjäla pengar från folk om jag så fick en miljon och fri lejd utifrån snutstation!