Producent
2009-04-19 16:56
sublime message i unicef-reklam?
såg precis reklamen med micke persbrandt där han snackar om att man kan bli världsförälder.. han upprepar ordet barn mer än något annat ord i reklamen samtidigt som han står framför en graffitimålning där det tydligt står vandals.. coincidence or consequence, men dom har ju en agenda med the location, det finns hur mycket graffiti som helst om det är det dom vill ha i bakgrunden.. medvetet eller omedvetet så är dom 2 orden man kommer ihåg från reklamen barn & vandals.. om man är uppmärksam så ser man hur filmaren går fram och tillbaks så att man ser hela ordet vandals, förutomet v:et, men i slutet så går han till vänster så att man påminns om att det är en bokstav innan andals.. hoho
Nine.D Multifaceted Creativity http://www.INFININETY.se
älskar hur han säger "antingen så gör man ingenting" och tittar lite åt sidan
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
"ivan eht nioj, ivan eht nioj" nej men jag tycker det är spännande med sub. message.
Vore lustigt om Unicef helt bytt "klientel" och numera börjat satsa på svenska barn och ungdomar i klotteträsket. Inget hade förvånat mig dock, inte sedan Röda Korset arbetade med en anmälan där en Stockholmare kände sig kränkt av en SAS-annons där ordet "Fjollträsk" förekom.
Intressepenisen hårdnar!
MuffinsMannen hmm, nånting fick mig att vilja flytta till USA och gp med i flottan efter jag läste din text...
Jag har flyttat till Kiruna och bott där i 1 år bara för den lattjo dialektens skull.
vandals in motion. gata.
cry me a river! --> thcrew
hahahaha så jaävla roligt
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.
Graffare
2009-04-20 00:22
jag förstår inte. vadå barn och vandaler? vad är det sublimala meddelandet i det hela? att man ska skicka pengar till barn för att dom är vandaler? nä för avancerat för min lilla hjärna.
http://beltontorsk.tumblr.com/
Producent
2009-04-20 00:47
nä, snarare att barn/ungdomar "är" vandaler.. som när äldre har fördomar mot yngre generationer etc..
Jag tycker plötsligt att Persbrant är en omogen vandal...
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
haha.. asså när man försöker påvisa att någon har en gömd agenda är det ju ganska bra att försöka luska ut något motiv, annars är det ganska värdelöst. Nu har jag inte sett reklamen men om den vänder sig till hjälp av barn utomlands så kan man ju lätt tolka "Vandals"klottret i bakgrunden som en referens till att svenska ungdomar bara klottrar och skitar ner, så det är bättre att hjälpa barn utomlands.
Producent
2009-04-20 17:48
c.g.b.h först och främst brukar såna här hjälporganisationer ta en ganska stor del av kakan som folket betalar in.. och det är sjukt dömande och fel att säga att svenska ungdomar bara klottrar och skitar ner, att ens egna och andras generationer är här för att förstöra.. inget hoppfyllt budskap direkt.. sen så kan man väl säga att det är slump eller att dom är omedvetna om att dom upprepar ordet barn samtidigt som ordet vandals upprepas flera gånger, men det är rätt så ignorant att ha fördommen att folk inte tänker efter, för många är sluga & smarta.. medans vi som är folket utbildas för att vara ganska ignoranta.. vissa märker det.. vissa märker inte.. hehe
Han lyckades få mig att bli det iaf...så det funkar!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
vilken besvikelse till tråd :(
Not a follower, so Twitter has never been an option.
först och främst brukar såna här hjälporganisationer ta en ganska stor del av kakan som folket betalar in.. hatar när folk säger så. ska folk skita i de hjälpprojekt de vill stödja pga av att de anställda ska ha lön?
högst 25% får gå till organisationen. Rädda barnen t ex har 13%.
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
Producent
2009-04-25 12:53
psyjunta: nä, det är ju fortfarande pengar som går dit dom säger.. mest fult att dom ska ta en del av de pengar folk skänker, att dom ska va mellanhand och ta cash för de..
Hur tjänar UNICEF på att folk kopplar ihop orden "barn" och "vandaler"?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
cliche nä, det är ju fortfarande pengar som går dit dom säger.. mest fult att dom ska ta en del av de pengar folk skänker, att dom ska va mellanhand och ta cash för de.. Men det är inte fult på något sätt. Som privatperson kan man omöjligt bygga ett barnhus i Thailand eller starta ett bevattningsprojekt åt människor drabbade av torka. Organisationen
måste ta en andel för att överleva och fortsätta sitt arbete.
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
cliche - Seriöst: det märks att du funderar mycket, men vore det inte lite kul att ha någon form av verklighetsförankring? Exempelvis det eftterfrågade "vad är motivet?" - skulle man koppla ihop barn med vandaler för att folk skulle vägra donera? ("det går ju ändå bara till en massa klottrare") Eller var det för att få lite mer ömkan? ("stackars vandalungar, de måste få hjälp att göra snygga pieces") * "först och främst brukar såna här hjälporganisationer ta en ganska stor del av kakan som folket betalar in.. " - Har du någonting som backar upp det? Annat än att du har donerat till Cancer och trafikskadades riksförbund eller liknande? Känner du dig osäker: kolla om organisationen har 90-konto. Organisationer med 90-konton får itne spendera mer än 25% av de insamlade medlen på administativa kostnader (som löner o.dyl.). Om du tycker det är så hemskt att folk som jobbar heltid med någonting får en ersättning för det så vill jag se dig klara dig ett år utan inkomst... 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
älskar hur han säger "antingen så gör man ingenting" och tittar lite åt sidan word! tänker alltid på det..
Som Refuseds post klargör är graffitin bara där för att vara just graffiti. Den nedgångna miljön sätter oss i rätt sinnesstämmning och belyser människans misär utan att behöva frossa i bilder av svältande barn med kulsprutepistoler och liknande, något reklammakarna antagligen anar att vi har blivit resistenta mot och trötta på. Därav detta mer subtila tillvägagångssätt med simpla graffitimålningar satta att representera allt som är fel med vår värld.
Och snart är det dags för ännu en kass humorgala till förmån för tredje världens barn. Är det verkligen hasbins och en en salongsberusad Gunvald som behövs för att folk ska skänka lite pengar? Kan inte TV4 använda pengarna från de för något år sen införda extra reklamavbrotten till välgörenhet istället?
Intressepenisen hårdnar!
wasteapa01 - Förmodligen skulle det inte generera lika mycket som en gala gör. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Haha men va fan orka. Du tror inte att folk har landat på månen heller eller, och att 9/11 var anordnad av Bush himself?