I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Olika sätt att vara blind?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2009-03-16 13:41

Olika sätt att vara blind?

Jag läser psykologi och det handlar mycket om våra sinnen. Häromnatten kom jag på att det borde finns två sätt att vara blind på. Det kanske är självklart, men jag har aldrig tänkt på det.

1) Om man får en skada på hornhinnan typ gråstarr (heter det så?) så borde man ju "se svart" och kanske ljusskiftningar.

2) Om man blir av med ögonen helt och hållet så borde man inte kunna uppfatta varken mörkt eller ljust och man ser då "ingenting". Samma sak som att man ser ingenting och inte svart bakåt från nacken eftersom man inte har något öga där.

Vad säger ni? Är detta självklart eller har jag fel?

När man ser ljuset i tunneln är det oftast tåget som kommer

2009-03-16 16:14
Haha!

Kul grej att tänka på..
Jag tror om du blir av med ögonen i sen ålder, vill säga att någon verkligen sliter ut dem. Så måste ju hjärnan på något sätt komma ihåg.. Jag hur färg, färg form osv är och känns.
Du lär ju inte bli av med dina minnen.

Eller fan, jag vet inte haha..
//Crooked//
Manager

2009-03-16 16:49
Det blir nog svart vilket fall. Vi ser ju trots allt med hjärnan egentligen, ögonen är bara verktygen.
Redline!

2009-03-16 17:27
Jag tror inte att det blir svart, men kanske kan förställa sig svart fortfarande iom minnen. Men om man tänker på det man inte ser, typ bakåt så är det ju inte svart. Där pereferin slutar tar ju inte svart vid... Kanske inte blev så tydligt det här. Vet inte hur jag ska förklara.

2009-03-16 22:22
de två huvudsakliga sätten att vara blind på måste ju ändå vara
1. fel på ögat (båda din sätt)
2. fel i hjärnan

som oct påpekar så är ju ögonen bara verktyg som hjärnan använder för att tolka stimuli

eller missförstod jag dig?
vadå? jag dyster?

2009-03-17 10:36
jep som sagt så har ju ögonen rätt lite med saken att göra, det är ju syncentrat i hjärnan som bestämmer hur man ska se, man borde till och med kunna se flimmer och variationer i det svarta trots att man är helt utan ögon.. något som är ännu mer intressant om du läser psykologi är ju hur man kan vara blind för vissa saker eller se saker som något annat än det är, hjärnan kan spela många trick med synen. en intressant sak är ju folk som fötts blinda och opererats som vuxna och fått syn och ändå inte kunnat se saker förrän de fått röra vid dem.

finns en tragisk historia om en kille som blev blind som mycket liten och fick tillbaka synen vid 30 års åldern och sedan begick självmord för att han blev så besviken på hur saker verkligen såg ut. hursomhelst hade han alltid velat lära sig att svarva av någon anledning och när han fått sin syn skulle de gå och köpa utrusting, i skyltförnstret stod det han behövde men han såg ingenting därinne, inte förrän han fick gå fram och ta på det uppenbarade det sig.. han blev även förvånad över batt månen blev som en skära, han hade trott att månen reducerades som en tårta man tog bitar ur..

jag skulle tro att folk som skadar ögonen och blir blinda skulle uppfatta det som svart, inte så svårt att ta reda på heller för den delen..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-17 14:10
Jag har tänkt samma sak. Nu började jag fundera över hur det kan vara för blinda när dom drömmer, och även annars också. Även fast de inte upplevt att se borde det ju ändå dyka upp bilder i tankarna som olika former och färger?
Eller kanske inte, för att det ska gå måste man kanske ha någon slags utgångspunkt som en riktig syn för att sedan återskapa bilder i huvudet?
De som en gång haft syn men sedan förlorat den borde ju inte ha några problem med det iallafall.

2009-03-17 22:08
Buddub: det beror ju också på vilken typ av blindhet, saknar man syncentryum i hjärnan så har man noll uppfattning om seende och kan inte greppa det alls, det finns helt enkelt inte för en, har man intakt syncentrum men icke fungerande ögon så skapas det former och fäger och så men helt abstrakt har jag för mig jag har läst. men framförallt drömmer de såklart i ljud, känsla, lukt och smak..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2009-03-18 12:21
Med tiden tror jag att man glömmer bort färgerna eftersom vi inte stimuleras av olika färgintryck. En efter en droppar nyanserna bort. Lila och blått blir samma sak exempelvis. Sen blir det väl mest en fråga om ljust eller mörkt.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-03-18 17:57
jadis, om du får gråstarr ngn dag så kan du ju operara bort ögonen så lär du ju "se" om de e ngn skillnad.

2009-03-18 20:13
Evolution: mjae det är ju hjärnan som skapar färgerna och applicerar dem på sin tolkning av den yttre världen så den kan nog producera färger även om man aldrig sett några i form av ljus.. kanske kan bli så att man inte klarar av att frammana specifika färger i minnet medvetet men nog fan lär de dyka upp även på många blinda..

2009-03-18 20:23
Om du läser psykologi så tycker jag du ska kolla in "the man who mistook his wife for a hat", grymt bra bok av en neurolog som berättar om sina intressantaste patienter.

Det jag trodde tråden skulle handla var om patienter som antingen verkligen inte kunde se samt patienter som tror att de inte kan se. *hint hint*
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-03-18 21:03
Negative: precis vad jag ville komma fram till längre upp där.. läser man psykologi finns det ju bra mycket flummigare synfel är blindhet att gräva i..

2009-03-18 21:04
greggan
Ja, du har nog rätt och jag fel. Det kanske blir svart då... Lite som att man kan känna sin arm även om den är amputerad.

2009-03-18 21:04
Negative
Den ska jag läsa =)

2009-03-18 21:32
jadis: läs märk världen av Tor Nörretanders också, helt grym bok om hjärnan där såna fenomen tas upp både här och där :) läser du psykologi kommer du få jävligt mycket rolig info att lägga in i dn syn på människans psyke där.. bland annat hur man visat vetenskapligt att vi handlar först och bestämmer oss för att handla en halv sekund efter impulsen redan lämnat hjärnan :)
Rappare

2009-03-18 23:31
Man kan även bli fartblind, höhöhö.
www.soundcloud.com/slackerlifecrew

2009-03-20 16:52
Läste ett avsnitt om synen nyss. Där stog det att man kan skada hjärnan så att man bara ser sådant som är i rörlse eller så att man bara ser sådant som är stilla =p Skumma grejer finns det allt.