Paralella universum?
För runt två eller tre år sedan hände det mig något mycket märkligt. Jag hade under en längre tid studerat om astrala projektioner och existens. Det mesta av min "vakna tid" gick egentligen åt att försöka sova, drömma mig bort. Ständigt i jakt efter att få en lyckad lucid dröm. Jag hade varit drogfri, i drygt ett år och behövde någon form av drog. Så att drömma mig bort och filosifera om existens, försöka hitta ett paralellt universum var en bra kompensation. Det var en tidig morgon, i början på våren. Jag var ruskigt trött och behövde få sova ut lite, men hindrades ständigt av att mitt stundentboende hade blivit ett lopphus. Just denna gången var det en brud som var väck på tjack, vi satt nog uppe fram till fyra och pratade. Omöjligt att underhålla denna tjejen. Jag minns att jag sa till på skarpen, att jag var tvungen att sova lite. Jag föreslog att hon kunde kolla på en film eller sitta jävligt tyst i ett hörn. Hade liksom inte hjärta att slänga ut henne. Där låg jag, försökte somna in i tjatet om att hon kunde städa osv. Till slut gav jag henne bara korta svar. Jag minns så väl vad som hände, min hjärna var helt klar. Då det plötsligt kändes som att något delade på mig, precis som splitscreen för att förenkla det hela. Där låg jag, såg henne städa rundor, pratade med henne. Samtidigt som en del av mig var hemma aldeles själv, gjorde helt andra saker. Plockade upp på golvet, funderade på provet jag skulle färdigställa dushade osv. Kan dock inte fastställa tidsbegreppet hur länge det pågick. Jag minns alltihopa, klockan på mobilen ringde nämligen ett par tre timmar senare. Då hon fortfarande gick fram och tillbaka i rummet. Jag kände mig heller inte ett dugg utvilad. Jag var sjukt upprymd resten av den dagen och funderade mest på vad jag upplevt, varför och vad det var. Känns inte som att det var en dröm, inte en astral projektion heller. Har man kanske vittnat om något stort? Är det någon av er som har en idé eller har upplevt liknande saker? Eller andra teorier om livet, tiden och dimensioner. Är det liksom möjligt att vara fysiskt vaken och mentalt på två olika ställen? PEACE!
//Crooked//
Eller så spelade hjärnan min ett spratt bara haha..
//Crooked//
Hon kanske hällde tjack i din saft. Nej, skämt åsido, går man omkring och tänker på sånt hela tiden och försöker få fram det så lyckas man till slut. Du ville va med om nåt flummigt och lyckades, ingen kommer någonsin kunna förklara vad det var även fast många hippies / religiösa / skeptiker kommer va helt bergsäkra på vad det var du upplevde och du kommer förmodligen tro på den sanningen som passar dig bäst (jag chansar på hippien). Va glad över att du var med om nåt flummigt och lämna det där, annars finns det risk för skizthofreni och psykos och det är inte roligt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Missförstå mig rät! Jag är absolut inte emot att försöka expandera sitt medvetande men jag tror bara att personer som vill det alldeles för mycket tar farliga genvägar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
du var bara nojjig för du hadde en tjackis hemma hos dig samtidigt som du skulle sova. helt naturligt.
Brukar hända mig med, dejavu drömmar (den värsta sorten)och flytande/svävande drömmar som liknar vad du varit med om. För mig brukar de inträffa när jag inte sovit på några dygn. Eller om jag bara sovit 2 timmar och kör en heldag sover 3 timmar kör en halvdag och sover tills nästa. Då kan de Flummigaste sakerna hända. Till sluta kan du hamna i ett stadiet när du inte vet om det är dröm eller verklighet. Du ska helst inte äta så mycket heller :) under den perioden. Haha, men det är inget jag rekommenderar att göra.
-? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-
du var bara nojjig för du hade en tjackis hemma hos dig samtidigt som du skulle sova. helt naturligt. HAHAHA!
schitzofreni? damn..
//Crooked//
Crooked , Mitt svar är att det finns oändligt med olika Universum. Har sätt flera videos och funderat och läst kring "paralella universum", dock vet jag inte hur de fungerar eller hurvida dom existerar i huvudtaget, men enligt mig så är det mycket möjligt att de gör det, och att det kan ha varit något sådant du upplevt.
Tror inte din upplevelse hade något med universium att göra. Låter som en Astral eller Lucid.
Jag har hittat ett rätt bra sätt att få intressanta drömmar, det är bara att vara vaken en längre tid sen när du ska sova så ställer du klockan att ringa en gång varannan timme kanske. Mellan dom intervallerna finns det en stor risk att du drömmer ett par intressanta drömmar. Man hinner liksom aldrig att somna in tillräckligt djupt för att glömma sina drömmar och man är för trött för att stiga upp. "your body is a vessel for experimentation"
http://www.aktivdemokrati.se/
Att ställa klockan är ett bra knep, fast man behöver sova lite längre början. Ställ klockan på ringning efter 5-6 timmar, kliv sedan upp och göra något aktivt i ungefär 30 minuter, fixa mat eller kolla på tv. Man blir mer klar i huvudet men fortfarande i "drömläget" sedan kan man få bra lucida drömmar. Sen finns det massor med andra knep, jag har boken "expoloring the world of lucid dreaming" hemma som jag brukar läsa igenom då och då.
testie P20 ja precis det var det jag menade innan första ringningen ska man har sovit ett par timmar mellan 4-5 kanske
RenagadeHard Sen när du hamnar i min sits och inte bokstavligen kan vakna därför att du somnar innan du kan röra dig nog ur sängen är det inte lika ballt.. läskigare sak får man nog leta efter. Börja resa sig upp men slockna halvägs, sen om och om igen :) Var rädd om din sömn, den är till att sovas på - inte utforska saker (hur spännande och intressant det än må vara).
cry me a river! --> thcrew
första steget i att få en riktigt bra sömn, är att ta steget ifrån att vara vaken. Första steget att få en riktigt bra dröm, är att våga ta steget ifrån att vara i ett sovande tillstånd. Möjligheterna är ändlösa det är bara du som vet när du ska sätta gränser, gränser förövrigt är ett väldigt vagt begrepp som du kan modifiera till perfektion medens du flyter igenom tidens gap. Jag har hört om människor som kan styra sina drömmar vilket gör att dom kan vara "produktiva" även under nattens dvala, där tankegångarna även för sig mer dynamiska.
Har för mig att jag har hört någonstans att Mark Twain använde sig av den tekniken, och skrev sedan ner det på papper han hade psykiskt manifesterat under natten.
Det är helt klart möjligt att göra så och vara produktiv under natten, min poäng var ju just att man skulle göra det man ska göra när man sover - dvs sova. Jag tror inte det är hälsosamt att ta medveten kontroll över sömnen eftersom att det i mina ögon går emot sömnens syfte. sov när du sover, vaken är du ändå resten av tiden.
låter som en sömnparalys
låter inte som en sömnparalys för fem öre tycker jag.
Zup? Enlig kvantmekaniken så delar sig universum i ett oändligt antal kopior för varje Jiffy (5.4×10^-44 sekunder) och varje Planck-längd. (Se http://en.wikipedia.org/wiki/Planck_time och http://en.wikipedia.org/wiki/Planck_length ) Antalet kopior är oändliga med den bemärkningen att varje kopia motsvarar varje sannolikhet av dom olika val som finns för varje given partikel. (Vakum är inte tom, då kvantfluktioner hela tiden skapar/terminerar partiklar.) Det som vi upplever som tidslinjen är den mest sannolika av dessa val där dess våg kollapsar till ett objektivt universum. (Alltså det som vi upplever omkring oss.) Vad som händer med dom andra kopiorna vet ingen riktigt, men dom finns där. (Det är liksom lite av problemet med tidsresor: Hur vet du vart du ska åka?? Hehe..) Dock, eftersom det finns indikationer på att hjärnan arbetar på kvantmekanisk nivå, så finns alltså möjligheten (rent teoretiskt) att förnimma dessa extra tidslinjer. krossad_anka> Vid sömnparalys så kan man inte röra sig, prata eller nåt annat för den delen. Kärlek.
Amor Vincit Omnia
Känns inte som att det var en dröm låter ju som en typsik falskt uppvaknande/vardags dröm.. grejen med dem är just att de inte på något vis känns som drömmar.. sedan om man kan koppla in till andra unversum som firefox säger och att de kanske går via drömmar är ju en annan fråga men nog låter det som en vanlig dröm.. lite som när man går upp på morgonen och börjar göra sig i ordnoing käka o.s.v och plötsligt vaknar i sin säng och fåpr göra om hela proceduren, vissa verkar fastna i cirklar av såna drömmar där det upprepas många gånger, verkar vara frustrerande.. har själv bara upplevt såna drömmar när jag experimenterat med lucida drömmar så i mina ögon känns det rätt troligt..
som joda säger så låter de där metoderna sjukt osunda och rent ut hälsovådliga, att tvinga kroppen till vakenhet och väcka sig under varje REM cykel kan vara ruggigt farligt för psyket och kroppens kemi..
det har gjorts endel experiment som liknar precis den metod som det tipsades om i kontrolerade miljöer men de har avbrutits då testpersonerna mycket fort visat tecken på risk för att bli galna.. finns ju helt klart möjligheten att man kan framkalla kroniska eller långvariga sömnproblem på det viset.
dock håller jag inte alls med joda i resten han skriver, självklart är sömnen en bra plats att utforska sitt psyke precis som det vakna livet. dock ska man inte göra det genom att fucka med sina sovtider eller stressa kropp och psyke för mycket.. räcker gott att jobba med vakenkontroller som lysknappar, klockor och sina händer och att medvetet försöka få lucida drömmar.. det finns de som har problem med lucida drömmar och får dem helt spontant, det problemet dyker inte upp för de flesta, de flesta kan lyckas få det i lagom dos och bestämma sig för att sluta få det om det är ett problem..
att påstå att man inte ska experimentera med sin sömn och sina drömmer tycker jag är oväntat korkat för att komma från joda.. alla möjliga stora konstnärer, forskare och tänkare har hämtat inspiration och svar genom att leka med sina drömmar.
Eller så har snubben käkat änglatrumpet. Gjorde det när jag var "ung" & dum. =/
Amor Vincit Omnia
Jag har hört om människor som kan styra sina drömmar vilket gör att dom kan vara "produktiva" även under nattens dvala Klart. Är det bara jag som har listat ut hur man faktiskt klarar den där jobbiga banan i det där jobbiga tv-spelet i en dröm?
Drömmar är ändå ett sett för psyket att bearbeta det man har gått igenom under en dag, man kan inte bara avfärda allt som nonsens. Det vore oklokt förövrigt. A Dream Within A Dream; Edgar Allan Poe Take this kiss upon the brow! And, in parting from you now, Thus much let me avow- You are not wrong, who deem That my days have been a dream; Yet if hope has flown away In a night, or in a day, In a vision, or in none, Is it therefore the less gone? All that we see or seem Is but a dream within a dream. I stand amid the roar Of a surf-tormented shore, And I hold within my hand Grains of the golden sand- How few! yet how they creep Through my fingers to the deep, While I weep- while I weep! O God! can I not grasp Them with a tighter clasp? O God! can I not save One from the pitiless wave? Is all that we see or seem But a dream within a dream?
scrotum: under det hypnagoga stadiet kan man hitta mycket lösningar, antagligen där du löst tv spels banor, det tillståndet skjuter hjärnan impulser vilt och medvetandet tolkar fritt, det är det som gör att man hittar helt nya lösningar när man är där.. användes flitigt av Dali, tillståndet brukar komma precis när man går över till sömn eller precis när man vaknar, Dali satt i en fotölj med en sked i handen och en plåttallrik på golvet, när han somnade väcktes han av skeden som föll på tallriken och skissade ner vad han sett, hans målningen med de smältande klockorna är bland annat framkallad under hypnagogt tillstånd.. finns även någon känd forskare som jag inte minns namnet som faktiskt löste någon slags molekylär kod som varit väldigt viktig när han råkade somna på bussen..
Känns ju lite som att man lär ha pli på sig själv, innan man kanske tar det för långt.. Strax efter den händelsen jag har berättat om, slutade jag omgående. Det ballade ur.. Fast det är sjukt spännande, kanske svårt att ha en balans i det hela..
//Crooked//
Låter kanske inte riktigt som sömnparalys, men känns som det kan vara det. Kanske är ett paralellt universum iofs, jag bytte plats med mig själv för ett par år sen i ett paralellt universom tror jag, mycket irriterande, allt var ungefär likadant men folk hade bytt namn och saker låg på fel platser osv. Tog flera månader att vänja sig.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Det är jäkligt intressant, det där som Joel413 beskriver.dundermannen , är du seriös?
har du ett intresse av att hitta 'nya lösningar' i drömmen bör du sannolikt inte försöka anstränga dig särskilt mycket för att göra det. Ett sådant försök skulle väl motverka hela syftet med det frikopplade medvetandet?
joda Men om man inte klarar av att hitta lösningar i drömmar, utan att trigga det på något vis, men verkligen vill, så borde det ju vara vettigt att försöka i den mängd man vågar.
Nja, då du försöker så använder du ju samma medvetenhet som misslyckas i vaket tillstånd. Lösningen är, om något, inte att göra det vakna i drömmen utan att inte göra det vakna alls - fär att därigenom frikoppla sig från kognitiva föreställningar osv. Behöver ju inte heller vända dig till drömmen för att göra det, dom som sysslar med det skulle nog mena att det fungerar bra att göra det i vaket tillstånd bara man tränar denna frikoppling. Vissa skulle mena att lösningen ligger i att sluta se saker för vad de är för oss och istället bara se dem. för att därigenom låta oss se saker på nya sätt.
Jo, du har väl rätt antar jag. Men skulle inte drömmen kunna vara en genväg till det?
Ja visst, men då hänger det ju på att man kopplar bort medvetandet, inte försöker koppla på det.
som sagt är det ju förmodligen möjligt att utveckla liknande upplevelser i vaket tillstånd, grejen är bara att det krävs en jävla massa arbete (och att arbeta med sina drömmar kan nog till och med vara en viktig del i ett sådant arbete).. hjärnan fungerar helt enkelt annorlunda när du just ska somna eller sover än den gör när du är klarvaken.. skulle vilja påstå att det är bra mycket farligare att försöka vränga om sin hjärnaktivitet så att den fungerar som i hypnagoga tillstånd när man är vaken än att lära sig komma ihåg och styra drömmar som man ändå har varje natt och hjärnan alltså är helt van vid.. förstår inte varför man inte ska använda sig av sina drömmar för att lära sig om sig själv, utvecklas och utforska olika saker? lär man sig uppleva frikopplingen i drömmar så vet man vilka sinnestillstånd man ska uppmuntra om man försöker se världen annorlunda som vaken med.
nu är ju hypnagoga tillstånd inte samma som lucida drömmar förstås så de är ju vitt skilda saker att arbeta med..
Jag menar bara på att det inte var en dröm. Jag pratade faktiskt med henne, under tiden det jag upplevde utöver att hon var där.. Kruxet är att hon var tjackad, hon kan ju liks gärna ibillat sig det.. Fast det är ju inte vad jag tror!
//Crooked//
Crooked: dröm och vakenhet är inte så skillda som vi ofta tror, bland annat går vi igenom samma cykleri vaket tillstånd som i sömn, våra dagdrömsperioder kommer med samma intervaller som vår REM sömn och vår hjärnaktivitet går ner i ungefär samma cykler som vår djupsömn går i.. vad det säger en är att ränsen melan sömn och vakenhet kan vara svår att sätta särskillt om du övat dig på lucida drömmar och din hjärna lärt sig att vara delvis medveten även när du drömmer.. utöver det har du säkert hört talas om fenomen som att tala i sömnen och sömngångare.. även om du inte har en historia av sånt så kan situationen med tjejen som sitter och pladdrar medan din kropp blir för trött för att hålla sig helt vaken och att du är i en period där du manipulerat ditt medveteande under sömn ha framkallat ett sånt beteende.. visst kan man inte vara säker på att det inte skulle handla om andra dimensioner eller något sånt men samtidigt så kan du ju fundera på vad som faktiskt är mest troligt att du hälsat på en främmande dimension eller att du när du legat i sängen och försökt sova har drömt? det enklaste svaret är oftast det rätta.. känns lite som att du vill att det ska vara något mer än en dröm och därför inte tänker rationellt, lite som när folk ser andar och spöken och man frågar dem när det hände och det alltid händer precis innan de somnar men de ändå vägrar ens överväga att det kan ha varit en dröm, som om hjärnan skulle kunna avgöra om det hände innan sömn eller inte.. bara en sån sak som att man kan ha lucida drömmar där man vaknar i sitt sovrum och inte kan avgöra om det är dröm eller verklighet bevisar ju hur svårt det är att veta..
Jag har varit med om liknande, dock under drog influens oftast, men en gång utan. Då trodde jag att jag drömde på bussen om en snubbe som satt bakom mig, men jag hade inte sett han tidigare, sen när jag vaknade så satt han exakt där med exakt rätt kläder och allting. Grejen var bara den att jag hade haft huvudet vinklat ut mot fönstret och blundat/halvslumrat en gång, vilket fick mig att tro att jag sett runt mig själv utan att ha rört huvudet.. att jag med tankarna "såg" saker.. För jag såg verkligen snubben och jag VET att det var tomt där bak i bussen när jag satte mig där....skumt var det, hur som helst så somnade jag senare totalt. Vilket visar på att det nog var en lucid dröm av något slag, men trippat endå..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!