vad gör man när man inte kan sova längre?
hej hej hallå bullen! Vad gör man när man inte längre kan sova på dom tiderna man bör sova? har helt å hållet flippat sönder dygnsrytmen, får inte längre någon som helst trötthetskänsla när man borde få det. kan lätt gå vaken i ca 1½ dygn innan jag ens får en tillstymelse att vara trött, fick ett tips av min kompis att för att få ordning på dygnsrytmen så ska man ställa klockan på samma tid varje dag oavsett när man bör gå upp. resultatet för mig är att jag sover igenom väckarsignalen. prövade även avslappningscds utan resultat. Har även sökt hjälp hos doktorn som vill att jag ska köra på sömnpiller, tyvärr så känner jag som så att sömnpiller är ungefär som antideppiller. det lindrar besvären men gör än aldrig riktigt "frisk" pga att man aldrig bearbetar grunden till problemet. försökte få han till att ge mig en remiss till en kbt psykolog vilket jag har hört ska vara effektivt. tyvärr anses inte mina problem vara särskilt högprioriterade så om jag vill ha kbtbehandlingen får jag punga ut med pengarna själv, ca 1000 spänn per gång. så jag undrar, är det någon som har varit i samma situation som jag? vad gjorde ni? tack på förhand/ har varit vaken i ca 32 timmar
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"
Är i samma situation just nu. Har själv provat att träna mer osv, göra mer saker ute. Fungerar, typ. Det där med att sätta klockan på sammsa tid måste jag prova om jag får ordning på min sömn.
att jag tränar för lite kan inte va "the thing" i mitt fall, spelar handboll 4 ggr i veckan plus kör minst 30 min promenader varje morgon. har fått höra att det oftast är livstilsrelaterat ang sömnbrist, grejen är att dom gångerna jag verkligen tvingar mig i säng tidigt så ligger jag och stirrar i taket tills jag tröttnar på att ligga ner å hittar på något att göra (oftast gå till datorn). de enda gångerna jag verkligen känner mig trött är när jag har druckit, tragiskt men sant
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"
Samma här.. Har som du, testat liknade saker.. Men får inte rytmen tillbaka. Har dock läst att man inte ska ha exempelvis datorn/Tv:n eller det du arbetar med i det rummet där du sover. Då du undermedvetet inte alls kan koppla bort det. Så att tillverka någon form av rum till sängen kanske skulle vara bra.(det vill säga om du bor i en 1:a) Ett annat exempel jag läst om är magnetismen.. Från exempelvis digitala alarmklockor, mobiler.. ah men i stort sett allt som är elektriskt stör sömnen, mer eller mindre. Mardrömmar, eller att du vaknar under natten.. Men det kan ju även vara att du har mycket stress eller motsatsen. Kanske inte är svaret på frågan.. Har nämligen liknade problem :P
-? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-
Du sover ju nu!! Keep at it! :) Som sagt.. Regelbundna uppstigningstider, ingen dator/tv i rummet o.s.v.. Kan inte påstå att det funkar för mig dock. Jag sover också igenom alarmsignaler. Har även testat att ställa 4 olika klockor på olika ställen i rummet, slutar oftast med att jag vaknar sent med alla 4 klockor i famnen utan ett minne av att ha stigit upp. Men testa att dra en wank innan du lägger dig! Det bör hjälpa dig att slappna av. ;)
http://anjaparson.istheshit.net/ Förresten.. Jag hatar MBFIMG's användare på Whoa! HATAR!
vad gör man när man inte kan sova längre? Sover på saken.
har precis samma problem. haft så här i någon månad nu och det suger verkligen då jag måste upp till skolan.. inte så kul att gå upp och känna sig som en dödgrävare.. jag har nu dock fått insomningstablett av min läkare som fungerar någorlunda. det som är bra är att den inte ger någon "baksmälla", blir inte dåsig och seg dagen efter.. men helst försöker jag sova utan, vill inte äta en massa mediciner. tycker det (precis som ts säger) att det skjuter bara upp problemen.. jag kan ligga helt klarvaken till 06, vrider och vänder på mig och tusen tankar går runt i skallen på mig. jag är trött fysiskt och helt utmattad, men psykiskt är det tvärt om, där är det cirkus hehe. något man inte ska göra när man inte kan somna är att ligga kvar i sängen, skippa det! det blir bara värre enligt mig själv, gå upp och gör något, läs, ät, titta på tv, rita, skriv, lös korsord. använd tiden till något kreativt som gör att du blir trött och kan tänka på något annat än att du "måste sova". för det är oftast det som gör att iaf jag inte kan somna, att jag hela tiden tänker att jag måste. oj, det här blev långt. nåja. hoppas det blir bättre med sömnen!
http://www.tweenerpie.blogspot.com
sluta me tjack, å gå å onanera
Har samma problem som du har. Kan vara vaken hur länge som helst. Har vänt totalt på dygnet, går och lägger mig och sover mellan 6-12(på dagen). Helt sjukt, och sen gör inte det saken bättre att jag är arbetslös för tillfället. De enda gånger jag sovit ordentligt är när jag druckit alkohol eller rökt en gås... och så ska det inte vara.. :/
tror det är vinterdeprisstion, och arbetslös depri.. har samma problem, jag kan gå och lägga mig vid 3-4 men jag somnar inte fören på morgon om jag äns sommnar.. jag tror man tänker för mycke det gör jag allafall, har även testat diverse droger men det hjälper inte just nu allafall...
saaaru..
Gick och la mig vid 5 inatt, somnade strax innan 9...woho.... och gick upp efter 18...vaddå svårt och somna?
gaaah, är det ingen som har varit i den här situationen å lyckats tagit sig ur den? inget ont om er som har skrivit, jag vet ju som sagt hur förjävligt det är. nu börjar man dessutom jobba igen på onsdag efter all julledighet så jag bara känner hur dom där sömnpillrena kommer allt närmare för att kunna klara av vardagen.
Har också fel när det gäller sovningen, kommer aldrig i säng och ligger bara och stirrar i taket när jag väl lägger mej. Men har märkt att när jag sover med nån (förslagsvis nån av det andra könet) så sover jag jätte bra. Då kan man kramas lite och slappnar av, då somnar man utan att stirra i taket. (Det behöver inte vara sex inblandat, annars är ju det ett annat tips som funkar bra, då somnar man ju gött efteråt) Men då tror jag iförsej inte att jag har lika stora besvär som dej. Utan tycker det är mest bara tråkigt att sova, och vill gärna ha sällskap hela tiden.
Jag har hört att man ska ligga en halvtimme. Om man inte somnat då ska man läsa en bok. Sen testa igen. Sen läsa igen etc tills man somnar. Ingen TV eller dator utan böcker. Det får en att somna lättare eftersom man då slappnar av. Värt att testa iaf.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ska pröva det, tvingade mig själv att hålla mig vaken igår till "normal läggdags" för att nu förhoppningsvis komma in i en vettig dygnsrytm. klockan ringde 7 i morse å på mkt länge känner jag mig faktiskt utvilad. ska bli spännande å se om man faktiskt kan få en riktig trötthetskänsla ikväll
Lösningen till min kompis insomnia var weed! Idag sover han normalt och är dessutom helt ren.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
känns ju som att ett ordentligt kneg skulle få sömnen på rätt sida? kanske är knullad första 2 dagarna eftersom inget står rätt till. känns rent logiskt som att det bör fungera! weed är ju en grej, dock ingen ekonomisk bra lösning :)
RATED R!
där sa du något teddybjörn, problem började faktiskt när jag blev befodrad. hade ett riktigt "kneg" där man fick slita röven av sig varje dag, blev sedan befodrad och jobbar nu mycket mindre än förut. Rör knappt någonting på mig under arbetstid.
jag har det lite sådär, har sjukt svårt att somna, då jag ligger o tänker för mkt..mest på att jag måste sova, spec om jag jobbar vilket jag bara gör på timmar..då ska man upp vid halv 6 o kan inte somna... klockan tickar till 2, halv 3..vafan, kroppjävel somna! är helt avslappnad o täbker inte på nåt jobbigt, som problem som ska lösas utan bara på vad som helst, hur de ska gå i boken jag läser lr whatever :P dock så har det blivit betydligt bättre än i höstas, då var jag helt arbetslös o då kom ju pressen att man måste fixa nåt..känner trycket..o då va de jävligt.. men nu e de bättre, men bara de dagar jag jobbar då jag kommer hem helt slut (jobbar som flyttgubbe) om man bara sitter vid datorn, lr är allmänt inaktiv under dagarna är det svårt...då har ju kroppen på sätt o vis sovit hela dagen ;) nu va de ju så då iof att du inte verkar va inaktiv o då vet ja inte vad som kan va lösningen...ett tips som jag testa en gång var att låna en extremt tråkig o obegriplig faktabok o läsa tills du din hjärna e helt hjärntvättad, de funka rätt skapligt.. hoppas de löser sig
Graffare
2009-01-08 08:49
Det här är ju jag... Samma problem jag med. Sitter nu på min snabbt räknat 40onde timme, klarvaken, men helt slut i kroppen. Darrar och shit. Men inte kan jag sova för det.
Graffare
2009-01-08 08:53
..och på tal om jobb, när jag jobbade var jag fuckad hela dagarna. Sov hela tiden när jag inte skulle, hur mycket jag än försökte
Har i stort sett samma problem. Somnar jag inom 60 min är jag överlycklig, efter 2 timmar blir jag otålig och förbannad..ibland går det 3-4 timmar inann jag somnar o då får jag ångest för det känns som jag är så inaktiv på dagarna
vad gör man när man inte kan sova längre? Då slår man en fet som om man misshandlade fat joe..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Tanka en ljudbok och börja alltid lyssna på den vid en given tid i din säng. Hjälpte mig i alla fall när jag hade sömnbesvär. Kan tipsa om Wheel of time-serien som ljudbok då den är lång så den håller längre.
Gör såhär. Ta ett papper och en penna och skriv ner allt som du behöver göra som du har skjutet upp osv. Sen är det bara att gå igenom listan ta en vecka på dig om du behöver, och använd inte datorn på dygnets sena timmer för man matas av en massa impulser som håller en aktiv. Och om det inte funkade så testa o rulla en fet wuut wuut.
http://www.aktivdemokrati.se/
kan alltid vara näringsbrist. testat att äta bra och sett till att hyfsat stor del av kaloriintaget består av nyttig fettet? fett är essentiellt för ett fungerande psyke.
hmm.. jag äter och tränar sunt, brukar för det mesta inte ha sömnproblem. men när jag väl har svårt för att somna (brukar va 1-2 ggr i veckan) så lägger jag mig i sängen och läser ngt. ingen ide att sitta vid datan eller tvn för då blir man aktiverad i hjärnan så det bästa är att läsa något =)
diska hårdare! kvinna!
Lider du av det? Annars är det ju fett skönt ju
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
Hej jag heter Remy och jag har samma problem. Fast en sak jag provade häromdagen funkade, läste en bok (jag läser aldrig böcker) det varade i max 15min sen sov jag som en stock. Kl var då knappt 1 på natten vilket är rekord för mig som inte somnar förräns kl 6-7
och vem fan är du?
b0ris P22 näringsintaget är ack så viktigt precis som du säger, dock så ser jag mig själv som en person som äter relativt sunt. varierad kost, fisk minst 3 mål i veckan å då brukar det vara fet fisk vilket innehåller mängder med nyttigt fett. har gjort följande: * oavsett om jag är trött eller inte, läggdags klockan 23 senast. (ej på helger, och ej heller idag då jag har varit på en liten tillställning :P)* oavsett när jag egentligen behöver gå upp så ringer klockan 6 varje morgon* datorn är utflyttad till vardagsrummet* Timmen innan jag går å lägger mig så försöker jag att släppa dator/tv visst ligger jag fortfarande å stirrar, men det är inte tal om å vara vaken 30h på raken iaf, förhoppningsvis blir det ännu bättre så småning om
ja då suger man på pipan! antingen gevärspipan eller crackpipan det är upp till var och en att avgöra vad som passar bäst..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
pusherman där var du rolig..naat
diska hårdare! kvinna!
mitt problem är att jag inte sover djupt när jg sover,alltså att man inte direkt är utvilad i huvvet när man vaknar.bara trög i huvvet..
blazethathaze P24 Det finns ett botemedel det kallas kaffe =P
http://www.aktivdemokrati.se/
jag har gått i massa terapier och det som jag tycker var det bästa rådet är att aldrig förknippa sängen med att inte kunna sova. så lägg dig inte i den om du inte är trött. även om du får undvika sängen i 2 dygn till att börja med.
Prova röka en jöint en timme innan du ska sova, är nog det bästa som finns när man inte kan sova!
Säger mannen som kallar sig själv "Blaze_ We" och är 22 år gammal...
what u know´bout me
jag brukar gå till toan o pissa sen släcker jag alla ljus o stänger dörren o skaffar ett stort lakan som både täcker fötter o huvud o sen stoppar jag om mig o sover.. men vigtigast e toabesöket annars funkar det inte
o |\_o <------ Guzzar som vill pröva langa PM )) \
Intellectually Active and Physically Passive = NO SLEEP Fysisk aktivitet är mycket viktigt för filosofer. Om du har en "Hitler Hjärna" som vägrar att stänga av sig själv, måste du slita ut din kropp tills den istället kräver sömn.
3rdWisdom Det där va intressant ser ut som att det är lösningen på ett problem jag har.. men så synd att det bara finns 24 timmar på en dag .. jag behöver ju dom för att tänka o kan inte slösa dom på att idrotta typ..
o |\_o <------ Guzzar som vill pröva langa PM )) \
Tjaa... Jag har gått omkring i ca 3 ÅR och "dygnat" och det har jag gjort endast för att jag inte kan sova ... 3 år senare har jag märkt att min mage är fuckad och mina ögon är dumma i huvudet. Jag tror det har att göra med att jag har min dator i samma rum, kanske ska säga också att jag spelar wow hela nätterna då jag inte kan sova. Vilket leder till att jag lätt sitter vaken hela natten och sedan går till skolan( Har spelat i 4 år) eller vad jag nu ska göra dagen efter. Det tycks inte hjälpa att man går och lägger sig även fast man har sovit klart sina timmar. Jag ligger bara och tänker och funderar då jag gör det... så jävla drygt.. Någon som vet några andra bieffekter utav att på längre sikt inte gå och lägga sig och istället vara vaken hela natten ? ( 1 dygn). Mitt tips är iallafall att äta frukost, skippa elektriska prylar i rummet, tagga ner hjärnan innan du skall sova. Känner du att du inte kan sova.. sluta tänk på det bara... tänk på något roligt.. börja fantisera, det är då drömmarna kommer! Sweeet dreams tjao. Skulle väldigt gärna vilja veta bieffekter, mår skit :/
vad gör man när man inte kan sova längre? Man lägger sig ann med en grav personlighetsklyvning och startar en slagsmålsklubb.
och för att svara lite mer seriöst så är KBT värt varenda jävla krona, hur dyrt man än tycker att det är.
Moderator
2009-02-21 15:37
betalar de tusen spännen och går o testar o funkar det inte kräv pengarna tillbaka ? Jag har så allvarliga sömnproblem dock somnar mellan två o fyra på natten sover till sju typ får cirka 3 till 5 timmars sömn varje natt vilket oftast gör att jag inte orkar tänka och inte orkar göra min läxor som resulterar i att jag hamnar efter i skolan. Fick in sovrytmen riktigt bra förut sen försvann det och så blev det likadant igen.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
jockepocke: bieffekter av att sova dåligt kan på lång sikt leda till större risk för hjärtinfarkt har jag hört, o dåligt blodtryck och....det mesta blir bara värre av att man sover dåligt. Skulle göra vad som helst för att kunna somna snabbare...när jag jobbar går de väl an för då e man så trött, men nu då jag e arbetslös så är det sjukt svårt...en sak är dock att ist för att sitta vid datan lr teven innan du somnar, läs böcker, försök komma in i det, för när man läser så brukar alla andra tankar försvinna o man tänker bara på handlingen, jätteskönt...kollar man på tv, lr sitter vid datan så vill hjärnan åt olika håll hela tiden. sen har jag både dator och stor tv i mitt rum hära, men kan inte ha de nånannstans, jag knäpper dock strömmen till alla apparater så jag slipper se alla jävla röda lampor överallt :P måste va svart annars funkar de inte..
Min kompis hade precis likadant, men en gång så skulle jag slagga hos han och då tänkte jag "den jävel ska fan sova idag!!" så vi sprang och gjorde saker man inte ska göra HELA fucking dagen och hade fet kul och han däcka direkt! Kom inte på nåt bättre tips en sömntabbletter -.-!
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
öppna fönstret och skrik lite.....eller skrik under täcket tills du blir hes- det brukar jag göra .
Eller så håll andan tills du svimmar, det funkar S:
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
har inte läst hela tråden...men jag har sett ett tvprogram angående ämnet..kommer inte ihåg vilket med det var någon dokumentär på svt. programet handlade om att man kan ha olika dygnsrytm från person till person...alltså typ att dygnet i dig inte är 24 h utan i själva verket till exempel är 27 h...du borde alltså inte gå upp/lägga dig samma tid varje dag utan följa din naturliga klocka...fanns någon gubbe i programet som flyttat ut i skogen och levde efter denhär filosofin och sa att det fungerade skitbra för honom, han kanske gick upp 4.30 första morgonen, 6.30 den andra för att den tredje morgonen gå upp 8.30 och så rullade det på... i programet fanns det även ett inslag om någon förening (kommer inte ihåg namnet)som ville utöka flextiden på arbetsplatser för att effektivisera arbetet...att människan inte är menad att gå upp 5.30 varje morgon utan att olika människor presterar olika bra under olika delar av dygnet... det låter ju fullt möjligt att det kan ligga något i dethär men det känns jävligt krångligt att anpassa sitt liv så man kan leva efter optimalt mönster, eller vad man ska kalla det...
http://www.myspace.com/noodlestyle
jag har varit där, eller delvis iaf.. det hela försvann eler blev bättre när jag började träna.. börja träna hårt varje dag.. varva styrketräning med löpning eller liknande, det gör skillnad!
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
jag hade stora sömnsvårigheter förut i mitt fall var det bara att dra ner på datasittandet på kvällarna min flickväns morsa hjälpte mej faktist och gav mej tipset har inte orkat läst allt i tråden men om det inte var sagt tidigare så är det sagt nu iaf :)