I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Självmord - Ett ilandsproblem

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-12-12 16:57

Självmord - Ett ilandsproblem

Satt och läste självmordstråden och kom på att jag skulle skriva min teori om självmord.

Jag tror att eftersom vi har "allt" och får allt serverat på fat så har vi för mycket tid på oss att tänka och må dåligt. Vi i i-länderna har ingenting att kämpa för, kariär, pengar osv, visst, men dom flesta av oss behöver inte kämpa för att få mat till sina barn, tak över huvudet, läkarvård, vatten och medicin.

Jag kan inte tänka mig att svältande människor tar livet av sig i samma utsträckning eftersom dom måste kämpa för att överhuvudtaget kunna fortsätta sina liv.

Vad tror ni, skulle färre ta livet av sig om vi var tvungna att anstränga oss mer för att få tillgång till de mest livsnödvändiga sakerna?

När man ser ljuset i tunneln är det oftast tåget som kommer

2008-12-12 17:08
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2008-12-12 17:09
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.
Producent

2008-12-12 20:09
OJ där försvann verkligen myten om att Finland och Sverige skulle ligga på toppen.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2008-12-12 21:07
och tilläggas bör väl också att i många kulturer så är självmord nånting "pinsamt" och därför istället kallas för olyckor så statistiken blir ganska så felaktig. men det är väl iofs vad jag har hört och inte har någon källa på, men det känns inte otroligt
http://www.kommandot.se/wp/
Rappare

2008-12-13 02:37
Självmord är inte ett i-lands problem..d är ett problem världen över. Men det finns ju 1000000 olika orsaker till att en människa drivs till det. Där kan givetvis det du nämnde vara en orsak för vissa..dock långt ifrån svaret på alla självmord och självmordstankar.
http://www.myspace.com/bizzlebeats

2008-12-13 12:48
Durkheim har ju skrivit en klassisk bok på temat där han ser fyra typer av självmord, det i-landssjälvmord du pratar om är väl främst de egoistiska självmorden men skulle även kunna vara de anomiska.

Egoistic suicides

Egoistic suicides are the result of a weakening of bonds integrating individuals into the collectivity: in other words a breakdown of social integration. It is symptomatic of a failure of economic development and division of labour to produce Durkheim's organic solidarity. The remedy lies in social reconstruction.

Altruistic suicides

This occurs in societies with high integration, where individual needs are seen as less important than the society's needs as a whole. As individual interest was not important, Durkheim stated that in an altruistic society there would be little reason for people to commit suicide. He stated one exception; if the individual is expected to kill themselves on behalf of the society. Various examples of this type of suicide would be suicide bombers who are willing to take their lives for their religions or a Japanese samurai committing suicide (seppuku) as a service to his/her feudal lord.

Anomic suicides

Anomic suicides are the product of moral deregulation and a lack of definition of legitimate aspirations through a restraining social ethic, which could impose meaning and order on the individual conscience. This is symptomatic of a failure of economic development and division of labour to produce Durkheim's organic solidarity. The remedy lies in social reconstruction.

Fatalistic suicides

This type of suicide seems to occur in overly oppressive societies, causing people to prefer to die than to carry on living within their society. This is an extremely rare reason for people to take their own lives, but a good example would be within a prison; people prefer to die than live in a prison with constant abuse.

Länk till http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%89mile_Durkheim#Suicide
vadå? jag dyster?
Groupie

2008-12-13 14:07
Idiotisk tråd som lyser förakt och fördomar.
Varför skulle folk ha mindre anledningar att begå självmord i ett land med svårigheter?
Det förefaller ju vara mer logiskt att anta motsatsen.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2008-12-13 18:07
Hur mycket resurser läggs på att bedrivaz statistik över folk som begår självmord i typ zimbabwe, haiti, afghanistan, kina etc etc. Droppa statistiken över ett så brett område, vill du ha några svar om hur, var och varför så är det störst sannolikhet att hitta svar på lokalnivå. Människor som begår sjmord är ofta deprimerade, vilket är en sjukdom, sen kan man inte avgöra huruvida vi i sverige är sjukare än i andra delar av världen, däremot har vi resurser till att fastställa depression som en diagnos på en sjukdom. Jag tror att självmordsrating är ganska jämn världen över.
Master of Irony

2008-12-13 20:25
framför allt är självmord något skamligt även för de efterlevande i många kulturer vilket gör att självmorden ofta framställs som olyckor, något som givetvis förvränger statistiken. sen så finns det ju många andra, liknande problem som vanligt med statistik..
vadå? jag dyster?

2008-12-14 23:29
Glöm inte att räkna med al-qaida...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hangaround

2008-12-16 08:40
när det gäller självmord diggar jag japaner, dom verkar ta livet av sig lite hursomhelst, minns att det var nån som hoppade från en bro för att Israel satte Arafat i husarrest, det är ju helt klockrent, mer japaner i världen!
Groupie

2008-12-16 18:49
eller den där japanska ungen som förlorade på wow som hoppade ut från balkongen..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2008-12-16 19:47
landet som går mot trenden är väl japan? men dom är ju lite annars..
får kicken från jobbet vid 45 och hoppar ut genom rutan för att världen rasar :D

cry me a river!
--> thcrew

2008-12-17 21:06

Förr i Japan ansågs självmord som något ädelt, i alla fall om man var samuraj!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-17 21:11
ädelt å ädelt, snarare att man tjänat sitt syfte och inte hade någon anledning att leva för =)

cry me a river!
--> thcrew

2008-12-17 21:13
är väl typ på nivå med hedersmord i övrigt =)
cry me a river!
--> thcrew

2008-12-18 00:34
U länderna måste tycka att vi är verkligen dumam i huvudet som har "konstiga" ursäkter till att begå självmord.

2008-12-18 13:11
"OJ där försvann verkligen myten om att Finland och Sverige skulle ligga på toppen."

Myten bygger väl på att den vanligaste dödsorsaken för män (osäker om kvinnor) mellan typ 16 och 45 är självmord i Sverige och Finland. I-landsindikation om något.

Dessutom vill jag instämma i alla som påpekar att hela tråden är ett stort misstag.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-12-18 15:37
spetsnaz P20
Tror iof inte att någon som faktiskt försökt begå självmord har någon logisk förklaring till det.. Därför vore det rätt dumt i allmänhet att tro att folk behöver vettiga orsaker för att begå självmord

2008-12-19 10:40
Förr i Japan ansågs självmord som något ädelt, i alla fall om man var samuraj!

Snarare så sågs det som ett mindre dåligt sätt att dö på. I de flesta fall där en samurai fick (en samurai fick bara begå rituellt självmord med sin herres tillåtelse) begå självmord så var det i en situation där samuraien skulle dö ändå, som straff för något brott eller misslyckande. Det ansågs helt enkelt värdigare att låta dem ta livet av sig själva.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2008-12-19 12:03
Jag tror folk tar självmord för att dom kanske rita ett streck fel på en teckning som dom har arbetat med under ett flertal timmar av ett dygn. sad but
true
Lilla fia pling plong.

2008-12-19 13:02
Snarare så sågs det som ett mindre dåligt sätt att dö på. I de flesta fall där en samurai fick (en samurai fick bara begå rituellt självmord med sin herres tillåtelse) begå självmord så var det i en situation där samuraien skulle dö ändå, som straff för något brott eller misslyckande. Det ansågs helt enkelt värdigare att låta dem ta livet av sig själva.

Japansk kultur har ett ganska intressant förhållande med döden överlag. Till skillnad från stora delar av världen i övrigt, fanns aldrig någon överordnad religion i landet som förklarade självmord som något skamligt eller rentav en synd. Tvärtom, det var en metod att återupprätta äran efter någon sorts förödmjukelse, som i sin tur knyter an till asiatiska konceptet om "ansikte" och att rädda detta. Ibland var det enda sättet seppuku.

Sedan så tycker jag japaner generellt har haft ett mer rationellt (i jakt på bättre ord) förhållande till döden än åtminstone den västerländska kulturen. Döden har i större utsträckning utmålats som en större del av livet, och detta kan vi se spår av även idag. Då någon begår självmord i Stockholms tunnelbana sägs förseningarna bero på "tekniska problem" eller dylikt, medan man i Tokyo ropar upp att ett självmord begåtts vid en viss station och ibland namnges även personen. Blev ordentligt chockad första gången jag upplevde det. Tror att människor i västvärlden generellt försöker förtränga det faktum att vi alla ska dö en dag i större utsträckning kanske.

Vill poängtera att jag inte lägger någon värdering i vilket som nu skulle vara bäst, utan är snarare intresserad av ämnet som sådant. En personlig teori är att eventuell överrepresentation i i-länder skulle kunna bero på en kombination av mer individualistiska samhällen, religionens mindre roll (meningen med livet blir svårbegripligare) och säkerligen ett stort antal andra faktorer.

2008-12-19 14:10
eller dylikt, medan man i Tokyo ropar upp att ett självmord begåtts vid en viss station och ibland namnges även personen. Blev ordentligt chockad första gången jag upplevde det.

är det så genrellt? bara för att du har varit med om det 1 gång själv?

2008-12-19 17:19
är det så genrellt? bara för att du har varit med om det 1 gång själv?

Som jag sade, första gången jag upplevde det. Tror jag hörde dem ropa ut att förseningar (dock smärre) p.g.a. självmord kanske 6 gånger, namngivna kanske 2 av dessa under tiden jag bodde där. Vet inte om det är generellt för hela Tokyos tunnelbanesystem, då linjerna har olika ägare. Men det skulle inte förvåna mig.

2008-12-19 20:14
jadis F22 : Om du tror att självmord har nått med hur mycket pengar eller vilken standard man lever (i vissa fall kanske) så tycker jag att du kan krypa ner i det hål du kom ifrån.....
BAHA!

2008-12-20 16:17
Till någon kunnande:

Hur kommer det sig att män i överlag är överrepresenterade in da statics?
 http://www.myspace.com/murderdem
Hangaround

2008-12-20 16:51
NateW:
vad jag har hört så beror det på att män är mer benägna att t.ex. hoppa framför tuben än kvinnor, kvinnor försöker begå självmord lika mycket som män, men vanligare att t.ex. överdosera piller, som det är mkt större chans att man överlever än om man blir överkörd av ett tåg.