I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför förstör man för sig själv???

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2008-12-03 15:20

Varför förstör man för sig själv???

Jag tycker mig ha sett en tendens hos oss människor, och det är att vi pajjar saker för oss själva. Ibland med den till synes enda anledningen att knulla upp det för en själv.
Värt att notera är att det inte handlar om ren och skär dumhet för att man glömmer, inte tänker sig för eller inte inser konsekvenserna av sitt handlade i de fall som jag syftar på.

Det är mer som ett slags desktruktivt beteende med inslag av självhat/förakt(?) som tar sig uttryck i form av att man gör saker som man vet kommer göra livet surt för en själv, och man gör det med berått mod så att säga.
Själv så har jag lite svårt att förstå varför jag handlar fel, när det skulle vara så enkelt att göra det rätta. Rätt och fel blir ju här väldigt subjektivt men häng inte upp er så mycket på det.
Folk jag pratat med har i många fall instämt men jag har inte kommit fram till någon tillfredställande förklaring till beteendet, kanske finns det något ord för det i psykologin?

Jag kanske är otydlig men jag försöker mest förmedla känslan av när man vet att man gör fel, utan att det på nåt sätt ger en nånting annat än ångest, bara för att jävlas med sig själv.

Why oh why?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.