I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jag kräver respekt!

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2008-11-10 11:32

Jag kräver respekt!

Jag satt och skrev några rader till en diskussion ang. Muhammedkarikatyrerna och cirkusen kring dem etc men spårade ur:

Ömsesidig respekt åberopas från än det ena, än det andra hållet för en ökad förståelse och möjlighet att "bygga broar". Men vad är respekt och vilken plats har det i den här debatten? Om man får ta ne.se på orden så betyder respekt "ungefär att visa eller känna att man värdesätter någon eller någons egenskaper. (...) Respekt som tvingas fram saknar detta och bygger i stället på rädsla". ne.se Rädsla har med andra ord två möjliga tolkningar. Antingen det fria valet att värdesätta, eller den påtvingade rädslan.

Så är respekt något man kan kräva? Oavsett vad man tycker om tryckfrihet, trosfrid eller något annat är det orimligt att påtvingas ett värdeomdöme av det slag respekt implicerar. Vad jag värdesätter är omöjligt för någon annan att diktera då detta är ett moraliskt ställningstagande som är upp till var och en att göra. Den andra delen av respekt som påtvingas i form av rädsla har även den en moralisk dimension. Är det rätt att i mitt utagerande av min frihet inskränka andra människors frihet? Får jag ingjuta rädsla hos en annan människa, oavsett hur eller varför? Här är det upp till var och en att ta ställning utefter sitt moraliska perspektiv. Ur ett demokratiskt perspektiv är detta så klart förkastligt då det kommer till våldsyttringar eller hot om detta. Däremot kan man på andra vis ingjuta rädsla hos andra som svårare kan utredas huruvida det är berättigat eller ej. Var gränsen går för t ex icke fysiskt våld kan vara svårt att avgöra. Vad är icke fysiskt våld och vad är det inte?

Till saken, respekt för den andres åsikter eller tro kan mycket väl vara önskvärt men kan enligt mig aldrig krävas. Endast ur ett pragmatiskt perspektiv är detta önskvärt då värdesättningen/rädslan i sig knappast har ett egenvärde. Det är i interaktionen aktörer emellan som dessa förhållningssätt spelar en aktiv och betydande roll. Men vad är det då vi försöker undvika till varje pris? Konfrontationer? Integration? - Är inte dessa kollisioner nödvändiga för att få en förståelse för varandra?

vadå? jag dyster?