Är jag rikast på whoa?
Den senaste tiden har jag filosoferat en del. Ett ämne som särskilt kommit att ockupera min hjärna är det om föreställningsförmåga och dess funktioner. Jag vill drista mig till att påstå att en människa med starkare föreställningsförmåga än en annan också är den rikaste av de båda, emedan denne har större möjligheter att sätta sig in i alla möjliga situationer. Ett exempel. Säg att en skön grabb på tolv år ser en snygg brud på stan. Han går hem, manar fram henne för sin blick och bekantar sig med hennes intima delar i samband med masturbation. Killen ser verkligen bruden framför sig och allting känns så verkligt. Hans föreställningsförmåga gör att han upplever det som verklighet. En annan kille gör samma sak. Tyvärr har denne mycket sämre föreställningsförmåga än den förra, vilket leder till att det alls inte känns verkligt. Har ena killen haft mer sex med bruden än den andra? Har han upplevt något som den andra inte kan uppleva? (Inlägget ändrat av Baboso 2008-11-08 10:22:58)
Opus är tvivelsutan sjukast på whoa och dessutom stolt över det. I verkliga livet är han nästan som alla andra, bortsett från att han är smart som fan. På internet gömmer han sig bakom hemliga identiteter för att ostraffat kunna göra det som han gillar allra mest: att driva folk till vansinne.
Om en tredje kille ser bruden på stan och under masturbationen i fantasin frammanar vita och röda blodkroppar, skelettet, blodådrorna, levern etc. så vinner han över de två föregående?
Kaneida: Nej, det handlar om att det ska kännas så verkligt som möjligt. Så verkliga att personen har svårt att skilja på fantasier och verklighet.
Opus är tvivelsutan sjukast på whoa och dessutom stolt över det. I verkliga livet är han nästan som alla andra, bortsett från att han är smart som fan. På internet gömmer han sig bakom hemliga identiteter för att ostraffat kunna göra det som han gillar allra mest: att driva folk till vansinne.
Opus Okej okej. Hmm jag tror att pojke nummer två lär få den fetaste upplevelsen/mest ut av det där. Samtidigt måste jag ställa frågan vilken rikedom är man ute efter? Ta exempelvis en författare och regissör som pojke nummer två skulle kunna bli och skapa kulturell och eventuell ekonomisk rikedom. Klarar han dock inte av att göra om fantasin till något andra kan ta del av så blir han varken ekonomiskt välbärgad och ingen annan kan ta del utav hans "rikedom" aka fantasin vilket resulterar att han är fattig eller? :P
Kaneida: Pojken är fortfarande rik i så måtto att han kommer att kunna uppleva sådant som den andre aldrig ens skulle kunna föreställa sig. Det finns ett personligt värde i pojkens förmåga.
rik är man in pengar. kan man då föreställa sig ha en massa pengar? nej. då är man galen. inte rik.
Jag skulle säga att den liraren som går fram å raggar på bruden vinner liret :P Men ok, tänket är lite skevt. Du blir inte rikare eller fattigare på mängden/bristen fantasi och verklighetsförankringen du får av den, det enda du får är en gradskala på hur mycket du lever i en lögn. Sen är det ju frågan med hur du trivs i den. Klart det finns dom som säger att fantasin gör ditt liv rikare för att du måhända kan tänka "out of the box".. Men jag skulle säga att inget kan slå känslan av att göra något i verkligheten, svårt att spegla känslor som adrenalin och endorfin manar fram med hjälp av substitut.. du når aldrig hela vägen.
mama said knock you out
c.g.b.h: Suck. Rik kan man vara i många bemärkelser. Man kan vara rik på vänner, upplevelser och kunskap.
DegenereraD P28: Intressantast hittills. Såvitt jag vet är det möjligt att manipulera utsöndringen av vissa kemikalier i kroppen genom tankar. Möjligen är en stark föreställningsförmåga något som kan hjälpa dig i verkligheten. Tänk dig att pojken föreställer sig hur han går fram till bruden och verkligen raggar på henne. Att redan ha upplevt händelseförloppet i fantasin kanske sporrar honom att våga gå fram på riktigt?
men då kan man ju göra samma koppling med en dröm. de kan ju emellanåt kännas väldigt verkliga. jag har vaknat av att drömt att jag gjort mig illa i drömmen och därför känner smärta, eller skrattar eller gråter pga ngt jag drömt. det är ju högst verkligt.
Du är ett geni! Du har uppfunnit en vattentät ursäkt för oss drömmare... Allvarligt: jag har själv tänkt i de här banorna. Man slås ofta av att vissa människor tycks vara väldigt bittra/nedstämda oavsett hur bra det går för dem, medan andra är glada för ingenting. Min tes är att de senare människorna naturligtvis är de verkliga vinnarna i livets spel.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
den rikaste borde väl vara den som fixar bruden
Get Random!
medoria: Jag antar helt sonika att människor med stark föreställningsförmåga drömmar tydligare och verkligare drömmar.KinG-PhiL: Du förstår inte. Det där med bruden är ett exempel. Här är det tänkt att vi ska diskutera i vilken mån en människas föreställningsförmåga är ett redskap med vilket denne kan förändra sin egen syn på verkligheten. Om ingen av pojkarna fixar bruden, vem är i så fall rikast?
Du förstår inte. Det där med bruden är ett exempel. Här är det tänkt att vi ska diskutera i vilken mån en människas föreställningsförmåga är ett redskap med vilket denne kan förändra sin egen syn på verkligheten. Om ingen av pojkarna fixar bruden, vem är i så fall rikast? Antagligen bruden, killarna verkar brända.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Det är ju det jag menar .. man hookar en ful brud och föreställer sig en riktig pingla .. that's föreställningsförmåga
Get Random!
risken är ju att drömmaren nöjer sig med sina, just det, drömmar. den fantasilösa saten blir ju tvungen att uppleva det på riktigt, och oavsett hur bra du är på att föreställa dig tror jag aldrig att det går att jämföra med verkligheten. mitt svar är att pojke nr 2 skulle kunna ha ett mycket rikare liv än pojke nr 1. men å andra sidan så är väl risken att pojke nr 2 också skulle nöja sig med sina gråskaliga fantasier i feghet för vad som skulle kunna hända. att sverige kommer att få en sosse-regering nästa val är väl en tydlig indikator för att så snarare är fallet, då pojke 1 skulle känna sig rikare.
http://www.kommandot.se/wp/
Opus
Att redan ha upplevt händelseförloppet i fantasin kanske sporrar honom att våga gå fram på riktigt? Bara en sådan grej kan ju skjuta ner honom något brutalt, där kan han rakt av ge sig in med falska förhoppningar om att allt kommer gå så otroligt enkelt. Det kanske känns bra att kunna tänka sig fram till händelser och möten, men jag skulle mer tolka som att det är någon typ av konfrontationsrädsla i slutändan. Sen det där med att manipulera fram adrenalin/endorfin och andra signalsubstanser i kroppen går i viss mån med hjälp av tankar.. Men ska du lyckats fullt ut med det så går du nog till slut under kategorin "sinnessjuk" för att drömmen och verkligheten blir exakt lika.
mama said knock you out
Det finns folk som lider av kraftiga psykoser där verkligehet och fantasi är totalt oskiljaktliga, har dock aldrig riktigt hört nån av dem prisa sin förmögenhet.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Drömmen å fantasin blir ju alldrig exakt lika och om man går omkring och hoppas å försöker vrida sin egen omvärld efter sin egen fantasi så blir man sällan nöjd, jag själv gick omkring och föreställde mig hur jag ville livet skulle vara och blev hela tiden bara besviken. Dem sakerna man väntar på ska hända händer alldrig. Jag tror på realism (även fast man mår skit utav det) och att hellre försöka leva utifrån vilka möjligheter man verkligen har, å att försöka se dom möjligheterna också. Grabben nummer 1 har ju fått mer sex av bruden, i sitt huvud. Då han har möjligheten att föreställa sig en människa som han alldrig egentligen träffat, det här är inte den bruden som han såg på stan utan hennes skal bara. Jag har funnit att min inlevelse förmåga mer bara satt käppar i hjulet för den utveckling som syns utåt, nog för att en stor inlevelse förmåga kan göra en rikare i sitt inre för explodera i sitt sinne. Om man tar den personen som alltid går omkring och är glad för att hans förmåga att göra omvärlden bättre i sitt huvud kontra den personen som inte har lika stor inlevelseförmåga så tror jag att den personen som alltid går omkring och är glad inte är så glad egentligen för att hans egentliga värld inte stämmer omkring med den i hans huvud å då stämmer inte ingenting till slut kanske. Glädje hela tiden gör en bara ledsen till slut, alla känslor behövs... Tycker jag i alla fall
Dj Cj*
Ni inser att ni snackar om vad två olika tolvåriga pojkar får ut av att runka va?
www.soundcloud.com/lirzproductions
Ni inser att ni snackar om vad två olika tolvåriga pojkar får ut av att runka va? Det kombinerat med trådskaparens signatur är kvällens goda skratt! HOHOHOHHOOO!
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
lirz P26: Du har ju helt missuppfattat vad denna diskussion handlar om. Jag statuerade allenast ett exempel för att demonstrera en idé som läsaren i sin tur kan applicera på situationer av alla slag. Jag försöker här visa ett samband genom att belysa en situation som jag tror att många kan känna igen sig i, med risk för att oförstående personer plötsligt dyker upp och förstör diskussionen för de som kan urskilja sambanden.
Du förstår inte. Det där med bruden är ett exempel. Här är det tänkt att vi ska diskutera i vilken mån en människas föreställningsförmåga är ett redskap med vilket denne kan förändra sin egen syn på verkligheten. Om ingen av pojkarna fixar bruden, vem är i så fall rikast? Antagligen bruden, killarna verkar brända. Ni inser att ni snackar om vad två olika tolvåriga pojkar får ut av att runka va? Det kombinerat med trådskaparens signatur är kvällens goda skratt! HOHOHOHHOOO!Hahaha!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Möjligen är en stark föreställningsförmåga något som kan hjälpa dig i verkligheten. Tänk dig att pojken föreställer sig hur han går fram till bruden och verkligen raggar på henne. Att redan ha upplevt händelseförloppet i fantasin kanske sporrar honom att våga gå fram på riktigt? Hans egen föreställningsförmåga har ju inget med andras reaktion att göra.
Han kan aldrig föreställa sig hur någon annan kommer reagera därav kommer han alltså inte ha någon nytta av detta förutom i sådana fall då det endast kan gynna han själv.. som tex ditt exempel med masturberingen...
Det skulle kanske kunna funka om han känner personen han föreställer något med, och använda någon form av trolighetsfaktor där han utgår från hur den personen brukar reagera.
Såvitt jag vet är det möjligt att manipulera utsöndringen av vissa kemikalier i kroppen genom tankar. just det där är intressant faktiskt.
anledningen till att drömmar uppfattas som "verkliga" är för att hjärnan betéer sig på samma sätt som när man är vaken. dvs samma signalsubstanser osv som frigörs vid en vaken upplevelse, frigörs även när man drömmer. så egentligen är det i princip ingen skillnad vid en vaken upplevelse och en dröm, förutom vartifrån ens intryck kommer då typ.
men om man säger "upplevelsemässigt", så är det ingen skillnad i hur "verkligt" det ena eller det andra egentligen är. båda upplevelserna är "lika" verkliga.
när man fantiserar/dagdrömmer vet jag dock inte hur "verkligt" det man upplever egentligen är. men vad jag fick höra nyligen var att nån forskning hade kommit fram till att dagdrömmar inte ska skilja sig mycket från drömmar vi upplever när vi sover. så det är mycket möjligt att en dagdröm i princip inte skiljer sig från en "vaken" upplevelse heller.
sen om man anses rikare är väll en annan femma, vad är rikedom öht? :)
Att redan ha upplevt händelseförloppet i fantasin kanske sporrar honom att våga gå fram på riktigt? att "uppleva" en händelse i förväg i sin "fantasi" är en teknik som allmänt brukar kallas för Visualisering. denna teknik har använts i tusentals år, förmodligen sen människan kom till.
den åtefinns under alla möjliga olika namn osv i så gott som alla religioner och kulturer genom tiderna.
det har väll redan bevisats genom forskning att det kan vara en oerhört bra teknik att använda sig utav i alla möjliga sammanhang. att ha upplevt diverse situationer i förväg skapar en massa positiva effekter, tex att man minskar risken för att misslyckas när man väl gör det sen i verkligheten. jag vet att det är väldigt vanligt inom idrotten bland annat.
för övrigt så är det samma teknik som filmen/boken "The Secret" handlar om har jag för mig.
vad som egentligen händer när man "Visualiserar" hur man gör en händelse, är att man övar in ett mönster. ju fler gånger man sedan repeterar detta "mönster", ju bättre lyckas man sen när man utför det i verkligheten.
det kan egentligen liknas vid en variant av typ "medveten hjärntvätt", där man övar in ett "mönster" eller ett "schema" i förväg som hjärnan sen har lättare att aktivera/starta när man väl behöver det.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
har osså tänkt såna tankar men mer typ om drömmar. Asså jag drömmer flera drömmar varje natt, och varje morgon när jag vaknar så känns det som att det var verklighet. Är jag då "bättre på något" än en som inte drömmer, eller en som drömmer men inte upplever drömmen som verklighet. Vad är det som gör att det blir verkligt för mej men ente för en annan? Är det kanske jag som är sämre på något egentligen eftersom min hjärna verkar ha svårigheter att sortera ut vad som är dröm och vad som är på riktigt.
Det ni snackar om är attraktionslagen.
Fequatiopmelqvaddas: Suck. Antingen vet du inte vad attraktionslagen innebär, eller så har du helt fått den här diskussionen om bakfoten. (Drygheter bortediterat av greggan 2008-11-20 21:32:59)
okej, jag har ärligt talat inte orkat läsa igenom mer än dom 3 första inläggen :P orkar du förklara skillnaden på föreställningsförmågan du snackar om och attraktionslagen? du nämner förvisso inte om tacksamheten som är en viktig grundpelare i attraktionslagen.. aja jag är trött
intressant tanke, har inte riktigt heller läst hela tråden. men bortser man från ämnet just sex eftersom det var ett statierat (eller va de heter) exempel, så vill du nog komma fram till.. Vem kan leva sig in i sin fantasivärld mest med hjälp av tankarna ta del av "overkliga" saker (som skall verka verkliga i fantasin tror ja fattar, inget övernaturligt) och på så sätt bli någon typ av erfarenhet rikare eller känna sig lite bättre "för man var ju där"? med andra ord fly verkligheten. verklighetsflykt . kan använas till något bra och även till not dåligt.. Rik om han utnyttjar det fatittig om han missbrukar det,,pusherman , kul att du nämde the secret trodde inte den fanns i sverige..
nej den som drömde bäst har failat.. du sk bara se mina drömmar liksom kan ha vilken position som helst med vilken tjej som helst med olika pickupplinjer o allt.. det sämsta när man vaknar o får ångest.. så den som slipper ångesten e väl den som lyckats?
o |\_o <------ Guzzar som vill pröva langa PM )) \