I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dåligt självförtroende

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-10-16 00:53

Dåligt självförtroende

Jag vet inte riktigt hur jag ska utrycka mig eller om det ientligen finns så mycket att säga.
Jag har i princip växt upp så bra man kan göra. En farsa och en morsa som brytt sig om mig (de är skilda men jag anser att det inte har påverkat mig nästan något). Jag har en hel hög med kompisar som jag trivs skitbra med. MEN jag har ruggit dåligt självförtroende.
Jag vet inte vart det kommer ifrån (och nu kommer jag på att det jag skrev ovan säkert bara var totalt irellevant fakta). Vi tar som exempel om jag träffar en tjej.

Vi träffas en eller fler gånger och jag börjar helt enkelt få upp ögonen för denne. Och det verkar som att hon gör detsamma. Men alltid när jag är med henne så känns det som att jag gör massor med fel. Det känns som att i princip varje sak jag gör skulle jag ha gjort bättre och frågar mig själv, "varför fan gjorde jag så?" "Nu är säkert min chans sumpad".
Sen efteråt när jag inte är med personen i fråga så tar jag varje liten sak som kommer upp som tillexempel, "hon säger att hon måste plugga idag för att hon inte vill träffa mig" och liknande saker, som att hon tappat intresset för att jag är så tråkig och gör massor med fel. Jag går runt och mår dåligt för att jag känner att jag gör massor med fel men det känns ändå som att jag är medveten om att jag övernojjar. Ändå kan jag inte få bort känslan. Om sen det nu är så att hon inte är intresserad av mig (fast kanske av andra orsaker bara) så sänker det mitt självförtroende sjukt mycket och jag blir mer och mer försiktig med vad jag ger mig in på.

Nu lät dethär bara som en "jag är olyckligt kär" text men det är inte så. Jag försökte bara få fram ett exempel på mitt dåliga självförtrodende.

Jag behöver tips på vad jag kan göra för att stärka det. Jag försöker själv men jag lyckas inte. Jag vill inte vara den stela killen som är skiträdd för att göra fel och på så sätt blir tråkig. Och jag vill inte vara den som inte tar initiativ till saker för att jag är rädd att allt ska gå åt helvete.

Nån som är i samma sits, har varit eller förstår vad jag menar?

I'm like a black man without his cane!

2008-10-16 03:23
jag kan säga att jag är i nästan samma sits..det går iofs i perioder,ibland kan jag vara mer säker på mig själv..men jag är för det mesta iaf ruskigt dålig på att ta initiativ,jag håller också på och "övernojjar" och kan se minsta lilla grej som the end of the world,men iofs kan det bero på min eventuella GAD

2008-10-16 09:22
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny

2008-10-16 14:10
Testa att göra allt lite extra fel och klantigt och dumt. Våga göra bort dig, då kanske du märker att det inte är så farligt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-16 14:58
Tack grabbar. Alså det är som du säger "Exe-Poused" att det kan gå i perioder. Men det finns samtidig alltid saker som jag tycker att jag gör fel som jag känner att jag inte borde tycka. hmm. Men tack för tipsen

2008-10-16 17:40
"man lever bara en gång"

never change

2008-10-16 20:02
tur att du är dej själv och att du tänker...det visar på att du är en människa ...

Groupie

2008-10-16 20:08
Försök bli duktig på ngt.
Om du har ngt du _vet_ att du är bra på har du en identitet att luta dig tillbaka på.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2008-10-16 21:22
imo är du way better of än dom som är övertygade att dom gör allting rätt haha. men om du tycker att det är ett seriöst problem och att det hindrar dig från att vara den du vill vara så jobba på det, inga komplimanger eller tips i världen kommer vara lika värdefulla som att du själv ändrar dina tankemönster och skaffar en starkare självbild :) det är ett stort projekt!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-16 22:10
Sant Erkan. Jag ser det inte som ett superproblem men jag anser det fortfarande vara jobbigt haha. Men men!

Sen som du också säger. Divor är avskum hehe

2008-10-17 03:38
Länk till http://www.hypnotica.org/

Studera Hypnotica och hans olika metoder.
Självförbättringsövningar finns , det är väldigt intressant.
Ta en del av sakerna med en nypa salt.

frid

som någon sade "man lever bara en gång"
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2008-10-20 23:55
Har vart i samma sits som dig.

Överanalyserar jämt allting och försöker jämt hitta fel och brister hos mig själv som kan få mig på fall osv osv.

Kom över det tack vare som någon skrev ovan "Fuck, man lever bara en gång" och körde på. Det var det första och det enda hindret, det visade sig faktiskt att jag var tilltalande för någon annan och iochmed det växte mitt självförtroende.

2008-10-21 00:09
har varit i samma sits som dig. Det som hjälpte/hjälper mig är att utmana mig själv hela tiden, våga göra saker som du tycker är obehagliga och ju fler gånger du gör dem desto säkrare blir du. Hitta obekväma situationer och gör det bästa av dem.

2008-10-21 02:37
Ja fan, du verkar ju vara jävligt vettig som vet om att du inte är världsbäst på allt - det är bara de som inte är det som överhuvudtaget går runt med såna övertygelser. Däremot så verkar du ju vara sjukt vettig, så det är tråkigt att du ska ha dålig självkänsla (tråkigt för vem som än har det iofs).

En grej som kanske låter drastisk men som jag utan tvekan tror att det kan stärka folks självkänsla och självförtroende är att gå att snacka med en kurator. Man behöver inte vara sjuk för att göra det och eftersom du är 18 så går det att boka via Ungdomsmottagningen.

Kolla dig i spegeln och var nöjd med det du ser!

Kram vettja!

2008-10-21 02:40
Jag skriver lite samma sak och lite som om jag druckit en kvarting, men det gör ingenting för klockan är 2.40 på en måndag.

2008-10-22 21:34
Haha! Men thx för tipsen dudes!
Skivsamlare

2008-10-28 20:41
jag kan känna igen det där men för mig försvann det med åren. Fast jag vet inte, skillnaden mellan oss kanske är att jag faktiskt sa och gjorde en massa dumma saker som jag sen hade ångest för.
mitt tips är detta: folk bryr sig mycket mindre än du tror. Du tror att du gör bort dig men egentligen är folk för upptagna med sig själva för att bry sig . Sen håller jag med någon som skrev att man ska utmana sig själv. det är skitobbigt i början men det släpper verkligen med mer erfarenhet.
det kommer ordna sig!

Producent

2008-11-02 21:49
"Fuck it!" Världens bästa ordspråk. "FUCK IT! :D"

Men seriöst tror jag att dom flesta är så mer eller mindre. Jag känner så då och då, speciellt på tjejfronten. Men jag tror det är en grej man växer ifrån när man mognar och blir mer säker i sig själv. Blir vuxen helt enkelt. Så fuck it!

2008-11-13 19:06
Låter lite som att du bara ska sätta dig ner och fundera lite över din egen självkänsla, ställa en del frågor till dig själv om vad som igentligen känns rätt för dig, vad som är viktigt och vad som spelar roll för dig.
Även vad det är som gör att du är du, är det din syn på dig själv som gör att du är den du är, eller är det andras syn på dig som bestämmer vem du är? vill du vara något som någon annan vill att du ska vara för att denne ska tycka om dig, eller vill du bli omtyckt av andra för den du är?

Ställ lite sånna där frågor till dig själv och försök hitta lugnet så är det nog ganska lugnt tror jag. gäller att chilla och våga ta på det som är jobbigt, då märker du att det inte är swå jävla hemskt.

om som nån sa....Fuck It, du lever bara en gång, kör ba.

2008-11-13 19:07
Självbild kanske hade varit ett bäättre ord.

Så som du själv ser på dig själv kommer också andra att se på dig själv...våga gilla dig själv het enkelt och ta det bara lugnt så kommer nojjan släppa. yo.

2008-11-14 01:33
tjo hopp!
Jag sitter och jobbar på samma problem som du.
I härrans massa år har det kännts som om jag sitter på en läktare och tittar på när andra lever deras liv medans jag sitter passivt och inte vågar delta. Som någon skrev är det skit bra att våga utmana sig själv med de saker som Du faktikst tycker är jobbiga.
För mig handlar det i grund och botten om att min självkänsla är så pass låt att jag inte tror att någon kommer tycka om mig för den Jag verkligen är. Konsekvenserna blir då att jag inte våga stå upp för mig själv, att jag ständigt kände mig utanför och överkörd och att jag ständigt hade en tanke i bakhuvet som bankar och säger "undra vad de tycker om mig".

Jag läser just nu en bok av Mia Törnblom (tror jag hon heter) som heter Självkänsla Nu.
Den är bra då den tar upp konkreta övningar som gör att man långsamt men säkert kan bygga upp sin självkänsla! Det är tyvär en lång bit att vandra och inget som kommer försvinna över en natt. Du kommer antaligen på vägen upptäcka en del sidor av dig själv som du aldrig har tänkt på och det kan vara jävligt tufft enligt mina erfarenheter.
Men för att inte avlsuta negativt så vill jag bara säga att det finns en väg bara du vill! Lyka Till!

Groupie

2008-11-14 01:36
Bästa sättet att få bra självförtroende är att skaffa sig ngt som man är bra på.
Jag lovar att det fungerar.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2008-12-01 20:00
är dåligt självförtroende dåligt?
Producent

2008-12-01 23:17

2008-12-01 23:27
Självförtroende är fan allt, det enda man behöver o när det sviker en blir allt ett jvla helvete... Jo vet huru känner precis som många andra, man måste bara fejkat ett självförtroende tills det blir äkta...

2009-04-05 14:40
Jag har också extremt dåligt självförtroende, klarar inte av att få komplimanger osv.
Något som hjälp mig är boken: Älska dig själv, Av Wayne W. Dyer - som tar upp en massa problem som t.ex oro, ångest, skuldkänslor, dåligt självförtroende osv.
Superbra bok och man tänker verkligen till när man läser den!
Varför välja olycka framför olycka? Du styr över dina tankar och faktiskt över dina egna känslor. Vissa tänker säkert: Nä, hur fan kan man styra sina känslor?
Så tänkte jag också innan jag läste boken, men en känsla kommer för det mesta efter en tanke, det håller ni väl med om? Alla kan ju styra sina tankar, (och om man inte kan det så har man inte lärt sig det) och om Tankar = Känslor och du styr över dina tankar måste du ju kunna styra över dina känslor? Någon som fattar? ;)
Du styr över ditt liv, du väljer vad du vill göra och inte göra, du väljer själv om du vill sitta och tänka: fan, nu sumpade jag min chans lr fan, hon kommer inte tycka om mig,
istället för att tänka: Vi får väl se hur det går, gillar hon mig så bryr hon sig inte om ett litet misstag osv.

2009-04-06 23:21
Jag förstår precis hur du menar och jag blev faktist förra veckan tipsad om den boken bland många andra när jag satt och disskuterade det här ämnet med en gamal vän till mig. Vi pratade om precis det du säger om att man faktist mer eller mindre styr sina känslor med tankar. Det är ju trots allt tanken om saker som ger oss den upfattningen av saker vi får.
Men nu när du även tipsar om den så blir det väll att dr amig till närmaste biblotek/bokhandel och styra upp mitt liv heheh..
Tack!