Gräver mänskligheten sin egen grav?
I den här tråden tänkte jag ta upp en minst sagt tabubelagd frågeställning. Nämligen om det är så att det moderna samhällets värdesättning av personlig integritet och rättvisa är kontraproduktivt när man ser till det mänskliga släktets överlevnad. Hela tiden ska det tas hänsyn till att vi alla är människor och därför lika mycket "värda", varje enskild individ ska ha rättigheten att leva utan att bli kränkt och vi lägger ned enorma resurser på humana verktyg såsom sjuk- och äldrevård. "Avvikande" sexualiteter premieras öppet och vi får lära oss att den uråldriga tanken om att man måste sprida sina gener vidare inte är något som helst behov idag. "Vi gör alla som vi vill så mår vi också bättre" verkar vara inställningen till livet.
Om man ser till människosläktets överlevnad, alltså blundar vi för sådana grundläggande föreställningar som att alla är av lika värde och har rätten att leva efter eget huvud, så kan detta knappast klassificeras som det ultimata tillvägagångsättet för att mänskligheten ska överleva. Befolkningstillväxten är katastrofartad samtidigt som människorna blir allt äldre tack vare(?) medicinska framsteg. En relativt fast takt för den årliga tillväxten av människor har beräknats till cirka 80 miljoner per år. Detta kan självklart minskas då resurserna sinar och redan utbredd svält/sjukdomar skördar ännu fler offer.
Skulle en värld baserad på socialdarwinistiska tankegångar gynna mänsklighetens överlevnad mer än vad vårat "solidariska" samhälle gör idag? Är det så att civiliseringen av det mänskliga släktet egentligen är ett av de största hoten mot en fortsatt överlevnad då vi lämnar våra primitiva överlevnadsinstinkter och utvecklar "skadlig" empati för andra varelser? Hittills har välfärden ökat i många länder tack vare nya teknik och utvidgade rättigheter, finns det någonting som talar för att mänskligheten kommer fortsätta gynnas av att alla lever längre och därmed nyttjar mer resurser?
Att överhuvudtaget tänka något i stil med att vissa människor inte tillför någonting till mänskligheten och bara är en börda för samhället utan att få en naziststämpel är i stort sett en omöjlighet. Därför vill jag påpeka att detta bara är en tanke och inte representativt för mina egna värderingar.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
|