I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad skulle en "gladare" nyhetsrapportering innebära?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2008-08-01 18:49

Vad skulle en "gladare" nyhetsrapportering innebära?

Jag tänkte spinna vidare på det som Michael Moore tar upp i dokumentären "Bowling for Columbine" (om jag inte tar fel, var ett tag sedan jag såg den). Slutklämmen var hur som helst att en starkt bidragande faktor till den höga våldsfrekvensen i USA var nyhetsrapporteringen. Överallt varnades det för mördare, terrorister och andra hemskheter. Detta skulle alltså påverka samhället negativt så till den grad att paranoian tog övertaget vilket i sin tur födde mer våld och fördomar.

Hur tror ni att sveriges befolkning påverkas av den, i hög grad, negativa rapporteringen från bl.a. Aftonbladet och Expressen? Ständigt hör man om "Alarm" och "(insert random prefix)-döden". Hur skulle vi påverkas om våldet inte lyftes fram i lika hög grad? Skulle gladare nyheter innebära ett mer fridfullt samhälle?

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.