I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Folket som kom med civilisationen

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2008-07-03 13:24

Folket som kom med civilisationen

Tänkte att jag skulle slänga upp en liten tråd om vad som intresserar mig för stunden. Under de sista månaderna så har jag börjat spekulera mer och mer kring idén om att mänskligheten kanske faktiskt har ett syfte. Eller snarare att "livet universum och allting" har ett syfte.
Mitt intresse grundar sig mest på det kreativa stadiet i och med att här finns en total avsaknad av fakta och annat väsentligt men sådant har å andra sidan aldrig intresserat mig nämnvärt. En teori som låter bra i mina ögon är god nog för mig så länge jag inte med egna ögon sett dess motsats i full swing.

Det har alltid varit mycket bull om de såkallade Toltecerna inom olika New Age- och psykadeliska rörelser. Toltecerna var det medelhavsfolk som en gång i tiden dök upp i Mexiko och lärde indianerna bygga pyramider för att sedan flytta vidare söderut och grunda Inkaväldet i Anderna innan de seglade vidare över havet och slutade upp på påskön och i polynesien.
Intresset för detta mytomspunna folk kom till mig först genom den norska arkeologen/äventyraren Thor Heyerdahl's böcker och efter det har jag fördjupat mig en del, främst genom tvivelaktiga källor.

Folket, som jag kan kalla Toltecer lika gärna som något annat, har ett par saker gemensamt var i världen de än dyker upp.

* De bygger trappstegspyramider och en speciell typ av murar. I ett tydligt "bälte" från Sri Lanka, via Harappa i Indusdalen, Ur i Mesopotamien, Oman, Egypten och vidare på Sardinien, afrikanska nordvästkusten och ända ut på kanarieöarna (och vidare i den nya världen).

* De styrs av prästkonungar som anses vara direkta avkomlingar från gudarna. Se Egyptens, Mesopotamiens och de olika amerikanska högkulturernas historia.

* De omtalas som rödhåriga. I Indusdalen och i södra Irak är det fortfarande praxis för familjeöverhuvuden att färga håret rött. Och det finns många spår av rödhåriga folkslag i mellanöstern som knyts till Ur, bland dem hettiterna och enligt vissa källor aristokratin i Babylon.

* De bygger båtar av vass som var kapabla att segla oceanen åtminstonde halvannat millenium innan phoenicierna sjösatte sina cederflottor i Syrien. Dessa vassbåtar användes så sent som för femtio år sedan flitigt i alla de gamla kulturområdena. Från Pakistan till Påskön.

* De har begreppet 0 - noll.

Är det någon annan som har ett intresse för detta mytomspunna folk och vad tror ni? Avfärda gärna det hela som bull om ni vill. Inte mig emot. Men lufta gärna en åsikt.

mera msz!