Är mäniskan en självisk varelse?
Jag har den senaste tiden (c.a 6månader)har jag funderat mycket på mina handlingar och vad jag har för syfte med dom. Det jag har kommit fram till är att alla mina handlingar är själviska och att jag alltid har någon baktanke med handlingen. Ett exempel skulle till exempel kunna vara om jag hjälper en skadad person på gatan. Hjälper jag då personen bara för att hjälpa eller hjälper jag personen för att jag själv ska må bättre och få någon vinning av det? Under tiden som jag har funderat på detta har jag skaffat flickvän och jag har inte kunnat låta bli och tänka på mina handlingar mot henne. Jag har kommit fram till att handlingarna som jag gör gentemot henne gör jag för att jag vill få ut en närhet.(ett av människans behov) Den ända situation jag kan tänka mej att man handlar osjälviskt i är om man har barn. Mn eftersom att jag inte har det så kan jag inte vidare utveckla detta. Utan går mera efter vad jag har hört föräldrar förklara. min frågeställning är människan en självisk varelse?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag har gått igenom alla dom tankarna senaste två åren... människan är en självisk varelse. så är det.
fantastiskt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Måhända, men då blir ju begreppet meningslöst och det borde det inte vara, för ord som "egoism" fyller ju fortfarande en funktion. Även om alla handlingar motiveras internt, ur något eget behov någonstans, eller hur man nu skall uttrycka det, så är det ju fortfarande skillnad på egoistiska och osjälviska handlingar.
Illuminat X39 Frågan är då vart skillnaden går? Eller om man både kan göra något för andra och samtidigt vara egoistisk?
Är ungefär samma frågeställning som om människan är god eller ond. (?)
alla är själviska förutom jag. jag tänker enbart på andra inkusive mig själv fast då blir jag väl självisk ? iofs så skriver jag det här enbart för att få uppmärksamhet och det är ju en grej som jag gör för mig själv, vilket blir själviskt. Alltså stämmer inte det jag sa om att jag bara tänkte på andra. i alla fall så skall jag gå och sova för egen vinnings skull nu. puss och kram
mhm
Ja, självklart bryr man sig mest om sig själv..
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Nej, det tycker jag inte. Läs Samtal med Gud-böckerna om du har ett öppet sinne. (eller om du kanske vill ha det). De kan nog hjälpa dig med nya tankebanor oavsett om du väljer att tro på Gud eller inte.
Det är väldigt svårt att göra en osjälvisk handling, då allt du gör för någon annan grundar sig i egen vinning. Du är med andra ord självisk i ditt försök att vara osjälvisk. Därför tycker jag att man inte borde belönas genom materiella ting eller ryggdunk när man gör något bra för någon annan. Vi får ju redan en belöning för det vi gör. Jag klarar därför inte av att titta på program som "Extreme Home Makeover", eftersom det endast är amerikansk extremnarcisism där programledarna i 40 min sitter och gottar sig i hur jävla underbara människor de själva är.
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
Askin P21 Håller med dej. MEn det måste ju betyda att en människans känslor är viktigare en om man får materiella ting? självklart är det så! Detta syns väldigt tydligt om man kollar på hur barn fungerar i situationer. Ett barn har mycket svårt för att tänka sig att andra personer kan må dåligt av sina handlingar. Sän F23 vem har skrivit böckerna?skipp X1 Kom faktiskt att tänka på en sak när jag läste ditt inlägg. Även fast jag inte fattade riktigt vad du menade. hehe. kom att tänka på Internet, där kan man ha en helt anonym roll och kan hjälpa andra utan att någon får reda på det. Men ändå gör man det kanske för egen vinning?
Finns det någon som tror att man kan göra några handlingar utan att tänla på sig själv? ge gärna något exempel så jag slipper fundera längre.
man kan säga såhär att alla val en människa gör är på det djupa en egoistisk handling, kvittar vad det handlar om. men människan är ju inte självisk för detl.
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
utan tvekan...tog det verkligen så många år att komma på det? kolla på världen o din omgivning för fanken...det räcker
MRsalesman P62 en sak bara, du tror inte att det e samhället som har skapat den själviskhet som förföljer människan? och att människan i sig inte är självisk i sin natur utan helt enkelt blir självisk genom anpassning i ett själviskt samhölle?
Människan fortsätter att vara bungen och driven uttav sitt Ego så länge som vi tilllåter alla Egots Illusioner att Distrahera oss. Känslor, tankar, begär.. allting är enbart distrationer. Det enda vi behöver är att söka i vårt inre, där finns Alla svar vi kan tänkas behöva. Inte förrän man lär sig att tysta Egots konstanta eko kan man verkligen Uppfatta världen som den är, och inte som vi har LÄRT oss att Uppfatta den efter våran "biologiska programmering". Meditation är nyckeln. tyvärr så har västvärlden i sin rena Ego Ingorrans klassat allting idag som Kvacksalveri eller Pseudo Dittan och Pseudo Dattan så därför förkastar vi tekniker redan efter första försöket. För idag ska allting hända PÅ EN GÅNG, funkar det inte direkt så funkar det inte alls! Droger är också en väg, om en relativt farlig väg. droger brukar räknas som en genväg som inte är en genväg utan ofta egentligen är en omväg. under rätt förutsättningar kan droger vara en genväg.. Så ja, människan är en Ego driven varelse, iaf idag. om samhället fortsätter att utveckla sig i samma takt som nu så kommer det inte stämma mycket länge till dock93
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Pusherman X11 har du läst det här någonstans eller e det dina egna tankar?
Jag tror att samhället har förvärrat människors ego men inte skapat den såvida vi inte räknar urtida samhällen, grupperingar osv...jag TROR på allvar att människan styrs av sitt ego sen finns det dom som kan lägga band på det bättre än andra men det finns ju alltid i bakgrunden. Man ser ju nästintill alltid till sitt eget bästa, sen sin nära o kära sen går väl allt efter en mental hierarki eller vad man ska säga...en värderingslista kan vi kalla det. Sist kommer alla dom man inte känner och inte har några band till... Det kommer ju säkert komma någon med någon vanföreställning om att dom minsann inte är så och att dom ser/värderar alla lika men på det kan jag nog endast svara "SAARVI". Men är ju som tur det är skillnad på folk som är ego och EGO den sistnämnda sorten kan på fullaste allvar dra åt helvete förstår mig inte på folk som har sådana runt sig!
Nästan allt vi gör är ju i grund o botten egoistiskt. Vi mår bättre av att hjälpta tanten över gatan tex.. Enda gångne jag skulle tänka mig att man var osjälvisk är som någon påpeka ovanför, det är om man har barn? Då kanske man sätter barnet framför sig själv!
Highfive anyone, anyone?
ZoO-Man P20 , finns med i nästan alla religiösa/filosofiska skolor. om man lär sig att läsa mellan raderna och inte bara ordagrant
MRsalesman P62 , vad fan betyder saarvi?
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
SAARVI "Säger vi" på urban skånska.
Jag är 15 kvinnor från att vara en one woman man
Bra fråga alltså. För min egen del och exemplet med att hjälpa damen över gatan så är det nog för att man ska må bra själv.
Pusherman X11 vad exakt är det som är intressant i det du skrev menar du?
Producent
2008-03-25 11:29
om man mår bra av att hjälpa någon annan så är det ju knappast något som tyder på att man är självisk, snarare tvärtom.. men man ska ju inte förutsätta att få ut mer än "what goes around comes around" utav det, nästa gången kanske du är den skadade personen som behöver hjälp, då är det nice om någon finns där och hjälper till.. och som sagt, att man mår bra av att hjälpa någon är för att man visar en god sida i sig själv, man mår bra när man gör bra saker.. att du vill ha närhet av din tjej är självklart, och det där är också tvärtom egoistiskt, tvåsamhet är bättre än ensamhet, sen så bör du ju vara ärlig med dina känslor också och jag antar att du gillar henne, inte bara närheten? sen så är det olika mellan folk, vissa är själviska, vissa osjälviska.. det finns många som tänker på sig själv i andra hand, min halvbrors farmor är precis sådan.. sen så kan det vara skadligt för en själv om det inte finns någon runt en som också är osjälvisk, för att bara hjälpa andra utan att få hjälp funkar ju inte riktigt heller..
Nine.D Multifaceted Creativity http://www.INFININETY.se
Jag har alltid kört på "what goes around comes around" principen men jag märkte för många år sen att det inte riktigt funkar så tyvärr...folk tar hellre emot o glömmer allt som görs för dom o alla små bäckar som genom åren hade bildat en fet sjö, men så är livet inget att göra åt saken förutom att inte omge sig med dessa eller helt enkelt visa sin bästa sida o alltid vara sig själv oavsett om det kommer tillbaka eller inte!!!
Producent
2008-03-25 12:21
mrsalesman: well, allt bra kan inte komma tillbaks direkt, man får tänka långsiktligt.. om dom flesta skulle tänka what goes around comes around igenom hela livet så skulle det oftast finnas någon som hjälper om det behövs och då blir det tydligare.. men ju fler som skiter i att hjälpa och hellre bara tänker själviskt, ju mindre hjälp får man..
Jag tror på
Maslow .
Jag tror att först när man är på högsta trappsteget i pyramiden kan man agera helt osjälviskt.
Sen tror jag att i alla fall jag fungerar så att rent generellt agerar jag utifrån egen vinning, även om det handlar om goda handlingar, för att det ger mig inre tillfredställelse eller yttre bekräftelse.. men i vissa situationer har jag agerat totalt osjälviskt också...
och jag tror det ligger något i det där med att vara förälder (även om det är en delvis självisk handling att skaffa barn också).
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
nej nej cliche självklart inte allt är inte ens meningen att det ska komma tillbaks, jag menar frågor nån random dude mig om en cigg eller någon på stan med hjälp eller när jag hjälper mammor med deras barnvagnar uppför trappor o grejer så är det inget jag förväntar mig tillbaka förutom ett enkelt tack...o att världen kanske en vacker dag återbördar mig med att folk är lika snälla när jag kommer behöva hjälp. Jag talar om vänner man känt i många år som aldrig visar uppskattning o är snåla exempelvis....där kan man säga att långsiktigt inte fungerar så då får man göra valet om man vill vara en fitta o va snål eller visa sig från sin bästa sida alltid
Producent
2008-03-25 14:51
mrsalesman: ah! men då måste man se till att välja vilka man vill fortsätta att ha i livet liksom, okej visst dom har varit med ett tag tidigare, dom råkade gå i samma klass när man gick i lågstadiet eller så.. är dom inte schyssta tillbaks mot en och ställer upp, då är det så.. man måste inte ha folk i sitt liv som inte är schyssta!
människan, egoist? vart har du fått det ifrån....
www.enigmatic.se
" valet om man vill vara en fitta o va snål eller visa sig från sin bästa sida alltid " Så du förväntar dig att dina polare du känt länge ska visa sig från sin bästa sida alltid? " vad exakt är det som är intressant i det du skrev menar du? " Att om det inte läses ordagrant så kan man känna igen detta som inlägget tar upp i de flesta religiösa och filosofiska skolor, kanske? " Meditation är nyckeln. tyvärr så har västvärlden i sin rena Ego Ingorrans klassat allting idag som Kvacksalveri eller Pseudo Dittan och Pseudo Dattan så därför förkastar vi tekniker redan efter första försöket. För idag ska allting hända PÅ EN GÅNG, funkar det inte direkt så funkar det inte alls! " Är detta din egna upplevelse? Har du gett upp meditationen (nyckeln)? Meditation handlar som jag ser det om övning.
Kropotkin säger att alla handlingar är egoistiska , för alla handlingar görs i ett försök att antingen må bättre eller få personliga bonusar, eller för att undvika lidande för sig själv. Jag är ytterst böjd att hålla med honom.
Ja jilar tjåka katter!
Blunt_Smoke, Meditation är flera saker. inte bara som dem flesta tror att "stilla sina tankar", eller "att få det tyst i huvudet." det är EN utav FLERA tekniker inom "meditation". Det är även en utav dom 8 grenarna eller "armarna" i Raja Yoga. Så det är delvis egen upplevelse, och delvis flera tusen år gammal kunskap.. som går att hitta i "de flesta religiösa och filosofiska skolor".
Antikrist P16 , Intressant, kan inte mer än instämma där! Det där är helt klart en av dom förutsättningarna vi föds med. Men det saknas en bit, att man kan lära sig att inte vara bunden vid sitt "Ego". Beställde precis 2 av hans böcker för övrigt.
allt du gör mot andra gör du mot dig själv. jag tror inte att människan är ond/ego/självisk eller ngt annat negativt av naturen. tvärtom. men det är det onaturliga i hur vi lever som skapar sånt beteende som kan få en att tro det.
Antikrist P16 Så alla dina handlingar görs i ett försök att antingen må bättre, få personliga bonusar eller för att undvika lidande?
Pusherman X11 Har du gett upp meditationen?
Blunt_Smoke, Vadå gett upp? Mediterar gör man oavsiktligt nästan hela tiden så om jag har slutat? Definitivt inte.
Producent
2008-03-30 19:11
människan är formad!
Mænniskan ær en sjælvisk varelse. Inget fel med det. Jag trivs jævligt bra med det och jag anser inte att det gør mina "goda gærningar" mindre værda. Varfør skulle det? Bara før att jag har en baktanke någonstans i det undermedvetna? Nejførfan! Sånt ska man inte haka upp sig på. Det viktiga ær sjælva handlingen.
mera msz!
Alla föds egoister. Sedan formas man under uppväxten. så tror jag.
Allt är sant på internet.
Självbevarelsedrift är alltid en faktor. Idén med egoistiska flockdjur vet jag inte om den fungerar. Vår civilisation är bevis nog på att vi gärna arbetar tillsammans.
A historian is a prophet in reverse
Blunt_Smoke: Ja, så skulle jag väl uttrycka det.
Ja jilar tjåka katter!
Pusherman X11 Ah ok, jag måste ha underskattat din "meditativitet" .. Eller menar du att
alla mediterar nästan hela tiden oavsiktligt? Eller att alla människors medvetandetillstånd "förändras" (s.k. oavsiktlig meditation) "nästan" hela tiden? Bara nyfiken :)
ötziötz P0 Är du medveten om ditt undermedvetna? Eller har du en baktanke i ditt medvetande? :)
oHer P20 Det är bara en skillnad, alla föds helt perfekta, men sen är det
egot som var och en skapar under sin uppväxt med hjälp av
andras "åsikter" som kommer från
deras egon. Alla åsikter är mer eller mindre egobaserade? Man kan väl nästan säga att vi lär oss av föräldrar, vänner m.fl. att undertrycka våra naturliga känslor under vår uppväxt? Vi är födda främlingar, det spelar ingen roll hur mycket "självkännedom" du säger dig ha, du vet fortfarande inte vem du är.. Och hur ska jag kunna göra det när jag inte ens vet vem jag själv är?
Antikrist P16 Njutning och smärta är två sidor av samma mynt :) Är din trossats ett fint exempel på ett
försök att undvika smärta? Det luriga är om du inte tillåter den (känslan) så kommer den att stanna kvar inom dig. Detta är hur smärtan eller smärtkroppen formas, genom vår otro mot oss själva. Det är inte smärtan i sig som är smärtsam, den är en helt naturlig del av dig, utan din
blockering mot den.
mäniskan är en omtänksam varelse men de ligger ändå i mäniskans natur att ta sej själv i första hand de e nåt som bara är lixom inget att göra nåt åt.. men tror att d mesta man gör har en baktanke om jag häller upp ett bad me tända ljus å grejer till mej å min tjej så ligger de ju i baktanken att hon ska bli glad så att jag ska få nåt. sen att man alltid strävar efter sex e ju oxå en instinkt som är inbyggd, sex är något mäniskan är gjord för och är i stort sätt d ända man är gjord för oxå.. om man tänker vetenskapligt sätt mäniskan existerar för att föröka sej
Ingen mera rosa banner
Blunt Smoke Jag är en vänlig snubbe som går in för det hela med goda tankar och välvilja riktad mot alla. Men jag är medveten om att mitt undermedvetna medvetande säkert bara bossar runt mig och gör mig vänligt inställd för att jag ska få fler julklappar. Men detta gör mig int mindre som männisch.
mera msz!
Om smärtan inte är smärtsam, varför heter den som den gör? Idiotisk fråga och jag vet att saker inte är vad de verkar oftast, a rose by any other name och så vidare. Men det verkar ändå ganska självmotsägelsefullt att smärta inte är smärtsamt. Jag talar förstås om ren fysisk smärta. För övrigt har det funkat jävligt bra för mig att undvika fysisk smärta. Psykisk smärta njuter jag av, då speciellt melankoli, så det ägnar jag inte mycket tid åt att undvika.
Ja jilar tjåka katter!
njuta av psykisk smärta, förstår vad du menar, vackert :) men melankoli är ju tyvärr en form av djup depression. ALLA det kanske finns positiv och negativ egoism, hur som helst är lycka livets mening, och då vårat "egoistiska" handlande ger oss OCH andra det så spelar det ingen roll om det heter egoism eller något annat, egoism är ett negativt laddat ord bara...eller vad som kommer först; lyckan som den man är snäll mot känner eller den egna, blir hönan eller ägget av det hela, dom föder varandra och kan vara lika stora drivkrafter båda två!! om man vill ha något system för det, istället för att gå på ren instinkt som vi djur ändå gör, skulle jag personligen sätta migsjälv framför alla förutom min flickvän, min yngre syster, och allra längst fram sätter jag mina framtida barn, det är en del i varför jag agerar för en bra framtid redan nu. MRsalesman P62 att vara snäll mot någon är den lätta biten, att fråga varför denna inte är snäll tillbaka är lite svårare, så jävla känslosamt, men det är min erfarenhet att när man kommer varann så nära så löser sig allt oftast efteråt, och man sprider lycka, problemet är oftast bara bristande kommuniktation , vi är inte öppna och ärliga med våra känslor...de som inte är snälla tillbaka, enligt den egna måttstocken, vill oftast inget hellre än att vara det! man kanske inte visar omtanke på samma sätt helt enkelt. Säg vad du känner och fråga vad den andra känner. våga bryta mot negativa normer IDAG! p.s. filosoferna borde ge sig in i politikforumet och vice versa, lev väl...
"Man tröttnar aldrig på att arbeta åt sig själv."<br>Ryskt ordspråk
Med andra ord kan vi konstatera att sann vänskap inte finns, alla dina vänner som bryr sig om dig gör det utav egoistiska skäl. Att du mår bra är bara något som kommer på köpet. Om man tänker såhär kan vi ju konstatera hur ytliga alla relationer är, vänskap, kärlek och allt sånt bjäffs! =) ..Ingen bryr sig om dig igenterligen, tänk på det!
klart vi är själviska, vi fattar beslut utifrån oss själva först och andra sen. osjälviskt agernade är fortfarande ur ditt eget intresse, bara att du har intresse av att göra något för någon annan. en människa som hänger sitt liv åt att hjälpa andra är fortfarande självisk så länge den gör det av egen vilja.
cry me a river! --> thcrew
Illsnidig Med andra ord kan vi konstatera att sann vänskap inte finns, alla dina vänner som bryr sig om dig gör det utav egoistiska skäl. Vad är sann vänskap? Vänd på det hela, om jag inte påverkas själv av min vänskap till dig, dvs inte har något egenintresse av vänskapen, är det då mer "sann vänskap" än det omvända? det är väl just att den påverkar oss som gör den sann, inte att vi är likgiltiga inför den.
joda, så sant så, det enda sättet att inte göra saker för att gynna egot är om vi arbetar utan lust för resultat."For pure will, unassuaged of purpose, delivered from the lust of result, is every way perfect." Liber Legis I:44
Pusherman frågan är ju om vi överhuvudtaget kan det. okej, begreppet "lust" går att diskutera, men så länge våra val kommer inifrån och inte utifrån bör det ju ha någon förankring i oss själva iaf. Klart att alla våra beslut inte leder till lyckosamma utfall men det säger ju rätt lite i sig om bakgrunden. Men om vi bortser från lust och säger såhär. Enda sättet att inte gynna egot är att göra saker vi helt saknar intresse av att göra (omedvetet som medvetet), vilket jag tror är omöjligt.
joda, hur blir det då om man gör saker man inte vill göra, men gör dom endå? att arbeta för arbetandets skull? :)
personligen så vet jag efter egen erfarenhet att det är högst möjigt att trandenscera Egot. det är det enda sättet att verifiera att det öht går att göra. man måste uppleva det subjektivt. krävs träning dock. att leva hela sitt liv utan att gynna egot kräver långt mer än bara konstant medvetenhet och det tillståndet når väldigt få