I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är mäniskan en självisk varelse?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2008-03-19 23:13

Är mäniskan en självisk varelse?

Jag har den senaste tiden (c.a 6månader)har jag funderat mycket på mina handlingar och vad jag har för syfte med dom. Det jag har kommit fram till är att alla mina handlingar är själviska och att jag alltid har någon baktanke med handlingen.
Ett exempel skulle till exempel kunna vara om jag hjälper en skadad person på gatan. Hjälper jag då personen bara för att hjälpa eller hjälper jag personen för att jag själv ska må bättre och få någon vinning av det?
Under tiden som jag har funderat på detta har jag skaffat flickvän och jag har inte kunnat låta bli och tänka på mina handlingar mot henne. Jag har kommit fram till att handlingarna som jag gör gentemot henne gör jag för att jag vill få ut en närhet.(ett av människans behov) 
Den ända situation jag kan tänka mej att man handlar osjälviskt i är om man har barn. Mn eftersom att jag inte har det så kan jag inte vidare utveckla detta. Utan går mera efter vad jag har hört föräldrar förklara.  

min frågeställning 
 
är människan en självisk varelse?
 

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.