I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför är det viktigast att vara först?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2008-03-07 14:14

Varför är det viktigast att vara först?

Ta det här med "Day One!" för att få in ett klassiskt tema ur Whoa-teoribildningen. Detta är ju något folk stoltserar med rätt mycket, och även bland de som faktist var med tidigt, men inte har det "bevisat", brukar skriva ut på sina presentationer: Varit medlem sedan XXX.

Jag menar, vad säger det: Ja, jag var här tidigt. Jag är "den äldre generationen användare". Vad gör då den äldre generationen användare? Anordnar saftkalas varannan onsdag? Nej. Inga privilegier alls. De som har "tur" har en annan text på sin presentation.

Samma sak brukar det vara bland musikfans. De handlar mycket om att ha lyssnat på banden tidigt, för att sedan kunna avhyvla alla som börjar lyssna senare.

Nog kan man förklara det här med en viss hierarki-grej. Först - bäst. Har rätten att hävda sig bland de som tillkommer senare: "jag var faktist här först == vet bäst och mest". Men jag menar, är inte det ett dagisargument egentligen?

Oftast är det ju bara tillfälligheterna som gör att vissa är först med vissa saker. Hur kan det då belönas? Det undgår mig. Jag är dock i vissa sammanhang lika dålig, t.ex. reg-datum på Internet. De är viktiga för mig, brukar förnöjt snegla på dem ibland: "Ja, jag har ju faktist varit med här sedan..." kan jag finna mig själv tänka. Djäkligt fånigt!

Varför är det viktigt för dig att vara först? (Kan vara i vilket sammanhang som helst)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.