I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Klockan Är Ju Förfan Mitt i Natten!

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2008-02-12 10:25

Klockan Är Ju Förfan Mitt i Natten!

Häromdagen satt jag och nördade mig med diverse Xbox Live-spel. Morsan kom inklampande för uppenbarligen hade jag väckt henne med allt skitsnack jag spottade ut ur micken. Klockan var inte mer än 01:00 och hon sa precis som rubriken lyder:

"Håll käften! Klockan är förfan mitt i natten. Vissa andra försöker tamejfan sova här. Du sitter uppe hela nätterna och på morgonen när du vaknar är du så blank och röd i ögonen att du ser ut som valfri knarkare från gamlestadstorget. Du får förfan skärpa till dig. Gå och lägg dig."

Efter ungefär 365 sådana här kommentarer per år har jag vant mig och tog inte åt mig särskilt mycket. Men för första gången i mitt liv lade jag märke till en sak.

Ponera att vi har tre universella tidskatergorier per dyg; Morgon, Dag och Natt, där de tre är åtta timmor stycket. Då menar hon med andra ord att om klockan 01:00 är mitt i natten, så börjar natten med andra ord mellan 21:00 och 22:00. Diskuterade detta med morsan och det stämmer att efter 21:00 är det "tidig natt", som hon så fint hittade på. Kvällen börjar uppenbarligen klockan 18:00 då eftermiddagen tagit slut. Ovetandes om detta fick jag för mig att göra en tråd på Whoa. Så, here it is.

Hur ser eran dag ut, tidsmässigt? Min ser ut som följer. Märk väl att ni behöver inte följa 8-timmars regeln.

Morgon: 09:00 - 12:00
Dag: 12:00 - 00:00
Natt: 00:00 - 09:00.

Om jag skulle få göra en med valfria tidskategorier skulle den se ut såhär.

Morgon: 09:00-12:00
Förmiddag: 12:00-15:30
Eftermiddag: 15:30 - 20:00
Kväll: 20:00 - 00:00
Natt: 00:00-09:00

Hur ser era ut?

"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin