I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

obligatorisk volontärtjänst (istället för värnplikt)

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2008-02-10 18:55

obligatorisk volontärtjänst (istället för värnplikt)

ok detta är ju en väldigt idealistisk och kanske lite naiv idé som jag kom på idag.. nämligen ett nytt sytem istället för allmän värnplikt som vi hade förr (nu är det väl i princip yrkesarmé på g)..

hursomhelst min idé var införandet av en allmän värnplikt i form av 6 - 12 månaders volontär arbete i ett område i världen drabbat av svält, fattigdom, naturkatastrofer, krig, miljöproblem o.s.v..

tänkte att det skulle gå till som så att alla flickor och pojkar någon gång mellan åldern 18 och 20 år skickas iväg till ett land i 3e världen för att hjälpa de som har det sämre ställt, ja precis som vilken sorts volontärarbete som helst.. Svenska staten får ordna överenskommelser med länder och hjälporganisationer om sammarbete och så skickas tusentals ungdommar ut i världen för att göra gott, lära sig jobba i lag och för andra människors väl, lära sig disiplin, få perspektiv och lära sig empati och så vidare..

min bild av det är väl att det är upplagt precis som lumpen, hård disiplin med morgonrevelj, fysövningar dagligen, utbildningar o.s.v i läger miljö dock med 8 timmars volontärarbete dagligen istället för att springa runt och leka krig i de svenska skogarna..

på detta sättet får även försvars och krigsmakts ivrarna sina viljor tillgodosedda.. det måste väl vara bättre militär övning att vistas i den sortens miljöer mn hamnar i i länder i 3e världen om disiplin och upplägg är detsamma som i lumpen.. sedan kan man väl möjligen, även om det är helt ointressant och dumt i mihna ögon, ha en frivillig fortsättning av tjänsten för de som vill ta extra meriter och för att tillgodose försvaret med dugligt folk, där man lär sig de vanliga grejerna i lumppen, skytte, granat, stadsstrid o.s.v..

jag vet att idén är sjukt idealistisk och det finns säkert massa problem jag föbisett.. det är därför jag lägger upp tråden.. krossa eller kom på fördelar med idén..

fördelar jag kommer på på rak arm:

-ungdommar får alla läxor i socialt umgänge, disiplin, fysik och praktisk kunskap som man faktiskt missar med att ta bort lumpen.. för det finns faktiskt goda sidor i lumpen..

-vi utvecklar generation efter generation av människor som har perspektiv på tillvaron och vet hur bra de har det och vad det innebär att ha empati och ge till andra..

-vi får unga som kan de mest skiftande saker som sjukvård, hur man sanerar olja från stränder, bygger upp infrastruktur o.s.v som annars kanske hade gått runt helt obegåvade..

-vi får unga som har en känsla av samhörighet med 3e världen som har varit där och blivit vänner med folk därifrån, sett hur de lever o.s.v och det man känner till är man inte rädd för och det man inte är rädd för avskyr man inte..

-sverige får ett rykte som ett solidariskt land som ser hela världens problem som viktiga.. så viktiga att de skickar sina söner och dättrar för att slita för andra.. därmed får vi kanske ett stort positivt inflytande i världen som kan användas för allt möjligt.. allt från handel tillinflytande i konfliktdrabbade länder..

-sprider sig detta till andra länder så kommer

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.