obligatorisk volontärtjänst (istället för värnplikt)
ok detta är ju en väldigt idealistisk och kanske lite naiv idé som jag kom på idag.. nämligen ett nytt sytem istället för allmän värnplikt som vi hade förr (nu är det väl i princip yrkesarmé på g).. hursomhelst min idé var införandet av en allmän värnplikt i form av 6 - 12 månaders volontär arbete i ett område i världen drabbat av svält, fattigdom, naturkatastrofer, krig, miljöproblem o.s.v.. tänkte att det skulle gå till som så att alla flickor och pojkar någon gång mellan åldern 18 och 20 år skickas iväg till ett land i 3e världen för att hjälpa de som har det sämre ställt, ja precis som vilken sorts volontärarbete som helst.. Svenska staten får ordna överenskommelser med länder och hjälporganisationer om sammarbete och så skickas tusentals ungdommar ut i världen för att göra gott, lära sig jobba i lag och för andra människors väl, lära sig disiplin, få perspektiv och lära sig empati och så vidare.. min bild av det är väl att det är upplagt precis som lumpen, hård disiplin med morgonrevelj, fysövningar dagligen, utbildningar o.s.v i läger miljö dock med 8 timmars volontärarbete dagligen istället för att springa runt och leka krig i de svenska skogarna.. på detta sättet får även försvars och krigsmakts ivrarna sina viljor tillgodosedda.. det måste väl vara bättre militär övning att vistas i den sortens miljöer mn hamnar i i länder i 3e världen om disiplin och upplägg är detsamma som i lumpen.. sedan kan man väl möjligen, även om det är helt ointressant och dumt i mihna ögon, ha en frivillig fortsättning av tjänsten för de som vill ta extra meriter och för att tillgodose försvaret med dugligt folk, där man lär sig de vanliga grejerna i lumppen, skytte, granat, stadsstrid o.s.v.. jag vet att idén är sjukt idealistisk och det finns säkert massa problem jag föbisett.. det är därför jag lägger upp tråden.. krossa eller kom på fördelar med idén.. fördelar jag kommer på på rak arm: -ungdommar får alla läxor i socialt umgänge, disiplin, fysik och praktisk kunskap som man faktiskt missar med att ta bort lumpen.. för det finns faktiskt goda sidor i lumpen.. -vi utvecklar generation efter generation av människor som har perspektiv på tillvaron och vet hur bra de har det och vad det innebär att ha empati och ge till andra.. -vi får unga som kan de mest skiftande saker som sjukvård, hur man sanerar olja från stränder, bygger upp infrastruktur o.s.v som annars kanske hade gått runt helt obegåvade.. -vi får unga som har en känsla av samhörighet med 3e världen som har varit där och blivit vänner med folk därifrån, sett hur de lever o.s.v och det man känner till är man inte rädd för och det man inte är rädd för avskyr man inte.. -sverige får ett rykte som ett solidariskt land som ser hela världens problem som viktiga.. så viktiga att de skickar sina söner och dättrar för att slita för andra.. därmed får vi kanske ett stort positivt inflytande i världen som kan användas för allt möjligt.. allt från handel tillinflytande i konfliktdrabbade länder.. -sprider sig detta till andra länder så kommer
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Då jag är emot obiligatorisk värnplikt så är jag emot dehär också men samtidigt var din ide väldigt bra men tror dock aldrig det hade fungerat
Accident: varför inte? har vi kunnat få ungar att springa runt i kalla svenska skogar i 100 år så borde det väl inte vara några problem att skicka dem till exotiska platser för att se världen och göra en insats? vill ju gärna ha lite argument om nån är emot det hela..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
kostar rätt mkt pengar, hur hade du tänkt att det skulle finansieras?
cry me a river! --> thcrew
Förslagsvis lägger man de pengarna som går till lumpenutbildningen på att finansiera en volontärresa istället.
biffko to di world
joda: lumpen kostar också massa pengar.. blir väl rätt mycket dyrare än lumpen iförsig men ett sammarbete med FN, alla seriösa hjälporganisationer och självklart en massa pengar från skattebetalarna som vanligt.. kanske till och med stöd från företag och insamlingar.. är ingen ekonom.. men visst fan borde det gå att lösa? kanske inte varenda ungdom.. kanske kan vara som lumpen varit de senaste åren att alla mönstrar och att en viss procent väljs ut.. säg 50% eller 25%.. har även redan satt det som ett poentiellt problem i huvudinlägget redan så kommentera hellre hur det skulle funka eller varför det aldrig skulle funka än att dra upp sånt som redan nämnts kanske? det där är ju sånt våra folkvalda får tillsätta utredningar för att komma underfund med.. men visst det kanske inte går att lösa alls och då faller ju hela idén men har svårt att tänka mig att det är omöjligt om det finns vilja..
Oj, bra idé. Jag hade gjort det med glädje!
jo jag med.. gjorde lumpen och jag hade ju lätt hellre spenderat det året med att göra goda gärningar och ändå lära mig allt av vikt jag fick ut av lumpen..
Det skulle nog vara en bra idé med voluntärarbete som ett alternativ till lumpen. Men jag tror inte på att skicka iväg varenda jävel till något u-land när inte alla är motiverade till att göra bra ifrån sig. Sen tror jag inte på att utforma det hela till ännu ett vuxendagis utan att istället fokusera mer på att det faktiskt är ett riktigt arbete, även om man inte får betalt för det. Som lumpen är det en bra erfarenhet och dessutom får man något att kladda ner som arbetslivserfarenhet när man senare ska ut i arbetslivet.
3rdsoul: jo du har ju en bra poäng där.. men om man ser det ur ett större perpektiv kan jag se poänger både i tvånget och i att alla gör det.. kanske kan de som är omotiverade att göra ett bra jobb få tjänster som är mer praktiska och enkla, typ bygga fördämningar, rensa olja.. alltså ju mer hjärta man är beredd att lägga i det ju roligare och mer givande tid får man... man får väl isåfall komma på nåt system för att rensa ut vilka som är redo att satsa och vilka som inte är det, kanske genom en månads introduktionsträning där de som satsat hårdast och visat mest vilja blir satta på de poster där man får jobba mer med människor och så.. men visst det blir ju mer kontroversiellt och problematiskt så.. det jag ser som positivt med tvånget och att en stor del tvingas göra det är att det för det första får folk att faktiskt göra det och vissa behöver kanske en spark i röven för att ställa upp på andra människor som det ser ut idag.. tror ändå övervägande del skulle inse värdet i det när det väl hade rotat sig som en naturlig del av att bli vuxen som lumpen var förr.. i den ålder vet jag av egen erfarenhet att många faktiskt behöver lite tvång för att ta tag i sig själva och utveckla disiplin och ansvarskänsla.. jag ville inte göra lumpen men blev tvingad (vissa mindre populära tjänster måste fyllas) och jag tror faktiskt det gjorde mig mycket gott i slutändan.. poängen med att ala gör det ser jag i att det då blir en naturlig del av alla i samhällets liv att ha hjälpt andra och sett hur vår livsstil och hur världen ser ut idag påverkar andra.. det blir svårare och blunda och också lättare att uppskatta det vi har.. man kan ju föreställa sig att det efter säg 5 generationer när i princip alla unga vuxna har gjort den här grejen kan ske en rätt stor skiftning i mentalitet i hela samhället.. hela den här aspekten tycker jag försvinner lite om bara en mindre del av befolkningen gör det.. åh andra sidan kan jag tänka mig att väldigt många faktiskt skulle hoppa på om chansen för detta fanns så det kanske skulle lösa sig automatiskt och kanske skulle det bli som en slags press att man ska göra det då det är tvärtemot lumpen där man ju lär sig "negativa" saker.. det är svårare att motivera varför man inte vill ställa upp på sina medmänniskor.. tycker dock att lumpen absolut ska vara alternativet och inte tvärtom..
de tråkiga tjänsterna kan ju då vara kortare så kan latmaskarna komma undan med tristare arbete men kortare tid..
Så länge man inte tvångsskickar ner kids till en krigszon där de riskerar bli sönderbombade så why not.
Moderator
2008-02-11 11:38
Jag tycker det är en skitbra idé. Som TS säger tror jag också att vi kommer få en mentalitet som är väldigt annorlunda mot den vi har idag. Samt att vårat rykta förmodligen skulle bli väldigt bra utomlands. Utöver det som redan har tagits upp tror jag även att det kan vara bra för andra generationens invandrare att vid möjlighet (smo JanieJones sa, inte så bra att skicka ungdomar till krigsdrabbade länder) få vara volontärer i sina föräldrars hemland. Jag tror att det skulle vara givande på flera sätt att få "komma hem" och hjälpa till att återuppbygga landet.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
JanieJones: nej det har du såklart rätt i.. stabila områden får man ju välja ut.. dock får det inte bara vara mesiga områden.. det måste finnas tuffa och jobbiga tjänster med om man ska få effekten att folket lär sig läxor om medkänsla, empati och så vidare.. dock kan det ju som sagt finnas olika jobbiga tjänster precis som det gjort i lumpen.. en tjänst i ett nyligen krigsdrabbat land där man utsätts för mycket jobbiga syner och upplevelser som folk som trampat på minor, barn utan ben, folk som är mentalt trasiga av kriget o.s.v kanske motsvarar en flygbasjägartjänst och innehåller fys och disiplin på mycket högre nivå än andra tjänster medan typ en tjänst som is- eller jordprovtagare motsvarar typ en tjänst som vakt med fys och bullätning därefter.. KaptenKrok: kul att du gillar idén.. mycket bra tillägg till idén tycker jag.. tänkte lite i liknande banor igår kväll innan jag gick och la mig.. tror som du att det skulle vara väldigt givande för andra generationens invandrare att få känna att de får vara med och bygga upp sina föräldrars hemland, se sina föräldrars ursprung o.s.v samtidigt som de gör det med svenska flaggan på armen och ihop med svenska kamrater.. det kanske kan minska lite av den kluvenhet och utanförskap många unga invandrare känner till sin plats i samhället och vart de hör hemma.. utöver det så skulle ju förmodligen de flesta knyta band i de länder de skickas till, tänk om varenda svenska hade goda vänner i 3:e världen, det är mycket svårare att blunda för saker som händer i sin väns land i t ex afrika än i random land där borta.. det borde även minska fördommar och hat mot invandrare på hemmaplan också.. nu är jag väl lite väl optimistisk men efter ett tag när halva världen har anammat den här idén och folk börjat gifta sig över gränserna, kulturerna och hudfärgerna som aldrig förr, alla har vänner på olika ställen i världen och alla vet vad deras handlingar kan få för konsekvenser för andra så enas männskligheten som ett och vi tar steget till nästa nivå som art.. nej nu låter jag mig dras iäg här..
Moderator
2008-02-11 12:29
Allmän volontärplikt = världsfred. Du borde fan ha fått Nobels fredspris istället för Al Gore!
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
KaptenKrok: idén är ny, hade ju inte fått den när Al Gore fick sitt, satsar på nästa omgång.. haha!
Joel413-jugend for the win!
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
När man tvingade unga män till lumpen förr i tiden så hade man en hel del befäl som tryckte ner dem i kängorna och såg till att de gjorde det de skulle göra. Det blir svårare i ett volontärarbete. Sen kan jag tänka mig att i en framtid så måste vi ändå göra något liknande fast då för att vårda den växande mängd pensionärer vi kommer att få.
Min blogg: http://emilmolin.wordpress.com
Emo: ja som sagt ska det ju vara som lumpen i de aspekterna.. befäl, morgonrevelj och fys.. det har alltså inget alls med volontär arbete att göra egentligen å det inte skulle vara helt frivilligt utan en plikt.. du väcks och har uppställning varje morgon och ska vara rakad och ren och ha bäddad säng och ordning i skåpen precis som i lumpen, sedan har du nån timme utbildning kanske, springer nån mil och sedan jobbar du med "volontärarbete" i 6 - 7 timmar istället för att ränna runt i skogen eller på skjutbanor.. använde bara ordet volontärarbete för att vara tydlig med vad för slags grejer man skulle göra.. ingen dum idé.. de som vägrar eller inte vill lämna sin hemstad elelr landet kan få ta hand om pensionärer här hemma..
eller jobba på dagis eller annat som man fick göra som vapenfri tjänst förr..
allt som är obligatoriskt är dåligt
Heretic ,Thou Art Cast Down!
1651: nej inte om det kommer mer bra än dåligt ur det.. jävligt enkelspårigt sätt att tänka.. kan du utveckla lite på varför?
grundskolan känns ju inte så dum t ex..