I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

fick en fråga på krogen..

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-01-19 17:23

fick en fråga på krogen..

satt på krogen med några kompisar, så kommer en jävligt konstig snubbe fram och gav oss en fråga vi inte kunde släppa, har inte kommit på svaret än riktigt.
tänkte att ni kunde bringa lite ljus i detta!

frågan löd:
om man har 1 kilo vatten i en hink.
också lägger du ner ett rör på 1 kilo i den, så väger hinken 1 kilo och 75 gram (nåt sånt)
men sen hänger vi upp 1kilos rören i en kran så den "hänger" fast ligger i vattnet.
då hinken helt plötsligt 1 kilo och 25 gram :S

hur kommer det sig?
om lyftarmen håller upp den, borde det inte väga mer?
eller åh, förklara för mig!

vad gör en rappare egentligen? www.myspace.com/dumhet

2008-01-19 17:24
då *VÄGER hinken helt plötsligt 1 kilo och 25 gram :S
Moderator

2008-01-19 17:26
för att kraften verkar på snöret röret hänger i...
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2008-01-19 17:28
så långt har jag också förstått, men, varför väger hinkes totala vikt 25gram mer?
när "kraften verkar på snöret"

jag kanske är dumihuvet?
Moderator

2008-01-19 17:29
gör den verkligen det då?
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2008-01-19 17:38
luft

2008-01-19 17:43
Legoland, killen bad oss testa själv, så antagligen gör den det.
det är de som gör mig så fundersam, måste ha nåt med typ tyngdkraften att göra.
men, upphängningen borde ju inte sätta kraften på snöret istället.
ja jag vet inte! måste ha svar!

maomakke, luft? menar du i röret då eller? men det är inget ihåligt rör.

2008-01-19 17:53
Om det inte är ett "ihåligt" rör, är det verkligen ett rör då?

2008-01-19 18:35
väger verkligen ett kilo vatten med ett rör på ett kilo bara 1kilo och 75gram?

cry me a river!
--> thcrew

2008-01-19 18:50
1kg + 1kg = 2kg ? :c
cry me a river!
--> thcrew
Moderator

2008-01-19 19:02
Jag håller med joda. Ett kilo vatten plus ett kilo rör borde bli två kilo?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-01-19 19:06
whatone, fel uttryckt av mig då det får vara en stång då.

och saker blir ju lättare i vatten, det du väger inte 70 kilo i vattnet, för att du gör det ovanför vattnet.

ingen som kan förklara detta?

2008-01-19 19:38
dumhet
det beror på att vattnets lyftkraft motsvarar av volymen du trycker undan..
men din massa är fortfarande densamma..
och väger du poolen så väger den samma som innan + din vikt.
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-19 19:39
ja tror att snubben på krogen va fett smart och blåste er på konfekten..
ska fan dra den nån dag också.. se hur många man lurar
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-19 19:48
Brukar inte vatten göra stuff lättare ? eller är jag bara en blond och blåögd liten tjej som är helt bakom flötet? :)
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2008-01-19 20:07
skulle vattnets vikt räknas i kilo så kallas det för is.. right right ?
In the Big Rock Candy Mountain
The cops have wooden legs

2008-01-19 20:12
hahaha, ja alltså jag har ingen aning.
kan vara en sån fråga som bara snurrar runt och blir mer komplicerad än vad den är.

ska fan testa att fylla en hink så den väger 1 kilo med vatten.
sen hänga en järnstång eller w/e i ett snöre och stoppa i den i vattnet, så den inte nuddar botten, så får vi se om det väger mer, eller om vikten stannar på 1kilo.

2008-01-19 21:03
Lillfrida,
väger du objektet så får du en lägre vikt..
väger du totalen blir vikten densamma..
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-19 21:04
fryser du 1kg vatten till is blir det väl 1kg is också för den delen,
bara att volymen blir större?
cry me a river!
--> thcrew
Rappare

2008-01-19 23:20
Ja, saker blir lättare i vatten, förutsatt att man väger dem i vattnet.
Du får ju samma vikt på ett kilo vatten och ett kilo metall oavsett om metallen ligger i vattnet du väger eller om du väger dem separat och adderar det.

2008-01-19 23:42
Saker blir inte lättare i vatten.
Massan påverkas inte.
Gravitationen påverkas inte.

Det som dock är är att vattnet har en högre densitet än luft och därmed högre "lyftkraft".
Jämför med att lägga någonting på ett bord: föremålet blir inte lättare, men det faller inte mot marken.
Jämför med att lägga någonting i ett glas med gelé: föremålet blir inte lättare, men om det väger tillräckligt lite kommer det inte övervinna geléns motstånd, utan "flyta".

Ett enkilos rör i en enlitershink med vatten ger den totala vikten två kilo.
Om du hänger upp röret så att det fortfarande befinner sig i vattnet, men inte på botten, kan det nog påverka vattenhinkens vikt i samma storleksordning som den volym vatten som det tränger undan (men det tänker jag inte gå ed på), inte mer.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-01-20 00:01
mabande, den sista delen låter galen i mina öron..
om vi nu bortser från att röret i sig skulle lyckas "lyfta" bort vatten och därigenom minska kraften mot vågen.. om det varit en konservburk som man "fyllt" med vatten i vattnet och sen hängt upp, hur hade det blivit då?

fysik har aldrig varit min starka sida förvisso men känns inte som att ett rör i sig ska lyckas minska kraften.. men en fylld burk borde väl göra det?

cry me a river!
--> thcrew

2008-01-20 00:08
om du formulerar dig bättre kanske man skulle fattat.

2008-01-20 01:08
madande, det där var vi också inne på.
men hur det funkar är ett mysterium

2008-01-20 02:07
dumhet.
hur vad fungerar?

att 1 + 1 = 2?
siffran 1.025 är helt galen från början..

snubben var skitrolig, han insåg att ni var fulla och korkade/lättlurade..
så drog han till med något som är helt ologiskt för att ni ska sitta och känna er puckade..

lysande sickan fullständigt lysande
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-20 02:10
joda, madande förklarade ju nyss att vikten blir mer, även fast den hänger i ett nöre, och inte nuddar botten.

2008-01-20 02:35
Jag testade med min knarkvägarvåg, en burk vatten och en stor skruv nu. Vågen visar mer även när jag bara doppade skruven i vattnet. Orkar dock inte räkna på det, men lär väl finnas någon skön grekisk princip för det hela.
Göteborg på låtsas.

2008-01-20 02:50
tackar hobbs! nu har vi konkreta bevis för att det är så som jag skrev & den snubben sa.

nu är frågan hur fasiken det kan vara så.

2008-01-20 02:50
dumhet.
ja, men den första delen av frågan
som säger att det ska väga 1.025 kilo i början är helt galet..
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-20 02:53
anledningen är nog precis som mabande skrev förövrigt..
lyftkraften motsvaras av den volym som undanskjuts, denna kraft kräver en motsats enligt newtons lag vilket är det vi märker på vågen?

eller är jag ute och simmar?
fysik har aldrig varit min starka sida somsagt..
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-20 03:04
joda, vikten där kan jag komma ihåg på tok, inte det som är det viktiga heller egentligen.
grejen är ju hur det kan väga mer fast den bara nuddar vattnet.

2008-01-20 03:41
det skrev jag ju just.. :)

newtons tredje och arkimedes princip förklarar saken om jag inte är ute och simmar..

blir det en ökning motsvaras den av lyftkraft som vattnet utövar på objektet, dvs den undanträngda volymens tyngd enligt arkimedes.. newtons tredje ger en motkraft som utövas på hinken och därmed vågen.. vet inte riktigt om newtons tredje behövs.. arkimedes räcker säkert gott och väl--

blir det ingen viktökning har jag simmat vilse angående newtons tredje och så lämnar vi det där och känner oss blåsta :)

cry me a river!
--> thcrew

2008-01-20 03:49
mmmm.. så blir det..
kan ge en enkel förklaring..

sätt en våg under kranen med föremålet och en våg under hinken.
summan av det uppmätta kommer vara konstant.

när föremålet sänks ner i vattnet kommer kranvågen att droppa av samma anledning som den droppar om du lyfter föremålet för hand.. viktminskningen som uppmäts på denna våg kommer motsvaras av viktuppgången på den andra vågen.. viktnedgången/uppgången är ett resultat av lyftkraften som vattnet utövar.

den totala viktökningen blir alltså tyngden av det vatten som det nedsänkta objektet tränger undan..

tack till mabande för att han bringade klarhet i tråden..

cry me a river!
--> thcrew

2008-01-20 03:51
värt att notera är att föremålets vikt är utan betydelse.. ett litet föremål som väger 10 ton kommer att ge mindre utslag på vågen än ett stort på 10gram.. (hooppas jag :D)
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-20 03:56
jävlar vad komplicerat!
men då vart vi inte bara blåst då, det fanns en förklaring för detta i fysikens lagar och normer.

tack till joda, imorgon ska jag glänsa med svaret! haha

2008-01-20 04:08
mja.. om han sagt 2kg i början och 1.025kg sen så stämmer det nog rätt bra..
förutsatt att den nedsänkta volymen var 25ml ungefär..
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-20 04:09
du kan iofs testa så att det stämmer själv också...
om du ställer dig på en våg.. sen har du vatten i handfatet..
sen sänker du ner din hand i handfatet.. då borde du väga mindre på vågen motsvarande vad handfatet skulle vägt extra om du haft en våg där :)

cry me a river!
--> thcrew

2008-01-20 04:10
(fungerar självklart lika bra med foten i en balja.. ta inte i botten bara)
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-20 14:09
och saker blir ju lättare i vatten, det du väger inte 70 kilo i vattnet, för att du gör det ovanför vattnet.

det har ingen betydelse.. se det som att röret blir lättare i sig, men resterande tyngd går ut över hinken och vattnet..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-01-20 17:55
så långt har jag också förstått, men, varför väger hinkes totala vikt 25gram mer?
när "kraften verkar på snöret"

jag kanske är dumihuvet?

Låt er uppenbaras. I det första fallet ska allting väga 2 kilo som flera påpekat. Men i det andra fallet så kan det mycket väl stämma att hinka väger mer än 1 kilo, om ett rör "svävar i det, eftersom lyftkraften verkar åt alla håll, även neråt mot vågen. Deplacementet (tyngden av den undanträngda volymen) trycker mot vågen, som då visar mer. Sen att det ska vara just 25 gram beror på rörets egenskaper och hur mycket man sänker ner röret. Jag teror iallafallt!
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2008-01-20 17:56
oj, läste bara halva tråden. Nåja, ha överseende.
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2008-01-21 03:31
dumhet P19

har du utfört experimentet själv eller e det grundat på fakta från en skum snubbe på pubben?
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2008-01-21 07:08
Nej nej. Dendär snubben hade helt fel.

Om man har en kink med 1 kilo vatten och sänker ner ett rör på ett kilo så kommer hinken, om man inte tränger undan så mycket vatten så det rinner över kanten och att röret trängar undan lika mycket vatten som 1 kilo väger så kommer kinken väga 2 kilo (bortsätt från kinkens egna vikt).

2008-01-21 07:29
Eller röret behöver inte tränga undan så mycket vatten, bara den väger.

2008-01-30 00:13
1 liter vatten kanske?
"det viktiga e inte att vinna, utan att alla andra förlorar",...,"behöver du nån som kan spika vet du vart jag finns"

2008-01-30 14:52
Jag tror han blåste er för att ni skulle gå runt och fundera på det och bli frustrerade över att ni inte kan komma på svaret, för att till slut testa själva och inse att han bara jävlades. Vad ägd ni skulle bli då. :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-03 17:57
Ja det är verkligen sånt man funderar över på krogen! ;)

2008-02-03 22:38
Mäter man vatten i kilo?
Crocodile Dundee for president!

2008-02-06 10:17
haha men, svaret har redan givits i tråden!
det var ingen "blåsning". det var bara en invecklad lösning.

tråden kan dö nu! :)

2008-02-06 19:48
Tror det kan vara för tyngdkraften....
Om du tar en sten i vattnet är det kanska lätt att lyfta, men när den kommit upp på land så är den tyngre att bära...

But I don't know, I'm just stoned