I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Moraliskt dilemma ang våld - Tyck till

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2008-01-19 01:54

Moraliskt dilemma ang våld - Tyck till

Tjena, var ute på en halvblöt kväll och chillar på en nattklubb. Medan jag står avsides och smsar så är det en full snubbe som jiddrar med folk och är allmänt hotfull. Han ser ganska hotfull och farlig ut i utseendet också, rakad, massa tattueringar osv. Plötsligt så ramlar han in i folk inklusive mig så vi faller in i andra i en soffa, spiller öl osv. Han kravlar sig upp och ignorerar de som han påverkat med sin shit, ber inte om ursäkt för fem öre till någon. Jag reser mig upp och tar tag i hans arm och frågar vad fan han sysslar med? Att han borde ta det lugnare så att han inte skadar någon. Då blir han aggressiv och mordhotar mig, skriker att han ska döda mig. I det läget funderade jag på om jag antingen skulle slå honom i tinningen med flaskan iom dödshotet eller bara gå därifrån. Jag valde det senare alternativet för att jag framförallt inte ville skada honom. Jag var nykter, han full, jag har tränat kampsport en större del av mitt liv, han antagligen inte. Skrattade lite sarkastiskt åt honom och lämnade honom svärandes och vevandes. Senare funderade jag lite på det rent filosofiskt. Gjorde jag nästa person en otjänst? Borde jag ha plockat ut honom på plats för att han var aggressiv mot andra och utgjorde ett hot? Tänk om mina val innebar att någon annan person råkade illa ut? Med andra ord, ska slödder sättas dit oavsett? Agera domare, jury och bödel i ett? Eller är våld alltid fel, ska man försöka undvika det så långt det går? Och om det iom våldsanvändande kan innebära att personen man utövar det mot skadar sig allvarligt iom vissa tekniker? Finns massa aspekter att väga in så,

Kommentera gärna!

//Pz