I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Logik, en tro på allkunnande

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2008-01-09 22:18

Logik, en tro på allkunnande

Jag har funderat på en sak som jag och farsan har diskuterat en hel del. Nämligen trovärdigheten av ordet och innebörden av ordet "logiskt". Vi använder ordet som ett sätt att bevisa att något är som det är och att det är så på grund av något. Vissa saker kan verka "logiska" och faktist ha ett sammanhang, villket dagens användning av ordet faktist passar in på. Men..

Jag tror att det finns en hel del saker som vi människor aldrig, även om vi tror att vi är kapabla att, kommer kunna förstå oss på. Jag menar inte saker som är för stora för att ta reda på allt utan att det finns saker som helt enkelt inte är logiska. Det finns inte det sammanhanget vi tror på idag. Jag tror på oändlighet. Jag tror att vi människor helt enkelt bara är så jävla sugna på att kunna förstå sig på allt så att vi behöver ett ord som logiskt på grund av tron att vi är så fruktansvärt smarta.

Allt är bara sånt som jag känner och har funderat på och säkert kommer jag bli nersriven av massa tuffingar som inte förstår vad jag menar ientligen. Men för er som har något att säga så vore det välldigt kul med lite respons och spekulation.

Förövrigt så orkar jag inte läsa igenom det igen så det är säkert massor av stavfel och osammanhängda meningar men så får det vara.

Peace!

I'm like a black man without his cane!