Hur mycket var klockan när den uppfanns?
som ni alla vet så dominerar klockan våra liv idag, eller snare tiden.. Anyway min fråga är hur mycket var klockan då den uppfanns, dom måste ju börjat på någonting, nån som vet eller har en aning? Jag antar attt det bestämdes efter ljuset och dygnet men det är änddå inte svaret ( om det finns ett svar) Bidra med det du vet till tråden
vad för slags klocka menar du? ett makaniskt armbandsur? en pendelklocka? ett solur?
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!
nå jåå Jag tror nog att han menar tid i allmänhet! När människan började anpassa sig efter "tiden/klockan" , vafan fan va klockan då? rolig tråd!
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
Vilken jobbig fråga. Riktig funderare.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Tror dom först kom på designen hur den skulle se ut uträknat efter soluret, sen fortsatt o anpassat efter solen..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
hiccory okej vi säger så då! men när dom ställde in klockan hur mycket va den då? alltså dom anpassa efter solen åsså på dagen tänkte dom ställa in tiden! vilken tid börja d på? :O
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
googla på rubriken och det finns en massa sjuka diskussioner samt svar från olika forskare på diverse hemsidor. Någon exakt tid som MolleM sa finns nog inte.
Vem uppfann klockan från första gången egentligen, alltså att vi skulle gå efter den. Får man svaret på den frågan så kanske det blir lättare tänk på :)!
Fan vad kass jag är xD Såg nånting på tv (Discovery Channel, om hur armbandsur blir till och så) och direkt kom det upp en sak i skallen på mig, följande utspelade sig: Jag till min far: Hörru, pappa, vet du hur länge klockan har funnits? Far till mig: Nej? Jag till min far: Sedan ur minnes tider. På oförklarliga grunder passar det in här, right?
I tego arcana dei!
12:51. Trust me.
Soluret uppskattas ha funnits 3000 fkr. Tidpunkten för uppfinnandet av de första mekaniska uren är inte känd.
De Omutbara - Dödsskvadronen - whoa - 6 april - ladda sig ner
Jag har också hört 17:58 swettiz försöker bara vara rolig med sitt 13:37 (elite) och JanieJones är uppenbarligen felinformerad.
det är väl inte så svårt. en pinne sattes i marken, skapade en skugga o man ritade siffror därefter. varför är det så intressant vilken siffra skuggan pekade på?
20.12
Breakare
2008-01-11 19:22
dom har tom speciella urar för att kunna fastställa va klockan är, atomur :D
HERB, bust a cap in yo ass
Kvart över halv
Idag är jag farlig
Frågan var ju när dom skapade dygnet osv, så dom kunde ställa klockan osv.. haha
be the change
självklart 13:37 ?
work some magic
Tror klockan var över skuggning till solen!
de va nog 12:00 när solen va mitten?
de va nog 12:00 när solen va mitten? Skulle jag också gissat på.
facebook.com/idiomatisk - fan page
inget att argumentera om. d var 4:20 . när någon hög jävel fick en ide att d skulle vara kul om man kunde mäta tiden =)
"asså när vi bajsade var vi kungar"
En alltför öppen fråga för att den ska gå att svara på. Vad menar du med uppfanns? Var det när den fysiska artefakten stod klar och funktionsduglig eller när själva idén om att mäta tid med en sådan dök upp? Innan tidszonerna instiftades är det svårt att peka på någon universiell tid då den mättes helt olika överallt beroende på solens höjd på horizonten.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
dummaste tråden idag, och för det andra så är det ju faktist bekräftat att klockan var 4:20 när den uppfanns.
antagligen zenit, eftersom det är då det är enklast att ta måtten och tidsangivelse då.
varför är det just 24 timmar på ett dygn. varför en timme 60 minuter. varför finns det timmar. 60 är enligt mig inte särskilt jämn siffra. hur bestämdes det att en sekund är en sekund lång. varför uppfans räkning överhuvudtaget?
"det viktiga e inte att vinna, utan att alla andra förlorar",...,"behöver du nån som kan spika vet du vart jag finns"
Varför ändrar pungen form hela tiden? Man kan se den hänga där och typ "andas"? Värsta ryckiga snigeln.
Intressepenisen hårdnar!
varför är det just 24 timmar på ett dygn. varför en timme 60 minuter. 60 är enligt mig inte särskilt jämn siffra. Om någon idag skulle ta sig för att dela in dagen i olika enheter skulle de förståss använda sig av vettiga enheter. Dagens minuter och timmar är, likt amerikanarnas miles; pounds och inches, arkaiska missfoster.
Hour The hour was originally defined in ancient civilizations (including those of Egypt, Sumer, India, and China) as either one twelfth of the time between sunrise and sunset or one twenty-fourth of a full day. In either case the division reflected the widespread use of a duodecimal numbering system. The importance of 12 has been attributed to the number of lunar cycles in a year, and also to the fact that humans have 12 finger bones (phalanges) on one hand (3 on each of 4 fingers). (It is possible to count to 12 with your thumb touching each finger bone in turn.) There is also a widespread tendency to make analogies among sets of data (12 months, 12 zodiacal signs, 12 hours, a dozen). Minute The fact that an hour contains 60 minutes is probably due to influences from the Babylonians, who used a base-60 or sexagesimal counting system.
Det handlar väl snarare om vad man sa att solens postition hette. Hette den tolv så var klockan tolv. Puckad fråga.
www.google.se
Aah, den kanske var tolv... När solen stod längst mot norr var klockan 12... När klockan uppfanns har de nog inte angett nån tid på... Det är ju ingen dödsförklaring som ska antecknas direkt...
martin_lof :
Prova att dela 60 på två så ser du att det är en jämn siffra...
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"
Kanske lite offtopic, men here it goes. Klockan är bara en illusion. Egentligen lever vi varken i nuet, dået eller framtiden. Det är någonting som människor har hittat på för att underlätta.
Vila i frid, Andrés 'Grioa'.
Shit! Ta tillbaks det där! Min hjärna kokar, det du just sade går inte ihop i mitt huvud! Helt sjuuukt! KÄTTARE!
Intressepenisen hårdnar!
Tack för att du delade med dig av din revolutionerande information.
Intressepenisen hårdnar!
jag har svaret 00.04 det är sant
RekFoto
De började kanske med att räkna hur långt ett dygn var, ( och började när solen stod i zenit ) tills nästa dag när solen stod i samma position. Sen ritade de kanske helt enkelt upp ett dygn ( så som vår klocka ser ut ) och började klockan 12, då står visarna rakt upp och även solen ?
Bara spekulationer !
I äldre tider var ett dygn helt enkelt den tidsperiod som det tar för solen att återkomma till samma position på horisonten. Detta sätt att mäta dygnet får man exempelvis när man använder ett solur, och kallas ett soldygn. Detta sanna soldygnet varierar något beroende på observationspunkt och variationer i jordens rotationshastighet, och därför används istället numera ett beräknat medelsoldygn där en fiktiv sol rör sig med konstant hastighet över himlavalvet, och som definitionsmässigt är exakt 24 timmar långt.
Ett dygn var vid jordens tillkomst för 4,5 miljarder år sedan bara 6 timmar långt.
Ett litet annorlunda sätt att ange dygnets längd är att istället för solen, mäta jordens rotation jämfört med en fast punkt på stjärnhimlen. Detta s.k. stjärndygn blir något kortare än ett soldygn eftersom jorden under ett dygn hinner svänga en aning i sin bana runt solen. Ett medelstjärndygn är 23 timmar 56 minuter och 4,09054 sekunder långt. Det blir ett stjärndygn mer per år än soldygn
Tjugo minuter över vem fan bryr sig :D
Essen sie mein scheisse!?
För mycket syra igen va...
Running free with lsd. WemVlchillers
"Bidra med det du vet till tråden" Hur ska någon kunna veta något i över huvud taget? Ja skulle ju iofs kunna fråga min farmor, hon är rågammal.
RATED R!
Tidszonerna och klockan (tiden) reglerades iom den brittiska indistruella revolutionen under 1850 talet till följd av att järnvägen fick sitt intåg.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
13:37 allt annat är lögn
http://www.sthlmmd.se
Tiden är en illusion, klockan är ingenting, det är bara vi som via symbolisk interaktionism bestämt att klockslag har en innebörd för att kunna samordna våra samhällen.
facebook.com/idiomatisk - fan page
Rainmaker P21 Ja? Men tiden är ett sätt att förklara då och nu.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
eftersom soluret och en massa andra varianter kom före så utgick man nog från vad ett sådant var när man ställde den första klockan och soluret bygger ju såklart på vart solen står och , man kan väl nog tänka sifg att ,man ställde den första klockan efter någon kyrkas ringning så ett jämt klockslag av någon speciell vikt.. tror till och med jag minns något om att det var en speciell kyrka man utgick från men minns inte var.. urtavlan symboliserar solystemet den ena pekaren är solen och den andra månen, detta var på tiden då man trodde jorden var i mitten, så vad klockan är beror helt enkelt på solen, när solen stod i cenit var klockan 12.. på tidiga ur såg man även hur stjärnorna stod och sånt.. förstår inte det svåra i frågan filosofiskt?
förövrigt en jävligt bra tankeställare
kvart över steve jobs!