I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-01-08 04:57

schitzofren?

jag ligger ofta och tänker på det här. och ju hårdare man tänker ju värre blir det.. Tänk om man helt plötsligt skulle vakna upp och man ser massa främande människor runt sig. läkare som säger att du är schitzofren?? allt du levt i nu har bara vart en dröm, dina vänner är inte riktiga dina föräldrar är på låtsas? du måste helt enkelt starta ett liv på nytt.. eller så kanske man drömmer då? hmm.. vad skulle ni göra?

Se mig som gud-Aiiit!

2008-01-08 05:06
Jadu, jag kan säga att jag haft en lätt psykos det är ingen hemlighet... då var det faktiskt lite sådär fast det är ju inte samma sak som det du nämner

men då var det så att jag var i en annan värld pga att jag inte sovit på flera veckor inte bra typ nån timme per natt

det jag drömmde trodde jag var verklighet, och det i verkligheten trodde jag att jag hade drömt!

Tillslut visste jag inte om saker var 4 real eller om jag drömmt det var inte så nice kan jag säga

Hoppas du kan sova gubben

2008-01-08 06:45
att tänka så gör nog dig bara i slutändan lite rubbad :)

MR-J: Låter riktigt sjukt !!
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2008-01-08 07:18
Min kompis sa sådär för ett par årsen till mig minns jag - Tänk om du har psykos och egentligen ligger i en sjukhusäng..

2008-01-08 23:51
ja det e en parallell värld, ja har oxå tänkt på d där, tänk ifall när dör så har man vaknat från den här drömmen, e en thin line mellan illusion/fantasi o verklighet
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-09 04:06
sen är man vaken en dag och när man somnar om på kvällen drömmer man en ny dröm som känns som ännu ett nytt liv.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2008-01-09 09:38

Om en läkare säger åt dig att figurerna som levt omkring dig endast är fiktiva och att detta skulle bero på schizofreni så skulle jag allvarligt ifrågasätta denne läkares presumtiva utbildning. Ordet du, och läkaren, söker är dissociativ identitetsstörning, med andra ord multipel personlighetsklyvning.

Begreppet schizofreni har ingenting att göra med att man ser låtsaskompisar utan det är endast beteckningen på en djupare och mer långvarig psykos. Otroligt nog så har den större delen av världen anammat den felaktiga betydelsen av schizofreni, vilket syns tydligt i både media och filmer.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-01-09 11:02
Hade jag vaknat upp fastspänd bland vita 
rockar hade jag nog snarare fyllts av en
efterlängtad ro & stillhet. Känslan av att
äntligen ha hittat hem & bekräftelsen på
att jag haft rätt i mina misstankar hela 
tiden hade vart... rogivande på något vis.

Går jämt & ständigt runt & tror att allting 
endast är en illusion. Väntar alltid på den 
dagen då mitt sanity-skal ska krackelera 
& allting förvridas.

/Normal_tjejj_85
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

2008-01-09 11:07
potatissuger P20  

Fast nu skrev ju inte Prostata bara om 
låtsaskompisar utan även "allt du levt i 
nu har bara vart en dröm" & schizofreni 
handlar ju även till stor del om 
vanföreställningar & hallucinationer så 
han var ju inte helt ute & paddlade
på motorvägen so to speak...

Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

2008-01-11 11:57

som pimpslap säger kan man som schizofren ha hallisar, både hörsel och syn. Men en väldigt vanlig sak är faktisk paranoia. Och är som att leva i en låtsas värld i perioder för schizofrena. Tron på att utomjordingar styr jorden exempelvis, så helt fel har faktiskt ej trådskaparen.

Men som även potatissuger poängterar så blandar för många ihop multipel personlighetsklyvning och ovannämda tillstånd. Och skillnaden mellan schizofreni och vanliga psykoser är att man kan bli frisk från en psykos medan man kan aldrig bli frisk från schizofreni, men däremot bli symtomfri/lindrigare symtom om man medicineras. Alla kan gå in i en psykos vid långvarig depression medan schizofreni kan enligt endel forskare ligga latent sedan födseln/är ärftligt.

en annan stor skillnad mellan schizofreni och multipel personlighetsklyvning är att schizofreni är en accepterad diagnos medan multipelpersonlighetsklyvning är på många håll kritiserad och endel accepterar ej detta tillstånd utan tror att patienten lider av något annat och "hittar på" sitt tillstånd undermedvetet för att fly sina demoner.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-11 15:52
vad är det för skillnad mellan personlighetsklyvning och skitzofreni?
Om man går då droger och har blivit stämplad som personlighetsklyved av doktorn, kan man bli av med den när man slutat med droger? Andra fall om man inte har hållt på med droger och e det, växer det bort eller försen helt? Tacksam för hjälp

Breakare

2008-01-11 19:21
fortsätta leva i fantasiet fan....vf starta nåt på nytt, bara jobbit!
HERB, bust a cap in yo ass

2008-01-12 22:28
Tombom

har du fått exempelvis psykiska problem pga. användandet av droger, så kan det mycket väl vara så att du har fått permanenta hjärnskador och sådant försvinner ju inte.
Men är alltid bra att bli drogfri!

2008-01-12 23:09
ni som kommer med massa fakta om schizofreni,
hur har ni fått reda på all fakta? nyfiken.

2008-01-13 11:02
Psykologi A på gymnasiet?
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-01-13 11:17
Någon som verkar tagit lsd men dom där tankarna ser jag.

2008-01-13 15:05
psykologi a, hmmm.

Moderator

2008-01-13 15:21
Det där är tankar som alla tänker någon gång i livet. Du lever i verkligheten.

vad skulle ni göra? Det läkaren tyckte var bäst. Eftersom jag uppenbarligen inte kan ta hand om mig själv.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-01-13 17:25
Som potatissuger säger, psykologi A och för min del även B på gymnasiet. Sedan har man väl läst en bok eller två.