I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Leva i nuet kontra leva för framtiden?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-01-04 12:22

Leva i nuet kontra leva för framtiden?

Zappade förbi Carin 21.30 där detta ämne diskuterades ytligt, då brydde jag mig nämnvärt om frågeställningen. Några dagar senare snubblar jag över en bok som handlar om "Mindfullness", dvs hur individen ska lära sig att leva i nuet. Det var då polletten ramlade ner och något sorts intresse blommade upp. Nu är jag inte speciellt inläst på den rådande litteraturen i filosofin, men det verkar som att det är mer legitimt eller eftertraktat att leva i nuet. Hur kan det vara så?

Försöker personen att endast leva i nuet kommer den gå miste om en hel del. Planerar du inget för framtiden kommer du missa möjligheter som dyker upp, att hantera problem och att överhuvudtaget styra ditt liv i rätt riktning. I långa loppet lär det leda till att du inte blir det minsta lycklig. Jag menar, efter några veckor tröttnar man på att lägga märke till alla dofter, smaker och tecken som endast existerar i "nuet". Det måste finnas något större att leva för. :)

Personligen lever jag bara för framtiden, vilket är rätt kass det också. Hela dagarna går åt till att tänka på blivande jobb, filmer som ska ses, saker som ska göras och problem som kan dyka upp. Jag snappar upp vissa saker som en "nuetmänniska" livnär sig på men missar säkerligen en hel del. Det bästa skulle givetvis vara om jag kunde blanda de två, men i dagsläget ser det ganska hopplöst ut. Finns så mycket jag vill åstadkomma. Funderar på att lägga in några dagar per år, där man endast lever som om det vore den sista dagen i livet.

Hur lever ni, alla inbitna Vardagsfilosofer på Whoa? Carpe Diem eller Flyktiga framtidsplaner? Och om någon har tips på litteratur mottages dessa med nöje.

MVH

Ayn Rands efterträdare ...

2008-01-04 12:46
Katerogiseringen av rätt och fel är fel och sluta "lev för framtiden" för den kommer aldrig! ;)

Jag tror att många behöver inse att dom alltid lever i nuet. "Nuet" är det enda som finns. Det är rymden där allting utspelar sig. Att leva i nuet är inget val man gör. Man kan ju givetvis uppmärksamma nuet, men att "leva" i framtiden eller det förflutna går inte, hur mycket man än försöker, därför att dessa endast är mentala abstraktioner. Man minns det förflutna, och visualiserar framtiden? När man inte för stunden minns det förfluta och inte fantiserar om framtiden så "är" man bara i nuet .. (Varandet)

Kan varmt rekommendera www.energica.se och www.vattumannen.se

Och även denna Words of Wisdom

Peace
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-04 13:04
Blunt_Smoke:

Fysiskt sett lever vi alla i nuet, men jag har ofta perioder av att drömma mig bort i det förflutna eller in i framtiden. Då är det där mitt medvetande och mina tankar befinner sig till stor del.

Jag kan gå ned för en gata och tänka på vad jag ska göra i framtiden, är det riktigt intensivt är jag ju inte särskilt medveten om vad som händer runt omkring. Sannolikheten att jag inte ens minns promenaden ökar ju.

Och nu till frågan...

Jag lever i alla tre kategorier i olika perioder. Jag tror det är en nyttig process.
Jag använder det förflutna för att återuppleva saker och ting, olika situationer för att försöka se mönster, samband, eller bara för nöjes skull. Men ofta kan det ha med att klara upp vissa saker i det förflutna, för att kunna släppa dem och gå vidare.

I framtiden lever jag för att underhålla och stämma av med mina drömmar och visioner, för att se möjligheter. Måla upp scenarion, skapa sig mål.

Nuet använder jag till för att uppleva helt enkelt. Att bli medveten om att man är medveten, att njuta för stunden, att ta saker som de kommer. Att vara spontan.

Så jag växlar mycket helt enkelt under olika perioder.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-04 13:19
kleton P24 Det låter som du är medvetet närvarande i nuet!

När du går på gatan och tänker på vad du ska göra i framtiden så gör du detta i nuet, när du använder det förfluta för att återuppleva saker och ting, olika situationer för att försöka se mönster, samband så gör du också detta i nuet :)

2008-01-04 15:10
Magnus Carlsson sjunger det så bra: LEEEV LIVET VARJE MINUT!

2008-01-04 15:25
devv: Jag lever precis tvärtom. Jag anser att om man hela livet strävar efter att uppnå lycka kommer man applicera lycka på framtiden och om lyckan ligger i framtiden hela tiden hittare vi aldrig dit.

when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2008-01-04 16:08
som med allt annat så är väl en gyllene medelväg (som buddah uttryckte det fast med en annan poäng än jag) oftast det bästa alternativet.. självklart är det viktigt att leva i nuet men också att jobba för att skapa en framtid man tycker verkar bra både för sig själv och för andra..

anledningen att mindfullness, leva i nuet grejer är så populära just nu är väl antagligen att det behövs, folk tänker bara på karriär, vad de vill ha, vad de vill bli och glömmer att uppleva det de har här och nu.. det skapar en massa ångest, missnöje, stress och depression..vi hetsas med reklam och konsumption, man ska ha, man ska vara, man ska se ut på ett visst sätt för att känna sig lyckad.. vissa menar, försmodligen med all rätt, att allt det där är meningslös och ogynnsamt i jakten på lycka, att enda vägen till lycka är att släppa jaget och istället bara uppleva, sluta analysera och bara ta in, vara..

den meditation som är populär nuförtiden i västvärlden och som har utövats sedan urminnestider runt om i världen, särskillt asien, handlar i princip helt om detta med mindfullness, omedveten medvetenhet, nuet o.s.v.. så många verkar ju finna mycket vettigt i det..

några literatur tips är boken Buddah av Karen Armstrong, om du vill få en sjuss in i vad en av de kändaste förespråkarna för  medvetenhet och mindfullness buddah var för en egentligen, den är ganska lättläst och sammanfattar saker rätt bra..

sedan kan du leta efter allt möjligt med Thich Nhat Hanh som är en buddhistmunk som är känd för sina böcker om mindfulness.. han har mycket fint att säga på ämnet och är äen känd för att Martin Luther King nominerade honom för Nobels redspris oh för att han hjälpt en massa människor under Vietnam kriget..

Sen har du The Power Of Now av Echhart Tolle som är väldigt populär.. den har jag dock inte läst så har ingen aning om hur den är.. kanske är lite väl new age flum men vem vet den kanske är skitbra.. här kan man läsa en hel del ur den gratis googlebooks

de som är mest uttalade förespråkare för den här sortens filosofi är ju buddhisterna men det finns inom alla religioner och kulturer egentligen.. även muhammed, jesus o.s.v har ju talat om att vägen till frälsning, till gud o.s.v är att släppa jaget och överlämna sig helt "i guds händer".. många indian kultuer har använt halucogener, eller danser för att nå trans där man släpper jaget och blir ett med världen och nuet..

det är en jungel med new age flum, religion, psykologi o.s.v att eta i filosofierna om nuet och mindfullness.. finns väldigt mycket skit och mycket folk som är ute efter att tjäna pengar på folk som vill hitta lugn och slippa samhällets stress så var kritisk som fan när du läser om det..

2008-01-04 16:57
jag lever bara för helgen, oavsett om den är nu (vilket den ju är! COOL!) eller om fem dagar. det tycker jag är det enda hälsosamma förhållningssättet till livet
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2008-01-04 19:48
jag vill gärna leva för framtiden, men det funkar inte för mig. kan inte släppa tanken på att jag kan dö imorgon, och då har jag levt för nåt som aldrig kommer hända.
We call them winerbrods.

2008-01-04 21:08
DrKista P28 Varför leva bara för helgen och ha tråkigt på veckorna? :)

Bara för att det är du och ditt förhållningssätt till livet så behöver väl det inte betyda att alla andra lever med ohälsosamma förhållningssätt till livet. Du har väl ingen aning igentligen om andra människors förhållningssätt till livet?

Tycker du att det är ett hälsosamt förhållningssätt till dina medmänniskor?

skunkafied F26 Du kommer ju att dö men du vet ju inte så mycket om det i nuläget.

Om du oroar dig för döden och för att dö för något som aldrig skulle komma att hända så kan jag väl rekommendera lite meditation! Eller varför inte bara släppa det nu? :)

Peace

2008-01-05 01:43
ojojoj, saken e den att man måste försöka bortse från de ramar vi skapat oss själva... som exempel "nu, då och framtid".
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2008-01-05 14:24
Jag tycker inte frågeställningen reflekterar den faktiska relationen mellan tid och upplevelse på ett korrekt sätt.

Även om det låter kontraintuitivt så tror jag att vi (på ett meningsfullt sätt) lever för varken nuet eller framtiden utan för det förflutna - dvs vi söker uppnå framtida mål och uppleva dem i nuet för att integrera dessa händelser i vår livshistoria. Framtiden existerar bara som potentialitet, nuet existerar bara som något oändligt flyktigt, medan det förflutna är evigt, statiskt och absolut. Det är källan till både mänsklig romantik och tragedi - att nuet lever vidare i evigheten (som ett historiskt faktum). 

Avvägningen mellan fokus på nuet och fokus på framtiden är mina ögon en avvägning mellan hur och vad i ens livshistoria och den avvägningen gör de flesta mer eller mindre intuitivt. Är man inte nöjd med ens nuvarande situation ligger fokus mer på vad och därmed framtiden, är man å andra sidan nöjd ligger mer fokus på hur och därmed nuet.

2008-01-05 18:18
blunt smoke - nä, alltså, jag oroar mig inte för döden, den kommer när den kommer. grejen är att min far jobbade extra och sparade pengar till en viktig grej (mitt dop), sen dog han och alla dom pengarna gick till hans begravning. hur kul är det, liksom? så jag har alltid det i huvudet; vad är poängen att tänka flera år framåt i tiden, när jag inte ens vet vad som kommer imorgon? och meditation har jag testat. skitfett, men kanske inte aktuellt i just detta läget.
We call them winerbrods.

2008-01-06 13:47
skunkafied F26 :)

Förstår jag dig rätt, du oroar dig inte för döden - men du kan inte släppa tanken på att du kan dö imorgon?

Och vilket var inte kul igentligen? Att farsan dog eller att pengarna han hade sparat till ditt dop gick till hans begravning?

2008-01-06 16:51
Och vilket var inte kul igentligen? Att farsan dog eller att pengarna han hade sparat till ditt dop gick till hans begravning?

tror knappast något av dom verkade kul...
hade jag haft en åsikt som inte redan tagits upp av någon annan så hade jag utryckt den.

2008-01-06 17:29
Just nu lever jag för framtiden. Ngt jag inte gjort på många år.
Har en utbildning framför mig på 1½ år
Efter de ska jag flytta härifrån.
Och jag lever verkligen för dagen jag får flytta från Sthlmsområdet ned till Skåne igen.

Efterson jag inte är van vid att göra planer o sånt där har mkt skitit sig för mig, så denna gången ska allt göras korrekt.
Ska fixa hunddagis, schyst lägenhet och jobb (ungefär svårighetsgrad ligger i den ordningen) innan jag flyttar härifrån. Ha ~20 000 undanlagt till om ngt händer etc och helt enkelt få ett gott liv.
Flyttade hem från Mlamö för ca 2 år sedan efter 3 år utan pengar, bra lägenhet eller ordning i mitt liv. Så skapa mig ett gott liv därnere.

Känns heludda för mig, spontana AB att planera ngt så här långt innan. Jag lever ju fortfarande här upp o har de gött, men min spark kommer från att jag kommer dra om 1½-2 års tid.

2008-01-06 19:41
låter som du precis har börjat uppleva synkronicitet, fortsätter du på rätt spår kommer du uppleva det mer och mer, halkar du av banan så dalar det istället.
livet handlar helt klart om att leva i nuet. att planera är för svenssons som låter sig luras av den illusion vi kallar för tid och inte har mod nog att leva i nuet. att planera och ha hela sitt liv utstakat ger en trygghet. förmodligen därför du hellre planerar och lever i framtiden än i nuet.

CHAO AB ORDO
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-01-06 19:50
om de var ett svar till mig? så kan jag tyvärr inte göra det jag vill utan denna utbildningen. kan inte flytta kan inte göra speciellt mkt alls. så att man planerar behöver ju knappast vara ngt negativt. som sagt sket sig allt för mig när jag inte planerade, hade kunnat dött på kuppen. så de här är enbart ett steg uppåt.

och när fan blev allt kallat för svenne för?
tycker tvärtom en svenne är ngn som lever i nuet, aldrig utbildar sig, samlar på sig lån ,skaffar barn som 19 åring "för alla mina kompisar har barn" etc. om vi nu ska börja använda svenne som en svordom.

2008-01-06 19:51
Jag försökte leva mitt liv som varje dag var den sista, men det slutade med att jag blev skitfull å sprang runt och grät "JAG VILL INTE DÖ!" hela tiden.

Nu försöker jag leva livet som varje dag vore ALLA ANDRAS sista. Ha så kul med mina vänner så ofta jag kan, tala om för mina närmaste hur mycket de betyder för mig, och verkligen säga till alla idioter vad jag tycker. Det funkar mycket bättre, och så har jag aldrig några problem med att låna pengar av folk- de kan ju inte ta de med sig när de dör iallafall.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2008-01-09 13:16
blunt-smoke - varken det ena eller andra var särskilt hett. men just i den diskussinen syftade jag på penga-grejen. sådär ironiskt på ett sorgligt sätt.
We call them winerbrods.

2008-01-09 17:09
När jag är på jobbet jobbar jag, när jag är i skolan pluggar jag, när jag är hemma är jag hemma. Att leva i nuet är även att leva för framtiden för mig, även om jag helt klart förstår din fråga.
It's only gay if balls are touching

2008-01-09 19:55
Rätta mig om jag har fel men används inte mindfullness främst inom psykiatrin för att behandla ångest? Något i stil med att man inte låter ångesten och oron ta överhanden, utan att man fokuserar på vad som egentligen händer här och nu.

Det här är inget område jag kan speciellt mycket om, det är bara vad jag hört så jag kan ju vara fel ute...
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny

2008-01-09 21:57
Mic_Styles: nej det används främst inom meditation, sedan används väl säkert de meditations metoderna mycket inom psykiatrin.. skrev ett ganska långt inlägg om det där uppe..