I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Angående nyår.

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2007-12-30 21:45

Angående nyår.

Vad är hela grejen med nyårsafton egentligen? Varför ska man fira in det nya året med skumpa och fyrverkerier? Varför ska man starta det nya året med en fet blyluva hemma i sängen?


Jag förstår inte hela hysterin med nyårsafton. Alla har så höga förväntningar om årets fest, den bästa festen på hela året. Folk springer och köper helt nya kläder just för en enda kväll. Planerar vad som ska hända flera månader i förskott. Köper fyverkerier för flera tusen. but why? Inte ens hälften av alla på festen (som någon stackare säkerligen blivit tvingad att ha) kommer minnas något ändå.


Jag har blivit besviken på nyårsafton varje gång i hela mitt liv. Just för att jag suttit där med nya kläder och höga förväntningar som jag byggt upp sen flera månader tillbaka. Det blir aldrig som jag tänkt mig, det blir aldrig lika underbart som i fantasin.

Ändå luras man till att göra om samma misstag varje år, varför?


En kompis vill att jag ska följa med henne på fest. Hon beskrev människorna som håller i festen som "lite småmysko" också sa hon att hon inte riktigt trivdes i deras sällskap. Varför i helvete ska vi åka dit då? Bara för att det är nyår så är folk som tokiga, dyker inget vettigt upp så åker dom till nån fest som dom i själva verket inte alls vill vara på. Varför inte bara skit i och stanna hemma istället?

-Nej, men det är ju trots allt sista dagen på året, då måste man ju ha roligt!

- hur roligt har man där man inte trivs?

Om man stannar hemma och sedan berättar det för folk, är det ungefär som att skriva nörd i pannan på sig själv med en svår buffad penna. Folk tycker genast att man är torr och tråkig.

Varför är det så? Är det bara jag som upplever nyår på det här viset?

- same shit, different color