I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En intressant teoretisk idé om att kommunicera snabbare än ljusets hastighet.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-12-27 16:48

En intressant teoretisk idé om att kommunicera snabbare än ljusets hastighet.

Kommer inte ihåg vem som berättade detta för mig men here it goes.

Om jag står på punkt A och en annan människa på punkt B.
mellan punkterna tar det 3s för ljuset att färdas. Det är alltså aslångt.
Om vi rent teoretiskt och hypotetiskt håller en lång pinne emellan oss
och rycker i den samtidigt som vi släpper iväg en ljuskälla så kommer vi
att känna rycket i pinnen innan ljuset hinner fram.

Detta går givetsvis inte i verkligheten men är en jävligt cool idé.
Och nu kommer säkert någon smart whoasnubbe säga att jag är en idiot men jag
vill påpeka att detta endast är en teori som någon har hittat på och att jag inte vill
säga att fungerar. Så, kan vi bara diskutera lite kring detta och kanske komma fram
till andra coolare förslag (seriösa) om snabb kommunikation.

Fred

"Skulle väl åka dit som en inbrottstjuv /
som bara vips dyker upp som en tillbakaspolad simhoppsbrud /"

2007-12-27 17:38
hihihi läste samma sak i illustrerad vetenskap^^
nej, det kommer inte gå. Pinnen är ju uppbygd av molekyler, precis som all annan materia. När en "ryckning" i pinnen sker är det ju så att pinnens molekyler rör på sig och "knuffar" på varandra. först när "knuffarna" når den andra pinnen kan man känna av att det är en rörelse i andra änden. dessa "knuffar" tror jag inte är snabbare än ljuset.

2007-12-27 17:38
äntligen får ja känna mej lite smart 8-|
Rappare

2007-12-27 17:57
C-Ro

men alltså..om det är som du säger....så vid just det tillfället...då A ryckt i pinnen och B inte känt av d....så har pinnen alltså blivit så mkt längre? efterssom den bara rört på sig i ena änden?? eller?
http://www.myspace.com/bizzlebeats

2007-12-27 20:02
Zom_B P23
ja fattar inte... pinnen blivit mycket längre...?

2007-12-27 21:03
tråden är rensad!

alla smartasses, särskilt potatissuger, kan helt enkelt låta bli att posta nånting över huvud taget, tack!!
vadå? jag dyster?

2007-12-27 21:40

Storebror är alltid vaksam.

För övrigt så var det ett relativt seriöst inlägg då kommunikation via telefoni måste ses som en av de snabbaste och bästa alternativen idag. Men visst, gjorde inlägget dig konfunderad så ska du självklart ta bort det. Varför försöka förstå när man kan trycka på "delete"? Det sparar en massa tid.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-12-30 00:33
varför rensad? finns hundratals trådare som är onödigare denna?? Dålig stil

2007-12-30 01:37
Rolig tanke! Den ska jag fundera på ett tag och återkommer senare med vad jag kommit fram till! :)
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-12-30 12:41
Alltså, för att svara på svaret med pinnen så tror jag den som kom på det här menade att pinnen skulle vara av sånt material att det gick fortare=) ( Hur nu det ska gå).

Men alltså, jag kan inte komma på någon roligare teori om kommunikation snabbare än ljuset...

Anyone?
"Skulle väl åka dit som en inbrottstjuv /<br> som bara vips dyker upp som en tillbakaspolad simhoppsbrud /"<br>

2007-12-30 13:01
iLLh: Diamant kanske?
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-12-30 13:21
kvantfysiken öppnar väl en del dörrar.
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-31 01:32
tror det är omöjligt att hitta ett sånt material^^
fast om man gjorde de skulle de nog gå :/

2007-12-31 01:48
aj det va en bra tanke där alltså, men ryktningen förflyttar ju inte sig riktigt liksom, det är pinnen förflyttar inte sig utan rör bara lite på sig, jag menar, hur snabbt går en "ryckning"?
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-12-31 05:39
finns ju förövrigt teorier om nån partikel som rör sig snabbare än ljsuet vad nu den hette :E
cry me a river!
--> thcrew
Admin

2007-12-31 13:49
Då borde man väl snarare vilja utforska maskhål och liknande.
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2008-01-03 15:39
Snuskig du är JP, :E

2008-01-03 15:57
denna kommunikation  är inte alls snabbare än ljusets fart eftersom pinnen inte rör sig snabbare än ljuset?

joda

Finns teorier om att det finns en "värld" för partiklar som rör sig snabbare än ljuset, men det är relativt ointresant då nästan alla fysiker i hela världen är överens om att man inte kan färdas i ljusets hastighet, alltså finns det ingen "väg" in i den världen. Men som bekant, Gallileo var en hädare på sin tid :)

Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*