I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Alkoholism, en sjukdom?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2007-12-19 15:26

Alkoholism, en sjukdom?

Jag har de senaste dagarna gått och grubblat på denna fråga. alltförofta får jag höra från en del personer som står mig nära att alkoholism, ja, det är något man själv väljer = man får skylla sig själv o man har fan inte rätt till hjälp för man har själv satt sig i situationen und so weiter.

men ja, iaf. så gick jag o tänkte om det nu är så, och om man inte har rätt till någon hjälp från samhället, ska vi då hjälpa folk med..exempelvis KOL, de har ju själva rökt sig till förstöra lungor? Vem skulle neka en människa som är döende i KOL hälp? varför är KOL en sjukdom om inte alkoholism är det? o ja..jag är verkligen inte påläst inom det här men vad säger ni? ska man se på alkoholism som en sjukdom?

och tillexempel där jag bor har vi femton lägenheter som är till för aktiva missbrukare (även droger och sånt då som egentligen är olagligt), vad tycker ni om det? och..det var nåt mer jag tänkte på men jag kommer inte på det nu..

aja shoot! säg vad ni tänker om ämnet