vad kom först?
hönan eller ägget? jag tror att någon form av djur har parat sig och fått till ett ägg så måste det ju ha varit? eller. vad tror ni?
ellt was here !
Varför just hönan? Det finns ju andra djur som också lägger ägg.
nu tog jag hönan som ett exempel ok?=
ellt was here !
Kan du inte ta något annat djur?
Hönan eller ägget är ju en fråga som filosofer har grubblat på i tyyyysentals år. Jag skulle tippa ägget, hönan måste ju ha kommit någonstans ifrån!
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!
äget måste ha kommit någonstans ifrån då också.. jag tror att två olika djur parade sig något hände *poff* abrakadabra 9 månader senare och hön mamman fick sig ett litet ägg :)
Moderator
2007-12-17 20:39
Ägget kom först. Det som la ägget var inte riktgt en höna men det som kläcktes var en höna. Alltså kom ägget först.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
LOL klart som fan att det inte går att avgöra, hönan utvecklades från dinosaurierna stegvis, och uppstod inte fullt utvecklad bara sådär en dag. Denna diskussionen gör mig lika irriterad som när man kollar på klockan och upptäcker att den är 13:38!!!1
Återigen så lyckas
South Park utomordentligt väl med att förklara just sådana här problem!
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
HAHAHA. I love sience
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
det var roligt men fortfarande så var det inte hönan som uppfann ägget, ska vi gå tillbaka väldigt lång tid så kan man väl hävda att det började med en primitiv växt som ändå inte riktigt var lika primitiv som de tidigare växterna som började med ägg, en halv miljard år senare kom hönan
http://www.kommandot.se/wp/
alltså det där VET jag. det var meningen att det skulle bli en dinosaurie. men nåt gick jävligt snett...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
-Nisse- Det var ju det jag menade med South Park-klippet ;P Retard Frogsquirrel!
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
potatissuger haha jaha jag missade vad alla andra skrivit eftersom jag visste att jag satt på sanningen. :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hahahaha! South Park är så bra. Det där avsnittet har jag missat!
Sweetangel, jaaaa! Hur kan det vara så svårt att förstå? Filosofer har INTE grubblat på denna fråga i tusentals år, sofister har förvirrat idioter med den i tusentals år. No offence, jag är bara cranky och avskyvärd.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.
då hönans förfädrar var äggläggare drar jag den rimliga slutsatsen att hönan kom ur ett ägg. inte särskilt rimligt att anta att en individ föds på sätt A för att sedan pang bom börja lägga ägg :)
cry me a river! --> thcrew
rätt ironiskt förövrigt att det finns folk som tror att detta är en fråga i bokstavlig mening :)
jag hade den frågan på ett biologiprovet en gång i tiden :(
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
"Är detta en fråga? Ja, om detta är ett svar." Måste väl ändå vara den mest klassiska av frågor/svar? :)
bajsaren hahah.. :) ägget kom före hönan, hönan kom före hönsägget :) vi hade en fråga om älgar på ett biologiprov där det dumma svaret var att man måste skjuta av älg. han var säkert älgjägare.
evolution obegripligt hur man ska kunna filosofera kring nåt sånt här, filosofer sysslar sannerligen med bryderier..
your the retarded offspring of five monkeys havin buttsex with a fishsquirrel, congratulations... och inte för o va sån men d här ska väl va i vardagsfilosofi?
jahaja, trodde jag läste i politik :S
Moderator
2007-12-20 22:40
Ni kan stänga tråden för jag har redan kommit med rätt svar.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Moderator
2007-12-20 23:16
Nej det är det ju inte. Någonting som inte riktigt var en höna la ett ägg och ur det föddes en höna. Eller kom hönan från tomma intet?
kaptenkrok, gud kanske förvandlade ett däggdjur till äggläggare bara sådär.. och sade, varde höna!
är den här tråden full med puckon eller smarta människor som är sarkastiska?
saxlerca, smarta sarkastiska puckon.
Moderator
2007-12-21 11:58
joda Det har du rätt i. Tror man på att Gud skapade djuren snarare än evolutionen så kom hönan givetvis först.
KaptenKrok beror vilken gud man tror på. Du kan tro på Gud och den evolutionära processen samtidigt.
man kan tro på tomten och fysik samtidigt :)
vet inte ens om det är någon filosofisk fråga. ett förenklat uttryck för att förklara att nånting inte absolut beror på en händelse utan att flera saker påverkat varandra samtidigt.
bperb hur menar du då? Att individen blev äggläggare OCH höna i en och samma individ? Är inte ett sådant stort genetiskt hopp rätt osannolikt? =)
aha, strunta i det där bperb.. du menade det jag skrev eller tänkte skriva igår.. dvs att det är ett bildligt uttryck för att beskriva det du just skrev, problemet med att veta vad som är orsak-verkan i ett samband.
ja exakt. jag ser inte vad som skulle vara så filosofiskt med frågan överhuvudtaget.
inte jag heller.
kan ingen hurra min liknelse :)
Moderator
2007-12-21 19:04
joda Jo jag vet, har själv sagt det i någon tråd. Men om man tror på att Gud skapade allt liv blir det som jag sa.
Det här är ju bara ett problem om man tror lite grann på evolutionsläran och samtidigt lite grann på skapelseberättelserna. Båda teorierna har utomordentliga svar, men mixar ihop dem finns inga svar. Det är alltså en ganska dum fråga, med två enkla svar eller ett mishmash av förvirrade teologer. Har egentligen inget med filosofi att göra, det är en rent biologisk eller teologisk fråga.
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.
visserligen ÄR det en filosofisk fråga, eller snarare en metafor man kan använda när man ska tala om nåt helt annat än hönor och ägg... att folk inte förstår det och tar det bokstavligen är en helt annan sak.
kaptenkrok nej, gud kan ha skapat allt liv även om han skapade det genom evo.
Moderator
2007-12-21 21:20
Ja men det var då en jävel till att vara envis! Du förstår ju vad jag menar. Väl?
han kanske vill ha en diskussion angående kreationism?
ägget kom självklart först, folk visste kanske inte att ett ägg egentligen är en enda stor cell och att världens största cell kommer i formen av ett struttsägg... vidare kan man säga att cellen kom mycket före fjäderfäet (hönan) så svaret är: ägget kom först.
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
du har visserligen rätt i att ägget (i biologisk mening) kom först, men ditt resonemang dödar all form av logik. du vet kanske att både prokaryoter och eukaryoter fanns och utvecklades i miljarder år innan äggläggande organismer fanns va?
zooman. ett ägg är inte en enda cell när det ploppar ut. tänk lite innan du skriver :) det obefruktade ägget är en cell ja. men det delar sig ju efter befruktning. det visste du kanske inte? =) sen syftar man självklart på hönsägget i denna inte alls bokstavliga fråga.
bperb P26 snackar du med mig?
joda eh joda, ett ägg är visst en cell när det ploppar ut.... den börjar dela sig efter det har ploppat ut,
tänk du innan du skriver ;)
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.