Omöjlig fråga
Om jag visar dig en boll och frågar: Vad är de för färg på bollen? Då säger du kanske röd för att du ser att den är röd och de gör jag me. MEN, sen visar jag den för en färgblind och han säger att den är svart. Vad är de egentligen för färg på bolljäveln då?? den kan ju inte vara röd eftersom den färgblinda killen ser att den är svart. i hans ögon är den svart och i dina är den röd...
då e den svart för färgblinda.
är det inte bara så att färgblinda inte kan namnet på alla färger? samt inte kan skilja på dom osv...
Kung i undre världen
dom vet att dom e färgblinda o vet nog va alla färger heter men kan inte se de själv..
då får man ju bara säga att man e färgblind
så man inte kan svara på de.
men när man är färgblind så ser man väl svart o vitt? då borde ju bollen vara svart?
ser färgblinda svartvitt?
work some magic
har för mig att dom kan se vissa färger men hundra procent på de e jag inte iaf.
Vad jag vet så har färgblinda ofta svårt för att se färgen röd och grön. Vid ett tillfälle då en färgblind ser någonting som är både rött och grönt kan då färgerna flyta ihop. Det är t.ex. svårt att urskilja ett grönt mönster på rött underlag. Frågan i sig är objektivt sett inte omöjlig. De flesta uppfattar bollen som just röd för att ögat och hjärnan tolkar den reflektion som kommer från bollen som färgen röd. Subjektivt däremot är det svårt då alla inte har förmågan att se reflektionerna från alla färger.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
svartvitt!?
det här är den bästa tråden ever.
färgblinda brukar ha svårt att skilja på vissa färger.
som exempelvis grön o orange.
ser du inte siffran i den
här bilden, ja då är du "färgblind"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
oj, nån hann före.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
När du föds så lär du ju dig att blå är blå, alla är med på det? Men om vi säger såhär att du får se världen genom en polares ögon... så kanske det han kallar blått skulle vara oranget för dig. Fattar du hur jag menar?
kown Det känns som om att subjektiviteten i "I min värld.."-argument inte passar så väl in i vetenskapliga diskussioner ;P
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Kan jag knappast vara en vetenskaplig fråga med tanke på titeln
Stämmer det förresten att killar har sämre färgsinne än tjejer? :S
Men det är ju inte en omöjlig fråga. Föremål reflekterar elektromagnetisk strålning som ögat och hjärnan sedan omarbetar till en färg. De som är färgblinda klarar inte av en del av detta och därav ser de inte färgen. Däremot kan man se på det ur en subjektiv synvinkel, för dem som är färgblinda är inte bollen "röd".
scrfmf.. tror inte kön har de me att göra eller?
Nej, det låter som en av många myter när det kommer till genus.
men okej för en färgblind är bollen inte röd men för nån som inte e färgblind är den röd... men då finns det alltså inget rätt eller fel svar på frågan: vilken färg är det på bollen? om en färgblind säger att den e t.ex svart, då är ju de rätt eftersom den är svart för honom. han ser ju en svart boll o inte en röd...
risfaktor.. de e lite knasig, som att man har slut me bläck på skrivaren.. kanske undersöka de varför o hur dom färgblinda ser? du e väl inte orolig att du e färgblind?
Säg våglängsområde 625-740 nm eller frekvensområde 480-405 THz då.
Killar har mycket sämre färgsinne.. Så det har visst men kön o göra..!! 100% säker :) Det är stor procentskillnad oxå!
Highfive anyone, anyone?
Niito.. va beror de på? killar har stort smarthet så färgsinnet inte finns plats?
Ser man i svartvitt så ser man ju väl ändå i "gråskala"? Det är ju inte antingen kritvitt ELLER kolsvart, utan t.ex. orange skulle bli någonstans i mitten, alltså grå, och röd skulle troligen bli lite mörkare grå. Dom ser inte färger men nyanser av vit/grå/svart
^ Smart sagt.
Moderator
2007-12-10 00:14
För en färgblind skulle bollen knappast se svart ut. Och vad den uppfattar bollen som är väl ganska oväsentligt om man ska bestämma vad bollen har för färg. Annars kan man ju lika gärna ta det så långt som någon sa tidigare att man vet ju inte hur en viss färg ser ut för någon förutom för en själv. Angående kön har jag hört att killar har lättare för att bli färgblinda och att vi får det från våra mödrar.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Niito Vad jag har läst och lärt mig är färglindhet vanligare bland killar. Inte att alla killar ser säme en tjejer. Så det beror på hur du menar, om du tänker på killar procentiellt så ja, då ser vi sämre. Om du tänker på en fullt normalt fungerande kille och en fullt normalt fungerande tjej så nej.
Bollen skulle fortfarande vara röd, spelar ingen roll vad den färgblinda killen ser. Färg handlar om vilket "ljus" som reflekteras respektive absorberas av ett visst matrial. Det handlar om ljus och inte om ögon. Annars kan jag skriva så här; Om jag håller upp en röd boll framför en blind kille, är bollen röd eller finns den över huvud taget inte alls?
Fred mellan folk - Krig mellan klasser
bollen skiter väl vem som kollar på den. Den absorberar alltid samma energimängd ljus, därför reflekterar den alltid samma ljus, vem som än kollar på den. Sen att de flesta människor tolkar reflektionen som röd gör inte bollen röd per automatik.
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
Vad jag tycker är mer intressant är: Har människor med olika ögonfärg olika färgseende? T.ex, du kollar upp på himlen, och säger att den är grå. Men om du hade bytt ögon med någon som haft en annan ögonfärg kanske denna skulle säga att himlen är lite gröntonig, och det enda som är är att alla bara kommit överens om att himlen är blå.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
I vissa kulturer ser man inte skillnad på grön och blå. Det är samma färg för dom, bara olika nyanser. Useless fact #34
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
E deffekt färgblind eller vad man ska säga. Kan inte skilja på mörka färger. Blir jävligt jobbigt om jag ska göra något viktigt, och oftas så säger jag inte vilken färg det är på saker och ting utan säger formen. Mörkhet och ljushet spelar stor roll för att jag ska kunna urskilja vilken färg det är. Exempel 1 Om jag har två mörkafärger (lila och blå), jag ser att det är två olika färger men vet inte vilken som e vilken. Tar hjälp med en blåpenna för att se om dom matchar med någon av frägerna (kör uteslutningsmetoden när det gäller färger, svårar blir det när det är grönt,rött och brunt i prickigklump. Då kan jag få det till att det bara är 2 färger.) sen mäter jag skillnaden. Exempel 2 Om någon pekar ut t.ex. en ljusgrön tröja, så kan jag få den till att vara biege. Exempel 3 (grundskolan) När jag var mindre rita jag ofta gräset brunt istället för grönt, och himlen kunde bli lila och så vidare. För mig som var det helt normalt. Kan hända att jag fuskar, och säger rätt färg för att jag vet det, tänker inte på det om ingen nämner det, har vant mig vid det._Mackan_Breaker_ P20 Lär ju ge ett svar på din fråga!
Men hur som hällst så tror jag att att alla som uppfattar färger rätt uppfattar det på samma sätt. Eftersom vi inte ser anorlunda ut i hjärnan och att färgerna ser ut som de gör beroende på hur många nanometer det är mellan vågtopparna på ljuset.
lättaste frågan jag fått på många år .. självklart är bollen röd, den HAR ju faktiskt den färgen. bättre att säga: Du slipar ett samurajsvärd i två timmar så det enkelt kan skära igenom stora feta grisar och kor.du ger det till en vanlig kille och fber han känna på eggen, han säger "shit , vad vasst det är ! Sen hämtar du en professionell fakir från indiens jungler och han rakar benen och armarna med det och säger ."hmmm, det är lite slött detta svärdet" Fråga: ÄR svärdet vasst ??"
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams
shit jag trodde tråden skulle handla om en svår fråga...
They call me....BBQ Lou, i got a thing for BBQ ribs :D R.I.P. Whoa !
Åh, alla dessa färgtrådar i vardagsfilosofi.. .)
Fyfan vad du låter dum!Vad är de egentligen för färg på bolljäveln då?? ...klart den är röd..... annars kan du tänka fuckat! du vet inte om han ser svart, han vet inte om du ser rött! Vem är färgbild:)?
Don't!
Sen kan bara killar få sjukdomen "færgblindhet" då det ær en X-bunden recessiv sjukdom. 8% drabbas. Olika øgonfærg ær relaterat till huden pigmentering, så blått ær minst pigment, sen grøn, sen brun med mest pigment. Då færgen inte sitter i pupillen, utan i iris, har det inget med færguppfattelsen att gøra.
maomakke & Mantis I dunno, vet bara att killar är allmänt mer färgblinda.. Eller det finns mer färgblinda killar än tjejer!
Highfive anyone, anyone?
Niito Aha såhär var det - Färgblindhet orsakas av en recessiv gen i X-kromosomen. Alltså den är inte dominat. Och därför är det mer sällsynt at ttjejer drabbas av färgblindhet eftersom tjejer har två X kromosomer. Det skulle innebära att tjejer skulle behöva ha den recessiva genen i båda X-kromosomerna för att drabbas av färglindhet. Det är alltså inte så att killar i allmänhet, alltså alla killar är mer färblinda. Men däremot är det fler killar som är färblinda.
färgblinda ser itne svartvitt,de är hundar? färgblinda ser fel på vissa färger,min pappa ser int skillnad på turkos o vitt,mörkgrönt och brunt,rosa och rött
Som afro_p sa så kan färgblinda bara avgöra om det är en mörk eller ljus färg. Men med det menas inte att allt är antingen svart eller vitt. Utan bara mörka eller ljusa nyanser av saker.
Jag är legendarisk
hahaha färgblinda ser för fan inte svart/vitt, som om de vore en gammal TVapparat. De har bara svårt för att tyda vissa färger. Sen kan inte en polare se blått som oranget och du blått som grönt osv. För färger har alltid samma ämnes uppbyggnad och de skapar en färgkod som alltid reflekteras på samma sätt. Och ditt öga/hjärna tyder den efter det. Som i datorer har färger olika färgkoder, som tex grön har: #00ff00 i RGB systemet. Och de förblir så.
Like hell yeah! Flock the seagulls on this mothafukka!
Det kanske är en onödig fråga.
Okej... vad fan är det för siffra i denna:
BILD Jag gissar typ 8 men ser absolut inte.
Cause I'm cooler than a polar bear's toenails...
ord är arbiträra. bollen är grömskfärgad.
cry me a river! --> thcrew
Mackan_Breaker_ P20 Min äldre bror har ett öga i blått och ett i grönt, jag kan be honom låta dom turas om att vara stängda respektive öppna och låta honom titta på saker, sen har vi svaret på den frågan!
Hehe! Man mackan Breaker förstår ju inte det att man ser med hjärnan ;)
mantis: Nej man ser inte med hjärnan, man ser med ögonen. Det jag hoppas du menar är att man inte ser med iris.
all fire burns, little baby, you´ll learn
Det gör man inte nej, men färgen på dina ögon reglerar hur mycket ljus dina ögon tar in. Så har jag lärt mig, ytterst tveksam till att det skulle vara någon märkbar skillnad.