I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Antivåldtäktskampanjen

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2007-11-22 22:35

Antivåldtäktskampanjen

Anledningen till att jag lägger tråden i Vardagsfilosofi istället för Politik är för att jag vill diskutera känslor och tankar framför lagar etc.


Av någon anledning blir jag irriterad när jag ser affischerna som finns i samband med antivåldtäktskampanjen.

Sämst enligt mig är bilden där en tjej och en kille sitter ner med var sin flaska i handen, vilket möjligtvis kan innehålla alkohol.

Bilden sänder enligt mig ut framför allt 2 signaler:

1. Killar vill bara ha sex
2. Tjejer vill inte ha sex


Eftersom min skola tycker att den här kampanjen är jättebra har vi också fått mail om att vi ska gå in på okejsex.nu och kolla efter själva. Sagt och gjort, efter en stund kommer jag in på sidan:

http://www.okejsex.nu/verklighet/fall_fran_verkligheten/hotell


Finns flera fall förutom just detta. Det som jag reagerade lite på vad dessa stycken

"Katarina följer aldrig med Patrik till hans rum. Hon gråter sig istället till sömns. Hon berättar inte för någon om vad som hänt. Vem ska tro henne? Alla gillar Patrik. Men hon mår väldigt dåligt och slutar efter en tid att träna konståkning. Någon polisanmälan blir det inte.

Det här exemplet är sammanställt utifrån flera olika fall för att ingen enskild person ska känna sig utpekad. Materialet är hämtat ur autentiska polisförhör som hållits med anledning av våldtäktsanmälningar. Namn och detaljer har ändrats. "


Om hon inte gjorde en polisanmälan skulle hon ju inte kunna vara med på sidan eftersom de är hämtade ur autentiska polisförhör? Jag förstår att denna historia är sammanställd utifrån flera olika fall (för det står nämligen i texten), men då borde ju inte just hennes delar vara med?


Sist av allt:

Jag är emot våldtäkt till 100 %, det är verkligen jättefel, hemskt och oförlåtligt. Det är bra att dessa problem uppmärksammans

Men den här kampanjen är ganska klantigt upplagd tycker jag.

Vad tycker ni?

Twang System fi de werl