I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"...flicka, MÖRK flicka, pojke"

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-11-13 00:11

Igår kväll satt jag i köket med familjen. Vi hade precis tagit en kvällsfika och talat om veckan som skulle vara över ett par tmmar senare.

Plötsligt började min syster att fnittra hysteriskt. I sina händer höll hon årets BR-katalog, som hon hade bläddrat genom en liten stund. När hon såg min skeptiska min och höjda ögonbry, lämnade hon över katalogen i mina händer och pekade på texten under ett par dockor. Under vilka variationer av dockan det fanns stod det "flicka, mörk flicka, pojke". Tog mig ett par sekunder, innan jag läste igen.

Som om det skulle vara en "normalitet" att vara ljus? Jag började också skratta ett par ögonblick, men sedan hejdade jag mig. För mina tankar gick till att det faktiskt inte är vuxna som brukar läsa i sådana kataloger enbart, utan även och kanske framförallt barn som inte ens skulle förstå att det stod "fel".

Visst, nu var det ju en enda liten sak i en leksakskatalog. Men kan inte många små saker påverka då de bildar ett sammanhang? Kan inte sånt här komma att hamna i bakhuvudet på en unge vars tankegångar kan komma att styras fel?

Vilka är era tankar?
Tycker ni att det är överreaktion att bli upprörd över något sådant? Har ni sett något liknande i någon media som du har reagerat på och hur har du då reagerat? Tycker du att man bara ska skratta åt sånt här eller borde man ta det på allvar? Tror ni att hon/han som rättade helt enkelt missade det eller läste den faktiskt utan att reagera eller gjorde det fullt medvetet för att "främja den vita rasen"?

(Seriösa svar, tack. Vill ni skriva att jag är onödig eller dum i huvudet, så skriv det i ett gästbokinlägg eller ett pm...Men låt tråden vara ren!)

Delam tange barat

2007-11-13 00:16
Jag vet inte, hon kanske skule kallas "flicka 2" istället för at tman inte skulle ta fel på vad man beställde... Men då skulle ju folk tycka det vore konstigt också...

Men jag tycker väl ungefär det e i samma klass som att nogger black e rasistisk yess...

I det här landet är det tabu att fråga folk vart dom kommer ifrån...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-13 00:17
Det är väl klart att det är normalt att vara vit i Sverige? Och antagligen skriver dom ut vilken färg dockorna är för att underlätta för eventuella barn som läser.

Och på vilket sätt "främjar" skribenten den vita "rasen"?

Så, ja, jag anser att du överreagerar som blir upprörd.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2007-11-13 00:45

hiccory P22 Jag menar att jag tycker att det borde ha stått "ljus flicka" och "ljus pojke". Ska man uppmärksamma att den ena flickdockan var mörk, borde man ju uppmärksamma lika mycket att den andra var ljus?

luthgr3n X0
Men det stod ju inte "ljus flicka" utan bara "flicka". Menar du då att det ska ses som onormalt att vara mörkhyad i Sverige, bara för att det är färre som är det? Jag tycker inte det känns helt ok.

Jag påstår inte det, men det finns väl det alternativet också; att den som skrev det gjorde det fullt medvetet för att den hoppades på att det skulle föra med sig sådana konsekvenser som jag talade om. Inte för att jag ser det särskilt troligt, men kanske kanske möjligt?

Delam tange barat

2007-11-13 00:55
Rachel

Normen är väl att vara ljus i Sverige? Det ligger ju inget rasistiskt i det. Det är bara ett faktum.

För övrigt så verkar det ju inte finnas gränser för hur långt häxjakten på rasism ska få gå. Det här känns lite överdrivet att reagera på. Som när GB släppte Nogger Black ungefär.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2007-11-13 01:05
Majoriteten av Sveriges befolkning är ljushyad (och kommer vara det i ca 50 år till). Dockor har i allmänhet ett utseende som påminner om landets folkmajoritet. Alltså är det helt logiskt att den svenska standarddockan är vit och en mörk docka betecknas som "mörk dock". Precis som en leksaksaffär i Zimbabwe sannolikt benämner en mörkhyad docka "docka" och en ljushyad dito "ljus docka".

Om du blev ledsen i ögat på riktigt av BR-katalogen kan du ju alltid vända dig till DO. Tio miljoner skattekronor senare kommer tingsrätten troligen konstatera att det är oförsvarligt att dela in dockor i raser. Världen är räddad
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-13 01:11
ZosKiaCultus X0 Jag bad om seriösa inlägg. Var det så förbannat svårt? Jag vill inte disskutera orden negress eller neger, två trådar har redan spårat ur...Räcker inte det?

Läs vad trådjäveln handlar om igen. Bidra sedan med något vettigt till disskutionen, annars behöver du inte tillföra någonting.
Delam tange barat
Producent

2007-11-13 01:12
Jag kan hålla med om att det är lättolkat så som att "flicka" är originalet och "mörk flicka" kan framstå, som någon typ av avart som inte riktigt är en flicka, men nästan.

Tycker inte att det är i samma klass som nogger black, det va bara stört. Det här däremot är faktiskt något att fundera över. Något som inte bara existerar i barnvärlden utan framför allt i vuxenvärlden.

Hur många gånger har ni i nyhetssammanhang hört "tre svenska män våldtog en kvinna", nej då är det nog snarare "tre män våldtog en kvinna". Har dessa män t.ex. afrikansk härstamning, framgår detta ofta tydligt i brottsbeskrivningen.

Det i katalogen, precis som nyheterna är aldrig något som skaparen gör med flit. Det är helt enkelt ett instyrt mönster, som fortsätter så länge människor fortsätter med det och i sin tur undermedvetet påverkar andra att fortsätta med det.

Sen finns det självklart en rädsla i sverige för att trampa på tårna och man aktar sig hela tiden för att hålla sig på så långt avstånd som möjligt från begrepp som diskriminering. Det kan bli lite överdrivet. Men samtidigt ser jag inget fel i att kämpa för att respektera alla grupper av människor.

2007-11-13 01:14
jag vet det var därför jag skrev ignorera inlägget.men tråden kommer ändå spåra ur o handla om vem som egentligen är invarndare,blatte ,svenne neger osvs

2007-11-13 01:18
Hur många gånger har ni i nyhetssammanhang hört "tre svenska män våldtog en kvinna", nej då är det nog snarare "tre män våldtog en kvinna". Har dessa män t.ex. afrikansk härstamning, framgår detta ofta tydligt i brottsbeskrivningen.

- Precis. Fast tvärtom.
Producent

2007-11-13 01:20
mästerkatten

förstår hur du tänker, men det vill jag nog inte hålla med om.

2007-11-13 02:28
Som om det skulle vara en "normalitet" att vara ljus?

Ja, man kan säga att det är mest normalt att vara ljus i Sverige utan att vara rasist. Men jag förstår hur du tänker, det finns mycket sån småskit överallt...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-11-13 02:37

Men herregud, eftersom vi är i Sverige utgår vi från att dessa män är svenskar om inget annat nämns. Om dessa män varit norrmän hade vi garanterat fått reda på detta, oavsett hudfärg...

... sluta vara så jävla GB-glassfjantiga!

2007-11-13 10:18
När jag var liten så ringade jag in leksakerna som jag ville så jag behövde inte läsa. Det hade faktiskt räckt med docka 1 & docka 2, men jag tror inte det var illa menat, och jag tror inte "mörka flickor" skulle ta illa upp om dom läste det, skulle nog snarare bli glada att det ens fanns dockor som liknade dom själva.

2007-11-13 12:29
Hmm, frågan är väl om "mörk" fyllde någon självbärande funktion som inte är smårasistisk. Finns det någon som inte ser att dockan är mörk? Knappast. Så då har man utgått från att flickor är vita. Vilket säger något om dom som gjort det.

Sånt hör uppenbarligen inte till ovanligheterna men förstärker säkert otrevliga trender i samhället, om än i ganska liten utsträckning. Samlat får det effekter på hur folk tänker.

Vet inte om det är något att bli upprörd över. Det är något man bör vara medveten om, tycker jag. Då minskar risken för att man själv skulle göra något liknande.

2007-11-13 13:29
Sånt hör uppenbarligen inte till ovanligheterna men förstärker säkert otrevliga trender i samhället, om än i ganska liten utsträckning. Samlat får det effekter på hur folk tänker.

håller med. borde man inte sträva efter att inte dela in folk i raser alls?

2007-11-13 13:41
Ja men det e väl klart att ungarna vill ha vita dockor. majoriteten ungar i detta land är vita själva ju. Sluta hacka på ungarna.

2007-11-13 14:19
"Jag e mest upprörd över atte inte verkar finnas någon kinesdocka. Och gud förbjude atte stod att dockan va en kines docka! Sverige i ett nötskal."

Men seriöst är det verkligen så att vi i sverige ska vara rädda att fråga nån var den är ifrån?

Viker av lite men jag tycker fan det är läskigt att man ska bli sedd på som nån jvla rasforskare om man är intresserad av andra kulturer...

2007-11-13 14:25

Om nån frågar mig vart jag e ifrån om jag tex skulle resa i turkiet skulle jag inte flippa o säga "vad spelar det för roll jag är en människa"

2007-11-13 15:08
mästerkatten:

- Precis. Fast tvärtom.

Allvar? Menar du att det framgår när det var en etnisk svensk förövare men inte annars?

Jag tycker det är tydligt att det t ex i signalement när den avviker från normen, dvs i det här fallet inte är vit. Det är ju sånt som får främlingsfientliga att tro att det bara är invandrare som begår brott; de tittar på efterlyst och det selektiva minnet gör att de bara kommer ihåg signalementen där etinicitet beskrevs (och den då var icke-svensk).
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2007-11-13 18:53
varför skulle mörk vara fel? e d en mörk docka är det en mörk docka... inget mer med det...
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change

2007-11-13 19:09
Anser inte att det är något konstigt alls, är ju en mörk docka. Tycker den som anmäler BR för något sådant skapar ett problem av något som ej är ett problem.

2007-11-13 19:26
Jag tror inte att ungars tankegånger styrs fel bara för att dom läser vad som faktiskt är sant på bilden. Hade varit värre om det stod GRÖN flicka fast att ungen var svart/vit.

Sen så är det väll inte häller jätte så konstigt att lägga till att det är en mörk flicka när vi bor i sverige. Särskillt inte om det är en äldre generation som skrivit i katalogen.

Samtidigt hade väll samma tanke flugit förbi i mitt huvud också men knappast så jag hade reagerat på det eller tänkt på det längre än i två sekunder.

2007-11-13 22:48
Som om det skulle vara en "normalitet" att vara ljus?

inte för att vara en jävla besserwisser men ibland måste man ju,
det är väl precis vad det är? i dockornas värld är det normala att vara ljus. En docka är ljus om inget annat anges.

cry me a river!
--> thcrew

2007-11-14 00:18
i dockornas värld är det normala att vara ljus.

...och även i Sverige...

Sluta vara så rädda, bara för att en människa inte är färgblind gör inte denna till rasist. Är det inte normalt att vara vit i Sverige eller var vill ni komma?

2007-11-14 02:15
Håller med askin..

Okej, visst det är ju uppenbart av bilderna om dockan är ljus eller mörk så det kanske var onödigt på det viset.. Fyller ju då ingen egentlig funktion att påpeka vad dockan har för färg.

Men tycker inte att det är så mycket att haka upp sig på.. Jag tror inte att det har någon som helst rasistisk påverkan hos folk. På vilken nivå skulle det vara isf? Hur skulle det styra en unges tankegångar fel?

Det fanns väl inget i katalogen som antyder på att den mörka dockan skulle vara "fel" på något sätt?
Tror inte att det leder ungar in i ett tankesätt som blir rasistiskt om dom inte får något sorts intryck av att det är fel att vara mörk av personer med sån åsikt i sin omgivning.

2007-11-14 05:55
Det borde stått neger. Då hade man kunnat diskutera saken.
Nu är det fanimig som att göra en vansinning insndaren för att tidningen tryckt texten äppelträd under en bild av äppelträd.

2007-11-14 10:33
jag hade en svart docka som hette negerdockan när jag var liten, inte växte jag upp till en rasist för det.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2007-11-14 11:39
Misery

haha hade jag med.
Det roliga var att jag och alla mina kompisar ville enbart leka med henne av någon anledning. Så vi ratade de "vita" dockorna.

2007-11-14 17:10
Misery_chick

Haha min kompis lillasyster hade också en docka som hette negerdockan. Eller igentligen hette den Aisha, men det var ingen som sa det. Alla sa negerdockan.

2007-11-14 19:18
visst, det är en bagatell i sig. men det uttrycker ju ändå något slags postkolonialt synsätt, där den mörka dockan utgör det andra. den vita dockan är rätt och slätt en docka, den mörka dockan är en mörk docka.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2007-11-14 19:19
oj. nu kallades visst dockorna för flickor. men iaf.

2007-11-14 19:24
Var la tur att dom inte skrev "neger""svart" utan just Mörk.. Eller ska det bli olagligt att säga sånt oxå.. haha shit, sverige asså:D
be the change
Producent

2007-11-14 19:37
haha men fan, jag tycker faktist det är lite fel av dom att skriva så.
Jag minns själv väldigt väl när jag var liten hur känslig jag var för sånt. Bara jag hörde ordet neger blev jag nästan gråtfärdig (jag gick i tidiga grundskolan) och de blev jämt å ständigt små bråk pågrund av folk som gjorde sig roliga av min hudfärg.

och on top of that är jag helelr inte neger, blatte är isåfall det rätta ordet (då jag är från el salvador), men det var ju inget som småbarn brydde sig om, allt som var lite mörkare än det "vanliga" var ju liksom neger:P...
haha men ohwell, min åsikt är iaf att Da Author inte borde skrivit så

PEYYYSSS
I'm Just A Human

2007-11-14 21:40
DenApa

du tar alltså åt dig om någon kallar dig mörk?

För de hade ej skrivit -neger- i tidningen, hade de skrivit så hade jag varit först med att skicka in protestlista.

2007-11-14 21:54
La_Latina 

grejen är ju att en vit docka kallades "docka" medans en mörk docka kallades "mörk docka"

2007-11-14 22:20
Jag vet vad "grejen" är.
Men jag anser att man överreagerar om man tycker detta var något konstigt eller upprörande.

2007-11-14 22:26
man behöver inte bli upprörd över det. det är ju bara intressant hur hela fenomenet kommer till uttryck i en leksakskatalog, eftersom det avslöjar hur människor i allmänhet tänker, att den vita dockan i katalogen verkligen är normen.

2007-11-14 23:18
Vet inte om det redan är skrivet, men i Sverige är det just en "normalitet" att vara vit. (Ursäkta den klumpiga formuleringen)
Hade det vart en leksakskatalog i Gambia hade det förmodligen stått "flicka, vit flicka, pojke." och ingen hade reagerat.

and THAT you can quote...

2007-11-14 23:43
exakt..
be the change
Toastare

2007-11-14 23:53
Håller med de som skrivit att majoriteten i Sverige är vit och det då räknas som det normala.

Jag hade också en sk. "negerdocka" när jag var liten och de kallades så av dagisfröknar etc.

Barn tänker inte så mycket på sånt här och de som använder dockorna kan förmodligen inte läsa.

Tror det är bättre att inte var för överkänslig heller när det gäller sånt här. Barn som leker med dockor är just i den åldern då de upptäcker att vi alla inte ser likadana ut.

Jag kan tycka att det blir för PK med att skriva "ljushyad docka, mörkhyad docka, ljushyad docka"

Jag skyller allt på Emma!

2007-11-15 00:24
snorty
det är inget postkolonialt det råkar helt enkelt vara det normala med ljus hudfärg och därmed finns det ingen anledning att explicit ange attributet.

I sverige är det säkert allt annat än ovanligt att man utelämnar att en bil har en manuell växellåda tex, medans man skriver ut att den har automatlåda helt enkelt för att vi utgår från att en bil har en manuell låda om inte annat anges, precis som en docka är ljus om inte annat anges.

Sluta leka yvonne ruwaida och leta rasism och förtryck överallt.
Att ljusa dockor är det normala och mörka dockor är det abnormala i sammanhanget beror inte på postkoloniala synsätt utan är helt enkelt en avspegling av vår befolkning.

Du tror väl inte att det normala är att dockorna är vita överallt på jorden?

cry me a river!
--> thcrew

2007-11-15 00:26
folk är så PK. Hahahaha.

2007-11-15 00:41
joda

jag påpekade att det kunde ses som ett slags postkolonialt uttryck. eller inte, jag bryr mig egentligen inte så mycket om vilket.
jag tycker personligen ingenting särskilt om det.

det är helt klart, som jag redan påpekat, en bagatell, som jag inte tycker man behöver uppförstora betydelsen av.
men det kan vara lite intressant att reflektera över vad som blir norm och vad som hamnar utanför, vad som inte behöver beskrivas vidare, och vad som kräver ett extra adjektiv - i någonting så trivialt som en leksakskatalog, om man hittar någonting sånt här. som tidsfördriv.

2007-11-15 02:04
snorty
det kan ses som en utomjordisk konspiration också, allt beror på hur vriden man väljer att vara.

men det kan vara lite intressant att reflektera över vad som blir norm

det som blir norm är det som är normalt, dvs vanligast förekommande. Förstår inte det intressanta i den reflektionen.

Det normala i sverige är att vara vit då det är det vanligast förekommande i populationen. Det avspeglas på dockorna av förklarliga skäl och det normala för en docka är därför att vara vit.

och vad som hamnar utanför, vad som inte behöver beskrivas vidare,

det normala, självklara, lämnas utanför. att bilen har 4 hjul, bälte, radio, växellåda etc lämnas utanför, medans det nämns om den skulle haft 6 hjul, speciell stereo, automatlåda, racingbälte etc..

och vad som kräver ett extra adjektiv
allt som avviker från norm och behöver förmedlas.

om 99% av alla foo är röda och du vill sälja en blå, ja då skriver du blå foo av uppenbara skäl.

Av uppenbara skäl vill kanske både ungen och morsan veta att dockan är svart, antingen för att hon vill köpa en svart eller för att  inte i tron om att hon köper en vit docka får en svart i brevlådan.

Visst, går väl bra att leka med en sån, men man vill gärna veta vad man köper eller hur? Köper du en röd tröjja vill du inte få hem en grön.
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-15 02:53
joda

eller så kan man se på bilden vilken hudfärg dockan har. det är ju det som diskuteras.
självklart är vita norm i sverige, tillsammans med manuella växellådor, heterosexualitet, och så vidare. jag tror inte att till exempel en sån här produktbeskrivning är resultatet av en konspiration eller att det är en medvetet ondskefull handling.
jag tror att det handlar om en helt vanlig outtalad premiss, som ingen reflekterat vidare över. nu gick den här tråden istället ut på att man skulle göra det.
jag kollade i br:s katalog på internet om jag kunde hitta dockorna som omtalas, men de dockor jag hittade som fanns i olika hudfärgsvarianter hette både "ljus flicka" respektive "mörk flicka.

2007-11-15 07:44
När min mamma var i afrika och skulle köpa plåster så var plåstrerna svarta.

Hur ska man nu då skilja på dem? Ska man säga "plåster och svarta plåster?" Eller "plåster och ljusa plåster"?

Om man i sverige går och ber om plåster så får man nog ljusa plåster. Vill man ha svarta plåster antar jag att man tydligt måste utrycak det också - "Har ni några svarta plåster?"

Så jag tror och det tror, jag säkert alla andra förstår också, att man behöver knappast tydligare utrycka att dockan är ljus i dethär landet för att folk ska föreställa sig en ljus docka?
Det borde väll vara lika vanligt som ljusa plåster igentligen?

2007-11-15 08:02
eller så kan man se på bilden vilken hudfärg dockan har. det är ju det som diskuteras.

Självklart, men det är ju inte bilden du skickar in beställning med utan tillhörande nummer som för att underlätta för kunden kommer med en tillhörande beskrivning som sig bör.

mantis,
nej svarta plåster är ett resultat av kolonialismen :E
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-15 08:11
joda

Och beiga (ljusa) plåster är en afrikansk uppfining va?

Vi kanske plåstrade om varandra med plåster som passade varandras huvfärger.. Äkta kärlek!

2007-11-15 11:40

Han som skrev det gjorde det helt fruktansvärt uppenbart för att "främja den vita rasen" och sprida sin nazistpropaganda, och vilket ställe bättre att börja sitt världsherravälde än i en leksakskatalog?

Signatur får rum här
Producent

2007-11-15 13:33
La_Latina

Jag var liten och JO jag tog åt mig om jag blev kallad mörk faktist, om inte den som sa det menade det som positivt, men hur ofta säger små barn något sånt liksom.

Jag menade altså att små ungar kan vara väldigt känsliga mot sånt, som då jag var, fast aa jag kanska bara var lite väl mesig som liten
I'm Just A Human