I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

känslan man har/ kometen kommer

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-11-08 10:10

känslan man har/ kometen kommer

Öh ok, tänkte att whoa kanske kunde hjälpa mig här.
Jag har under en period step by step gått ner mig i ett rätt destruktivt tanketräsk och det hela gör att det känns som om jag förlorar greppet om verkligheten. Man byter riktning och förhållningssätt hela tiden, fattar inte vart man är påväg och har ingen stor livsplan. Alla andra är så jävla driftiga och tänker och skapar det som det finns rum för i sin kreativitet. Jag ryggar bara tillbaka av tanken att skapa, även fast jag känner enormt behov av det, men att inleda något leder bara till att jag lägger ner det efter fem minuter.
Sen den här klumpen i bröstet (som jag tror ni känner till kära vänner), som är så jävla gnagande. Kometen kommer känsla, tanken av att snart kommer kulmen av småångesten, men jag lyckas trycka bort det. Det leder till att jag helst av allt bara vill ligga under täcket där det är varmt och man slipper göra något annat än att sova. Jag menar, är det bara värdet, att man bor i Sverige, att man är tonåring? Det låter säkert som att jag är sinnessjuk nu haha, men jag är väl rätt dålig på att formulera tankar bara. Vafan gör man, orkar inte gå runt utan lust på någonting och ångest gnagande i bröstet. Och vill inte lösa det hela med att äta något jävla piller eller få självbekräftelse av någon snubbe. Var bortrest förra veckan, mådde fett bra, för man hann inte tänka på elände. Är det ok att fly iväg, eller måste man möta demonerna här på hemmaplan?
Tror inte ens någon kommer att läsa detta men fick något infall nu av att skriva lite kunde hjälpa.
brist på flow.

2007-11-08 10:51
peck.

När man är 18 mår man jävligt dåligt. Det händer dom flesta, det är mörkt en stund och man vet inte vart livet bär en. Det blir nog bättre när du sätter upp ett mål som du strävar emot, en resa t.ex som du nämnde. Demonerna finns inte bara på hemmaplan, de kommer följa med dig men din nya miljö och glädje kommer besegra dom, när du kommer tillbaka till Sverige kommer du va en gladare människa.

För allt i världen, ta inte ett skitjobb just nu. Skjut upp det i såna fall, annars kan du lätt hamna i ett bittert mönster som kommer köra ner dig tills du insett att du inte behöver kämpa mer för att komma upp.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2007-11-08 11:12
Tack.
I will try to keep that in mind!

2007-11-08 17:50
cest la vie..
mörker ångest kyla ångest skola ångest städa ångest möblera klart ångest...

tänk om man fick gå i ide =(
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-30 19:47
åh ibland är det så skönt att läsa nått som stämmer in så bra med en själv:
"Jag har under en period step by step gått ner mig i ett rätt destruktivt tanketräsk och det hela gör att det känns som om jag förlorar greppet om verkligheten. Man byter riktning och förhållningssätt hela tiden, fattar inte vart man är påväg och har ingen stor livsplan."

Jag kan gå från att tycka att jag är bäst och inte behöver nåågon till att tro att jag skulle kunna bli en crack addict imorn och vara bi.(?! skrämmande tankar!)
Det läskigaste är att när jag deppar riktigt hårt så låter allt jag tänker så sjukt möjligt. Så kan jag böla sönder mig tills ja kanske får fokus på nått, slutar tänka o blir helt lugn o glad igen. Tills jag typ påminner mig själv igen om att jag har "issues" (?). It's le crazy.

Mitt vardags/socialliv är ganska oaktivt också vilket nog inte hjälper till direkt.
Att skriva om de känns inte heller bra då man typ borde ignorera o glömma, men, tankarna gnager.

Vet inte om de här hjälper dig, men du är iaf inte ensam :]
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-30 22:06
BENZO!

2007-12-31 06:23
det kallas för "rites of passage". eller helt enkelt pubertet..
det går över, gör det inte det finns risken att du behöver sånna där piller, sen sitter du där, på samma ställe och äter samma piller resten utav livet.
det finns såklart andra val möjligheter. man kan alltid gå tillbaka och bli en "black brother". bli en svensson, jobba tills man blir pensionerad, sen sätta sig i soffan framför tvn och vänta på att få dö.

lr så gör man det där andra, det där som inte många törs, men som alla drömmer om att göra i hela sina liv, till och med pensionärerna framför tvn
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-12-31 09:54
Tror jag känner nå liknande men vet inte.
Det är för mig som så att, när jag vet att jag har en massa skoj framför mig blir jag helt upprymd i en kvart, sen suger alla tankarna om att, efter det roiga är det back to work igen.. Åsså blir jag nestämd som fan. Sen försöker man blockera ut alla tråkiga och ångest laddade tankegångar med det här roliga jag ska göra.. Då blir allt skitfett nice i en kvart igen.. sen så går det oftast runt sådär..

Aldrig känna sig bekväm på någotvis skulle jag vilja formulera det..
work some magic

2007-12-31 16:03
Du är deprimerad, många unga blir det när dom har för mycke fritid. Det gäller att sysselsätta sig så man slipper tänka så mycke, att vara social är viktigt..
Vet precis hur du känner, man undrar vafan meningen med livet är, vad gör man på denna jord. Ar det verkligen så att vi bara är ett par för smarta köttklumpar som vandrar omkring här tills att blir svart?
Ibland önskar man att man var ytlig och hade lågt IQ så kunde man ta något skräp jobb och bara vara nöjd me livet för att det är hockey på tv.

Men som sagt du måste besegra dinna tankegångar, jag kämpar själv me de atm, du måste hitta något du brinner för något som ger mening åt livet. Eller bara försöka uppskatta att du har de bättre än många andra på denna planet, se de små sakerna här i livet.
my name is xelly smelly

2007-12-31 16:27
lär dig uppskatta det lilla i livet.

Häng inte upp dig på vad som komma skall.  Andas.  

Gott nytt år.
mama said knock you out

2008-01-07 15:27

bra beskrivning, känner samma livsskrisångest. förhoppningsvis lugnar det ner sig om man hittar sig själv och sina mål i livet, får göra det man vill göra etc.

2008-01-07 21:36
Det du skriver passar väldigt bra in på mig också.

Jag läser en utbildning som mest är tråkig (ekonomi, who could have guessed?) pga att jag inte kan bestämma mig för vad jag vill göra. Detta avspeglar sig i mina studieresultat som är långt ifrån lysande samtidigt som lobotomerade miffon får VG på den ena tentan efter den andra. Har inga direkta mål och det enda som får mig att må bra är att resa bort och koppla bort allt tråkigt på hemmaplan.

Har funderat på att fly och bosätta mig i en stuga nånstans och bara strunta i allt men jag är alldeles för feg. Samtidigt är min största skräck att jag fastnar i något halv-schyst svensson-jobb där jag dör av tristess utan att bli ekonomiskt oberoende.

En tsunami av ångest sköljer med jämna mellanrum över mig och jag får lust att bara sova en vecka i sträck.

2008-01-07 23:13
jag är 18 och känner inte mig det minsta deppig. Är en glad kis.
se det ljusa i allt och ta en dag i taget för att slippa fundera så mycket inför framtiden.

men många som känner som dig nu, vinter(mörkt och jävligt), går snart ut skolan och kanske inte har fast planer för din framtid?
Allting löser sig, bara man lever i nuet och vågar ta chansen när den kommer.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2008-01-08 20:27

Hmm, det där är knepigt. Jag tror att det kan hjälpa att inte tänka att det finns någon slags normalmänniskomall att leva efter. Bättre att leva på ett sätt som man själv mår bra av än att försöka passa in i något som ändå inte finns.

Nu säger jag inte att du ska ligga och slagga under täcket hela livet men om det känns bra för tillfället så kanske du ska göra det?
Angående demoner/ångest tycker jag att det hjälper ibland att inte försöka förtränga eller trycka bort det utan tänka grundligt på det och försöka bearbeta det. Skjuter man bort det kommer det bara tillbaks igen, bättre att möta problemen direkt, kanske det inte känns lika jobbigt nästa gång liknande tankar/känslor kommer.

Aja vet inte om det går att få nån klarhet ur det där, är hyffsat stressad. Lycka till

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.