I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ondska och Godhet

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2007-08-19 01:51

Ondska och Godhet

Diskuterade med en polare om ondska och godhet så var tvungen att skriva av till Whoa och höra om era tankar :).

Enligt mig så kan man inte mäta om någonting ÄR godhet eller ondska. Jag tycker att godhet och ondska tolkas av varje individ och hur man ser på godhet/ondska påverkas genom ens erfarenheter, uppfostran etc. En individ kan säga att dom TYCKER att någonting är en ondskefull eller god handling men inte att det ÄR en god/ond handling.

Enda sättet att säga att någonting ÄR ondska eller godhet är om det finns någon domare (t.ex. en gud) som bestämt exakt vad som är godhet eller ondska. Eftersom vi inte VET att det finns en domare (som en gud) och vad (eller om) denna gud (förutsatt att en gud existerar) ser som ondska eller godhet kan vi inte avgöra vad som är ondska eller godhet. Säger någon att det är en ond handling att slå ihjäl någon så är det just denna individs uppfattning och denna specifika handling. Att då säga att detta ÄR ondskefullt är att tala som om man själv är domaren och avgör vad som är ondska och godhet.

Kortfattat: Eftersom vi inte vet om en domare existerar och vad denna domare skulle avgöra vad som är godhet eller ondska så kan man inte säga vad som ÄR ondska eller godhet, utan endast hur man själv tolkar handlingar etc. Varje individ kan däremot tolka Godhet och Ondska, vilket präglas genom erfarentheter, uppväxt etc.


Ska lägga mig och är trött. Inte orkat läsa rätta/läsa igenom så hoppas inte man skrivit för flummigt ;). Läser igenom imorgon.  Peace & Love