I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ska människan vara ond?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2007-08-15 22:58

Ska människan vara ond?

Jag antar att jag kommer få en massa religösa människor efter mig, eftersom dom inte är så ohatiska som bibeln, koranen eller nån annan bok dom följer vill att dom ska vara. Men jag tänker ändå ta upp det här ämnet.

Om vi tittar på mänskligheten från ett naturligt perspektiv, instinkter och så vidare, så har vi homo sapiens sapiens två mål med livet. Eller egentligen ett, vi vill överleva tillräckligt länge för att kunna föröka oss. Sen om vi tar det faktumet och med hjälp av det granskar våran moderna livstil så är det nästan självklart att vi beter oss som vi gör. Vi kan ju tex börja med att titta på det vanligaste mordmotiven. Svartsjuka eller pengar. Annat vi också mördar för är status, som tillsammans med svartsjuka och pengar visar att det handlar om våra primära mål. För för att kunna sprida familjen vidare måste vi ha sex. Och för att kunna ha sex så måste vi kunna få till det, och för att kunna få till det så måste vi ha någon form av kvalitet som gör det motsatta könet intresserad. Vare sig det är pengar, utseende eller makt.

Ni ser vad det här leder till antar jag? Vi behöver pengar för att överleva, men någon gång i evolutionens historia så började de som överleva få makt. Den hade många kor kunde också få mycket kläder. Den som hade varma kläder kunde överleva vintern. Ni hajar?

Med teknologiska framsteg fick vi tid över till att göra annat än att jobba, äta, sova och föröka oss. Vid denna tidpunkt bestämde evolutionen eller kanske högre makter att vi skulle skaffa oss fritidsaktiviteter. Från början var det bara rika som hade tid med att utöva dessa aktiviter. Men med tiden så fick fler och fler tillgång till detta. Så blev det en del av vår vardag.

Nu kanske det ser ut som om jag totalt glömt bort en viktigt del i livet. Vänskap. Men det förklaras också med överlevnadsmotivet, För att kunna jaga effektivt så bildade människorna grupper och på så sätt var det lättare att överlista djuren. Nu behöver vi vänner mest för att kunna byta tjänster och få någon sorts status utav det.

Enligt mig är att stå och se på nästan ett värre kriminellt beteende än att utföra dådet. Jag kallar det ondska, att göra så att andra lider med vilja. Eller att bara se på och skita i att andra lider.

Men självklart får jag ju tänka om. För våra naturliga instinkter har skapat egoismen. Man tänker på sig själv och möjligtvis sina barn. Det är ego och egos barn som är våran värld. Även om vi, som tur är, utrustade med en liten grej som kallas empati, Enligt mig är det denna empati vi ska försöka styra oss åtminstonde lika mycket som våra naturliga behov

Ja, naturen skapade oss onda och det bästa vi kan göra är att försöka hålla ondskan under kontroll. För vi lever i en värld med bumfights, svältande barn, mord och terroristattentat. Kanske om alla hjälptes åt skulle vi kunna förbättra världen. Men jag tror att våra naturliga instinkter är för starka. Vi åtrår makt, pengar och sex, inte andra människors lycka.

Det var mina tankar....

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.