är han beroende?
Jag har en kompis som har varit med om en massa jobbiga saker under sin uppväxt. Problemet nu är att han sitter hemma o spelar tv spel hela dagarna och jag tror att han är beroende. Han säger att de är hans största hobby men för mig är det som att han undviker verkligheten. Han vill heller inte ta itu med det som har hänt honom under hans uppväxt och han säger hela tiden på skämt att han kommer "explodera" vilken dag som helst. Jag blir skit ledsen när han säger så, men han tycker jag är överkänslig. Skämtar man verkligen på de sättet? Alltid när vi gör saker så blir han rastlös och vill hem (för att spela såklart), o de går ut över vår vänskap. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Haha, det är som att du snackar om mig. Jag är precis likadan. Hade en tuff uppväxt. Vet inte om han spelade tevespel mycket som liten men det gjorde jag iallfall. Min farsa jobbade jävligt mycket så jag var ensam ofta och när han var hemma var han Neger Hitler. Att spela tevespel är ett sätt att stoppa tankarna. Jag tänker skit mycket och kan inte få bukt på mina tankar, mina tankar är osammanhängnade för andra utom mig och även för mig kan det blir lite påfrestande. Kan jag spela eller göra något med mina fingrar så blir jag lugnare. Läsa böcker, spela tevespel och piano var det enda jag gjorde som liten och inte mycket har förändrats. Låt han få spela av sig. När han tröttnar så kommer han höra av sig till dig. Sen är det inte alltid kul att hänga med någon som man vet alltid tänker på ens uppväxt och hur tufft man har haft det. Att bli tittad på med "åhh, vad jag tycker synd om dig " blickar är enerverande till den grad att mord verkar vara en bra lösning.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Sen kan du ju tänka på att det finns väldigt många kids där ute som inte har haft en tuff uppväxt men ädnå bara sitter och spelar tevespel om dagarna. Ett tips är att när ni hänger så ser du till att ni gör roliga saker som är redan planerade. Inte att ni träffas på stan och du frågar " Jaha, vad ska vi göra då" eller liknande.
ja de ska jag testa. Jag har märkt att det är lönlöst o säga att "du är ju beroende, märker du inte de". Men samtidigt vill jag inte vara som alla andra i hans umgänges krets ( till exempel hans mamma ), för dom förnekar de oxå.
tv-spels-beroende? blir väl förklarat en vetenskaplig sjukdom snart också.. ska sjukskriva mig och förtidspensionera mig isånafall.
Not a follower, so Twitter has never been an option.
Man kan bli beroende av TV-spel, Internet och sånna saker. För man får en utsöndring i hjärnan av dopamin om man tycker om att använda sånna saker, men tillslut måste man använda mediumet mycket mer innan man känner samma tillfredställning och tillslut så går det ut över skolan/sömnen o.s.v och det är då det gått för långt. Jag vet ju inte hur det är i hans fall, men han verkar ju inte vela sluta så.. men annars så ska man försöka trappa ner och så, ungefär som när man ska sluta röka, att bara helt låta bli brukar inte hjälpa. Men i detta fall verkar det som om det är andra problem som ligger till grunden för det här problemet. Om det hade varit min kompis hade jag nog inte lagt mig i, folk växer ifrån sånna där saker, jag gjorde det. när vi fick fast internet så hade dygnet inte nog många timmar :P Men nu så vill jag hellre göra annat, skulle aldrig tacka nej till något bara för att få sitta mer på MSN
facebook.com/idiomatisk - fan page
Är det möjligen World of warcraft han spelar? Isåfall, låt han vara!!!
ja de är det. Men när han inte spelar det så spelar han något annat. How come?
Han är väl såpass beroende att han känner ångest om han inte gör det.. Inte ovanligt alls...finns med alla sorters hobbys. Att få hans problem konstaterat hos en kurator/psykolog kan öppna ögonen för honom. Jag hade något liknande med träning men inte lika allvarligt. Tror bestämt att det finns hjälp att få i Malmö
Ät
World of Warcraft är mer beroendeframkallande än koks, se upp!
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
tack! än koks? har du egna erfarenheter? kan du inte brätta?
kanske nan som nämnt det men man kan ju spela ihop i manga fall. värt och fraga tycker jag:)
detta är mer än en hobby...givetvis är det ett beroende. citerar lootpack: "when you need it and you prefer it, are two different things"
We call them winerbrods.
Alltså, det lär ju knappast hjälpa att du jämt och ständigt påpekar att "Jag vet att du har haft en dålig uppväxt och så, men ditt spelande börjar gå överstyr. Jag tror att du är beroende." Tycker inte han att hans eventuella beroende är ett problem, skiter han fullständigt i om du tycker att det är ett problem. Istället kan du få han att göra andra roliga saker. Det behöver inte vara något speciellt. Sätt er i en park och grilla, spela bowling, biljard, vadfan som helst. Få han att tänka på annat än spelet.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin
mephisto - risken verkar ju vara rätt stor att han tar med sig sin playstation portable eller nåt.
We call them winerbrods.
Jag skriver under på att world of warcraft är mer beroendeframkallande än kokain. World of Warcraft förstör dagens ungdom.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.
CS förstörde ungdomarnas grundläggande kunskaper i svenska språket, WOW förstörde resten. Nationen föll p.g.a. nätspel, halleluja!
Jo men att sätta mig och spela med honom känns som att sätta sig och dricka med en alkolist... ja kan tycka det är kul o spela ibland, men de känns bara fel med honom Jo grejen är den att han tar med sig sin PSP när vi till exempel är ute och solar. Jag har påpekat att han har problem med sitt spelande eftersom de har gått ut över hans andra förhållande med människor, och sagt att han kanske borde prata med någon om sitt förflutna. men aldrig nämt något om att spelandet o hans förflutna kan höra ihop. Jag har slutat tjata på honom nu, eftersom ja har märkt att han drar sig undan istället.
"än koks? har du egna erfarenheter? kan du inte brätta?" Jag har själv aldrig fastnat för det, tyckte det var för tråkigt helt enkelt. Har fastnat tidgare för andra så kallade MMORPGs, men såg inget banbrytande i WoW så jag slutade lira rätt tidigt. Men de flesta MMORPGs som drar in en och får en att verkligen börja spela, är väldigt beroendeframkallande. Det handlar helt enkelt mycket om att man måste spela så extremt många timmar för att få tillgång till alla "coola" saker, och att man gör det i en sorts tävling mot alla andra. Detta (bland annat) gör att det är väldigt lätt att sitta timme efter timme trots att man egentligen gör en rätt så tråkig sak (tryck på en fiende, slår lite automatiskt, fienden dör, repeat ggr 1000). Sen att det är en helt annan värld där man kan kommunicera med tusentals människor hjälper nog inte. Lite "rant"aktigt där, men poängen är iaf att det kan vara väldigt beroendeframkallande.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
Förbannat glad att jag är beroende av att spela tvspel och inte som alla socialt beroende människor som hela tiden måste fika och träffa "nytt folk". Förbannat mycket billigare än att gå ut på krogen 3 dagar i veckan för att umgås.
Shooo bree
Avdelning: I-landsproblem
Vi är gröna och vi är sköna...
World of Warcraft är mer beroendeframkallande än koks, se upp! FY FAN vilken tur att det är så billigt med wow då... det förstör juh knappast folks liv... låt killen spela sina spel, it's a fucked up world och har hna hittat något som han trivs med ska du då komma och ge honom dåligt smavete för att jhan gör något han trivs med? mind your own bizz lady!
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change
Tillåt mig att vara oseriös, men du borde typ ha sex med honom, det och endorfiner är typ det enda som slår datorer seriöst :/ Annars kan du försöka få in honom på rehab, om det finns sånt för dataspelsberoende.
haha... shit... jag vet inte vad jag ska säga... "låt killen spela sina spel, it's a fucked up world och har hna hittat något som han trivs med ska du då komma och ge honom dåligt smavete för att han gör något han trivs med?" "Låt mannen dricka sin alkohol, it's a fucked up world så om han har hittat något han trivs med varför ska du då komma o ge honom dåligt samvete för att han gör något han trivs med?"Erkan P22 Jag var tillsammans med honom förut och det tog slut på grund av hans spelande. Tro mig. sex hjälpte inte.
Satan vad jag känner igen mig i niobe's text. Precis likadant. Neger-hitler är ett otroligt passande ord för min pedanta stressförstörda farsa. Alkolist är idioten med. Fy fan för honom. Nae, cya in a better life. Peace out!
I whip your head, boy...your ass could get killed.
"FY FAN vilken tur att det är så billigt med wow då... det förstör juh knappast folks liv..." Bara för att WoW inte är dyrt, behöver inte det betyda att beroendet inte kan vara skadligt.
philosophia Ok du verkar bergfast övertygad om att hans dataspelande är ett regelrätt beroende och att det påverkar hans liv negativt. I så fall gäller som vanligt regeln att missbrukare inte är särskilt receptiva för att man påpekar deras missbruk. Jag tror inte på upprepade interventioner för fem öre. Prata med folk som har ordentlig erfarenhet av detta eller folk som har detta som yrke och sök svaren på hur du ska gå tillväga. Låter fö. skitjobbigt så var stark och tappa inte modet! Lycka till hoppas det löser sig.
Hur förtör inte wow livet för en del individer? När man börjar se en värld, en alternativ värld, bland kablar servrar och routrar som den absoluta friheten, så har det gått....fel. När man inte längre är kapabel till att ta anvar för sitt liv, när man skiter eller glömmer att betala sina räkningar, när man slutar ta hand om sin pesonliga hygien. När mn sjukskriver sig, försover sig till jobbet eller helt enkelt skiter i att gå dit. När man börjar få negativa konsekvenser av sitt beteende har man fått problem, ännu mer problem har man när man börjar rättfärdiga sitt betende med att narkotiska substanser är skadliga och menar att ett missbruk av dator spel inte kan vara skadligt, bör man också söka hjälp, eller tänka om. En bankrånare kan säker rättfärdga sitt betende med att peka på att det finns mördare. Det sköna är att jag slipper det. Men jag får gemensamt med andra människor betala för individers oansvarsfulla liv. Det suger, men det är okay. För jag slipper personligen, lukta illa, se ut osm ett lik och må dåligt. Ett tips, Allting som har en belöning, kan man bli beroende av. som ngn talade om, signalsubstanerna i hjärnan. Allt som triggar dem. Man blir ju inte beroende av substansen(knarket) eller betendet som triggar det här, man blir egentligen beroende av den där känslan, kicken eller välmåendet man får ut från någonting. I wow är det kanske att man tillhör en gemenskap, man får bekräftelse för att man lägger ner många timmar på totalt onödigt skit, som i verkligheten inte har något som helst värde, kanske att man lär sig tala ett språk bättre, eller kanske att ens reflexer blir bättre (dessa försvinner med tiden) eller kanske de paranoida förföljelse teroierna som man gråtandes berättar för sin psykiater om svärd magi och troll som jagar en i drömmarna. Men jag slipper.
för helvete. har polare som dör som flugor varje dag i trappuppgångar, sist ja träffade min före detta basta vän så skjöt han subutex med juice med fruktkött och me gamla verktyg.. okej att de är tragiskt att någon är spelberoende, de kanske kan skapa stora problem bland familj & vänners förhållanden, men för helvete... ersh, vet ej om jag överdriver men att lägga ner tid på nån idiot som glor på en TV skärm dygnet runt. försök hjälp folk med värre problem än den här skiten..
Vila i frid Pontus holmström 1986-2006! saknad..
tack för alla kommentarer... negativa som positiva... eller vad man ska säga... ville väl bara få mina misstankar bekräftade.
"försök hjälp folk med värre problem än den här skiten.." Det jobbiga med att tänka så är att man skulle spendera all sin tid med att hjälpa folk som håller på att svälter i 3rdje världen. Visst, det vore väldigt hjältemodigt, men alla orkar inte leva så.
ok jag har inte läst allt men vad spelar han för spel ;)???
"asså när vi bajsade var vi kungar"