Påven säger att enbart den katolska kyrkan är en riktig kyrka
http://www.msnbc.msn.com/id/19692094/ Vad e det här för skit?? Först tar han bort Skärselden ur den katolska tron (hur man nu bara kan ändra på en religion sådär är helt bortom min förståelse), sen säger han att endast den katolska kyrkan är en riktigt kyrka och att resten inte är riktiga kyrkor. Bra där...
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Religion ær inte va den varit. Håller med dig. Det som står i bibeln tycker man dem borde hålla på eller lægga ner det helt, eller så kallar man det nykristendom eller nåt :).
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Bara ett bevis på att den nya påven inte är ett framsteg. Först hela konflikten han lyckades återuppstarta med muslimska världen och nu yterliggare en händelse som helt klart lär försvåra en konversation mellan religoner under en tid då sådana verkligen behövs. Hahaha by the way tack för det med skärselden, hade glömt han utala sig om det.
Att säga att ens egen sekt är den enda riktiga är väl själva poängen med att vara religiös? Men, som sagt, det hade ju varit klart bättre ur ett samarbetesperspektiv att inte säga det så tydligt.dewilicious - Det står väl ingenting i Bibeln om skärselden, så genom att ta bort den matchar han väl bara religionen till boken? 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Min Gud kan spöa din Gud Mabande said it..
This is not a celebration of slipping through some crack. This is sloth and devastation and we're the resulting trash.
Att säga att ens egen sekt är den enda riktiga är väl själva poängen med att vara religiös? Håller med, det är väl givet oavsett vilken religion man bekänner sig till? Trodde man inte att den var den "riktiga" så verkar det ju meningslöst.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Om inte annat så kan jag tänka mig att man som ny påve känner ett behov av att profilera sig för att bli av med en del misstro från annat håll. Ur ett katolskt perspektiv förefaller nog de andra smakerna av kristendom som en aningen mjäkiga lightversioner.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ja det är väl som refused och mabande säger. Förstår inte riktigt vad det upprörande i detta är. lite som alla vänsterpartier ger sig ut för att vara det enda riktiga arbetarpartiet/alternativet. Vad skulle man annars säga vi är en kyrka bland många andra? Det vinner man ju inga medlemmar på. alltså upphöjer man sig själv som det enda alternativet och så misskrediterar man alla andra. Har man ett budskap att sälja kan man ju inte tala sig varm för motståndet.
FREE Ayatolla.
*med motståndet menar jag naturligtvis konkurrenterna.
FREE Ayatolla.
kristendommen har väl aldrig varit mycket att hänga i julgranen, så det förvånar mig inte det minsta. Han har ju ett arv av hycklande och omoraliska påvar att leva upp till så det är väl lika bra att han sätter igång.
jag kan inte fatta vad hela det här påvrskapet har med riktig kristendom och göra. det är bara en massa krusiduller och irrande bort från Bibeln med en massa sakrament och ritualer som lagts till av den katolska kyrkan i efetrtid. no offence mot katoliker, men när man läser Bibeln så uppstår påveskapet som väldigt långsökt och ogrundat
Femme fatale
AA-negationer . det upprörande är att man på något sätt "ogiltigförklarar" de andra kristnas kyrkor. naturligtvis anser man att den tro man valt eller fått är den bättre, och därför är det är väldigt onödigt statement. hade påven tyckt bäst om islam hade han vart muslim, så är det ju. men själva grejen att säga det är så jävla onödigt.
Femme fatale
Amar F19 no offence mot katoliker, men när man läser Bibeln så uppstår påveskapet som väldigt långsökt och ogrundat - Då har du nog missat den delen i bibeln där Jesus säger till Petrus: "På dig skall jag bygga min kyrka". Petrus startade den första församlingen i Rom och styrde därifrån den tidiga kristna rörelsen. Påvarna är hans efterföljare.jag kan inte fatta vad hela det här påvrskapet har med riktig kristendom och göra. det är bara en massa krusiduller och irrande bort från Bibeln med en massa sakrament och ritualer som lagts till av den katolska kyrkan i efetrtid. - Det du kallar krusiduller är vad kristendomen ursprungligen vilar på. Bibeln är inte någon koran, bibeln skrevs vid olika tider av olika människor och har översatts i olika variationer. Fixeringen vid bibelcitat som de reformerta kyrkorna drabbats av idag är inget som kännetecknade den ursprungliga kristna rörelsen. Bibeln fanns inte på Jesu tid, däremot fanns kyrkan och ritualerna. Är det någon som avviker är det protestanterna=)
"Påven säger att enbart den katolska kyrkan är en riktig kyrka" det har man väl alltid menat på? Ja Påven har ju alltid ex-kommunicerat alla kyrkor som brytit med påven. Gjordes då kyrkan delades i 2 på 1000-talet, då den ortodoxa bildades. Sedan på 1500 då lutheranerna kom blev hela den protestantiska rörelsen banlyst. Så att påven inte erkänner de andra kyrkorna som "riktiga" är gammalt. Sen har kanske inte alla påvar sagt det, men dom har nog ändå tyckt så.
Cruiser89 P18 Skillnaden är att det var en herrans massa år sen en Påven uttalat sig på det sättet (de kanske t.o.m va under hitler regimen om jag inte minns fel). Så att denna Påve nu går ut och säger det igen känns som ett så jävla långt steg tillbaka för den katolska kyrkan...
Married to the money, fuck the world, that's adultery
"I love the Pope, I love seeing him in his Pope-Mobile, his three feet of bullet proof plexi-glass. That's faith in action folks! You know he's got God on his side."
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
Har han verkligen tagit avstånd från skärselden. Är det inte limbo han har tagit avstånd ifrån. En populär teologisk tanke som figurerat länge och varit på _utredning_ en längre tid, men som aldrig tagits upp i den katolska kanon. Jag tycker inte att det är konstigt att han anser att katolska kyrkan är den enda kyrkan. Visst påverkar det nog eukmeniken negativt, i alla fall på kort sikt. Men jag tror att eukmeniken antagligen vinner på det i det långa loppet om alla kyrkor inser att det tycker likadant om sin kyrka. Jag kan tänka mig att enstaka präster och liknande inte håller med men aldrig ett kyrkohuvud. En kyrka är trots allt inte bara en byggnad, utan den utgörs av de skillnader som finns i teori och paxis. Det som står i bibeln är aldrig klart eller entydigt. Det måste tolkas. Visst har vissa personer uppenbarligen fel. Men att bara läsa rakt upp och ner är ingen garanti för att man förstår.
I'm back!
Att säga att ens egen sekt... Det är väl knappast en sekt det talas om. Kanske på den tiden då rörelsen var ny, men idag tror jag inte att det ligger under den kategorin....är den enda riktiga är väl själva poängen med att vara religiös? Absolut, men felet som görs av många är att dem ägnar tid åt att säga att alla andra har fel, det räcker med att tycka själv och skita i vad andra tycker. Meningen är väl ändå att finna sig själv i livet och inte alla andra.
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''
vem fan bryr sig om vad poven säger?
I whip your head, boy...your ass could get killed.
kraftslag P16 Rätt så många eftersom han är den främsta sprituella ledaren som vi har. Så det han uttalar sig om kommer folk uppmärksamma.
facebook.com/idiomatisk - fan page
den ortodoxa kyrkan om någon borde väl isåfall vara the original church... mer kristet än så blir det liksom inte. hence ordet ortodox.
We call them winerbrods.
Gogaku P21 Jag är ju lutheran så för mej är ju påven en mäniska som alla andra. Men jag respekterar ändå att folk ser honom som personen med nycklarna till himmelriket (står i bibeln). Så länge dom inte ser ner på mej, lr har fördomar för att jag är lutheran så får dom gärna anse att deras tro är den enda rätta. Jag anser att MIN tro är den enda rätta så då får väl dom också tycka så.
Katolska kyrkan har hävdat sig vara den "sanna" kyrkan sedan de tog den totala makten inom Kristendomen ca år 400. Efter att de dragit in alla biblar och bara tilllät den Latinska reviderade bibeln. Latin var det heliga språket och Katolska kyrkan var den enda giltiga. Eftersom detta är den katolska läran så är det inte så konstigt att dess överhuvud säger något sådant.
http://www.dasld.com
"Håller med, det är väl givet oavsett vilken religion man bekänner sig till? Trodde man inte att den var den "riktiga" så verkar det ju meningslöst." Sen så handlar väl religion inte speciellt mycket alls om att man är den "riktiga" religionen. Utan det handlar om en speciell tro.. Hela grejjen är lite fjantig. Så vitt jag vet så står det väl knappt någonting alls om Kyrkan i sig i bibeln.. Så att säga att man är den enda riktiga kyrkan är väl inte speciellt mycket att hurra för om man nu är religiös? eftersom kyrkan inte är nått som förespråkas så hårt i bibeln.