Milda tvångstankar
Jag har kommit på mig själv med att "rätta till" saker och ting runt omkring mig.. jag jobbar med att packa glass tillexmempel. och ibland när vi ska packa andrahandssortering så ligger där kanske elva glassar kvar i slutet. men vi packar bara tio i en påse. då säger dom andra som jobbar, lägg i en extra. det gör inget. men jag kan inte lägga i en extra. det är liksom, udda antal. jag mår nästan dåligt om jag ska lägga i den där elfte glassen. och när vi packar glass första sortering så tar man kanske två och två, sen så kanske en glass ramlat av så helt plötsligt kan jag bara ta en. då blir jag nästan lite förvirrad. och vet inte riktigt hur jag ska lösa det... samma är om det är något som står snett, jag måste rätta till den. och om det är smutsigt på jobbet, måste jag göra rent det. jag går och skrapar vatten stup i kvarten på jobbets golv. hemma är det dock inte samma visa, där får det gärna vara lite "hemtrevligt" men jag måste ändå rätta till saker och ting. om min pojkvän diskat tillexempel och inte torkat av diskbänken tillräckligt noga, smyger jag dit efteråt och gör det. detta är något som växt fram mer och mer på senaste.. jag vet inte riktigt hur jag ska bli av med det... hur gör man? någon som vart md om/är med om likadana känslor/beteenden?
Jag har vart med om samma problem och det du ska göra är att strunta i dina tvångstankar och göra tvärtom istället.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
men jag kan inte, jag har provat, jag blir helt knäpp och vet inte vad jag ska göra. alltså. glömmer bort hur man packar glass typ, eller hur man tar på sig skorna
jag har även börjat få lite fobi för att blöta mina händer.. det blir värre och värre hela tiden. och detta är svinjobbigt.
Men gör det bara. Skit i om du får panik osv.. Det går över med tiden om du bara gör tvärtemot vad dina tankar säger.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Min enda tvångstanke som jag kommer på nu är att jag alltid MÅSTE dra av aluminium-kapsyl-karbins-mojängen på ÖLBURKAR. Vanligtvis händer detta ofta, då det lätt blir ett par bira i solen. FATTAR NI LÄGET? over n' out / rodger rabbit
Oh You Mad Cuz I'm Stylin On You?
tack för hjälpen då:/ jag tycker seriöst det är svinjobbigt. för om jag vill städa, men inte vill blöta ner händerna, allt tar så mycket längre tid.
fan va drygt med ocd alltså, du lär ju söka psykolog hjälp å få nån bukt me skiten innan du börjar spåra ur helt och hållet, lycka till
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
mina tvångstankar är ju så att jag måste tvätta händerna jätteofta för jag är livsrädd att ha massa bakterier på händerna. i mitt yrke är det självklart att jag måste tvätta händerna efter slutet av jobbet men när jag skulle läsa till undersköterska så fick jag nån sorts mani av att tvätta händerna mycket mycket grundligt, helst 2 min, helst kolla över allt smuts på händerna, korta naglar, osv. men alltså det som kan funka det är att man intalar sig själv att man är löjlig, löjlig, löjlig. "skärp dig! du är fånig", det hjälper lite iaf.
What I said, yo!
hah så e jag med.. kunde inte handla ojämnt förut typ.. samma med pokern.. allt ska va jämnt och fint packar jag upp nått ska det stå rakt och fint och med samma avstånd .. aah ni hajjar.. många sånna exempel finns det.. :)
cry me a river! --> thcrew
prexis
jag har inte råd med psykolog. därför vände jag mig hit:/
kostar väl chockerande 50-100kr per samtal eller nått liknande?
va? en psykolog går loss på minst 500 kronor i timmen..
minst måste jag nog tillägga. den bästa i halmstad kostar 5000 och den billigaste 500. i timmen pratar vi då
hallå, du går såklart till din familjeläkare först och främst, sen upprättar dom en psykologi kontakt åt dig på sjukhuset, och dom samtalen kostar sen inte mer än ett vanligt besök hos doktorn, dvs runt hundralappen
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
okej. du verkar leva i någon konstig värld. i sverige finns det almän psykvård, för mig kostade det 80 kronor per gång de första 15 gångerna, sen fick jag gratis vård i ett år (högkostnadsskydd). så om du tycker privat psykiatriker är för dyrt ring den kommunala. tvångstankar ggrundar sig väl rätt ofta i ett trauma, så psyk är nog rätt väg att gå.
Rehab is for quiters.
inte riktigt samma sak, men jag brukar ha svårt att veta från vilken vinkel jag ska börja äta. Jag bruklar få snurra på tallriken tills det känns rätt, och ibland blir det sldrig rätt och då känns det olustigt. Jag kan inte heller äta ret på talriken när et gäller middag, det känns som att det som är kvar är äckligt. det måste ju finnas en orsak till att det är kvar sist liksom..
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
om det skulle grunda sig i ett trauma har jag ingen aning om varför. för jag har aldrig varit med om något.. känns ju löjligt att gå till en läkare eller psykolog eller så och dom säger.. men hallå är du hypokondriker eller , det här är ju ingenting. så har man fått punga ut massa pengar. för tillfället har jag liksom 40 kronor att leva på resten av månaden. så såna onödiga kostnader.. mja. känns inte helt O K
tack=) nästan enda vettiga inlägget här.. men dom där sakerna du beskrev stämmer inte alls in. med svett och dålig mage osv.... inget av dom:/ jag kanske inte sitter så djupt i skiten.. men som sagt vissa saker blir lite värre allteftersom tiden går. så kanske bättre o ta tag i det nu innan det blir jättemycket kanske.. tack=)
boobytraxx Min enda tvångstanke som jag kommer på nu är att jag alltid MÅSTE dra av aluminium-kapsyl-karbins-mojängen på ÖLBURKAR. ha! samma här. och byter jag/nån kanal måste det ske i nummerordning.
I am not a one-trick pony. I rock these feet like no one else can!
eh, inte bara på ölburkar dock. på alla burkar.
I am not a one-trick pony. I rock these feet like no one else can!
UtanAttTveka F19 Jag har samma tankar som dig, inte det där med städningen men däremot så måste ALLT i mina rum lägga på sin rätta platts.
You already know, den e on lean!
alchemist är du helt frisk nu? du får aldrig återfall?
Allt sitter i huvudet . Tvångstankar är I-landsproblem, om något ! :P Lix, ofta man hör en uppsvälld afrikansk inföding klaga på saker han har fått för sig att han ' MÅSTE ' göra . Ta en tankeställare och ge inte de här tvångssysslorna någon näring. Jag kan utan invändning hävda att varje "sjukdom" går att bota, efter att jag såg på outsiders och personer som fick 1-2 kgs tumörer bortopererade från ansiktet, igår @ 5an ! Allt jag menar, är att vi här i väst verkar klaga över ingenting. Vi får helt enkelt skapa oss egna problem, för att ha rätt att klaga över dom . It's wicked
Boobytrax vad lever du i för låtsasvärld? Vi får skapa våra egna problem? Så du menar att om man mår dåligt så gör man det för att man vill göra det... Bra resonerat pucko, hoppas du går in i en djup depression. Ta en tankeställare och ge inte de här tvångssysslorna någon näring. Det heter ju för fan inte tvångstankar för att man gör dom frivilligt.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
Shakes P20, Calm down bwoii . Jag minns inte att jag gick i attack mot dig? Det jag ville ha sagt, var att tvångstankar är något vi skapar själva, undermedvetet, no? Då borde man kunna stänga ut dom, genom att inte tänka så mycket på skiten. Sysselsätta sig osv. För, det borde väl finnas sätt, att inte ge tvångskänslorna och tankarna för mycket näring, och därmed minska dess styre över dina egna handlingar. Alchemist Sorry . Jag har aldrig haft så grava problem . Är allt lugnt nu då ?
Alchemist All right . Vad hade du för tvångstankar, t.e.x ? Om jag får fråga . Over and out // B
Jag hade tvångstankar/tvångsbetéenden förut. Jobbigast var nog att om jag skrev något fel så blev jag ofta missnöjd och fick ångest och starta om hela Word.exe om jag t.ex skrev något där. Inte så kul! Det var så att jag var perfektionist, sen spårade det ur en aning. Jag kunde börja om med saker helt från början. Gjorde bara tvärt emot vad jag skulle gjort innan, trotsade att det kändes fel och blev kvitt mina problem. Mina 2 ören tackar för sig, peace!
A historian is a prophet in reverse
Shakes P20, Calm down bwoii . Jag minns inte att jag gick i attack mot dig? Sant, blir bara irriterad på folk som tror att psykiska sjukdomar är nåt som man själv orsakar och kan koppla bort bara sådär. Inte första gången på detta forum jag stött på det.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
det verkar vara populärt att ha tvångstankar nuförtiden..
små tvångstankar är ok, och ibland till och med hälsosamt säger min psykologilärare, och han är smart. det är när de inverkar på ens liv som det är whack, typ om man alltid kommer försent för att man bara kan lämna huset på hela eller halva timmar.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!
jag har städnoja på hög nivå. Jag har sedan jag flyttade hemifrån för ca ett år sedan förvandlats till en monica i vänner. Allt ska vara perfekt hemma. Och jag är likadan på jobbet. Iof har jag alltid varit väldigt noggrann när jag gjort nåt men det här är fan inte kul. Jag vill bara lägga mig i soffan och kolla på tv ibland men städnojan tar över allt.....suck
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!
Ok
booby lilla vän jag förstår inte vad du gör i den här tråden, du har knappast tillfört något vettigt. admin rensa? hems2 jag har nog en lite mildare form av det du har. jag vill att allt ska vara rent. när jag diskat tillexempel. där får helst inte vara en enda vattendropppe kvar på bänken. dock kan jag lägga mig i soffan o slappna av:)
Hm. Jag gillar dig också? :)
tvångstankar är oftast en form av ångest, och ångest brukar oftast handla om rädslor..... Det man kan göra är att prata så mycket som möjligt om sina tvångstankar med nära och kära, och hur man egentligen mår....
När jag var liten, sju åtta år led jag av tvångstankar. det gick helt enkelt ut på att jag räknade multiplikationstabellen i huvet.. såhär tillexempel: 4 8 12 16 20 24 28 32 26 40 44 48 eller 9 18 27 36 45 54 63 72 81 90 Detta rabblade jag tyst i huvet i timmar i sträck. Ofta till föremål osv, som tex en bokhylla med ca 100 böcker. Då var jag tvungen att multiplicera antalet böcker med ett speciellt tal, tills jag gått igenom hela bokhyllan. Ibland flera gånger i rad. Svårt att förklara för någon problemet med detta var när man var åtta bast. Kommer inte ihåg när, varför eller hur jag slutade med detta beteende. Förmodar att ingen haft samma problem :) Nu har jag knappt några tvångstankar. Skulle väl vara att jag alltid kollar att dörren är låst innan jag går och lägger mig, men det handlar nog snarare om invant beteende än noja/tvångstankar.
det är oerhört fuckt up, när man väl är inne i det är det svårt att ta sig ur dessa tankebanor eftersom man ser inte ens själv hur många sidor det är i ens bok. man uppfinner ritualer osv, saker som får en att tänka bort från detta brutala cpsätt man lever. jag började punda loss, hitta nya vägar, tog mig ut ur en del trauman. idag är jag i stort sett frisk får inte återfall och får jag de, då har jag en jättesexig tavla som får mig att blicka på the good side of life. stay strong och låt de inte gå över styr det är knullat som fan.
oh no he didn´t!
mmen buhu... fett synd om dig
UtanAttTveka F19 som näästan har ett problem värt att nämnas. Shit självupptagna ...#%##!!!*** *wääääh*
69 - Try it you'll like it
det är människor som du som man blir arg på men sen kommer på att du har det så jävla dåligt hemma:D det handlar inte om att det är synd om mig. det handlar om att jag vill bli av med ett visst beteende.
jag håller med Barling . det är en tvångstanke, försök få kontroll av tvångstankarna så dom inte kontrollerar dej. "daah fattar väl vem som helst" jo klart det gör man ju, men istället för att göra tvångstanken, kanske göra den på ett annat sett? eller nått liknande..
Trippel X ~ X - X-ett - Xpekt
Min enda tvångstanke jag är medveten om är att jag måste lämna kvar en bit på brödet om jag äter vanligt bröd,korv,hamburgare, kan nästan aldrig äta upp hela :/
http://www.herrbitter.blogg.se/
Jag har en anhörig som har haft de här problemen i riktigt grov form. Även där började det med små nojor men löstes ut av stress osv. Jag tycker att du bör ta det här på stort allvar. Du måste få kontroll över dina tvångstankar och om du inte kan göra det själv bör du söka hjälp. De flesta har nog mer eller mindre milda tvångstankar men OCD är en psykisk sjukdom som verkligen kan gå långt. Vad jag har förstått så utför man tvångshandlingarna mest för att undvika ångesten som man får om man inte gör det, alltså, man är mest rädd för ångesten i sig. Men för varje gång man ger med sig för sina tvångstankar så blir ångesten större om du låter bli. Om du fortsätter kommer det antagligen inte gå över. Om du låter bli kommer du antagligen få hemsk ångest men du kommer att märka att inget händer och rädslan kommer troligen försvinna. förr eller senare. Bryt mönstret, jag tror att det kommer vara värt de helevetesdagar då du knappt kan knyta skorna och inte vet hur du ska sortera glassen. Om det inte går så sök hjälp.
Graffare
2007-06-04 20:11
kan inte säga annat än att du verkar ha ett jävligt härligt jobb!!
They called me Mr. Glass
Graffare
2007-06-04 20:13
tönt4life F53 (tvångstankar är en "neurossjukdom". rätt logiskt, för annars skulle hon ju inte ha märkt det.
They called me Mr. Glass
SCENARIO: jag går på trottoaren, hör en bil komma bakom mig. tvingr mig själv att fäste blicken längre fram på vägen, och måste sen hinna förbi just det gruskornet innen bilen kör förbi mig. eller, man ska gå över ett övergångsställe, så är det nån från andra sidan som börjar gå exakt samtidigt som jag, min tanke blir automatiskt att jag måste hinna till fjärde vita "randen" annan han/hon gör. för övrigt brukar jag räkna bokstäverna i reklamskyltar på tuben.
live and let die
mina tvångstankar är från början något jag sysselsatt mig med för att få tiden att gå, elelr så.. men nu fgår jag ångest om jag t.ex inte räknar bokstäverna. lurade mig själv in i dethär.. ojoj haha
live and let die
min pojkvän plockar också hår. fast han tänker inte på det säger han.. kan det vara nån form av det du har glut?
Ganska roligt att det var någon längre upp i tråden som påstod att man inte skapade dessa problem själv... ...vem fan skapar dom då? Tomten? Att det inte skulle vara lika lätt att bli av med som att skaffa håller jag dock med dig om...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
varje natt när jag går och lägger mej måste jag känna att ytterdörren är låst fyra gånger innan jag kan slappna av och sova