Påföljden - Hur bestäms den?
Läste en annan tråd, och kom att tänka på, hur bestämmer man egentligen påföljden för olika brott? Utgår man från hur "mycket" man skadat andra, sig själv, samhället, försöker man få straffen att ligga på normligt accepterade nivåer, dvs att ett brott som många människor ser som fruktansvärt skulle ge långa fängelsestraff. Det är klart att man itne bara analyserar brotten utifrån en aspekt, utan snarae en kombination, men vad jag menar är hur prioriterar man? Spioneri, landsförräderi som riskerar nationens säkerhet kan man förstå ger långa straff, men t.ex. mord, dråp, förskingring, våldtäkt, narkotika brott osv, hur resonenerar man kring dessa brott egentligen?
frågetecken ska det vara efter "långa fängelsestraff", blir lite tydligare vad meningen betyder :P
Ska du göra ett brott ska du fan inte göra narkotikabrott, smuggling hej 17 år. döda ditt eget barn hej 4 år. Vidare är det värre att sno statens pengar med hjälp av soft airguns hej 5-8 år än att slå någon halvt fördärvad alternativt våldta någon hej frigivning eller max 2 år. Slutsats: Pengar är värt mer än människoliv, men det visste vi redan eller hur
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
Det är väl politiskt. Eftersom det är politiker som stiftar lagarna. Då går man lite efter hur det ser ut i andra liknande typer av brott. Dvs om man kollar på hur hårt mord döms så sneglar man väl lite på misshandel. Sedan överväger man nog hur farliga förövarna är för samhället. Dvs är det lungt att ha dom ute på gatorna, eller ska dom vara inlåsta.? Osv osv. Finns många anledningar, däremot är de politiskt satta, så man har inte någon riktigt bra övergripande bild.Narcissus Våldtäkt är minst 2 år. Har jag för mig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Om ni såg det programmet på ettan om hur försäkringsbolag räknade ut hur mycket vi var värda som människor med hjälp av en del fakta om oss kunde de värdera oss sett ur försäkringssyfte. Skulle inte förvåna mig om det finns något svar på det i rättssystemet, något som är säkert är ju att pengar står högt i kurs när lagar stiftas..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det grövsta brottet måste väl vara brott mot mänskligheten? Låter så jävla divigt, skulle jag begå något brott skulle de vara det. Förgifta havet eller något!
"Min sambos bror har två hakkors på ollonet. Han vill hitta en utlänsk kvinna så han kan jaga henne runt lägenheten med sitt "tyska attackplan" i vädret." - Two_grand
Man bestämmer straffvärdet och därigenom påföljden utifrån en mängd olika faktorer. Vissa brott genererar generellt ett högre straff, s.k. artbrott (narkotikabrott, rattfylleri, våldsbrott). Andra faktorer som spelar in är utförandet av brottet, om du är återfallsbrottsling, om du har ett jobb, etc. Sen finns det ett straffminimum och ett straffmaximum för alla brott. De står utskrivna i slutet av varje specifik paragraf.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se
Lynguistic Jovisst, jag var spydig
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
uppsåtet är ALLTID viktigt oxå, alltså om man hade ett uppsåt att göra brottet...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Lyngguistic Ja, visst är det politiskt, men på vilket sätt isf, eller rättare sagt, hur menar du? Och de ekonomiska aspekterna som folk påpekat köper jag också till viss del, men fortfarande, straffet för överlagt mord är väl max livstid och minst en 10 år eller nåt?
det är ju helt sjukt att en del brott som inte är så farliga kan få värre straff än tex våldtäktsmän.
Liqorice = Lakris minus u & t
Olorun "Ja, visst är det politiskt, men på vilket sätt isf, eller rättare sagt, hur menar du?" Det jag menar ganska specifikt är att det är riksdagen som klubbar igenom lagarna. Och i lagarna som klubbas igenom så är det bestämt hur hård straffsatsen ska vara. Och eftersom de flesta lagförslagen i sverige föreslås av regeringen så är det ofta de styrande politikerna som föreslår straffsatsen på brotten. I förarbetena brukar man väl också definiera lite närmre hur man ska bedöma grovheten på brotten.. Kommer ihåg för ett tag sedan när Bodström pratade om att man behövde en helhetssyn på straffsatserna i det svenska rättssystemet. Dvs det är politikerna som styr. Det kanske är en anledning till att många av de som haft politiska poster genom tiden haft juridisk utbildning. =)
högförräderi, alltså brott mot staten (typ spioneri) kan ge riktig jävla livstid också har jag för mig. tycker alla straff är dåliga, men jag fattar ju att dom måste finnas... det enda som verkligen funkar tror jag är dödsstraff, men det är ju inte så najs, eller moraliskt försvarbart att ta kol på människor.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!
det är bevisat om och om igen att varken dödsstraff eller hårdare straff avsckräcker det som kan hjälpa är viss behandling eftersom många återfallsförbrytare har missbruksproblem av olika slag sverige är väldigt noga med att man ska försöka hjälpa folk och att moralen ska spela in i straff osv, även det kanske glider mot sämre tider nu
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Mja det beror på hur man ser det, om vi tar narkotikasmuggling till exempel, det ger jävligt hårda straff i jämförelse med andra brott. De som organiserar skiten, det är inte de som i regel får ta de långa voltorna, de passar sig jävligt noga för att kunna bli kopplade till dessa brott. Istället är det fattiga stackare från latinamerika, mellanöstern osv i desperat behov av pengar som utför smugglingen och åker dit. Säg ett beslag värt flera mille skulle de kanske få ynka 10 000 för av "organistatörerna" istället får de 10 år utan möjlighet att få besök av familjen som inte har ett skit. Svenska medborgare får pengar skickade TILL fängelset men dessa stackare får slava som fan och allt skickar de hem till familjen. Riktiga stackare vad ska jag säga jag lider med dem. Så långa straff avskräcker inte men det är de mest desperata stackarna som får ta det, inte de "verkliga" brottslingarna, DE blir avskräckta
men behandling/vård är ju inte riktigt ett straff tycker jag.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!
nej, men i sverige ska man hellre döma till vård/behandling om det behövs än ett straff på anstalt, det är lagstagdat