gud kan va en paradox
bland kristna å msulimer(å säkert dom flesta religioner) e d många som tror att gud e allsmäktig å odödlig. om han e allsmäktig borde han ha makten å döda/förstöra sig själv, men då e han inte odödlig! om han nu intee kan döda sig själv e han inte allsmäktig!
"Det är önskan om att inte stå bredvid som driver folk till nästan vad som helst, snart behöver dom manus för att vara sig själv"Timbuk
Din teori brister ganska omedelbart eftersom inget säger att gud ska vara "odödlig". För att vara odödlig måste man vara fysiskt levande och om du inte visste, jag förklarar det enkelt och kortfattat, så tror man att gud finns i himlen.
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen
men låt oss säga oförstörbar istället för odödlig då,tex energi har inge fysisk form men e ändå oförstörbart
"Det är önskan om att inte stå bredvid som driver folk till nästan vad som helst, snart behöver dom manus för att vara sig själv"Timbuk
Vad är det som säger att Gud är något vi kan föreställa oss, det kanske är något utöver mänsklighetens uppfattning/fantasi? hehe jävligt abstrakt, kan inte förstå det själv (hehe ironiskt), men fick höra det av en vän när en annan frågade samma fråga... :)
men om nu gud är nånting utöver mänsklighetens uppfattning/fantasi borde vi väl inte kunna vara medvetna om att han existerar?
I'm tired of being shot down, put down and dissed. I wanna be picked up, held tight and kissed.
"borde vi väl inte kunna vara medvetna om att han existerar?" så det finns vetenskapliga bevis att han/hon/det existerar, nu?
Vem säger att han är det vi kallar levande, och om han nu inte är "levande" hur ska han då kunna dö?
Skåne!
hehe jag har också haft filosofi a i skolan..
Skivsamlare
2007-03-25 19:38
frågan är ologisk på samma sätt som att när man ställer frågan; kan Gud skapa en fyrkant som är cirkelformad. kul att du är intresserad av filosofi dock. keep that up
metafysisk. sen är Gud i detta fall då fortfarande allsmäktig, att Gud kan döda sig själv ser jag inte riktigt som ett resonemang. Det står inte i skrifterna att Gud är odödlig. Men det betyder itne att man ser Gud som dödlig helelr. det är inte liv som i människoliv, det är en kraft som var, är och blir.
Femme fatale
man pratar inte om Gud som odödlig i abrahamitiska religioner (eller någon religion jag känner till) eftersom Gud inte har en fiende av sitt like. dvs, det finns ingen som är jämställd Gud vad gällande kraft och visdom, och om Gud säger att ljuset varde, så varde ljuset. det betyder att Gud kan förinta vad som helst och låta vad Gud vill få spira. Man pratar om Gud som en skapare som är allsmäktigt vis och fullkomlig. att Gud är evig är kanske det du kopplar till odödlig. men det som inte har fötts, hur kan det dö?
Femme fatale
hur kan något som inte har fötts existera?
Opinions are like rap careers, everybody's got one.
det är det vi inte kan förstå, och detta som trodnde många gånger menar,m när de säger att Människan inte alltid kan förstå Gud, inom Bahaismen brukar man dra likheten att en stol kan inte förstå sin snickrare,. precis som vi inte kan förstå Gud. alltså, att Gud skulle vara såpass avancerad att det mänskliga intellektet intealltid kan räcka till för att förstå.hur kan något som inte har fötts existera? det är just de här som leder in på Evigheten. något som saknar en begynnelse utan alltid varit, men då kommer vi in på vad som fanns innan och det är ungefär samma huvudvärk som att diskutera vad som finns utanför universum, och vad som finsn bortom tid och rymd,
Femme fatale
men hur kan Gud vara både allsmäktig och god? det är en bättre fråga.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
himla kul tråd faktiskt, många vassa kommentarer haha =) För övrigt finns det väl miljoner andra liknande paradoxer och ofullkomligheter som ateisterna försöker med...Keep it up, kul att läsa...
Could Jesus microwave a burrito so hot that he himself could not eat it?
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost
Om nu gud finns så förstår vi människor inte gud..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det existerar ingen Gud för mig, betyder det att jag också är allsmäktig? Iofs. har jag inte dödat/förintat Gud, för jag kan ju inte döda/förinta någonting jag aldrig ansett och anser, funnits eller finns. Länge leve TFSM.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
säg att man skulle flytta till ett annat solsystem, skulle det då vara samma gud som regerade där som på jorden om man nu tex är kristen och tror stenhårt.
I'm tired of being shot down, put down and dissed. I wanna be picked up, held tight and kissed.
mebarasluta Någon übergud kör säkert med franchising... ;)
Kan gud göra en burrito som är så varm att han själv inte kan äta den? Grattis. Du har gått på första lektionen av filosofi på elevens val i högstadiet.
eller så har han kopierat ett jävligt känt idiotcitat utan någon närmare eftertanke.
Haha "gud kan va en paradox". Ingen rubrik har fått mig att garva så mkt som denna. Lägg ner, genast.
Vem är du, tjänsteman?
Det finns ett gudsbevis som är lite tvärtom, som går något sånt härnt: gud är fullkomlig, skulle han inte finnas skulle han inte vara fullkomlig, alltså måste han finnas.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
dundernmannen Då säger jag att gud inte är fullkomlig?
ja, ett problem med gudsbevisen är ju att dom sällan håller för närmare granskning. men dom är ofta roliga.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
finns svårare också, som denna. All verkan har en orsak. Således borde det första skeendet i värdlshistorien vara sin egen orsak, utan påverkan från något annat, och som bara berodde av sig själv. Då gud är allsmäktig är den enda förklaringen den att gud var det första som som hände, och att han var sin egen orsak.