I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad har hänt eller har det alltid varit så?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-03-21 19:25

Vad har hänt eller har det alltid varit så?

Jag tittar på olika topics i vardagsfilosofi.

"fattiga är dåliga människor"
"varför är afrikaner lata och efterblivna"
"självmord är egoistiskt"
"religion är farligt och religiösa människor är idioter"

är det bara jag som uppmärksammat det eller är vi så avtrubbade att vi tar till oss såna här synsätt för att det är enklast..

2007-03-21 19:26
men åh! TACK! jag har funderat på det här hela min vakna tid i flera månader nu. Vart gick det snett? när slutade vi bry oss om varandra? usch jag mår dåligt..
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2007-03-21 19:48

Det har alltid funnits människor med inskränkta, cyniska åsikter och som sett världen ur ett svart-vitt perspektiv. Det är väl enklast så, vi människor vill ju alltid att allt ska vara så enkelt som möjligt- ändå lyckas vi alltid krånga till saker och ting!

Man hade ju hoppats på att vi människor vid det här laget skulle ha lärt oss ett och annat av t ex historien för att förstå vår omgivning och därmed ha ökad förståelse och empati samt mindre fördomar.

Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

2007-03-21 20:48
alla har en åsikt, låt dom vädra den, skratta åt skiten istället för att ta åt dig. och om du läser i trådarna lär du hitta en väldans massa inlägg som stödjer din åsikt.
I'm tired of being shot down, put down and dissed.
I wanna be picked up, held tight and kissed.

2007-03-22 15:26
ATLien
Lite har vi väl ändå lärt oss, eller?

easyskanking
Det kan höra ihop med det att en negativ inställning eller ett enkelspårigt och cyniskt synsätt på saker och ting är enkelt. Enklare än att vara snäll :) Och mer effektivt. Såg på ett tv-program om just det igår. Hur det har blivit normen att kritisera saker och ting och vara allmänt neggo och kontroversiell för att det är lättare att framstå som smart då. Om man då inte har alla korten i leken eller sitter inne på några skumma åsikter så backfirar väl det. Folk gör bort sig och säger elaka saker för att dom tror att det är respektingivande. Typ nått sånt kanske.

Då är det hur som helst allas uppgift att syna deras bluff, på ett snällt sätt :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-22 15:48
Troligtvis handlar det om att det är fantastiskt poppis att generalisera bortom rim och reson, då dyker lätt dylika resonemang upp.

Antagligen finns det även en del liknande topics där man medvetet släpar fram en kortsiktig samt bristande analysförmåga i syftet att provocera och fiska reaktioner.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-22 18:43
öhh..har trådskaparen helt missat hela höger-vågen som går genom europa just nu? där har du anledningen...

det har blivit inne att vara ett jävla as igen.

2007-03-23 21:43
känns som om vår generation bygger mkt på chockvärde i sig, alltså man säger / gör saker mer för att provocera och framtvinga en känsla eller reaktion. man blir avtrubbad av allt som visas i media över huvudtaget. därför är det lätt att halka in det cynistiska tankesättet. det hör ju även till tonårsandan att vara lite rebellisk och anti och det tankesättet är väl lite omedvetet. bara en teori.

2007-03-25 16:18
"självmord är egoistiskt"
"religion är farligt och religiösa människor är idioter"

nu vill inte jag låta anti o så men det känns lite som att du försöker få det att se ut som att alla som tycker illa om religion och självmord bara följer med en trend. självmord kan väl ses som lite egoistiskt när man förstör för alla runtomkring en bara för att man inte vågar/orkar ta tag i sitt liv. men det handlar om från vilken vinkel man ser det ifrån.

har inte religion visat sig vara farlig i historien? lr har jag missat nåt? shia mot sunni, kristna mot muslimer, judarnas utrotning samt alla andra jävla folkmord på bla.  muslimer och annat samt indiens jävla kast system etc....nån annan kan ju fortsätta med listan om dom vill.
och både du och jag vet att det är mest fjortisar på whoa som skriver att folk e idioter för att dem inte tycker som dom.

ja vet inte riktigt varför jag skrev detta men jag kanske är en såndär omedvetet inskränkt, cynisk människa.=)
zombastic fantastic

2007-03-25 16:43
zomba, jag hade inte tänkt diskutera ämnena i den här tråden, eftersom det redan finns trådar om det. jag tycker bara att människor vill göra det så enkelt för sig och därför inte försöker söka förståelse och undrar om det är för att vi är avtrubbade och helt enkelt inte orkar. Jag känner många medmänniskor som känner sig otroligt avtrubbade och inte orkar bry sig om mycket. Kanske är det en samhällsutveckling vi flyter medströms i.?