I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför smakar kallt vatten godare?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-03-05 16:59

Varför smakar kallt vatten godare?

Tog ett glas kallt vatten precis och det slog mig hur jävla gott det är. Varmt vatten är inte alls gott.

Så är det någon som vet varför kallt vatten smakar behagligare än varmt vatten?

2007-03-05 17:00
Inte sällan så ger värma den effekten att den förstärker smaker osv. När vattnet är varmt kanske det smakar med tungmetaller och avföring?
"Om ison och fille är 2pac så är mange (schmidt) lite mer snoop." -verbose- P21

2007-03-05 17:22
Undra om kallt kiss är godare än varmt.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2007-03-05 17:24
Ja, det smakar ju helt enkelt mindre. Riktigt kallt vatten smakar ingenting. Är man en riktig vattenälskare så dricker man det ljummet.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2007-03-05 18:04
Jag dricker alltid vatten ljummet, tycker det smakar mycket sötare då.

Vatten rules !

2007-03-05 18:06
Kallt vatten or no vatten at all
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-05 19:43
Jag tycker vi borde göra om tråden till en tråd där hela whoa berättar om dom gillar vatten eller inte och i såfall hur dom dricker det, men jag har också mkt feber o lite snurriga ideer :P

2007-03-05 20:01

GURRA är ju den enda som försökt svar på min fråga...

2007-03-05 20:27
ELELEL:

Hur fan kom du på att du skulle värma Red Bull i mikron?

Olorun:

Förmodligen har GURRA rätt, så onödigt att repetera informationen? Jag har inget bättre att komma med. 
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-05 21:55
ELELEL: Jag tror nog inte att du vill värma en plastmugg med redbull i micron...

2007-03-05 23:05
hårdplast går fint i micron

2007-03-05 23:06
kanske för att risken är mindre att det finns bakterier i vattnet då.
Skåne!

2007-03-05 23:06
Kleton

Hur kan du säga att han har rätt om du inte vet??
Jag tycker itne alls vattnet smakar särskilt annorlunda ba för det är varmt, men det kalal är ju bara på nåt sätt, godare...
Redaktionen

2007-03-05 23:30
Vi har druckit kallt vatten sen den första saken som kunde dricka vatten, gjorde det.

Inte så konstigt att det smakar godare då, eller?
namaste

2007-03-05 23:39
tror att GURRA sa det faktiskt.
-
är det någon som drack sk "busdricka" i sina yngre dagar?
kommer ihåg att vi hade det som alternativ då vi var utan virke.
hb, vatten och oändliga mängder socker, sedan in i mikron.
efter ett tag var det meningen att spritsmaken skulle försvinna av allt socker. tydligen så skulle man bli kanon som fan på detta också.

vet någon om det verkligen funkar?
det smakar iallafall som det låter.
Redaktionen

2007-03-06 00:40
Fan vilken fjollskit..

För oss på landet är busgrogg en halv starköl och ett par klunkar HB i.

Då blev man som folk!

Notera: blev.

(inget jag skulle testa nuförtiden) :P
namaste

2007-03-06 01:03
jisses busgroggen var en evighet sedan hehe
hade fan glömt bort den.
The New World Order IS Here

2007-03-06 01:12
jonka - spritsmaken försvann väl förmodligen för att spriten kokade bort?

2007-03-06 13:27

jo menar det, kom ihåg att vi hade långa diskussioner om detta. men spritsmaken var ju fortfarande helt brutal. skulle bara se om det var fler som höll på med detta

2007-03-06 15:50
men spriten försvinner inte bara av att et blir lite varmt, du måste koka den riktigt då, det tror jag väl ändå ni inte gjorde? sedan smakar inte hb gott du kommer aldrig få bort den smaken
http://www.rael.org . .

2007-03-06 19:46
precis

2007-03-06 20:58
alkohol kokar vid 70 grader. Fast strunt i det; här är sanningen om vatten; det är inte speciellt gott alls. Smakar ju nästan ingenting.
Redaktionen

2007-03-06 22:31
Vatten är det godaste som finns.
namaste

2007-03-07 13:27
Kallt är renare, typ.

2007-03-07 14:09
renare? Är det itne samma vatten?
Redaktionen

2007-03-07 14:09
Varför tror ingen på mitt svar?! JAG HAR RÄTT.
namaste

2007-03-07 15:09
Olorun

Jag var på reningsverket i Bromma någongång under skoltiden, där dom menade på att dom kan hålla kallt vatten renare än varmt. Sen om det har en vital roll i smaken vet jag inte. Bara chansade ;)

2007-03-07 16:01
Varmt vatten innehåller mer bakterier än kallt.

Därför ska du aldrig tex när du kokar ngt, börja med varmt vatten i kastrullen (nog föra tt du kokar bort d mesta) så är det mkt mer baktierier än om du kokar upp vatten som är kallt från början.
BiggedyBaaaaaak Baaa BAKOM FLÖTET!

2007-03-07 18:03
Varmt vatten har mer förutsättningar för bakterier, om det faktiskt är mer bakterier beror väl på omständigheterna. Har du hällt upp två glas vatten och har det ena i frysen en stund kommer det knappast vara nån skillnad. Däremot påstår min mor att vatten från varmvattenberedaren är en bakteriehärd, något jag iofs tvivlar på. Kokar man det dör dessutom bakterierna, totalt. Jag vill mena att det inte är någon stor smakskillnad men att kallt vatten känns godare i munnen.

åderpåle - "Vi har druckit kallt vatten sen den första saken som kunde dricka vatten, gjorde det"  -Hur menar du? Detta är ju helt enkelt inte sant.

2007-03-07 18:20
Jag tror helt enkelt att det handlar om att kylda vätskor/mat smakar mindre och uppvärmda mer.

Det skulle alltså inte handla om att vattnet smakar godare utan helt enkelt mindre äckligt när det är kallt. En fryst köttbulle smakar betydligt mindre än en stekt köttbulle och värmer man vodka i mikron blir spritsmaken väldigt dominerande (samt att ångorna sticker i ögonen om man dricker ur ett highballglas).

2007-03-07 20:03
borde det typ inte rent sådär jätteteoretiskt kunna vara så att varmt vatten som kommer ur kranen (och som inte är kokhett) är en bättre miljö för snusksmakande bakterier som åker med på resan jämfört med kallt vatten? eller nåt. vafan jag vet inget.

Redaktionen

2007-03-07 20:07

dundermannen P11

Så du tror att neanderthalarna drack varmt vatten ur kranen..?

namaste

2007-03-07 20:38
Dom drack ju inte kallt vatten ur kranen heller. Snarare gissar jag att det ofta var ganska ljumt.
Redaktionen

2007-03-07 21:59
Jajo, för det är ju ljummet vatten i bäckar och sjöar..

namaste

2007-03-07 22:59
det blir väl massa rost o skit i rören från varmvattenberedaren o kondens o whatever där det varma vattnet ligger?
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2007-03-07 23:07
åderpåle - kanske inte i sverige, men runt ekvatorn fryser man väl rätt sällan när man badar.

2007-03-07 23:47
varmvatten är inte lika gott eftersom det innehåller mer metaller (typ koppar) och det är därför man också låter vattnet rinna lite först så de kommer nytt fräscht vatten och inte vatten som legat i rören alltför länge.
fast det är nog en smaksak också eftersom det inte är speciellt gott att dricka vatten som man värmt upp i micron typ..

2007-03-09 14:21
pepsi smakar skit efter en omgång i mickron-------

2007-03-09 14:58
Kallt vatten är sjukt gott men som någon skrev högre upp så är smakar det mer om det är lite jummet.
Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt

2007-03-09 15:09
apelsinjos

Men häller du upp kallt vatten och låter det stå några minuter har du ju samma smakupplevelse framför dig trots att det inte har haft samma exponering för metaller.

2007-03-09 16:41
hahahahha det var en hel del intressanta svar. Det roliga är när folk som är osäkra på sitt vågande avslutar inlägget med ett oskyldigt ?

Men de flesta har väl rätt när det gäller smaken, men angående den sköna känslan av kallt vatten i halsen när man är dödstörstig, t.ex. efter en joggingrunda. What's up with that?
Vfr är det itne behagligare med varmt vatten, som på utsidan av kroppen?

2007-03-09 16:59
Tja du är ju varm när du har joggat, och kan behöva lite nerkylning. Skönt med kall lemonad en het sommardag också.

2007-03-09 19:56
Haha, jag läste "Varför smakar katten godare?"

2007-03-09 21:35
som någon redan nämnt så innehåller varmt vatten, åtminstone från kranen, massa tungmetaller och är alltså inte bra alls att dricka eller använda till något alls förutom typ disk, man sköljer ju med kallt.. sedan är ju förutsättningarna för bakterier större som någon nämnde..

2007-03-09 22:23
asså, hur menar ni att det finns mer tungmetaller i varmt haha. Vädrar tungmetallerna det varma vattnet och släpper taget om vad de nu höll fast vid, eller så kanske det är så att kallt vatten bara döljer smaken av tungmetaller...

2007-03-12 20:26
hmmm, kanske, men jag tror ändå att det måste vara något biologiskt...
Rappare

2007-03-12 22:42
Jag dricker mitt vatten i 1,5 liters flaskor. Ljummet ;)
facebook.com/idiomatisk - fan page

2007-03-13 01:46
Har inte läst alla inlägg..

När du dricker vatten villl du oftast släcka en törst.. den känslan får man oftast när man dricker riktigt kallt vatten, gäller i alla fall för mig. Kallt friskar upp, på samma sätt som mint. Och vi dricker oftast vatten när vi är törstiga, inte när vi är sugna på ngt varmt? Då dricker vi te.
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2007-03-13 07:24
78,4, du hade mer rätt än jag.

2007-03-13 23:48
åderpåle - "Vi har druckit kallt vatten sen den första saken som kunde dricka vatten, gjorde det"

okej nu är jag trött, men jag drack då inte vatten det första jag gjorde. snarare bröstmjölk och välling. och det smakar fan balle nu xD tolka som ni vill :P

nefan, vatten, coke (orginal ofc) och öl ska det vara!

ppeace
"I put up my middle finger, he puts up a finger,
I say fuck Christina he says fuck Christina but meaner."

2007-03-14 10:23
Det här med tempererade vätskor och dess njutbarhet är fan ett otroligt konstigt fenomen.

Kallt vatten/öl/läsk/isthe/saft = gott.
Kallt the/kaffe/varma koppen = Keffaste i jävla världen

Och tvärtom. Samma med mat ju, va fan är inte rumstempereradd kycklinggryta gott för? Vad fan gör temperaturen för magi och varför är det inte universalt?

Någon måste ha svaren.