I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

nya ord på teckenspråk?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-02-16 13:22

nya ord på teckenspråk?

rätt som det är kommer det ju nya ord neddimpande och nya förkortningar för ord. Hur/vem/var bestämmer man hur dessa skall tecknas på teckenspråk. Har de en egen myndighet eller nått liknade national encykopledin för teckenspråk.
Satt och tänkte på det där när jag läste reklambladen för on off och siba.
Blue-ray hur tecknar man det på teckenspråk.

Hur går det till?

FREE Ayatolla.

2007-02-16 13:52
haha jävligt intressant fundering faktiskt, har aldrig tänkt tanken själv...

2007-02-16 13:55
det finns teckenspråkslexikon, men som jag uppfattat det är de inte heltäckande.
nya ord bokstaverar man.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2007-02-16 16:16
nja, det vikitga är väll att man gör rätt rörelse med munnen så akn man teckan nästan vad fan som  hällst. Jag föreställer mig att tex dåligt och keff är samma teckan bara det att man gör olika munnrörelser.

Alla har ju bara ett teckan för sitt namn och det är inte riktigt så att det fins ett Kalle och ett Erika teckan utan man säger sitt namn  och gör konsekvent samma tecken.
samtidigt som man aldrig behöver fråga "vilken kalle?" för att man vet vem kalle som ser ut som tecknet för sång är.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2007-02-16 23:05
Dom har ju ett alfabet..teckenalfabet..dom kan väll bara bokstavera de dom vill säga då :S ??? De är ju så dom säger namn...
munrörelserna är nog inte så fy viktiga för om man har vart döv hela livet vet man ju inte ens va de liksom betyder för man vet inte vilka ljud munnen kan skapa.
dagen då ja dör spela min skiva, o säg maria levde för o skriva

2007-02-17 02:14
Alltså, jag hittade inte på, när jag var yngre och hade fritidsaktiviteter för mig så var jag scout tillsammans med en döv kille i ett par år.

Jag lärde mig dock ganska få tecken då hsn var en jävel på att läsa på läppar och hade tolk med sig för det mesta om det skulle knipa.

man man bara ska bokstaveta allt så tar det sjukt lång tid att säga saker...

2007-02-18 23:50

man bokstaverar det. det är inte bara nya ord som man bokstaverar finns massor, men blue-ray finns det inget tecken för.

Jochman: du menar persontecken? det kan man bara använda när man tecknar med en person man känner typ, men om du träffar en döv männsika som du aldrig sett förut så måste du bokstavera ditt namn först och sen använda ditt persontecken.

2007-02-19 15:45
koorven F16

i know.

2007-02-19 20:00
Jochman P24

synd, då får jag inte glänsa med att jag är sjukt duktig på teckenspråk ;)

2007-03-08 22:07
undra om det finns slang på teckenspråk. :D

2007-03-09 00:37
Ja ordet slang har väl också nån rörelse :P