I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Drömmar, tankar en paralell Verklighet?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-01-29 11:14

Drömmar, tankar en paralell Verklighet?

Har du nånsin tänkt tanken, shiit tänk om det här bara är en illusion, eller om du drömmer? när du vaknar shit det var bara en dröm,? men tänk om du lever ett paralellt liv? I ett annat universum? Hur kan man egentligen veta om man lever,? för egentligen allting man funderar på måste juh ändå kunna bli en tänkbar verklighet? eller? och den fria viljan är det på riktigt?
Ödet?

Vill bara höra andras reflektioner,

PEACE

//Crooked//

2007-01-29 12:33
Dröm tillståndet är väldigt likt det vakna tillståndet, samma "lyckoämnen" (signalsubstanser) frigörs i hjärnan när du Drömmer så det är inte konstigt att man tycker det känns verkligt. IT IS REAL DAMNIT!
det är precis så verkligt du gör det till. verklighet baseras på perception.

och ja, jag har tänkt på det. till och med dom gamla Egypterna trodde det.
dom gick så långt så dom trodde att Dröm världen var "efter världen", alltså livet efter döden. Därför lärde sig dom högsta prästerna/faraoerna att just Lucid Drömma! just därför balsamerades kropparna.

När solen gick ner varje dag bortom horisonten trodde dom att Gud dog för att sedan återfödas igen nästa morgon.

Precis som för oss människor, vi Dör (somnar), hamnar i Efter Livet (drömmen) och vaknar till slut igen och lever pånytt.

Att lära sig Lucid Drömma och kontrollera det ordentligt ger dig ett "till liv" kan man mer eller mindre uttrycka det. för i drömmens värld kan du göra precis vad som helst!!
Du får mer Levnads Tid kan man kalla det :)

Om du sen ger dig på att lära dig att ta kontroll över den Astrala "Världen" (planet/dimensionen) så kommer du helt plötsligt få ÄNNU MER att göra i vaket tillstånd. Tråkiga stunder medans du väntar på bussen eller åker bil långt eller vad fan som helst kan helt enkelt bytas ut mot en Astral Resa in i ditt undermedvetna :)

Det som AP och LD har gemensamt är att båda teknikerna ger dig DIREKT kontakt med ditt Undermedvetna den länken är oerhört svår att få på annat vis. Det händer till och från att man "tappar" (i brist på bättre svenska ord) in i det där konstanta flödet av undermedveten information och snappar upp någonting om dig själv eller världen omkring dig. Något du antagligen inte hade kommit på även om du hade suttit och försökt tänka i logiska banor för att nå en slutsats.

Förresten är hypnos och ett sätt att nå det undermedvetna. Men hypnos används väll mest för att komma åt saker som man har placerat djupt bak i minnet, speciellt sånt man inte vill komma ihåg (traumatiska upplevelser etc).

Well nu vet du lite om hur det hänger ihop med drömmar, verklighet och astrala projektioner :)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-01-29 16:04
Pusherman

Det skulle vara nice med lite källor angående egyptierna

2007-01-29 20:40
its all out there, bara du letar
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-01-29 20:52
nån här som kan lucid drömma?
håller på att lära mig fastän de känns rätt omöjligt
zombastic fantastic

2007-01-30 13:02
zomba

aa jag har också försökt förut, men har gett upp typ. eller inte gett upp, men typ inte försökt träna på det bara. hände min polare förut under en föreläsning i skolan.
cva ?

2007-01-30 13:45

och om man röker rätt mycket då?
asså jag drömmer bara mer av att röka so its all good yes?
btw borde skapas en tråd om lucid, jävligt intressant ämne

zombastic fantastic

2007-01-30 19:28
Yeah tack för fet info pusherman!
//Crooked//

2007-01-31 02:14
zomba P19, när du skriver röker antar jag att du menar ganja?
hur som helst så har problemet med att man "sällan drömmer" att göra med att man helt enkelt inte minns sina drömmar.
Röka sabbar minnet totalt, jag röker själv nu och därför pysslar jag inte med LD just nu eftersom jag inte minns en enda dröm jag drömt.
Saken är som så, som det redan är erkänt världen över så är det så att alla människor drömmer, och anledningen till att vissa folk tror att dom Inte gör det beror helt enkelt på att man sällan minns sina drömmar eller endast bara en bråkdel av dom.

När man börjar röka eller röker sporadiskt (ganja dvs) så kan man få många och väldigt "lucida" (verkliga) drömmar, men ju mer man röker desto färre drömmar minns man sen :S tyvärr :(

Det första man bör göra när man skall lära sig LD är att börja enkelt och att helt enkelt föra en drömdagbok "så att säga". Ha den brevid sängen och varje morgon när du vaknar och har drömmen färsk i minnet så skriver du ner så mycket du kan/orkar/hinner/minns.
Ett tips angående drömdagboken är att man kan rita små enkla bilder om det är speciella detaljer eller vad som helst man kommer ihåg i från drömmen.

Nästa steg är att börja träna sig själv att komma ihåg drömmar bättre och det gör man genom att intala sig själv (helst högt inte bara tänka det alltså) att man ska komma ihåg vad man drömmer inatt.
ex: "Inatt ska jag komma ihåg vad jag drömmer"
Man ska speciellt fokusera sig på det alldelles innan man somnar.

När jag hade gjort det ett tag (den tiden jag var ren och hade uppehåll) så kom jag ihåg såååå många fler drömmar när jag vaknade på morron.

Under den perioden fick jag min första Lucida Dröm dessutom!
Men jag blev så häpen när jag kom på att jag faktiskt drömde så jag vaknade på en gång efter att jag hade tänkt tanken :D
Då var jag bra glad iaf, låg och skrattade en stund i sängen innan jag somnade om igen :)

2007-02-01 14:00

tack för fet info pusherman

Men jag blev så häpen när jag kom på att jag faktiskt drömde så jag vaknade på en gång efter att jag hade tänkt tanken :D

haha isåfall har jag oxå haft en lucid dream när jag var mindre, jag mumlade "det här är en dröm (i drömmen) tills jag insåg på riktigt att det var det och så drogs jag ut direkt.
jag har hört att man ska gnugga händerna för att stanna kvar eller typ att snurra runt i drömmen.

har du haft en riktig lucid dream asså, have you reached full lucidity? som dom säger
typ sprungit runt i drömmen vid fullt medvetande? asså är det så tungt som dom säger att det är?

zombastic fantastic
Poet

2007-02-01 15:55

åh vad jag har försökt med att drömma lucida drömmar
och faktiskt lyckats en gång. jag insåg att jag drömde
en mardröm och intalade mig själv att om jag bara lugnade
ner mig så skulle det ordna sig. dock vaknade jag efter det
 men jag var inte rädd sen när jag vaknade för jag hade
redan förstått att jag drömde.

(kan tillägga att jag drömmer mardrömmar väldigt, väldigt ofta).

en annan sak jag lärt mig var att förrut när jag
drömde att jag skulle springa eller slåss i drömmen
så gick det nästan i slow motion (antar att jag försöker
sparkas på riktigt och täcket är i vägen kanske) men
nu har jag lärt mig att slippa vara så orolig när jag
sover så jag bara vet att jag drömmer hela tiden
och kan därför röra mig väldigt friare i drömmarna.

min bror har drömt lucida drömmar väldigt ofta
men han försöker inte få kontroll över dom, har försökt
förklara till honom att han inte ska väcka sig själv utan
ifall han drömmer mardrömmar så ska han fortsätta
säga "du drömmer, men du kan göra det till en god
dröm" och att inte vakna.

ska försöka ikväll.
Inatt ska jag komma ihåg vad jag drömmer!

What I said, yo!

2007-02-03 22:56
har själv inte lyckats drömma vidare än men har inte gett mig in i det än igen iom att jag nyttjar droger än. ska lägga ner snart så fort allt blir klart med flytten å så.
börjar med meditation, yoga och drömdagbok.
sen blir det träna mer på det lucida och att lära mig kontrollera det astrala planet. det här är sysslor jag kommer fortsätta med sen hela livet ut.

It is known as the Great Work!

förresten har min kusin lyckats med att snurra när han upptäckte att han drömde en lucid dröm så när han snurrade hamnade han i en "ny scen" så att säga lixom :)
fett flummigt

2007-02-11 11:18
ha haaaaa shit!

jag hade min första lucida dröm inatt fyfan va skumt!!!
bara sådär från ingenstans så upptäkte jag att jag drömde och blev skit glad men samtidigt så höll jag mig lungn av ren instinkt.
det läskiga var att jag kunde se , höra och känna allt omkring mig som om det var verkligt.
Jag var smart och gnuggade mina händer ihop dessamma och sen så tittade jag på dom, asså linjerna på handflatorna satt i helt skumma mönster och när jag tittade igen så var dom annourlunda.

jag gjorde inte så mycket superroliga saker (flyga, knulla)för jag hade inte så mycket kontroll över själva drömmen. en annan asjobbig grej är att jag har glömt så jävla mycket å jag kan ha gjort helt sjuka grejer men jag kommer inte ihåg det.
Nåt av det coolaste jag har varit med om no doubt. detta är som att ta fwett med skumma droger utan snetripp/hjärnskada.jag rekomenderar till alla att prova asså jag har varit helt glad hela morgonen, en skumm känsla av välmående. snart dags att janers en spliffert, jag kanske kommer ihåg mer då:).
zombastic fantastic

2007-02-11 21:26
zomba P19

Haha. Det låter ju riktigt coolt det där.
Jag har försökt flera gånger själd med att säga innan jag somnar att: Inatt ska jag komma ihåg vad jag drömmer. Har även försökt att komma ihåg att titta på mina händer som du sa. Men nästa morgon kommer jag iallafall inte ihåg ett jota av min dröm ens.

Hade en kompis förut som kunde hantera Lucida drömma och gjorde det typ varje natt. (Han lyckades även gör de båda superroliga sakerna du nämnde.)

Blir inspirerad till att försöka mer nu,  ska försöka lägga ribban lite lägre och försöka det med drömdagbok som Pusherman nämde.

För de intresserade finns även mycket att läsa här: http://www.soultravel.nu/info/faq.shtml

2007-02-12 01:37
trodde det inte fanns ett begrepp med så djup historia bakom att kontrollera drömmar. Jag har gjort det då och då sen jag var liten och visste inte att folk hade svårt med det. Men nu kan jag känna mig cool när jag somnar...:)
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic