I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Politiskt korrekt?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2007-01-25 01:51

Politiskt korrekt?

Vad är det med folk som ska vara så jäkla politiskt korrekta hela tiden? Det här är något jag märkt av hos vissa människor och inte minst här på Whoa. Här är några av mina tankar kring det hela.

Det måste vara väldigt anstängande att behöva tippa runt på tå kring alla ämnen som möjligtvis kan kränka någon okänd individ någonstans, om ens det..

Som exempel kan nämnas det här med ordet invandrare; så fort det näms här på Whoa, oavsett sammanhang så följs det av fyra-fem inlägg om varför ordet nämndes och om personen i fråga är rasist. Alltså, när ett ord nämns som skiljer ut en viss grupp av människor så verkar vissa sätta hjärtat i halsgropen och måste sedan bevisa sin opartiskhet genom att attackera den stackare som sagt ordet.

Om man av någon anledning känner att man måste särskilja, och tala om en viss grupp människor så ska det dock sägas att det är stor skillnad i att tala om, och generalisera över den här gruppen.

En tanke som slog mig är att de som alltid går runt och är rädda för att förnärma någon, i den mån det är en egentligen ogrundad rädsla, kanske är de som har flest fördomar? Går de helt enkelt runt och förtränger dem? Det faktum att man måste vakta tungan väldigt noga tyder väl på att man redan har fördomar och att det då bara handlar om att inte råka försäga sig? Om man känner att man måste dra igång en debatt och ska konfrontera om någon tycker att blinda människor inte är särskilt lämpade som bussförare kanske man borde tänka till lite.

Det här är alltså att ta steget längre än att tillrättavisa fördomsfulla idioter, man måste påpeka var man står i alla frågor som skulle kunna innebära att något eller någon var annorlunda eller konstigt. Ståndpukten är givetvis alltid så neutral och öppensinnig som möjligt, till den grad att det blåser korsdrag i skallen.

Vidare oviktiga observationer:
Samma människor som ska vara politiskt korrekta brukar också  ofta vara de som aldrig väljer sida i diskussioner, utan ska vara alla till lags. Den senare egenskapen tycker i alla fall jag tyder på en viss osäkerhet i form av att vilja vara omtyckt av alla. Andra egenskaper som brukar infinna sig hos dessa männsikor är att vara extremt mångkulturell hela tiden. Hörs någon obskyr musik från något ryskt tundrafolk eller uzbekiska folkmusiker, gillas det oavsett hur jävla illa det än låter. Hus byggda av bajs (sådana finns faktiskt) är ju väldigt inspirerande och kulturella också.

Nu vore det kul att höra vad andra tycker så jag undrar:
Är dessa människor bara hycklare eller beundransvärt öppensinniga?

Tyder detta (politisk korrekthet) på inre säkerhet eller osäkerhet?

Är det möjligt att vara helt fördomsfri?

Snackar jag bara skit? Vad stämmer och inte?

I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny